Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Bildbehandling före/efter

57 inlägg • Sida 4 av 4
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

baabwaf

#46 » 11:37:26, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:
Rille skrev:Orginalen är bättre

vad gäller Kellers bilder så är de lite "överredigerade", eller hur man nu ska säga.

Väcker för övrigt denna tråd lite...

Jag har inte efterbehandlat bilder alls tidigare, men tänker nu ge mig på det!
(frun vill ha bra bilder på hästarna, och jag vill lära mig)


<----- förkortat

Ett annat exempel på "bildbehandling", är om du har en redan dålig bild som det inte går att få bättre men som ändå skall redigeras för att få en förhållandevis bra bild. Lägger en gammal trasig bild som varit blöt, sitter fast i glaset och inte går att få loss utan att den går sönder. Bilden i sig är dålig och nivån måste accepteras att den inte kan bli bättre än en viss nivå. (i de kameror som finns idag, så är det extremt bra möjligheter, hur vi än misshandlar alla inställningar).

Din fråga är väldigt omfattande.



Anpassade citat-koden /Holger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
baabwaf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:33:13, 09-12-2010
Ort: skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor



Ralle

#47 » 13:11:22, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, frågan är omfattande... Riktigt så hade jag dock inte tänkt.

Ja, kameran är en Nikon D7000

En sak jag labbat en del med är just vitbalansen, vilket jag märkt kan förstöra en bild rätt rejält om den blir fel.
Och om jag fattat det rätt så går det att fixa till om man fotat i RAW, men ej i JPG?

Jag har provat lite att behandla JPG filer, ofta med hyggligt resultat, men inte helt sällan blir man nästan idiotförklarad när jag säger att jag inte kör RAW... Så därför blir jag lite nyfiken på vad man kan göra mer där.

Sen har jag även funderingar på JPG kvalitet.
I kameran kan man ställa kvaliteten på Normal eller Fine.
Sen kan man dessutom välja komprimeringsgrad, tror det är i tre lägen.
Hur mycket sabbar man bilden genom att inte välja högsta?
Och vilket sabbar den mest, att dra ner på kvaliteten eller komprimeringen?

Vad gäller program så har jag tidigare använt både GIMP och det här på webben som jag tror det var Towil som rekommenderade.
Men inget av dessa tar mina NEF filer.
Så jag undrar om det finns några andra gratisprogram som kan tänkas fungera?
Det som följde med kameran (Nikon NX view eller nåt liknande) fungerar, men verkar vara väldigt basic när det gäller redigering.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Towil (trådstartaren)

#48 » 14:46:32, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en RAW fil finns ingen vitbalans utan den sätter man efter eget tycke i konverteringen. Man kan korrigera även i JPG men inte lika mycket.

Komprimering och kvalite är ju samma sak. Är inte storlek du menar?
Med dagens låga priser för hårddiskar finns det inte anledning än att köra på max med jpg.

NEF är nikons RAW-format och view nx deras gratisprogam. En RAW fil är inte en bild i denna mening ännu utan behöver ett steg till och program för detta.

Den bästa RAW konverteraren är Adobe Camera RAW i mitt tycke. Dock finns inte denna att köpa separat utan följer bara med Photoshop och Lightroom.

Om man sedan vill sköta allt själv med RAW eller överlåta det till en japansk ingengör att gör konverteringen är upp till var och en. Huvudsaken är att man själv är nöjd med resultatet.
Senast redigerad av Towil 14:55:05, 05-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

baabwaf

#49 » 17:57:30, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:Ja, frågan är omfattande... Riktigt så hade jag dock inte tänkt.

Ja, kameran är en Nikon D7000

En sak jag labbat en del med är just vitbalansen, vilket jag märkt kan förstöra en bild rätt rejält om den blir fel.
Och om jag fattat det rätt så går det att fixa till om man fotat i RAW, men ej i JPG?

Jag har provat lite att behandla JPG filer, ofta med hyggligt resultat, men inte helt sällan blir man nästan idiotförklarad när jag säger att jag inte kör RAW... Så därför blir jag lite nyfiken på vad man kan göra mer där.

Sen har jag även funderingar på JPG kvalitet.
I kameran kan man ställa kvaliteten på Normal eller Fine.
Sen kan man dessutom välja komprimeringsgrad, tror det är i tre lägen.
Hur mycket sabbar man bilden genom att inte välja högsta?
Och vilket sabbar den mest, att dra ner på kvaliteten eller komprimeringen?

Vad gäller program så har jag tidigare använt både GIMP och det här på webben som jag tror det var Towil som rekommenderade.
Men inget av dessa tar mina NEF filer.
Så jag undrar om det finns några andra gratisprogram som kan tänkas fungera?
Det som följde med kameran (Nikon NX view eller nåt liknande) fungerar, men verkar vara väldigt basic när det gäller redigering.


