Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Robban ska ha ny kamera!

94 inlägg • Sida 2 av 7
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

Turbodiesel

#16 » 12:07:49, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban! Köp en likadan kamera som Conny har! den verkar vara svår att döda :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



161A

#17 » 12:36:57, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Robban! Köp en likadan kamera som Conny har! den verkar vara svår att döda :grin:


Och svår att ta skarpa bilder med också :mrgreen:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Robban_C

#18 » 16:44:15, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska en frisk kamera, inte en sån som Conny har. :grin:


Min gamla Minolta Dimage Z1 hade 10 eller 12x zoom och det fungerade kanonbra.
Nikonen hade 3x zoom och det var definitivt för lite. Därför skulle jag vilja ha typ 8x eller mer.


Mats i Myrhult skrev:... Det är svårt att ersätta god optisk skärpa med digitalt hokus pokus.

Digital zoom behöver vi inte ens prata om. Det kan jag göra i datorn.
Men givetvis ska skärpan i kameran vara bra, annars kan man inte "zooma digitalt" i datorn heller.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

swedengines

#19 » 17:34:09, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En riktigt bra kamera med 16 megapixel, 16 ggr optisk zoom, en av de bästa videofunktionerna i kompaktkamera med full HD

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=821089

har haft en sån i snart ett år och är riktigt nöjd :mrgreen:

edit: kom på att den är ruskigt snabb att ta bilder också :thumme:
Senast redigerad av swedengines 17:36:07, 29-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
/ Viktor
Maskinfotograf Linköping

http://www.youtube.com/user/swedengines
Användarvisningsbild
swedengines
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:30, 08-05-2011
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bm1113

#20 » 17:48:33, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kaxe skrev:Självklart ska man titta på optisk zoom, den ev digitala zoomningen kan man göra i datorn om det är nödvändigt. Min bror har en Panasonic Lumix DMC-FZ150 med 24 ggr optisk zoom (25 - 600 mm) som faktiskt även tar hyfsat bra bilder i det läget!

Jag är dock benägen att hålla med om att ca 4 - 5 ggr zoom räcker för det mesta.


Ja själv kör jag ju med en FZ150 med och är ju en bra allround kamera men kan ju vara lite klumpig om man ska ha med den i hytten ut på jobben och liknande :???:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Towil

#21 » 17:57:15, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med hur många gånger zoom man har säger inte så mycket egentligen. Är bara ett förhållande mellan minsta och största brännvidd.
Det som de flesta kompakter saknar är att de inte är tillräckligt vidvinkliga. Det har man mera nyttan av än ett hubbelteleskop i andra ändan av skalan.

24-192 har man mera nytta av än ett 35-280 båda är 8 gånger. Nu lär du nog inte hitta något 24 -192 eftersom det kombinara med stor zoomomfång inte blir bra om man vill ha lite kvalité som gör senorn rättvisa.

Sedan finns inte den optimala kameran att köpa tyvärr. Det är alltid en kompromiss. Och i detta fallet skulle jag skippa tele som första punkt. Vidvinkel, lägre brus, högre optisk kvalité går före alla dagar i veckan. Det man behöver tele för är ändå ingen hitt att fota med kompakt.

Valet är fritt men en Canon S100 är bland det bästa som finns för tillfället i denna storlek när det gäller optisk kvalité och brus egenskaper.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PS100sv

Sedan får man väl väga in att jag har högre krav än normalanvändaren. Men det är upp till läsaren att tolka som den vill :grin:

Sonyn verkar vara utgången modell.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=hx9vsv
Senast redigerad av Towil 17:58:21, 29-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Towil

#22 » 18:04:01, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Ja själv kör jag ju med en FZ150 med och är ju en bra allround kamera men kan ju vara lite klumpig om man ska ha med den i hytten ut på jobben och liknande :???:


Den faller under superzoom kategorin med utformning som en mindre systemkamera med fast objektiv. Vet inte om Robban vill ha den typen av kamera?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Mats i Myrhult

