Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Fotoskolan del 8 - Beskärning för att förbättra kompositionen

13 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

Towil (trådstartaren)

#1 » 18:34:44, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beskärning för att förbättra kompositionen.
Genom att fotografera så beskär man vekligheten och väljer att visa en del av den. Nu in den digitalbildens era så är det enklare att efterbeskära bilden när den är tagen. Så det kan vara ide att fundera på hur man tar sina bilder så att man har lite mera valfrihet att i efterhand förfina bildens komposition. Att en bild är ”finare” för att den inte är beskärd i efterhand är upp till var och en att bedöma. Själv anser jag att det är en kvarleva från den gamla filmbaserade eran då det var svårt eller omöjligt att beskära i efterhand.
Nu är det enkelt att beskära och ofta enkelt att ta någon extra bild med lite vidare utsnitt. Men även tekniska aspekter gör att så som att kamerafokus ofta är i mitten av bilden gör att huvudmotivet hamnar i mitten, vilket oftast inte är optimalt.

För det flesta är motivet det enda som gäller vilket är helt normalt för det är där alla börjar. Men hur man presentera motivet i bildrutan är viktigt för att en vidare skara skall uppleva bilden som ”vacker”. För nu talar vi om bilder som skall visas för andra och inte är ren dokumentation för de som var med eller har anknytning till motivet. För det är just att väcka känslor och tankar som gör bild hur en upplevs. Så tänk att även moster Agda skall kunna tycka bilden är ”vacker” när man förbereder en bild för visning.

Nog med svammel. Tid för lite mera konkreta exempel på beskärning. Nu skall jag inte krångla till det för mycket utan jag kör med tredjedelsregeln som bygger på gyllene snittet. Den funkar på det mesta och ger oftast estetiskt bättre bilder än center/mitten motiv. Samt att den är enkel att komma ihåg.
Behöver ni en uppfriskning av minnet Fotoskolan del 1 – Tredjedelsregeln

Nu är bilderna valda lite för att bilderna skall vara tråkiga för maskinnördar så att ni inte fastnar för motivet enbart. För det vi skall utforska är hur olika placering kan påverka bilden.

Första bilden i en serie är som jag tog bilden. Efterföljande är med olika beskärning.

Bild
Båt i dimma med ö i bakgrunden. Är väldigt mycket ”luft” runt motivet som inte tillför något.

Bild
Båten placerad i nedre högra skärningen av tredjedelsregeln.


Bild
Liknande bild med allt i mitten med gott om luft.

Bild
Nedre höger ger lite för mycket luft uppe till vänster

Bild
Uppe höger ger rum att köra ner och vänster i bild med båten

Bild
Nere vänster ger lite mycket tomt till höger i bild.


Bild
Förgrund med andra båtar

Bild
Referensen till andra båtar är borta. Båten stävar nu helt ensam in i dimman.


Bild

Bild
Med lite snävare beskärning så tar man bort oväsentliga delar till höger och vänster. Lämnar en del av bandet till vänster för att balansera den högra sidan.


Bild

Bild
Genom att ta bort referenser till kranen så man får man illusionen av mannen som är ute och går med sin flygande båt.


Bild

Bild
Här är ett exempel på en blandning av center och tredjedelsregeln. Båten i mitten men horisonten i under delen gör att båten stävar ensam in i dimman och det okända.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



Mats i Myrhult

#2 » 19:28:33, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har, naturligtvis, några åsikter om detta. Anser inte att det var svårare att beskära bilder förr. Det var ju busenkelt i ett mörkrum. Dessutom kunde man med en ordinär kamera välja en finkornig film, så förlusten vid förstoring och beskärning blev inte lika stor som det idag blir med en ordinär digitalkamera.
Just miljön med båtar tycker jag var olyckligt vald, för just på sjön är himmel och hav något av det mest påtagliga. Således bör det finnas med i riklig mängd för att återskapa/förmedla känslan från tillfället. En för hårt beskuren bild tappar gärna den känslan och kunde lika gärna vara centrerad och tagen i hamn.
Följaktligen tycker jag, högst personligt, att de två första bilderna är bättre i original, i synnerhet den med motorsnipan. Den avmastade seglaren ser trevligare ut som du beskurit den. Men man förstår ju att det är något lurt med en bild på seglare utan mast.
På den sista bilden var det rätt att skära bort förgrunden. Personligen hade jag behållit full bredd (skurit precis ovan öglan på bojen) och tagit ner en aning på himlen för att komma nära tredjedelsregeln.
Bilder på vackra kvinnor blir alltid bättre om man klipper bort de knasiga gubbar som finns runt omkring. :grin:

Tack för ditt tålamod och goda förklaringar. :bira:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Rille

#3 » 19:53:27, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Personligen hade jag behållit full bredd (skurit precis ovan öglan på bojen) och tagit ner en aning på himlen för att komma nära tredjedelsregeln.