Om du är osäker på hur själva kameran fungerar med olika inställningar och vilka inställningar som blir likadana, så har jag en länk som du kan få lite nytta och glädje med genom att justera reglagen: http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2

Du skall inte ens ta åt dig av känslan av att bli ”idiotförklarad”. De som inte klarar av att ställa in kameran och få en jpg som är ok, använder RAW-formatet för att kompensera sin inkompetens. Därmed inte sagt att raw är dåligt, utan bara att de som anser att Du är korkad för att du vill använda ett annat format, är begränsade i sin tanke. RAW fungerar utmärkt att ”rädda dåliga fotograferingar med”. Ju sämre man fotograferar, desto större nytta får du av RAW-format. Så länge du inte kan fotografera en bra bild med bra inställningar för JPG, så skall du inte överskatta RAW. JPG har absolut sina begränsningar men det har också sina fördelar. Det går att ”gaffla” en del bilder om man är osäker på hur bilden blir. Med dagens digitala kameror, så är det otroligt lätt att fotografera och kontrollera att eller om bilden blev ok i skärmen på kameran. Det var (är) avsevärt svårare när det bara fanns filmrullar.

GIMP fungerar och är ett bra program. Det program du lär dig, kommer du sannolikt uppleva ”bättre”, än de program du inte lärt dig. Om du lär dig enbart photoshop, så kommer du uppfatta det bättre än GIMP och tvärt om. Det handlar ofta om individens kunskaper och begränsningar, inte programmens. Sen finns det alltid olika nivåer på bildhantering som kan göra det ena eller andra programmet mer eller mindre intressant. Adobe är dessutom ena ”stöddiga jä**ar när det gäller support. Jag har inspelningar av samtal med supporten för Adobe som inte går av för hackor och hur supporten kan bära sig åt. Jag har aldrig haft problem med själva programmet, utan har haft kontakt med support vid några tillfällen när aktiveringen av programmet har krånglat. Supporten är inte på några vis värda det Adobes produkter kostar.

Ju mer du komprimerar, desto sämre blir bilden och ju mindre bildstorlek du väljer, desto mindre information får du i din bild för att redigera. Du kan med fördel välja största bild och minst komprimering.

Finns massor att skriva och svårt att fånga in alla frågor som uppstår. Ju mer du vet, desto mer vet du att du inte vet. Börja enkelt och allt eftersom du söker ytterligare i din bild, så kan du undersöka alternativ till det enklaste.

Att söka bästa resultat och inte få någon bild, blir sämre, än att börja enkelt och få en bild. Det är alltid Du som avgör om Din bild är bra och det är alltid Du som avgör vilken bild du vill ha. Alla andra kan bidra med råd, kritik och idéer beroende på vad du frågar. Många kan otroligt mycket men ingen är eller kommer att bli fullärd och absolut expert.

Fråga är ett av de bättre sätten att hitta det du söker.
baabwaf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:33:13, 09-12-2010
Ort: skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ralle

#50 » 19:42:08, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Komprimering och kvalite är ju samma sak. Är inte storlek du menar?

Nej.
Kvaliteten går att ställa i låg, normal och hög.
Komprimeringen går att ställa i Liten filstorlek och i Optimal kvalitet, där Liten filstorlek enligt boken innebär att "bilderna komprimeras för att producera relativt lika filstorlekar".

Det skiljer ju lite i storlek, Normal och "liten filstorlek" ca 3 mb, Fine och "optimal" ca 6 mb.

Hur stor är en "normal bra" jpg bild? Är 6 "normalt"?

baabwaf skrev:Du skall inte ens ta åt dig av känslan av att bli ”idiotförklarad”.

Nädå, jag tar inte åt mig, men blir ju nyfiken på vad som är så fruktansvärt bra med RAW, och varför det är så viktigt att ha med en sådan fil. (enligt många)
Din förklaring var alldeles lysande, tackar!

baabwaf skrev:GIMP fungerar och är ett bra program.

Ja, detta har jag använt ett tag, men tyvärr tar inte det mina raw-filer...

Jag provade Picasa nu, och det tar mina filer, och verkar dessutom vara ett rätt enkelt program när det gäller att efterbehandla.
Vet dock inte hur "bra" det är jämfört med andra...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

AlexK

#51 » 22:13:41, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade att använda Picassa för mina NEF hos min syrra, dock förvrängde picassa (den versionen) jag använde då mina bilder så att de i vissa fall såg för jäkliga ut när man gjorde om dem till JPG. Kanske har blivit bättre.

