Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

[Titel ändrad] : Hjälp med att hitta bra systemkamera!

41 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

Alexander. N (trådstartaren)

#1 » 16:26:25, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titel ändrad! /Alexander

Har länge nu kollat runt för att hitta en bra systemkamera för ett bra pris. Har läst en del recensioner och Canon Eos 450D lockar mig lite! Jag funderar på att köpa den (eller en annan systemare) under mellandagsrean efter jul. Jag läste att den kanske inte har toppens bildkvalitet (jag pratar inte om optiken nu, utan om saker som färger, vitbalans mm), men jag kan vara ganska säker på att den har mycket bättre bildkvalitet än en bra kompaktkamera.
Så jag undrar om det är ett bra val? Jag är ju ingen speciellt professionell fotograf vad gäller kamerateknik :wink:

Alexander
Senast redigerad av Alexander. N 00:18:04, 19-10-2009, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Alexander. N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 19-02-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet



Mickev

#2 » 21:00:35, 08-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte ägt just 450 men har kört med 400 i ca 3-4år och den har funkat bra. 450 är den kamera som avlöser 400 så jag förmodar att dom är ganska jämlika.

Min kamera har tålt mycket stryk... även om den blivit skrotad 2 ggr och fått bytas, men den har gjort bra ifrån sig. Men som du redan nog förstått så är 18-55 kitobjektivet lite halvsunkigt, även om det funkar, jag körde med den under alla år. Canon kameran har ju fördelen att vara ganska lätt vilket jag tycker är en fördel om man ska släpa runt på den länge, men den känns lite plastig att hålla i.

Själv kör jag numer med en Nikon D5000 sedan en knapp månad tillbaka (skrotade min andra 400 då :slag: ) och valde då nikon kameran då den hade ett betydligt trevligare kit objektiv.

Min fotohandlare som jag var hos då berättade att det varit in en kille från sony och visat upp 2 nya systemare från dom som han vart imponerad över. Sony är ju inte direkt välkänd på systemsidan om man ska vara ärlig men han tyckte dom kändes rätt prisvärda. Tror att möjligen en av kamerorna kommit ut i handeln nu och snart även den andra.

Men som sagt, canon kameran är ingen dålig kamera, men se till att du är hos nån handlare så du får känna på olika kameror, den ska ju kännas rätt och många kameror är i stort sett rätt likvärdiga då dom ligger i samma prisklass.

Läs gärna dpreview recention av 450kameran. Det är mycket att läsa, jag vet, men helt klart värt det och då du inte verkar ha alltför bråttom så kan de vara värt att läsa på om kameran så vet du exakt vad du får för pengarna.
http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS450D/

Jag själv valde mellan en eos 500 och nikon 5000 kameran dåjag bytte. Dom var väldigt lika vilket även framkom i recentionerna, men de blev 5000 kameran just för objektivet, även den vikbara skärmen med live veiw var ett litet plus i kanten.
Användarvisningsbild
Mickev
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:13, 11-09-2009
Ort: Jämtland... skogen nu med
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 901

rz

#3 » 21:12:59, 08-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft min 450d 1,5år och är nöjd. Det blir inte jätte mycket kort tagna och är ju inte så duktig fotograf än. Det mickev skrev om 18-55 objektivet stämmer inte riktigt för det är inte samma 18-55 som följer med 450 som 400 det som följer med 450 är hyffsat och har bildstabilisator. Du kan ju kolla recensioner på http://www.fotosidan.se/reviews/viewrev ... m?ID=16440
rz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:33, 08-12-2007
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mickev

#4 » 21:29:29, 08-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

rz skrev:Jag har haft min 450d 1,5år och är nöjd. Det blir inte jätte mycket kort tagna och är ju inte så duktig fotograf än. Det mickev skrev om 18-55 objektivet stämmer inte riktigt för det är inte samma 18-55 som följer med 450 som 400 det som följer med 450 är hyffsat och har bildstabilisator. Du kan ju kolla recensioner på http://www.fotosidan.se/reviews/viewrev ... m?ID=16440


Kollade och såg de att den fått IS på de objektivet nu också. Men man ska inte bli förvirrad av att de står att den har bildstabilisator i objektivet, för canon har en bildstabilisator i kamerahuset också vilket gör att man får ett större utbud av objektiv på marknaden om man vill ha kvar bildstabilisatorn. Dvs iprincip kan du ta ett objektiv från stenåldern som passar på kameran och använda. Där har bla nikon nackdelen att dom inte har bildstabilisator i kamerahuset utan bara i objektivet vilket gör att objektiv gärna blir dyrare och har ett mindre utbud.
Användarvisningsbild
Mickev
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:13, 11-09-2009
Ort: Jämtland... skogen nu med
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 901

Towil

#5 » 21:34:59, 08-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppsan hur ha jag kunnat missa denna post :snow:

