Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Råd kameraköp

20 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 09:43:20, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råd kameraköp

Towil med flera

Tycker mig vara en rätt avancerad amatör. Och nu är det läge att köpa en digital systemkamera.

Den analoga Canon AE1 med 50, 135 och 400 mm var riktigt bra. Numera nedgrävda. Kördes alltid helt manuellt.

Ett antal digitalkompakter har passerat. Sony, Olympus, Canon SX110 och nu sist en Canon G12. Sistnämnda dock med bara 5 ggr optisk zoom men med lättåtkomliga programmerbara rattar för bländare och slutartid. Fokus via meny. Ingen snittbild eller annan indikator för fokus.


Nu söker jag en systemkamera.


Har fått förslag på Nikon på D7100, 18 - 140 DX ED VR. Verkar ha det mesta. Ordentlig fokusring o s v. Men ingen snittbild.

Är D7200, så mycket bättre?

De har inte en fullformatsensor, vad jag förstår. Så brännvidd i mm bör då bli 18 x 1.5 och 140 x 1.5 mm, vilket då motsvarar 28 - 210 mm zoom i 24 x 36 småbildsformat. Och vad jag förstod, så kan man nyttja en mindre dela av sensorn så man får en ytterligare faktor på 1.3, då med nåt sämre bildupplösning.
Bra brusegenskaper trots relativt högt Iso-tal kompenserar väl motsvarande 2 - 3 bländarsteg (tänkte på ljussvagt objektiv), jämfört med G12.

Har ni nåt annat förslag? I ungefär samma prisklass.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Towil

#2 » 10:08:37, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snittbild är inget som finns standard numera på autofokuskamror, Inte många som använder manuellobjektiv.
Kör Canon så jag har ingen större pejl på nikon. Men det brukar vara olika storlek på husen så provhåll lite olika modeller så att du hittar en som passar. Det brukar vara så att det "billigare" har mindre hus än semi-pro, pro modeller.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Henrik Larsson

#3 » 10:28:23, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ploppar det ju upp en liten fråga vad är snittbild och hur funkar det ? hur vet man om man har det eller inte på sin kamera ?
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

Volvot24 (trådstartaren)

#4 » 11:06:17, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min nu tidigare, nu begravda, trogna följeslagare Canon AE1 och f ö många andra analoga systemkameror finns/fanns i genomsiktssökaren ett utmärkt hjälpmedel för att hitta den punkt, föremål eller yta som man vill/ville lägga absoluta focuspunkten på.

Ett centralt beläget område i "bilden" i form av liten rektangulär och eller cirkulär yta. Den cirkulära belägen i mitten.
Det fanns flera indikatorer på när man justerat focus optimalt. Det kunde handla om att ett visst mönster blev mindre grynigt, mindre randigt o s v.

Just snittbild handlade om att den cirkelformade ytan optiskt var delat i två halvor. En upptill och en nedtill.
Om man då placerade just denna yta och dess halvor över en vertikal linje, ansiktskonturen, kanten på pupillen, eller ett grässtrå, så skulle man vrida på focus så att t ex grässtrået återgavs rakt genom snittbilden. Då det inte var focus, så försköts stråhalvorna eller ytorna mer eller mindre från varandra i sidled. En ypperlig inidikator

Min mobilkamera, har ett grovare verktyg. En fyrkant som blir grön, när den hittat två tillräckligt stora kontrastavvikelser! Om man då tänker sig en helt vit knutbräda på 3 meters avstånd med en helt jämnfärgad grå himmel som bakgrund, så kommer kameran oftast att indikera skärpa (grönt) för i princip allt mellan knutbrädan och oändligheten.
Har man då ett föremål, kanske en kvist med löv eller annat liggande på sidan av centrum, där kameran oftast mäter, (beroende på inställning mm) så är det slumpartat om föremålet - kvisten, blir fokuserad eller kanske fokus hamnar - ja gud vet vart...

Visst kan man luras lite och lägga centrum på kvisten först, låta kameran låsa och sen snabbt flytta till annat område, typ knutbrädan....

Men jag vill nu kunna styra fockus mer exakt, och så som JAG vill. En dimension i mitt fotograferande som mer eller mindre försvunnit med dessa enklare kameror.
Nej fram för styrning och komponering, för att få vad jag tycker är bra bilder.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Towil

#5 » 12:52:02, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu mera är snittbild en oftast en icke fråga. Moderna systemkamera med sätter nu mera fokus utan större problem där man vill ha det. Gäller bara att man vet hur man styr fokuspunkterna det finns många inställningar på pro modellerna.
Det varierar dock lite hur snabb den är beroende på prisbilden på kameran. Är en av orsakerna till man väljer pro modeller.

Bild
Originalets URL: http://foto.ottenby.com/Birds/Birds-in-sweden/i-7HnbTf5/0/O/_MG_3198.jpg
Handhållet i en båt med en 7 år gammal EOS 50D med en EF400mm-f5,6

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#6 » 13:25:09, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde att nämna att man inte kan ha snittbild och styrning/visning av autofokus samtidigt. Man måste fysiskt byta den laseretsade mattskivan under prismat i kameran. Brukar inte finnas som tillbehör till billigare modeller.
Snittbild är inget att hänga upp sig på för det finns inte längre i praktiken.
I praktiken om man nu vill manuellfokusera så lyser fokusindikatorn när du har fokus.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

jannejoel

#7 » 14:35:09, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du står i begrepp att köpa helt nytt system kan det kanske vara värt att snegla lite på de spegelfria systemkamerorna.
De är betydligt mindre och lättare men ligger inte efter D7100 i bildkvalite osv. En del ha vinklingsbar sökare - bra när du fotar nära marken t.ex. Och om det är så att du kanske kommer att använda kameran till filmning också, så är de spegelfria långt före spegelreflexerna i snabbhet på fokuseringen vid filmning. Samma om du vill exponera i livewiew. Då är många spegelfria mycket sanbbare på att sätta skärpan.