Fotar faktiskt som oftast i RAW + Fine, har inte så stor betydelse på min kamera, sänker bildhastigheten i serietagning något men inte något problem i 90% av fallen och utrymmer på diskar och minne är inget större problem heller, behöver ju inte ladda över dem man inte är intresserad av och ja visst är det då man använder RAW filerna oftast för att man har brustigt lite i fotograferingen, 90% av fallen använder jag dock bara jpg filerna rätt ur kameran, men man är ju amatör så det är inte fel att ha RAW med så att man kan rädda om man sabbat fotograferingen ;)

Kör för övrigt Capture NX (nikons betalprogram för att editera foton, bra program dock lite minnes hungrigt)
Senast redigerad av AlexK 22:14:48, 05-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig

Towil (trådstartaren)

#52 » 23:21:19, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att köra RAW bara för att man är dålig fotograf är väl att ta i samt att kasta bort en del av kamerans prestanda. En Nikon D800 har 14 stegs omfång mellan mörkaste och ljusaste. Så dagens nyare kameror kan faktiskt klara av höga kontraster. Ögat har ca 24 stegs omfång.

Att ha en utbränd himmel i JPG är inte säker att den är det i RAW. Visst man kan underexponera så att himlen blir OK i JPG men då offrar du troligen detaljer i skuggan.
Så fotograferar man i en miljö med höga kontraster och man inte kan påverka ljustet med blixt eller reflexskärmar. Så finns det mera information i RAW filen att hämta än vad som finns i JPG.

Givetvis krävs det mera kunskap att utnyttja RAW och potenta program att tolka RAW data med. För det som inte vet så är bilden man kan få ut från en RAW fil inte definitiv och fast. Bättre programvara eller senare versioner av samma program kan göra att man kan få ut bättre bilder ur samma RAW data.
Senast redigerad av Towil 00:02:52, 06-11-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

baabwaf

#53 » 02:12:03, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Att köra RAW bara för att man är dålig fotograf är väl att ta i samt att kasta bort en del av kamerans prestanda. En Nikon D800 har 14 stegs omfång mellan mörkaste och ljusaste. Så dagens nyare kameror kan faktiskt klara av höga kontraster. Ögat har ca 24 stegs omfång.

Att ha en utbränd himmel i JPG är inte säker att den är det i RAW. Visst man kan underexponera så att himlen blir OK i JPG men då offrar du troligen detaljer i skuggan.
Så fotograferar man i en miljö med höga kontraster och man inte kan påverka ljustet med blixt eller reflexskärmar. Så finns det mera information i RAW filen att hämta än vad som finns i JPG.

Givetvis krävs det mera kunskap att utnyttja RAW och potenta program att tolka RAW data med. För det som inte vet så är bilden man kan få ut från en RAW fil inte definitiv och fast. Bättre programvara eller senare versioner av samma program kan göra att man kan få ut bättre bilder ur samma RAW data.



Det är ingen som påstår att RAW är för dåliga fotografer. Däremot vill jag absolut påstå att de som ”idiotförklarar” någon som Inte vill fotografera RAW till förmån av utvidgad kunskap, skicklighet och förståelse för varje enskild bild som tas med vad det innebär, inte använder RAW för att de redan är så vansinnigt skickliga att andra format inte längre än någon utmaning. Verkligheten ligger troligtvis åt motsatta hållet, vilket kanske också är intolkat i din tanke och lite förvrängda antydan som inledning.

Troligtvis, så som fler än jag skrivit, så kan man trolla fram en himmel från RAW-fil om man inte har kunskapen att ställa in exponeringen tillräckligt för att få en himmel även i jpg. Det är just därför det också blir lite åt hållet … Raw är bra om man inte kan plåta mer vettiga inställningar eller gardera sig med en bild extra. Svårt och lite besvärligt om man utnytjar kamerans maxprestanda och fotograferar tex en hästtävling. Då får man vara snabb om det är manuella inställningar som används. Ju bättre du kan din läxa, desto snabbare går det. Självklart skulle RAW kunna rädda en mängd bilder om man inte hinner ställa om kameran mitt i snabba tagningar. Om det är bättre eller sämre … vet jag inte.

Utbränd himmel får man lätt när man inte har finkänsligheten eller en direkt känsla för hur ljuset är när man plåtar. Det finns ohyggligt många exempel på detta. Just det är också en bra anledning att lära sig kamerans reglage och möjligheter.

I speciella situationer som bröllop i en mörk kyrka, där det inte är ok att använda blixt .. Ja, då börjar vi närma oss ett område där RAW faktiskt kan underlätta en del och inställningarna kan få vara ”säkra” istället för ”bara känsla”, eftersom bilderna inte kan tas om alls, samt att tiden är besvärligt kort under själva ceremonin vid altaret där bilder av betydelse uppstår.

