Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Kommentarer till Fotoskolan

13 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 13:26:40, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Skriver här i stället för att skriv kommetarer mm i Fotoskolans olika delar.


.

Skitbra fotoskola :buga:


Perfekt även för en sån som mig, som haft foto som hobby i snart 50 år.
Här finns mycket att hämta, även som repetition. En bra startmotor inte minst, som fungerar gång efter annan.

Har genom åren plöjt igenom mängder av litteratur. Men här finns ett bra grundmaterial, som säkerligen kommer att fyllas på / utvecklas allt efterhand.


Alla har vi dia, färg och svartvita foton liggandes. Säkerligen också negtiv. I gömmorna finns mycket bra material. Fast de är ju inte digitala.

Kan någon börja med att skriva något om hur man fixar gamla bilder för visning med dagens utrustning? Så fyller vi andra på efterhand med egna erfarenheter.
(Alltså själv, inte genom att lämna till ett fotolabb.)



Lagring av bidmaterial.
Har kanske missat, men det vore kanske läge att ge ett råd om hur man lagrar bilder. Spara originalen, på flera ställen, och jobbar med kopior.

Vissa bildbehandlingsprogram funkar som så att när man gjort förändringar och sen sparar, så skrivs originalfilen över...
Jag brukar använda "Spara som" och lägga till t ex "a" i filnamnent.
För det är ju synd om du senare inte var nöjd med det du gjort och råmaterialet är borta för evigt.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Bosse_A

#2 » 14:08:03, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller icke digitala bilder finns det enklare och mera avancerad utrustning, för att överföra dem till digital form.
I mitt fall har jag överfört tusentals bilder till digital form. Alltifrån glasplåtar, färgnegativ i olika storlek, dia och färgbilder på papper.
Den utrustning jag använder är en flatbäddsskanner med dialock för alla typer av bilder utom dia och negativremsor samma storlek, för då använder jag en diaskanner. Fördelen med en diaskanner är att fokus ställs in automatiskt och att automatisk borttagning av damms sker för färgbilder. Dammborttagning finns även för flatbäddsskanner, vilket tyvärr inte jag har.
De apparater jag använder skannar med hög kvalitet och skanningen tar sin tid. Numera finns enklare apparater som i princip fotar av dia eller negativ och då går det ju fort.
Idag är det inte så svårt att föra över analoga bilder till digitalt format och i början är många entusiastiska, men när de märker vilken tid det tar tappar många intresset.
Vill man sedan efterbearbeta bilderna i något bildprogram tar det också tid, men i mitt fall brukar jag bildbehandla under tiden när nästa bild skannas.
Jag vill dock inte avskräcka någon för att börja skanna bilder. Upplevelsen när man får fram resultatet av ett skannat färgnegativ och jämför det med det som kom från fotolabbet på papper så inser man värdet av att ha sparat negativet.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

InläggDetta inlägg har raderats av Holger den 14:44:54, 08-01-2015.

InläggDetta inlägg har raderats av Holger den 14:45:04, 08-01-2015.

Holger

#5 » 14:45:37, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry Bosse, jag flyttade inlägget medan du skrev. Nu ska det vara rätt!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Towil

#6 » 15:24:10, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är att du är 5-10 år försent att börja föra över 35mm dia/neg. Den bra diaskannerutrusningen som finns nu är svindyr.
Se beror det på hur kräsen man är.

Finns lite info innan om detta
Digitalisera diabilder
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Bosse_A

#7 » 17:45:34, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Problemet är att du är 5-10 år försent att börja föra över 35mm dia/neg..
Finns lite info innan om detta
Digitalisera diabilder

Fantastisk kul att läsa en tråd, från 2007, som jag glömt av. Köpet av Nikonskannern har jag verkligen inte ångrat. För någon månad sedan hittade jag 35 mm sv negativ från 1960 i hembygdsföreningen arkiv, om när föreningen blev till. Dessa skannade jag i Nikonskannern och fick enastående resultat och dessa bilder kommer vi senare att ha offentlig visning med.
Det blir aldrig för sent att skanna bilder. Det är som vin - det blir mera värdefullt ju äldre bilderna blir (om de förvarats någorlunda bra).
Sen finns det de som skannat färdigt sina diabilder och sedan vill sälja sin skanner. Leta på blocket!
Jag själv är inne på att skaffa en Epsonskanner som är nyutvecklad med LED-teknik och som har automatisk dammborttagning. Den fungerar säkert bra till dia också. Den är inte dyrare än vad Nikonskannern var:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=V800
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Volvot24 (trådstartaren)

#8 » 18:32:44, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flatbäddskanner (A4) jämfört med 35 mm skanner.

