Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseFöretag/EntreprenaderSöker jobb

Nån som har plats/knog för en halvgammal gubbe?

23 inlägg • Sida 2 av 2
Söker du jobb inom entreprenad, skogs- eller jordbruk? Lägg upp din söktext här!

håkan 13

#16 » 11:44:36, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sälj husvagnen!! och köp en helikopter eller en Ferrari... :lmao:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...



jonnordvall

#17 » 12:02:59, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inget att tillföra eg, inte ang jobb.
Men jag instämmer med Leif, låter otroligt jobbigt att resa så mkt. Varje dag.
Tar en massa timmar, och börjar man räkna på det så kanske det inte ens är ekonomiskt lönt att jobba så långt borta. 20 mil om dagen? Det borde ge en kostnad på 500 kr per dag bara i bil, förutsatt att man kör gammelbil. .... plus tiden om man räknar den, 3 timmar a 150 kronor. Snacka om icke debiterbar tid som man kallar det om man driver företag.
Går det att jobba längre dagar? Och bo i husvagnen. Är ett slit att jobba in tid men å andra sidan är tre dagars helg eller kanske lite mer rätt skönt. På tre dagar hinner man vila. Sedan om vila är att pyssla med hobby eller slöa är ju olika.
Jag hoppas det löser sig på bästa sätt iaf.

Räknar jag på mitt jobb skulle mer än halva min lön gå åt till endast bilen, och då skulle jag hellre jobba deltid och ta påhugg kring hemmet. Behövs ju inte mer än en sammanlagt halvtid för samma pengar.
20 timmar per vecka istället för 55..

men du löser det nog till det bästa!
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

LeifAndersson

#18 » 12:52:39, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pendeltiden tar kraft efter en tid, jag pendlade 7 mil om dagen i en herrans massa år, men vi hade kul på jobbet och själva kostnaden för pendlingen var vad man kunde säga "förmånlig"! Men själva pendlandet blev ändå riktigt jobbigt med tiden och gjorde så det blev allt tyngre med åren. Själva pendlandet skedde t.o.m till allt större del på arbetstid ju mer tiden gick, men den där tiden man ändå uppfattade som bortkastad tärde ändå på något mystiskt vis, det kändes ändå som förlorad tid! :sad:
Flyttade först hem min del av verksamheten och allt eftersom har allt samlats inom rätt bekvämt "promenadavstånd". Nu skiter man i vädret, ingen snöstorm är ett problem när man ska ta sig till jobbet, man bara väljer lämpligt redskap till lastmaskinen som står hemma redo för en förflyttning. Och passar man på att snöröja lite på "byn" också när man ändå är ute i ovädret så blir ju arbetsresan betald också. :thumme:
Så tänker man bara till lite extra och skapar en plan hur man vill ha det för att vardagen ska bli smidig så kan små ändringar göra väldigt mycket för hur man tar sig igenom vardagen!
Men samtidigt kan jag förstå att det kan vara värt en rätt ordentlig resa för att komma till en arbetsplats man trivs på, men samtidigt att åka långt till en arbetsplats som i sig inte är så lustig blir ju då riktigt illa! Så man får försöka få situationen helt klar för sig och försöka se problemen, sedan kan man börja att lägga "livspusslet".
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stridis2

#19 » 13:58:41, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plats finns alltid, men dels så blir det grymt långt att pendla, och lönen skulle även få en Rumänsk tiggare att klaga... :vissla:

Sorry, bidrog visst inte med något vettigt. Jag hade bara för mycket dumma kommentarer inom mig, och din tråd råkade komma i skottlinjen.
Hoppas det löser sig, vilken väg du än väljer.

Det verkar som du har en snäll arbetsgivare. Fundera ett tag till på distansarbete. Antingen hemifrån eller om de har någon liten lokal i närheten där du kunde sitta de timmar per dag du behöver arbeta. Själv skulle jag nog ha problem med min disciplin om jag skulle arbeta hemifrån, men om man kommer från egna huset till ett annat ställe skulle det nog vara lättare med just den detaljen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

anders holmström

#20 » 17:15:27, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vill bara tacka för ett trevligt samtal i dag så får vi se vad det leder till....
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

1 person gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

magirus (trådstartaren)

#21 » 17:20:49, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer bra tankar om pendling o sånt rörande Gruvan! :D
De därmed pendling har vi räknat på och, JA, de kostar.
MEN, det kostar att värma huset med El också... är jag hemma så eldar jag.... där blir det en ganska stor uppvägning. Hur man än vänder sej så är rumpan bak.. eller som Peps sjunger i "Falsk Matematik" "var du än släpper slantarna så rullar dom åt samma håll..."
Så, nu får vi se.
Några krokar har denna blänkare gett o som grädde på moset inlägg som har fått mej att tänka samt försöka formulera svar och sätta ord på mina egna tankar. :thummar:
Bra Forum detta!

5 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

östemann

#22 » 17:34:31, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man sammanfatta det hela på ett någorlunda resonligt vis så kan man ju ställa sig frågan om hur många kilometrar/dag man pendlar och hur man trivs med det.Som jag ser det är det en avvägningsfråga som är svår att besvara.
Pendlar själv 1 timme/dag till jobbet sen många år och ibland undrar man ju över vad mycket dötid som man spenderar bara för det. :???:

Å andra sidan kan det ibland kännas bra att tillbringa den tiden i bilen så man preppar sig på morgonen och varvar ner och samlar ihop tankarna på nåt annat på hemfärden och fokuserar på nåt annat. :thumme:

Brukar ibland i nåt svagt tillfälle tänka att bilf**n är så inkörd på den rutten att den hittar troligen till jobbet själv på egen hand av gammal vana. :mrgreen:

4 personer gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

Towil

#23 » 17:38:59, 25-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte vill byta jobb kan man ju byta boplats.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Söker jobb

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se