Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Råd kameraköp

20 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

jannejoel

#16 » 16:00:27, 20-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det jag menade var under det att man håller på att ställa in skärpan / brännvidden... å -det- är klart irriterande...

Låter som att den har lite problem med det elektroniska. Har du provat att ta ur batteriet o låta den va strömlös några timmar?
Troligen finns det även någon reset funktion som gör fabriksåterställning. Har dy provat det?
För den har väl inte haft dessa fel ända sen den var ny?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B



dc_lindberg

#17 » 17:20:37, 20-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo... den har det... o det är det de anser är "kodakegenskaper"...

Hade ingen aning om att Kodak valt att tillverka skräp!... jag är ju uppvuxen med Kodakinstamatic - billig kamera, fungerar i alla lägen, inte toppkvalité men inte dynga heller... å så tillverkar de stolpskottet P880?!...
=> därmed orsakade de att jag helt enkelt inte vågat titta efter ersättar - förtroendet för moderniteter sköts i sank lika effektivt som Hondara dödade intresset för batteridrivna skruvdragare och borrmaskiner... tog många år och övertygande lån av annans utrustning innan jag ens övervägde tanken att köpa ny skruvdragare... å där är jag med kamera pga Kodak!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jannejoel

#18 » 22:01:45, 20-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt Lindberg. Very tråkigt! Men tänk såhär: kodak avfyrade säkert det eländiga stolpskottet för att de hoppades att folk då skulle överge det digitala och fortsätta köpa deras filmer... Men där misslyckades dom allt. Nu vänder jag blad och går vidare!

Prova något från de stora tillverkarna!
Lycka till!
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

mats_o

#19 » 22:19:50, 20-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som det slumpar sig så råkar jag ha just en D7200 med 18-140 objektivet på.

D7200 är D7100:s efterträdare med i mina ögon två större förbättringar.
Man har förbättrat autofokusen och förmågan till att ta bra bilder i dåligt ljus.
Sen kan man ta fler bilder i snabb följd med D7200 också, dock ser jag personligen ingen större vinning med den förbättringen. Kan iofs ha att göra med att min förra kamera klarade 0,6 bilder per sekund .....
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#20 » 08:16:56, 21-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lärpengar. Jag brukar låta tekniknördarna gå först genom minfältet, men gällande kamera och skruvdragare väntade jag inte nog länge eller så följde jag fel "minröjargäng"...

Inser nu att jag nog skulle pratat lite till mede tösen som fotade på gatan för något år sedan. Hon hade riktigt fin utrustning, samtidigt måste man var försiktig... kväll, dimma, ensam ung dam... inte rätt tillfälle liksom... Har inte sett henne igen. Vi bytte några ord om utrustning, utmaningarna med kväll, dimma och gatubelysning. Jag frågade lite om färgkompensation, slutartider, mm - hon var ute på jobb (fotograf) så man ska heller inte störa... Nu inser jag att jag skulle nog pratat lite mer med henne - man måste ta vara på tillfällen som ges... de kommer inte igen säger talesättet...

Kameran får duga så länge - osar svavel bak den men det får omgivningen tåla!
Att fotografera röntgenbilder på röntgenskåpet är det inte tal om - det duger den inte till! ...men det gör inget eftersom man inte får bilder idag utan CD/DVD med urusla bilder i full gråskala... Idag tycks det inte finnas någon röntgenpersonal kvar... har inte sett en enda undersökning som gett användbara bilder sedan man införde digitaliseringen... fel vinklar, fel exponering, dålig upplösning, urusel skärpa, osv... som att fotografera makrodetaljer med normal brännvidd och 1600ASA pressad 100ASA film... å det skall ligga till grund för medicinska ställningstaganden?!... Kristallkulan ger lika bra bilder...

Jag är mycket nöjd med stödet, svaren, kommentarerna här - de har gett mig svar på det jag funderat kring gällande Kodaken :)
:shake_hands:
:bira:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se