Beskärning för att förbättra kompositionen.
Genom att fotografera så beskär man vekligheten och väljer att visa en del av den. Nu in den digitalbildens era så är det enklare att efterbeskära bilden när den är tagen. Så det kan vara ide att fundera på hur man tar sina bilder så att man har lite mera valfrihet att i efterhand förfina bildens komposition. Att en bild är ”finare” för att den inte är beskärd i efterhand är upp till var och en att bedöma. Själv anser jag att det är en kvarleva från den gamla filmbaserade eran då det var svårt eller omöjligt att beskära i efterhand.
Nu är det enkelt att beskära och ofta enkelt att ta någon extra bild med lite vidare utsnitt. Men även tekniska aspekter gör att så som att kamerafokus ofta är i mitten av bilden gör att huvudmotivet hamnar i mitten, vilket oftast inte är optimalt.
För det flesta är motivet det enda som gäller vilket är helt normalt för det är där alla börjar. Men hur man presentera motivet i bildrutan är viktigt för att en vidare skara skall uppleva bilden som ”vacker”. För nu talar vi om bilder som skall visas för andra och inte är ren dokumentation för de som var med eller har anknytning till motivet. För det är just att väcka känslor och tankar som gör bild hur en upplevs. Så tänk att även moster Agda skall kunna tycka bilden är ”vacker” när man förbereder en bild för visning.
Nog med svammel. Tid för lite mera konkreta exempel på beskärning. Nu skall jag inte krångla till det för mycket utan jag kör med tredjedelsregeln som bygger på gyllene snittet. Den funkar på det mesta och ger oftast estetiskt bättre bilder än center/mitten motiv. Samt att den är enkel att komma ihåg.
Behöver ni en uppfriskning av minnet Fotoskolan del 1 – Tredjedelsregeln
Nu är bilderna valda lite för att bilderna skall vara tråkiga för maskinnördar så att ni inte fastnar för motivet enbart. För det vi skall utforska är hur olika placering kan påverka bilden.
Första bilden i en serie är som jag tog bilden. Efterföljande är med olika beskärning.
Båt i dimma med ö i bakgrunden. Är väldigt mycket ”luft” runt motivet som inte tillför något.
Båten placerad i nedre högra skärningen av tredjedelsregeln.
Liknande bild med allt i mitten med gott om luft.
Nedre höger ger lite för mycket luft uppe till vänster
Uppe höger ger rum att köra ner och vänster i bild med båten
Nere vänster ger lite mycket tomt till höger i bild.
Förgrund med andra båtar
Referensen till andra båtar är borta. Båten stävar nu helt ensam in i dimman.
Med lite snävare beskärning så tar man bort oväsentliga delar till höger och vänster. Lämnar en del av bandet till vänster för att balansera den högra sidan.
Genom att ta bort referenser till kranen så man får man illusionen av mannen som är ute och går med sin flygande båt.
Här är ett exempel på en blandning av center och tredjedelsregeln. Båten i mitten men horisonten i under delen gör att båten stävar ensam in i dimman och det okända.