Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerImportmaskiner

Erfarenheter av importmaskiner

6 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om import av maskiner här.

Joakim1992 (trådstartaren)

#1 » 03:44:11, 29-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

tja , ja tänkte höra vad ni har för erfarenheter av importerade maskiner :grin:
jag kan ju börja , jag har jobbat på hydrema i tumba den här veckan och bland annat renoverat två bak nav på en hydrema 912a -01 som har kommit upp från pölselandet söder om oss och när jag skulle byta olja i naven bak så gjorde man den vanliga proceduren o när ja skruva ur magnetpluggen så va det bara en enda stor j-vla smetig deg på den me en massa metallflisor o annat jocks och det kom inte en droppe olja från naven o då såg ja att fälgarna va rätt så oljiga på insidan och det visade sig att det va packboxarna i naven som läckte av nån anledning så jag har rivit o plockat ihop nav i tisdags och onsdags.
nu hade dom nog inte gått jätte länge utan olja men hade jag inte märkt det så hade den dumpern kommit tillbaka till verkstan ganska omgående med förstörda nav o det hade ju varken blivit billigt eller särskilt kul...
Man kan ju tycka att dom borde gjort nåt åt det redan i danmark , dom måste iallafall sett all olja i fälgarna men den kom ju från en uthyrnings firma så vad ska man säga..dom får ju lite bristande underhåll ibland tyvärr..
Har meckat hydrema dumper hela veckan :smile: e väl både kul o inte kul speciellt när man får spetta bort fasttorkad lera för o kunna plocka bort oljetråget , men dom e både lättkörda och roliga o köra :driver:
Joakim1992
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:26, 12-07-2005
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Robban_C

#2 » 08:36:39, 29-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joakim1992 skrev:... den kom ju från en uthyrnings firma så vad ska man säga..dom får ju lite bristande underhåll ibland tyvärr...
Erfarenhet och erfarenhet? Nja, men det pratas ju just om bristande underhåll på importerade fd hyrmaskiner ibland.
Det verkar handla främst om att maskinerna körs och körs och körs utan att vårdas men det finns säkert hyrmaskiner som sköts också.
För säljaren (exportören) så finns det ju en trygghet i att sälja till ett annat land. Risken är ju rätt liten att drabbas av reklamationer eller dåligt rykte då. Ju längre bort desto bättre.

Sen kan man ju fundera på varför den som köpt maskinen inte såg att det var oljigt i fälgarna. :klia:
Det är väl ändå en varningsklocka om något. Hade han både svetsglasögonen och svetsskärmen på sig då han var och tittade på objektet? :mrgreen:

Sen kanske det kan vara idé att byta olja igen efter 100 timmar om det nu var mycket "metalliclack" i oljan så att du får ut så mycket goja som möjligt. En ursköljning så att säga.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Joakim1992 (trådstartaren)

#3 » 02:24:25, 30-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo jag tror också att det finns hyrmaskiner som vårdas men det känns tyvärr inte så vanligt...
asså där har du ju faktiskt rätt med att den som köpt maskinen borde ha sett det , men det va hydrema-danmark som tog hem maskinerna till tumba , det kan ju varit nåt stolpskott som har vart o kollat på maskinerna innan dom skickades upp till sverige
ville bara ännu en gång visa att import/hyrmaskiner ofta i lite sämre skick och får sämre underhåll än vad en "vanlig" maskin får , men det betyder ju inte att alla är så , hydrema har fått upp skitfräscha hyrmaskiner också så det är väl lite av ett lotteri..
Efter att ja hade plockat ihop naven så körde vi nån halvtimme o byte olja, sen en gång till så nu är det nog ganska rent ..

Ha det bra!
Joakim1992
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:26, 12-07-2005
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

miaggi

#4 » 11:26:12, 24-10-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm måste bra få vädra en tanke här.antar den kom ifrån danmark den maskinen jag tror inte så mycke på det d'är med att en importmaskin ifrån annat västland skulle vara så j*vla mycke sämre servad än en svensk maskin.vore annat om du köpt nått i ukraina typ.men alla västländer har då garanterat samma olja eller olja av samma kvalite och har nog även samma service intervall.sen vet man ju ej hur mycke den läckt per dag så att säga den kan ju ha stått nån månad och det blivit en pöl är ju ej säker det blivit det om den använts dagligen eller ett par gånger i veckan tacka vare en roterande fälg sprider då runt oljan och samlas en massa lera damm och skit så inte ens säkert man ser det.därför en grundregel se till att ha grejor och slangar rena så ser man när nått flyger.
miaggi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:26, 21-04-2008

Joakim1992 (trådstartaren)

#5 » 20:55:24, 09-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja dom har samma olja , dom har samma service intervall också för den delen men det ska ju bli av också med service , nån måste ju se till så att servicen och den allmänna översynen blir gjord...
Joakim1992
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:26, 12-07-2005
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

tomten

#6 » 22:15:27, 04-04-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

importmaskiner har fått väldigt dåligt ryckte i serige pga att vissa importörer som dom flesta här på forumet nog redan känner till inte är så brydd i skicket uten enbart i priset. dåligt servade maskiner körda till skrot fins i alla länder sverige är inget undantag.
jag har en tyskimporterad cat 906a närjag fick hem den satt det en lapp där det stod att det var 50 timmar kvar till nästa oljebyte, komplett dokumentation med all information man kan behöva tom vilket fett förra ägaren använde osv, jag har nu kört snart 2 år med den och än så länge har jag fått byta en knapp... det bästa maskinköp jag nånsin jort!

min föredeta arbetsgivare har importerat 7 maskiner som han använderi sin verksamhet, han har gått på en nit när han tog hem en grävmaskin, en tapp var av och det hadde inte säljaren informerat om annars har han inte haft några som helst problem med sina importer, välskötta välservade maskiner dom andra 6.

men de är klart, köper men dom maskiner som är kraftigt kantstötta och kostar hälften så mycke som alla andra får man nog räkna med att det blir en hel del skruvning och då spelar det ingen roll om säljaren svarar på tyska franska engelska eller svenska när man ringer till dom
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå


Återgå till Importmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se