Eftersom jag är Canon nisse så får jag försöka att svara. När du säger färgar och vitbalans så är det mycket upp till föraren att hur han ställer in värdena i kameran om vi nu pratar om JPG ur kameran. Fotar du i RAW väljer du allt sånt fritt i datorn vid konvertering. En systemkamera är dock bättre på att hantera högre ISO utan att det blir så mycket brus i förhållande till en kompakt.
Men om du bra tänker använda JPG ur kameran kommer du troligen att bli besviken på kvalitén. Systemkamera är mer eller mindre gjorda för att bilderna skall efterbearbetas och ger ifrån sig bilder som är lämpliga för detta. Många uppfattar bilderna rakt ur kameran som suddiga och lite bleka. Men om du ger dina bilder en omgång i datorn och i RAW så har en kompakt inte mycket att sätta emot i kvalité på bilderna.

450 är en utgående modell och där för lite billigare än en 500 den har dock filmmöjlighet i HD och Live View. Tänk dock på att du kan byta hus och behålla dina objektiv så välj dessa med omsorg. På objektivsidan händer det inte så mycket, mitt 10 år gamla 35-350 funkar lika bra nu som då jag köpte det..

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Mickev skrev:
rz skrev: Men man ska inte bli förvirrad av att de står att den har bildstabilisator i objektivet, för canon har en bildstabilisator i kamerahuset


Canon har ingen systemkamera med stabilisator i huset.
Senast redigerad av Towil 21:38:43, 08-10-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Alexander. N (trådstartaren)

#6 » 15:24:51, 09-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar :grin: !!


Mickev skrev:
Canon kameran har ju fördelen att vara ganska lätt vilket jag tycker är en fördel om man ska släpa runt på den länge, men den känns lite plastig att hålla i.


Jag har provat 450D på Mediamarkt och jag bryr mig inte om den känns plastig (det är ju inte så viktigt).

Mickev skrev:Själv kör jag numer med en Nikon D5000 sedan en knapp månad tillbaka (skrotade min andra 400 då :slag: ) och valde då nikon kameran då den hade ett betydligt trevligare kit objektiv.


Kit objektiv är väl sällan av en bra kvalitet, men i alla fall så är dom bättre än bra kompaktisar, så jag får se senare vad för objektiv jag har råd med.

Mickev skrev:Min fotohandlare som jag var hos då berättade att det varit in en kille från sony och visat upp 2 nya systemare från dom som han vart imponerad över. Sony är ju inte direkt välkänd på systemsidan om man ska vara ärlig men han tyckte dom kändes rätt prisvärda. Tror att möjligen en av kamerorna kommit ut i handeln nu och snart även den andra.


Ger Sony lika bra kvalitet för priset som Canon och Nikon gör? skulle bara vilja veta, jag kan bara köpa en för max ca 7000kr

Mickev skrev:Läs gärna dpreview recention av 450kameran. Det är mycket att läsa, jag vet, men helt klart värt det och då du inte verkar ha alltför bråttom så kan de vara värt att läsa på om kameran så vet du exakt vad du får för pengarna.
http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS450D/


Har läst en hel del recensioner och har hört att den verkar bra, i alla fall för vanliga fotografer.

Jag själv valde mellan en eos 500 och nikon 5000 kameran dåjag bytte. Dom var väldigt lika vilket även framkom i recentionerna, men de blev 5000 kameran just för objektivet, även den vikbara skärmen med live veiw var ett litet plus i kanten.



D5000 tror jag är lite för dyr, men får jag råd så kanske jag köper den eller någon annan i samma klass ;)



Towil skrev:Hoppsan hur ha jag kunnat missa denna post :snow:

Eftersom jag är Canon nisse så får jag försöka att svara. När du säger färgar och vitbalans så är det mycket upp till föraren att hur han ställer in värdena i kameran om vi nu pratar om JPG ur kameran. Fotar du i RAW väljer du allt sånt fritt i datorn vid konvertering. En systemkamera är dock bättre på att hantera högre ISO utan att det blir så mycket brus i förhållande till en kompakt.


Men om du tittar på mina bilder (som du kan hitta lite här och där) och tittar på dom som är tagna i ljusa förhållanden (dvs inte sådana bilder som är tagna med överdriven ISO eller slutartid etc..) så kan man väl ganska säkert säga att dom JPG bilderna som kommer ut ur 450D är minst lika bra? Jag är för övrigt nöjd med bildkvaliteten på min kompakt förutom dom problemen som en vanlig kompakt har, altså att bilderna blir dåliga när det är mörkt osv.

Men om du bra tänker använda JPG ur kameran kommer du troligen att bli besviken på kvalitén. Systemkamera är mer eller mindre gjorda för att bilderna skall efterbearbetas och ger ifrån sig bilder som är lämpliga för detta. Många uppfattar bilderna rakt ur kameran som suddiga och lite bleka. Men om du ger dina bilder en omgång i datorn och i RAW så har en kompakt inte mycket att sätta emot i kvalité på bilderna.