Utomhus med himmel som är så ljus att den bränner rent och består av vit högdagrer … Ja, då är det knappast brist på ljus. Snarare brist på inställningar. Om ljuset är så skarpt att skuggorna blir väldigt besvärliga i denna situation, då står man antagligen helt ogenomtänkt, på fel sida objektet, utan idé om att ställa in kameran och utan någon egentlig tanke alls. Man ”bara trycker och ser vad som händer”. Troligtvis kommer RAW rädda någon bild och göra den användbar.

Skall man fotografera saker/djur eller något utomhus, då finns det massor av saker att ta hjälp av om man har utforskat det innan. Vet man inte, kan inte eller förstår detta eller misslyckas på alla andra möjligheter, då har man i alla fall RAW. Ungefär som i exemplet du gav ovan om utbränd himmel och svarta skuggor. En total felplanering, inaktiv fotograf och självklara saker som fotografen inte har någon aning om alls, utan skyller på att ”det går inte utan RAW”. Självklart går det utan RAW.

Att fotografera är inte bara att ladda batteriet och sedan använda avtryckaren. Det finns massor att tänka på och ännu mer att lära sig … Ändå är det svårt att få till BRA bilder fototekniskt.

Att söka en BRA bild (fototekniskt/område/horisont/ljus/mörker/objekt/miner/mellantoner/färger,mm) är inte bara en dyr kamera. Det går att ta planerade bilder lika bra med en kamera för 3000 kronor som med en kamera för 80 000 kronor. Den dyrare kameran har däremot en mängd ytterligare inställningar och prestanda men tekniken för att få en bra bild, finns redan i den billiga kameran. (planerade bilder).

Diskussionen är gammal, omstridd och besvärlig. De som är alldeles för besvikna, borde köpa en analog kamera, sv-v film, plåta en rulle med sina fantastiska RAW-kunskaper som prio No1 och se vad som händer. Nästan garanterat vinner den som vågat lära sig och studerat kamerans inställningar och konsekvenser. Till och med jpg är toklätt att fotogafera och får bra bilder med, jämförelsevis.
baabwaf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:33:13, 09-12-2010
Ort: skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

Towil (trådstartaren)

#54 » 09:29:20, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du skriver att ha man en något så när kontrolerad miljö och tid funkar JPG. Dock är det foto som många här sysslar av dokumentär art så har man ibland det inte. Man kan inte påverka det som händer och det kanske bara händer en gång man kan oftast inte välja var man skall stå med någon större valfrihet. Då kan RAW kanske rädda den utbrända himmlen i bakgrunden eller ta fram den där detaljen i skuggan.

På den tiden jag fotade med DIA så hade man kanske 5 stop att leka med och då fick man välja OK himmel och svart motiv eller tvärt om det var en mulen dag. Många gånger man åkete hem utan någon maskinbild som man ville visa någon annan.
Senast redigerad av Towil 09:35:53, 06-11-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Kaxe

#55 » 10:28:55, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Därför kör jag alltid med RAW+JPG :grin: garderad för alla omständigheter ...

Bildbehandling av en RAW-bild är "icke förstörande" för originalet, man kan alltså gå tillbaka till ursprunget eller ta bort delar av de förändringar man gjort. Det kan vara bra när man vill återanvända delar av bilden senare, till exempel.

I övrigt håller jag med - kunskap och träning, träning och återigen träning ger bästa resultatet!
Bild
Användarvisningsbild
Kaxe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:37, 19-03-2010
Ort: Vid havet utanför Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L507 -07
Kubota U25-3 -06
Husqvarna Rider 175 -09
CanAm Outlander 500XT -12
Yamaha XTZ660 Ténéré -12

Anton

#56 » 12:58:21, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden ger väldigt mycket. Jag jobbar dagligen med bilder och tror man lär sej aldrig tillräkligt.
Men RAW formatet har jag inte använd än. Spännande läsning.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Ralle

#57 » 15:00:26, 06-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror jag har fått en del kött på benen nu...

Och får ta och köpa mig ett 1 gb nätverkskort till datorn så man kan hanterera större bilder bättre då lagringen finns på vinden!

Vad gäller RAW så tror jag att lösningen får bli att jag köper mig ett minneskort till, har båda i kameran samtidigt och sparar JPG på ena och RAW på andra, plockar normalt ut JPG bilderna, men är det nån jag vill göra mer med så tar jag ut det andra kortet och hämtar bilden!

Borde vara en lösning tror jag... Slipper man blanda JPG och RAW på samma kort :grin:

Sen är det väl bara att prova sig fram antar jag!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se