Men som jag förstod det är du mest ute efter att själv ha fullständig manuell kontroll över både skärpa och exponering.
Då tror jag du kommer bli riktigt nöjd med D7100. Den är ju större och robustare att hantera än de spegelfria. Så har man stadiga MaskinistNävar ska man nog hålla sig till de hederliga spegelreflexerna. :grin:

En sida jag tycker är väldigt bra när man vill sovra bland utbudet är cyberphotos hemsida. Bra filtreringmöjligheter och bra produktbeskrivninga osv.Och - nu har dom kampanj på D7100!
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Volvot24 (trådstartaren)

#8 » 14:43:30, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil

:idee3: "...  inget att hänga upp sig på för det finns inte längre i praktiken." :hurra:

Grunnat länge på den formuleringen?

Hur som haver. KLOCKREN i många sammanhang för en sån gammal stofil som jag. :mrgreen:



jannejoel

Kan du nämna exempel på spegelfri systemkamera?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

jannejoel

#9 » 15:58:20, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer några länkar! :smile:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A6000silver
http://www.cyberphoto.se/info.php?artic ... lver1442EZ

Finns hur många som helst. Men särskilt A6000 har ju goda vitsord även när det gäller manuell fokusering.
En ny värld att utforska där det även är nya brännvidder att lära sig... Fast själv håller jag fast vid spegelreflex men skulle gärna haft bättre filmfunktion och även snabbare när man fotar med skärmen som sökare. Men man kan ju inte få allt. :smile:
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

dc_lindberg

#10 » 16:17:49, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Men som jag förstod det är du mest ute efter att själv ha fullständig manuell kontroll över både skärpa och exponering.


Ja med!
Min Kodak visar god skärp, men när jag tar bild så ställer den om sig till skarp oskärpa... det frestar på sinnet... så nu att den dessutom ger skärpa på vänster sida av bilden och oskärpa på den högra halvan...
dc_lindberg @ VW transporter, Typ 4, T4, ACU motor, 5-cyl, bensin

Van vid Chinon, Pentax K, system. ½ automatisk systemkamera - alltid skärpan där jag vill ha den, och jag kan ändra bländare manuellt efter önskemål.
Är inte alls imponerad av Kodak kameran P880 - den löste ett problem, men har get oönskad huvudvärk!...

Skärpan och upplösning anser jag inte är bättre än 100ASA med P880... och nog tycker jag att man kan kräva bättre av elektroniken än så... 25ASA S/V kvalité har jag ännu inte sett - vad krävs för att nå dit hän med elektronisk kamera?
Att Kodaken inte klarar makro är klart irriterande! Chinonen kunde man vända objektiven på för budget-makro-fotografering. Med digital teknologi borde det inte vara något som helst problem... ja att kameran skall klara makro även med standard lins... eller ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#11 » 17:28:34, 19-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kameran är bara en del. Objektivet är det andra.
Om det är olika skarp i kanterna är det rubbad lins eller att sensorn har flyttats i kameran. Fast i ditt fall verkar det vara så att du har för litet skärpedjup efterom boken inte ligger plant. Prova med större bländarvärde.

Sedan så kan fela så att man får fram eller bakfokus om man nu råkar få hus och objektiv som ligger lite oturligt med toleranserna.
Fast sånt går ju på garantin att får fokusen justerad mot objektivet. Fast sånt håller ju tillverkarna tyst om eftersom det tjänar mera på att ha lite vidare toleranser och sedan fixa fotonördarnas prylar efteråt.
Nu har jag haft tur med fokusen på mina så att de passar ihop. Men annars är det vanligt när man köper nytt hus så skickar man in hela utrustningen för att justera ihop dem med objektiven. Men det är på pro grejorna det.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Henrik Larsson

#12 » 11:04:03, 20-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha då förstår jag vad ni menar har ju sett det där med snittbilden på farsans gamla Nikon från ja vet inte när, men då vet jag vad som menas. Tack för förklaringen. :thummar:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

dc_lindberg

#13 » 11:12:16, 20-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade inställningsmöjligheter i kameran... förbaskat omständligt och besvärligt att "programera" o de måste ställas in för varje foto... kan inte ändra grundinställningar... bländare är precis som du misstänkte, satt helt fel för vettigt skärpedjup... slutartiden är satt till 125, men nått är fel... de skall inte bli suddigt då ju... så antingen fattar inte kameran att låsa inställningar när man trycker på avtryckaren, eller så är det snarare kring 50 än 125...
Kameran var dyr när jag köpte den - men den är "skräp" mot vad som finns idag. Den har gjort, och gör tjänst, men de små knapparna fungerar inte med stora klumpiga händer och nervskador som stör fingertoppskänsligheten...
Tack för supporten Towil - många frågor och funderingar kring kameran redde du ut på en gång.

Kameran har en till dumhet... den stänger av sig... har hört att detta är en "Kodak egenskap"... det är väl inte så illa att andra märken också dummar sig på det sättet? (oberoende av batteriets laddningsgrad)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#14 » 11:25:54, 20-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det flesta kamror stänger av automatiskt i olika grad för att spara batteri. Brukar finnas inställning justering av tid.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg

#15 » 12:10:47, 20-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag menade var under det att man håller på att ställa in skärpan / brännvidden... å -det- är klart irriterande...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se