Och där tycker jag helt annorlunda, beskär man en bild ska man beskära den i samma proportioner som den blir orginal ur kameran.
Det avslöjar inte lika mycket att den är beskärd motför vad det gör om det är en långsmal bild eller rentav fyrkantig tex.
Beroende på hur bilden ser ut och allt runt i kring kan man göra vissa undantag men går det beskär jag alltid mina i rätta proportioner.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Mats i Myrhult

#4 » 19:57:08, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det finns "rätta" proportioner?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Rille

#5 » 19:59:21, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Rätta" för den kamera man använder dvs förminskar jag en orginal bild från min kamera till 800x format så får jag 800x531.
Beskär jag då en bild till hur jag vill ha den så kollar jag att den då skulle bli 800x531 som förminskad.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Mats i Myrhult

#6 » 20:34:15, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det rätta formatet, eller sidförhållandena, bestäms väl av motivet och budskapet, inte av kamerans CCD?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

bm1113

#7 » 21:03:23, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

påtal om att beskära till olika proportioner jag saknar det i mitt Photoshop Elements 8 samt 10 på den bärbara
finns säkert där man skriver in måtten man vill ha men tycker det är synd att det inte står när man drar ut klipp rutan så får ju köra på vad man tycker ser bra ut
Här ser ni hur det serut och cm måtten i nederkanten är för orginalbilden
Bild
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Towil (trådstartaren)

#8 » 21:12:32, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna info under fönster så ser du det där. Och vill man beskära med fasta proportioner så typ 2:3 så så finns det väl under höjd/bredd förhållande
Eller så gör man allt i RAW editorn den funkar på alla bilder inte bara RAW format.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Rille

#9 » 21:59:51, 15-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Men det rätta formatet, eller sidförhållandena, bestäms väl av motivet och budskapet, inte av kamerans CCD?

Jo visst, men även för den skull kan man beskära med samma proportioner som kameran ger och få det bra.
Användarvisningsbild
Rille
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:16, 24-11-2006
Ort: Korpilombolo
Maskintyp: Hjullastare

Mats i Myrhult

#10 » 10:30:54, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte ge ett aktuellt exempel från en tävling på hur jag beskurit och varför. Tävlingen är nu avslutad så jag tycker jag kan delge mina tankar utan beskyllan för att försöka påverka tävlingen.
Så här ser bilden ut i original

Bild

Och så här efter beskärning.
Bild

Tanken bakom denna beskärning är att låta maskinens delar utgöra ram till bilden, ingen luft runt om. Alla ser ändå att det är en grävmaskin. Detta leder dessutom till att betraktarens uppmärksamhet koncentreras till det som är spänningsfältet i bilden, koordinationen mellan maskinistens blick och skäret på skopan. Bilden avslöjar därmed vad som avgör om arbetet blir bra eller ej. Det sitter inte i maskinen som sådan, utan i hur man kör den. Vidare blir man med denna beskärning av med en del störande detaljer som finns utanför den ram som maskinen sätter.
Utan risk, ingen chans!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Holger

#11 » 13:23:42, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Towil!
Och det är alltid kul med andra ideer och tankar om detta!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Towil (trådstartaren)

#12 » 13:40:16, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Tänkte ge ett aktuellt exempel från en tävling på hur jag beskurit och varför. Tävlingen är nu avslutad så jag tycker jag kan delge mina tankar utan beskyllan för att försöka påverka tävlingen.
Så här ser bilden ut i original

Bild

Hmm, kan konstatera att du och jag tycker presic tvärt om när det kommer till komposition. För jag tycker denna varianten är bättre för här återkommer blicken till personerna i hytten. På den beskärda fastnar min blick på den röda tröjan på trappan efter ett tag.
Men vore det enkelt och alla tycker lika så kunde ju datorn framställa alla bilder. Vilket vore tråkigt :grin:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Mats i Myrhult

#13 » 13:43:37, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med om att den röda tröjan är ett minus.
Ska komma ihåg och tänka tvärsom nästa gång du är domare i en tävling. :grin:
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se