Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Kamera för film?

39 inlägg • Sida 3 av 3
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

Towil

#31 » 02:04:24, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen garanti om den inte är köpt i europa är ju en orsak. Kommer den från asien är det inte säkert att den har menyspråk på svenska/engelska.
Sedan så är ju e-bay vad det är men vet inte riktig vem som finns i andra ändan.
Tänk på att det kommer tull, frakt och moms ovanpå det.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



jörgen.ottosson

#32 » 09:33:37, 28-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev:...
jag vet om att en mer avancerad produkt lever längre( växer inte inte ifrån den, blir inte lika snabbt omodern), av min erfarenhet av systemkamera.
på prisjakt ligger den kameran på lite över 12000 vid köp i sverige, det är för mkt. Men denna kamera har jag lockats av i flera år
Canon Xa 10
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805986
....


Nu kan jag inget om system- eller film-kameror så du får se mitt inlägg mer som "allmänt tekniskt"

Ja, mer avancerade (ofta dyrare) produkter har ofta längre "teknisk livslängd"...det tar längre tid innan de "billiga" kommer upp till samma nivå.

....men, om du köper en kamera för tex. 10 000:- och den "håller" i 5 år ( och inne håller en del teknik som du inte riktigt har behov av i dag)...så kanske du skulle klarat dig med en kamera för 4000:- och då har du "råd" att byta om 2 år när behovet utvecklats. ( kostnaden, priset per år är ju samma. 10000/5år = 2000kr per år.....4000:-/2år= 2000kr/år ....)

Som exempel: den dator jag kör på hemma är en gammal CAD-dator som byttes ut på jobbet.....den funkar bra än för mitt "privata behov" ( som är mycket lägre än på jobbet) .....bara grafikkortet i den kostade mer än två nya datorer av "konsument kvalitet" i dag......den har alltså klarat många år (för jobbets och mitt behov ) men jag skulle aldrig köpt den ny! (för dyrt, och jag har inte behovet)

modellen jag har ( ca 8år gammal...finns fortfarande på annonser för 2-4000:-)
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/pscmisc/ ... 061609.pdf

något motsvarande i dag.....som troligen också håller 5-10 år utan problem (för mitt privata behov)....men alldeles för dyr (från $2400 = ca 20.000kr ...och uppåt)
http://www8.hp.com/us/en/campaigns/work ... /z840.html
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Molnia

#33 » 16:47:01, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det är sant att köpa en 4000kr kamera och ha i 2 år är lika dyrt som en 10 000 i 5 år är samma årskostnad.
men även om jag hade nöjt mig med en 4000 så hade man nog envisats med att använda den flera år till..
aaahh. är inte helt lätt detta med filmkameror.
Har sett att det kommit ut ett par kameror med 4K (tex Panasonic HC-VX870) , dvs upplösning som är 4 ggr högre än HD. är det värt att satsa på´? för att ha en kamera som "hänger med längre" eller kommer det bara ge mig problem med fylda hårddiska då alla filer blir onödigt stora.. känns så...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=29 ... 79,1609171
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Towil

#34 » 17:35:08, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först så skall du fundera på var/hur du skall visa det. Ingen större vits med 4K om du skall visa det på tuben. Det flest tjänster komprimerar skiten ur av din uppladdning ändå.

Vill man ha bildkvalité så kan man inte använda konsumentformatet AVCHD. Det är för hårt komprimerat så skillnaden verklig kvalité blir liten med högre upplösning.

Ingen ide att köpa Ferrari om man bara skall köra på grusväg. Coolt ,men inte mycket mera.

Det man får med en smi-profs filmkamera är en dyr mickhållare, XLR utgång och några knappar mera för dubbla priset. Inuti är det samma grejor som i konsumentmodellen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Molnia

#35 » 23:31:55, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Främsta syftet med filmkameran är att kunna dokumentera viktiga händelser i livet, bla, husbygge och barn mm för att minnas händelserna. För den skull behövs ju inte något de lux. Men man ser hur kvalitén har förändrats från de andra släktfilmerna som redan är filmade, därför är det roligt att nu investera i något som kan kännas aktuellt i många år. visst kan det även filmas något som läggs ut på tuben, men det kommer i andra hand.
så vilka egenskaper på filmkameran ska prioriteras för den skull?
vilken kamera skulle ni satsa på i en budget för 6000-8000?
är en begagnad Canon XA 10 med något år på nacken inte värd att satsa på med det vi ska använda kameran till?
är någon av dessa relevanta eller är det någon annan som är värd att prioritera?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=29 ... 79,1609171
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Towil

#36 » 23:41:10, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, nu blev det svårt. Digitallångtidsförvaring är något som är ett stort problem som ingen vet hur det blir.
Det som är faställt som bra bild lagning är hällristning och grottmålning. :skratta3:
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Molnia

#37 » 23:49:06, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja men nu syftade jag ju inte på att dokumentera händelserna till 3000-talet. :smile: men hur som helst, hur filerna ska spara är ju ett helt annat problematik..
nu tar vi frågan vad jag ska dokumentera med.. :grin:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Towil

#38 » 15:31:49, 08-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Molnia

#39 » 18:31:18, 19-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

förlåt , nu är jag här igen...
har ännu inte blivit något köp.

vad säger ni om dessa 2;
Det är samma pris på bägge.

JVC GY-HM100
http://www.blocket.se/goteborg/JVC_ProH ... ?ca=15&w=1
http://pro.jvc.com/prof/attributes/spec ... ture_id=03

Plus
+mycket lättåtkomliga knappar
+möjlighet att ansluta xlr-kabel direkt på mixerbord då man filmar i offentliga miljö.
+extern mic
+dubbla sd-platser
stor, men den går dela för mindre smidigare kamera. (ta bort bygeln för mic)
videoformat; mpeg 2 och MOV
Minus
-ca 4 år gammal, är sensorn sämre än den nytillverkade VX870?
-saknar optisk bildstabilisering
-begagnad

Panasonic HC-VX870
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2962059

+ upp till 4k format på filmen
+ nytillverkad, fräsch kamera
Videoformat mpeg4 och avchd

- sämre ljudegenskaper
-"enklare" kamera
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se