Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Bildbehandling före/efter

57 inlägg • Sida 2 av 4
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

AlexK

#16 » 15:04:58, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar i princip aldrig göra något med mina foton men ibland så händer det.

Som på detta foto med katten knut. Där bakgrunden är lite "dimmad" för att få mer fokus på katten och inte täcket som hänger i bakgrunden. Snor runt hans näsa (stackaren var sjuk) tog jag bort och lite rödhet runt ögonen minskade jag för det tog överhand tyckte jag och efterbilden är lite mer contrast på tror jag. Var kanske aningen överdrivet och inte vidare bra men va fan tryckte det var värt ett försök :)

Första fotot är orginal som det kommer ur kameran. Andra är det editerade.
Bild

Bild


Och nu till min gudsons fot:

Tänkte slänga fotot men tänkte att det kunde vara kul att testa att få fram lite mer av den :) Har gjort mycket med detta foto och kommer inte ihåg allt tyvärr :sad:

Första är orginal andra är editerad:


Bild


Bild

Får se om jag hittar några fler.
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig



Holger

#17 » 15:39:18, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:För att påvisa att man kan styra syftet/känslan i en bild genom olika kompositioner och färger gjorde jag ett lite experiment i kväll.

Rent statistiskt borde svaren blivit lika för det finns inget i bilden som ger svar på frågan. Men ändå så får ett alternativ 3/4 av rösterna.
Slump? Inte alls. Lär man sig bara de dolda knepen så kan man påverka den som tittar på bilden.

Här finns mycket att uforska för den som vill ta sitt fotograferande ett lite steg längre.

Här är exprimentet. När du röstat kan du se resultatet.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=22086

Gick röstfördelningen åt det håll som du "ville"?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Towil (trådstartaren)

#18 » 15:46:46, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det blev 30/70 % när det statistiskt borde bli 50/50 %.

Något som pekar åt höger tycker de flesta är bort och åt vänster blir hem.
Senast redigerad av Towil 15:47:07, 14-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

AlexK

#19 » 15:51:01, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som kommer från höger brukar oftast ses som ond också, en som kommer från vänster ses som god :grin: Eller om det var tvärt om :lmao:
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig

Holger

#20 » 16:22:03, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Ja, det blev 30/70 % när det statistiskt borde bli 50/50 %.

Något som pekar åt höger tycker de flesta är bort och åt vänster blir hem.

Jo, men rent statistikt blir det ju aldrig.
Bilden väcker ju en viss känsla.
Frågan är om du manipulerade bilden för att väcka en känsla åt något av hållen och om du lyckades väcka just den känslan som du avsåg?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Towil (trådstartaren)

#21 » 16:31:17, 14-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte på walking och tog första jag hittade där det var en person som gick åt höger eller vänster som var fri att ladda upp. Man får samma effekt om någon är på väg mot eller ifrån i bilden.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Hansborg

#22 » 08:26:02, 15-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom damen gick på vägen istället för trottoaren, var hon definitivt på väg bort.. :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

baabwaf

#23 » 20:28:24, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:
Bild

Bild

Med detta vill jag illusterara vad man kan göra på några minuter efter lite träning. Som med allting måste man öva för att lära sig. Man kan lära sig det mesta bara man vill och lägger lite tid på det.


Är det ok att använda din "maskinbild" för att förklara det jag söker/menar kan ge ytterligare dimension åt en bild och kanske en nyans av möjlighet att styra var ögat söker sig i en bild/händelse?
baabwaf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:33:13, 09-12-2010
Ort: skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mickev

#24 » 20:44:13, 27-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orginal
Bild

Redigerad, vad jag gjort då? kan inte säga såhär på rak arm då ja inte minns med de är både klippt å vridet, jobbat med ljuset och färgerna osv.
Bild
Användarvisningsbild
Mickev
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:13, 11-09-2009
Ort: Jämtland... skogen nu med
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 901

Matte.Hartman

#25 » 20:57:05, 27-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftig bild! Blev nästan en 3D effekt på trädet, som att det är liite utanför bilden. :thummar:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

baabwaf

#26 » 22:14:58, 27-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mickev skrev:Orginal


Redigerad, vad jag gjort då? kan inte säga såhär på rak arm då ja inte minns med de är både klippt å vridet, jobbat med ljuset och färgerna osv.


Sätten att uppnå resultat kan göras på många vis och det är inte lätt att komma ihåg vad man gör om man inte har vanan eller olika "arbetsflöden" som är inövade som underlättar när man ser en bild före/efter.


Alltid intressant att söka efter vad som kan bli liknande. Eftersom du inte hade i minnet, så testade jag lite olika.

