Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerImportmaskiner

Erfarenheter av kina"grejer"..

21 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om import av maskiner här.

vetinte

#16 » 05:42:19, 05-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan väll flika in att jag har en Foton 404, o en Abelco 1,7t.
Små maskiner men har gjort sina jobb o timmar utan att klaga.
O ibland lite till. Allt från gård, bygg, skog o åker...........
Sommar som vinter. Har inte haft något problem. Annat än en slang på gävan men de var självförvållat.
O skulle jag köpa en traktor till så hade de blivit en ny Foton med tanke på priset även jämfört med begagnat.
Jag e nöjd med Kina grejerna jag har o kan rekommendera dom till andra. :thumme:
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat



G-son

#17 » 01:15:45, 06-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade för ett par år sedan på en verkstad som sålde/reparerade främst kinesiska mopeder av flera olika märken. Man får vad man betalar för... eller snarare, man får inte ett dugg mer än man betalar för!

Fyrtaktsmotorerna ska ha ventiljusteringar väldigt ofta (förstaservice efter 30, och sedan återkommande med några hundra mils mellanrum), och ibland är inte ens det tillräckligt ofta - mjuka ventiler och ventilsäten leder till slitage, för litet spel och en motor som inte går alls eller stannar när den blivit varm p.g.a. otät ventil.
Ett antal motorer hade slutkörda ramlager (kullager) efter några hundra mil - inte glapp, bästa beskrivningen jag kan ge är att ytan på kulorna såg ut som om dom blivit lettrade. Har aldrig sett något liknande på andra kullager.
Det som stoppar kicken från att fjädra upp för långt är att man helt enkelt svetsat upp mellanrummet mellan två kuggar i kugghjulet på den så det tar stopp mot en kugg i det andra kugghjulet det går mot. Släpp upp kicken oförsiktigt och den kuggen blir bortslagen, eller så spricker kåpan alltihop sitter i... Om kicken eller axeln den sitter på inte förlorat splinesen så axeln inte följer med kicken alls förståss.
Mekanismen i bendixdrevet fungerar inte om det kommer in damm i den. Det sitter centimeter ifrån variatorremmen, som bildar ganska mycket damm medan den slits...

Elsystemet förtjänar egentligen ett helt kapitel för sig själv. Bromsljusströmbrytarna går sönder, antingen så det aldrig tänds eller så det alltid är tänt. Inget bromsljus = elstarten fungerar inte, bromsljus hela tiden = generatorn orkar inte ladda batteriet på vissa av mopparna så elstart m.m. fungerar inte.
Laddningsregulatorer dör då och då. Slutar med ingen laddning eller överladdning, överladdning bränner alla lampor som råkar vara tända.
Elektronisk tändning är bra ända tills elektronikboxen lägger av. Tror vi tog hem fem såna åt gången...
Dålig jordning mellan motor och elsystemet stör ut tändningen. Ger symptom i stil med att det går kicka igång motorn, men kör man startmotor har man ingen gnista - startmotorströmmen stör ut tändsystemet.

Det var några av godbitarna om dom. Det hände mycket mer, men jag har nog lyckats förtränga en hel del. :mrgreen:


Har även mekat med diverse kinesiska lekfordon åt bekanta, bl.a. den sorts minicross VOLVOEW la in en bild på. Bromsar som inte går justera - antingen bromsar dom bra men släpper aldrig, eller så släpper dom helt men tar knappt när man bromsar. Denna motor orkar inte ens få iväg hojen med en 3-åring på om en broms ligger på, den effekt den har kommer först när den kommit upp i varv...
Fjädrarna i centrifugalkopplingen gillar att gå av, eller hoppa loss. Lite svårt att avgöra exakt vad som händer när man bara har manglade rester att obducera...
Bensinkranen sitter ihopbyggd med förgasaren, och packningen i den verkar inte tåla bensin. Flottör/flottörnål funkar inte heller, hänger sig så det bara pissar soppa om förgasaren, så då står man där och behöver stänga bensinkranen... nej just i h-e, kranen blev ju ombyggd för att inte läcka, så den går inte stänga av längre. :screwy: Motorn i sig själv funkade bra, men förgasare, koppling, snörstart o.s.v. funkade sällan särskilt länge.

Kan nämna lite fiddyhaverier också (såna som Martin.Eriksson har bild på). Ventil som förmodligen nypt i styrningen, med ventilsallad som följd, två gånger. Kuggrens på växellådsdrev. Avgången växellådsaxel. Sprickor i ramar, allt från "mindre allvarliga" saker som att infästningen till bakstötdämparen var på väg loss från ramen och upp genom sadeln till att ramen bokstavligen var på väg att gå av på mitten.


Kineser kan bygga bra grejer. Tyvärr är det inget vi får se några bevis på på dom tvåhjuliga grejer dom säljer hit.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

stegmaster

#18 » 02:29:44, 06-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du skruvat mycket på Lifan 150cc ochså??? :vissla:
Har 2 stk monkeybikes med denna motor(er ju egentlig en tävlingsmotor).
Har en med vanlig tändning och en med det letta svänghjulet och klen laddning.
Både dessa motorar har gått kanon bra på alla sett tycker jag.
Inte haft fel på nån av dom, och går bra gör dom ochså.
Varvar fint på tomgång, och går rent och fint upp til fullgas(om man törs :mrgreen: )
Absolut verdt kr 4500 kr som man fick betala. :grin:
Dom 50cc motorer som satt der orginalt er endast provstartat så dom vet jag inget om, annat en dom var veldig slöe.
At köra motorvägsfart(90km/t) med 8" hjul och kinadäck känns vel sådär :huh: , men nya 10" "vägdäck" kommer innom kort tid.
At el. systemet er kasst, kan jag hålla med om, der har jag gjordt egne greijor, då jag endå var igång med motorbyte.
Riktig trevliga at köra småturar med på sommaren er dom.

En video av den med tunga svänghjulet, hörs ju inte sådär veldig rapp ut, men bra moment har den.
Er stort sett Kina grejor, förutom lite takegawa kvalitets prylar (avgas, speedo/rpm meter, och stöddempare bak)


http://www.youtube.com/watch?v=PJlFAsNTOC4


Så min erfarhet at kina saker er lite delat.
Har haft riktiga skitprodukter och andra som positivt överraskad mig.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

G-son

#19 » 09:55:22, 06-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, 150cc motorerna har jag inte pillat nått på. Folk jag känner köper snarare dom billigare grejerna och räknar med att jag kan fixa dom där det behövs. :mrgreen:
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

lagun49

#20 » 18:10:24, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövde några innersvarvstål. Hittade dessa på Banggood.
230:- för hela satsen Ø6 mm - Ø12 mm inklusive frakt, skär och mejsel (T7)

Bild

Helt OK kvalité, normalt kostar kinatillverkade cirka 250:- /st. i Sverige. Märkesdito i denna storlek:
1 000:-

Frakten tog en månad, så man får inte ha bråttom! :-P :-P :svettas: :desperado: :skriva:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

Jevlar

#21 » 20:42:19, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länk?

Är plattorna standarstorlekar så det finns att köpa här hemma?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping


Återgå till Importmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se