Ja vi får väl se senare om jag kan få fram riktigt bra resultat med RAW, gör man det då med en programvara som kommer med kameran?
Det jag sa med färger osv var bara för att jag inte riktigt kommer ihåg exakt vad det stod i recensionen ;) det var något med färger kommer jag ihåg i alla fall.

450 är en utgående modell och där för lite billigare än en 500 den har dock filmmöjlighet i HD och Live View. Tänk dock på att du kan byta hus och behålla dina objektiv så välj dessa med omsorg. På objektivsidan händer det inte så mycket, mitt 10 år gamla 35-350 funkar lika bra nu som då jag köpte det..

Är 450D altså en ganska "gammal" kamera? Vi får se i så fall vad det blir ;) Men jag är ganska fast besluten på att det ska vara en Nikon eller Canon.

Canon har ingen systemkamera med stabilisator i huset.


Skulle du kunna visa två bilder, en med och en utan bildstabilisator? Det var också något vi pratade om lite, att det är ju bättre om man har inbyggt i kamerahuset för då blir objektiven billigare, har Nikon inbyggt?[/quote]
Senast redigerad av Alexander. N 15:26:21, 09-10-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Alexander. N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 19-02-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#7 » 22:04:13, 09-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en systemkamera är det lite flera variabler som kan påverka. Om vi nu tar bara kameran så är det brus, dynamiskt omfång, exponering och autofocus. Objektivet är det färg, kontrast och optiskskärpa. Beroende på vad man parar ihop för kamera och objektiv blir resultatet därefter. När det gäller märke mellan Nikon eller Canon så är det mera smaken som avgör i denna prisklassen. Där det händer mest på systemfronten är brusegenskaperna på nyare kameror.

JPG blir nog inte "sämre" samt att man har flera inställningar för JPG i kameran men är ett bra tag sedan jag använde det. Minnes kort och HD är idag så billiga att även om RAW bilderna är 8-15MB styck gör det inte så mycket.
Canon skickar med ett RAW-program med kameran. Jag själv använder Camera RAW som följer med Photoshop.

Jag äger själv inget objektiv med stabilisering så jag kan inte visa något sådant. Men det är inget som syns på själva bilden. Men den reducerar kameraskakningar så att man kan reducera skakningsoskärpa vid långa slutartider.

Vill man få till det där lilla extra så kommer du inte ifrån redigering/korrigering på datorn.

Bild
Din bild från Flickr

Bild
1min redigering av originalbilden.

Bilderna skall vara stora och länkade för att det skall gå att jämföra.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Alexander. N (trådstartaren)

#8 » 22:13:10, 09-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för infon! Dock ser jag på den nedre bilden att marken har blivit lite grönare och ser lite lustig ut :D
Användarvisningsbild
Alexander. N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 19-02-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#9 » 22:24:08, 09-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, då är det nog din skärm som inte visar rätt. Min skärm är kalibrerad med en extrern kalibrator.
http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=788
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Alexander. N (trådstartaren)

#10 » 22:36:41, 09-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, kanske det, men jag kan säga att färgerna på hjullastaren har blivit betydligt bättre! :grin:
Användarvisningsbild
Alexander. N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 19-02-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#11 » 22:44:38, 09-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, den var 1/2 steg underexponerad.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Alexander. N (trådstartaren)

#12 » 22:46:59, 09-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Men om vi jämför med en Nikon av samma prisklass, hur tror du att resultaten blir jämfört med en 450D?
Användarvisningsbild
Alexander. N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 19-02-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#13 » 23:11:38, 09-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, ingen större skillnad. Sunkiga objektiv har mera inverkan än vad de olika kamerahusen skiljer sig åt bildkvalite. Är mera funktioner och hur man tycker kamerans ergonomi funkar för dig.

Bild Tillägg efter 8 minut(er):

Här kan du kolla på de olika modellerna och se på testbilder.

http://www.cyberphoto.se/pri_digitalkam ... Group=395&
sortera=&prislistan=&onshelf=

Här finns det objektivtester
http://photozone.de/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Alexander. N (trådstartaren)

#14 » 17:14:08, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, detta blir ett svårt val :uupps: testbilderna var ju bra inte så olika på många kameror. Vet du om Nikon har inbyggd bildstabilisator?
Användarvisningsbild
Alexander. N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:10, 19-02-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#15 » 17:18:15, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexander. N skrev:Oj, detta blir ett svårt val :uupps: testbilderna var ju bra inte så olika på många kameror. Vet du om Nikon har inbyggd bildstabilisator?


Der har i objektiven som Canon.
Som jag skrev innan är mest brus och fineser i kameran som skiljer.
Senast redigerad av Towil 17:21:23, 10-10-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se