Ungefär lika resultat (bortsett vridningen ca 4,5 grader vänster på bilden) går att få om man tex -beskär kvadrat (skiljer 3 pixlar från helt kvadratisk på din bild 600x603 pix)- tunnar ut färgerna i bakgrund + snö - höjer mättnad på färgerna på maskinen - använder kontraster/nivåer/kurvor lite blandat - sedan belys/skugga i olika mängd på olika ställen i bilden (räcker nog med högdagrar) beroende på om det skall ljusas upp eller mörkas - lite skärpa kan användas för att få fram detaljerna på bland annat trädet som är skarpt - markera med ca 35 pix ludd och vända markeringen och sedan använda pensel och en lite ljusgrå färg/möjligt vit i lager och sedan minska fyllningen i det lagret.
Beroende på hur ljust/mörkt man skall få bak och förgrund, så kan kurvor/kontraster (eventuellt mellankontraster) användas. Har färgen på maskinen blivit för skarp, så går det att sänka mättnaden ytterligare, vilket också hjälper till att få bakgrunden ytterligare lite grå.

Ett bra sätt att hitta resultat är att testa olika saker och vara nyfiken.
baabwaf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:33:13, 09-12-2010
Ort: skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

baabwaf

#27 » 16:29:35, 28-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skickar upp en före-efterbild, så är det iaf något bidrag.
Mängden före-efterbilder är egentligen omfattande om man går igenom redigerade bilder. Just denna som är ett porträtt är en ganska tydlig före-efter, vilket gör det lättare att se skillnader.

Bild
[/img]
baabwaf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:33:13, 09-12-2010
Ort: skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

AlexK

#28 » 17:16:04, 28-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wow, riktigt imponerande editering! :smile:
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig

Mickev

#29 » 19:20:58, 28-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

baabwaf skrev:Sätten att uppnå resultat kan göras på många vis och det är inte lätt att komma ihåg vad man gör om man inte har vanan eller olika "arbetsflöden" som är inövade som underlättar när man ser en bild före/efter.


Alltid intressant att söka efter vad som kan bli liknande. Eftersom du inte hade i minnet, så testade jag lite olika.

Ungefär lika resultat (bortsett vridningen ca 4,5 grader vänster på bilden) går att få om man tex -beskär kvadrat (skiljer 3 pixlar från helt kvadratisk på din bild 600x603 pix)- tunnar ut färgerna i bakgrund + snö - höjer mättnad på färgerna på maskinen - använder kontraster/nivåer/kurvor lite blandat - sedan belys/skugga i olika mängd på olika ställen i bilden (räcker nog med högdagrar) beroende på om det skall ljusas upp eller mörkas - lite skärpa kan användas för att få fram detaljerna på bland annat trädet som är skarpt - markera med ca 35 pix ludd och vända markeringen och sedan använda pensel och en lite ljusgrå färg/möjligt vit i lager och sedan minska fyllningen i det lagret.
Beroende på hur ljust/mörkt man skall få bak och förgrund, så kan kurvor/kontraster (eventuellt mellankontraster) användas. Har färgen på maskinen blivit för skarp, så går det att sänka mättnaden ytterligare, vilket också hjälper till att få bakgrunden ytterligare lite grå.

Ett bra sätt att hitta resultat är att testa olika saker och vara nyfiken.


Jäklarns... här var de nån som varit seriös... eller hade för lite å göra :wink: Menar eftersom du hade tid att sitta och försöka göra en "kopia" av "efter"bilden. All heder åt dig iallafall.

Ja alltså på denna bild har jag inte använt nått "vanligt arbetsflöde" då jag inte bara ville "göra bilden lite bättre" utan faktiskt gå så långt att den såg redigerad ut. Dessutom var ju de dåliga orginalet en bidragande orsak till att ja inte jobbade på någon "vanligt" sätt.
Användarvisningsbild
Mickev
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:13, 11-09-2009
Ort: Jämtland... skogen nu med
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 901

baabwaf

#30 » 22:25:24, 29-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mickev skrev:Jäklarns... här var de nån som varit seriös... eller hade för lite å göra :wink: Menar eftersom du hade tid att sitta och försöka göra en "kopia" av "efter"bilden. All heder åt dig iallafall.

Ja alltså på denna bild har jag inte använt nått "vanligt arbetsflöde" då jag inte bara ville "göra bilden lite bättre" utan faktiskt gå så långt att den såg redigerad ut. Dessutom var ju de dåliga orginalet en bidragande orsak till att ja inte jobbade på någon "vanligt" sätt.


Det är blandat av intresse, tid och faktisk "seriositet".
Att göra en bild så att den "ser redigerad ut", är inget fel, utan ett medvetet val. Det är alltid bildskaparen som bestämmer vad densamme vill ha för bild.

Andra kan vara bollplank och uttrycka hur de uppfattar din bild eller komma med bra (eller dåliga) idéer eller tips om hur de tänker sig andra möjligheter.

Det är däremot inte alltid lätt att förklara hur man tänker sig en eventuell ändring av en bild, utan att det uppstår någon typ av konflikt i idéerna. Det mesta brukar gå att lösa om man har "goda avsikter" eller önskan om att dela med sig av olika tips.

Anpassade citat-koden /Holger
baabwaf
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:33:13, 09-12-2010
Ort: skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se