Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerImportmaskiner

Någon som kan tipsa om Jinma maskinerna från Kina?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om import av maskiner här.

fluxtron (trådstartaren)

#1 » 12:28:06, 02-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Är ny här och dett är mitt första inlägg.
Har eget inom bygg och funderar på att köpa in en lämplig Jinma minitraktor för lite av varje.
Vill kunna ha en egen maskin för lättare grävjobb och för hantering av jord och singel och sättgrus.

Man kan ju hänga på nästan vad som helst.
Det jag behöver är grävaggregat bak, lastare fram, samt kunna sätta på klippaggregat bak ibland. Även vagn är aktuellt.

Finns här någon som har erfarenhet av dessa maskiner?

MVH Rickard
fluxtron
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:56:07, 01-11-2008



fluxtron (trådstartaren)

#2 » 12:07:46, 09-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå, någon????
fluxtron
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:56:07, 01-11-2008

Robban_C

#3 » 12:38:20, 09-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen!

Det verkar inte finnas så mycket erfarenhet om dom.

Ett alternativ skulle ju kunna vara en kompaktlastare. Inte en glidstyrd, den ska vara midjestyrd eftersom du antagligen är beroende av att kunna köra utan att riva sönder underlaget för mycket.
En sådan har ju hydrostat också, det är nog att föredra till dom där jobben. Jag tror att dom kinesiska traktorerna har vanlig låda och torrkoppling, det är inte lika smidigt på en arbetsplats.
Till kompaktlastarna brukar det finnas alla möjliga tillbehör som grävagg, går att dra vagn med osv. Klippaggregatet för bakmontering är jag osäker på eftersom jag tvivlar på att dom maskinerna har nåt kraftuttag bakåt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

fluxtron (trådstartaren)

#4 » 13:59:24, 09-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!

Det va ett väldigt intressant och bra svar. Detta är en kategori maskiner som jag inte är speciellt insatt i men ser vettigt ut.
Finns dessa som billiga Kina-tillverkade?
Sökte på Google på kompaktlastare och fick upp en hel del Avant men de är lite dyrare än Jinma maskinerna från Kina men går ju inte alls att jämföra antar jag.


MVH Rickard
fluxtron
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:56:07, 01-11-2008

Robban_C

#5 » 14:49:38, 09-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är faktiskt inte så jätteinsatt i dom heller.
Vet inte om dom finns från Kina. Jo, förresten, Abelco har nåt sånt men inte med så mycket redskap vad jag vet. http://www.abelco.se/

Däremot vet jag att många generellt sett anser att det är bättre att köpa beg europe/japan än att köpa nytt från Kina. Så Blocket kanske kan vara nåt? Kolla först med importören om de redskap/tillbehör som du behöver finns. Det är ju inte säkert att du hittar nån beg maskin med exakt rätt tillbehör.
Möjligen kan man tänka sig tillbehör av "fel" fabrikat om det fungerar med hydrauliken etc. Att rent mekaniskt få ihop det är ju oftast inte värre än vinkelkap och migsvets. Ofta finns det ju lösa delar till snabbfästen etc så man kan sy ihop det mesta men även detta är något som bör kollas om det blir aktuellt.
Kolla också om det finns några kända fel att se upp för.

Och det ska som sagt vara en midjestyrd om du ska vara på känsliga ytor, dom är ganska skonsamma mot underlaget.
En skidsteer eller glidstyrd (i folkmun kallad "Bobcat" trots att det är ett fabrikat) river upp en hel del. Men på hårt underlag (asfalt) kan dom vara mycket effektiva.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

johndeere

#6 » 16:14:23, 09-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämföra en kompakttraktor med en kompaktlastare är kan inte det bästa. Men jag tycker att du ska satsa på en kompaktlastare istället. Dels får du en bra mycket smidigare maskin som även tål lite mer stryk än en traktor. Och det här med redskap är det bara fantasin som sätter stopp på vad man kan ha till den för det mesta går att lösa. Och köper du en Avant t. ex så finns det bra mycket redskap att få från fabrik. Men jag tycker Avanten mer är leksaker om man jämför med t,ex Weidemann mfl. Så ta kontakt med en återförsäljare och hör om du kan få ut en demo och prova, För som jag säger du märker inte fören du har maskinen hur pass mycket du använder den.

JB
johndeere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:57, 06-12-2006
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor

fluxtron (trådstartaren)

#7 » 19:51:22, 09-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Er för väldigt intressanta synpunkter och inlägg.
Som det är nu så kommer jag ej "försörja" mig med min kommande maskin utan detskall mest bli en extrapryl som kan va bra till lite grävarbeten hos kunder tex trädgård och uppfarter, kunna vinscha hem lite träd och så med vagn, skotta och ploga snö på vintern, fräsa jord åt kunder som vill det osv osv.

Jag ser nog mest till priset just nu så därför lockar Jinmas maskiner mig mycket. För under 200.000:- får jag en 4 hjulsdriven minitraktor med servo, trepunktslyft, kraftuttag fram och bak samt hydraul uttag fram o bak, lastare fram, gräv bak samt klippaggregat med tre knivar, reggad för väg och med hytt dessutom, oslagbart tycker jag.

Än så länge iallafall får man väl tillägga. :-)
fluxtron
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:56:07, 01-11-2008


Återgå till Importmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se