Antag att båda har upplösningen 5000 dpi. Blir resultatet samma vad gäller upplösningen i den färdigt skannade bilden? Kanske en dum fråga, men jag har inte lyckats hitta något svar.

Jag tänker mest då på den yta som ska skannas.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Bosse_A

#9 » 18:43:07, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Blir resultatet samma vad gäller upplösningen i den färdigt skannade bilden?.
Ja upplösningen blir densamma. Att kvaliteten kan skilja sig beror på att det finns glasytor mellan filmen och avläsaren. Dessutom ligger bilderna i en filmhållare som ger ett visst avstånd till avläsaren. Nu har jag läst många tester om Epson VF700 och de som använder den är mycket nöjda. För de flesta är Epsons skanner nog den bästa kompromissen så att man slipper köpa både dia- och flatbäddsskanner.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Volvot24 (trådstartaren)

#10 » 19:31:26, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken upplösning bör man välja för en ren kopia av en dia om bilden är "färdig" för visning på datorskärm. De flesta har jag skannat med 600 dpi.
Tar rimlig tid. Om jag valt 7600 i stället. Ser jag någon skillnad om jag inte zoomar in?
Eller man kanske skulle frågat; beror det på bildskärmen och dess inställning om jag i s f ser någon skillnad?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#11 » 19:58:56, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pysslar med en Plustek OpticFilm 7600i.
Med scannern följde Silverfast 6.6 1r5 och nåt bildbehandlingsprogram, tror det var Picasa?

Är lite bekant med Photo Shop, så jag använder detta i stället.

Nåväl, när jag scannar så märker jag att det först kommer upp en bild, vid Prescan, som ser ut att vara mjuk i kontrasten, ett bra omfång. Men så jobbar Silverfast, och hur jag än justerar dess parametrar, som kommer jag aldrig i närheten som förmodligen scannern lämnar. Kanske en slags råbild. Vid scanning av negativ, tror jag det vore bra om det ginge attgå förbi Silverfast, och använda denna bild för att sedan gå vidare med PS.

Kanske det ginge att jobba helt och hållet från PS? Hoppa över steget med Silverfast?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Bosse_A

#12 » 20:20:08, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Vilken upplösning bör man välja för en ren kopia av en dia om bilden är "färdig" för visning på datorskärm?
När jag skannade de sv gamla 35 negativen så använde jag 2000 dpi. Fotona hade tagits med kamera och objektiv som inte hade högre upplösning. Avsikten är att visa dessa foton med projektor på stor duk.
Vid skanning av påsiktsoriginal (vanliga foton) kan man ofta nöja sig med 600 dpi för de kopierade bilderna har ofta inte så hög upplösning.
Till mina skannrar har det följt med program från både Nikon o Canon, men inget av dem fungerar tillnärmelsevis så bra som Vuescan. Det är ett fristående program som fungerar till all världens skannrar och det är inte dyrt heller. Med detta program jobbar jag snabbt och det sköter ljus o kontrast förvånansvärt bra, men det finns avancerat läge där man kan ställa in alla parametrar.
Den som har gjort programmet finns här http://www.hamrick.com/
Får man något man undrar över är det bara att mejla honom så får man svar.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Volvot24 (trådstartaren)

#13 » 20:29:34, 08-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret.

Jag är lite trög på detta med datorer.... men lyckades i vart fall hitta info om det jag frågade, på Google.

Enligt en instruktiv video så har skannern en knapp! på framsidan "Quick Scan" vars funktion tydligen kan bli att skanna bild och sen dra igång PS. Den har jag aldrig tryckt på.
:lmao:

Nästa steg blir att kalla hem en av sönerna, som begriper sig på vad som menas med Plug-in o s v. Och hur man ställer in, vad som ska ske vid just knapptryckningen.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se