#23 » 18:18:00, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av världens mest kända fotografer, Henri Cartier-Bresson, använde endast en 35mm Leica med normaloptik (50mm) och vid sällsynta tillfällen en vidvinkel.
Det mest kännetecknande för hans fotokonst är att bilden alltid var klar redan på negativet. Han kopierade hela bilden, rätt komponerad och beskuren utan ändringar.
Det är en tänkvärd inställning när finesserna blir allt fler på kamerorna och nästan ingen kan använda dem.
Rätt skärpa, hög upplösning, rätt exponering och rätt komposition, mer än så behöver man inte. :grin:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Kaxe

#24 » 19:13:16, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:En av världens mest kända fotografer, Henri Cartier-Bresson, använde endast en 35mm Leica med normaloptik (50mm) och vid sällsynta tillfällen en vidvinkel.
Det mest kännetecknande för hans fotokonst är att bilden alltid var klar redan på negativet. Han kopierade hela bilden, rätt komponerad och beskuren utan ändringar.
Det är en tänkvärd inställning när finesserna blir allt fler på kamerorna och nästan ingen kan använda dem.
Rätt skärpa, hög upplösning, rätt exponering och rätt komposition, mer än så behöver man inte. :grin:


Håller helt med dig. Jag har också försökt leva efter den devisen men numera då det är lätt att "skruva lite" i bilderna i datorn blir det lite efterarbete i alla fall :grin:

Det där med komposition är inte alltid så lätt. Det är oftast i efterhand man upptäcker missar som man gjort! Ibland får man tom fundera, "hur tänkte du nu" (läs: tänkte du inte alls!). :mrgreen:
Bild
Användarvisningsbild
Kaxe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:37, 19-03-2010
Ort: Vid havet utanför Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Liebherr L507 -07
Kubota U25-3 -06
Husqvarna Rider 175 -09
CanAm Outlander 500XT -12
Yamaha XTZ660 Ténéré -12

tracker

#25 » 19:27:18, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har föregångaren till denna, gillar den skarpt.
har ej läst några recensioner eller så.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1124562
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Robban_C

#26 » 21:51:14, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:... 24-192 har man mera nytta av än ett 35-280 båda är 8 gånger. ...

Ja, det kan jag tänka mig och jag inser också att man inte får plats med vad som helst i ett kompakt format så att säga.
Har stått emellanåt och önskat att jag kunnat zooma in (?) ännu mer mot nåt litet objekt på nära håll.


Towil skrev:... Sedan finns inte den optimala kameran att köpa tyvärr. Det är alltid en kompromiss. ...

Så är det ju förstås och inte bara inom det här.
Men man kan ju försöka hitta nåt som man tycker uppfyller någorlunda många kriterier. :grin:



Om vi vänder på frågeställningen då:
http://www.expert.se/webapp/wcs/stores/ ... mpleSearch
Kompakta kameror med bytbart objektiv? Är det rätt eller fel?
Redan dom billigaste kostar en slant.
Dessutom är dom efter vad jag kan förstå inte lika "fickvänliga".
Å andra sidan var inte min första digitalkamera (Minolta Dimage) så fickvänlig heller och den gick det inte att byta objektiv på heller.
Är det rätt eller fel med en kamera av den här typen?



Och en annan fråga:
Kan man säga nåt generellt om kvalité/livslängd på de olika formaten?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mats i Myrhult

#27 » 22:03:27, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en annan lösning Robban, två kameror! du har ju mer än en grävmaskin eller hur? Varför inte en Canon Powershot D20 som du kan bada med och ha med överalt + en Olympus SZ-31MR med 24X zoom?
Värt att tänka på. billigare än en systemkamera. :cool:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Towil

#28 » 22:25:07, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du mena zoom in på nära håll så är det närgränsen som avgör mera än att du har 300mm. Detta brukar inte vara något problem nu mera. Brukar ofta finnas ett makroläge som gör detta möjligt.

Risken mad en större kamera är att den hamnar på hyllan för att man inte tar den med sig. Större kamera är givetvis oftast mycket bättre på allt. Så det beror lite på om man har kameran med sig för att man skall ut och fotografera eller ha den med sig om något dyker upp. En större kamera riskerar att man inte har med sig för att den inte går ned i ficka.
Små systemkameror har små hus men vill man ha lite zoom så blir den inte så liten längre för att objektivet sticker ut. Hur dessa kommer att stå sig i längden är svårt att säga. De vanliga systemkamerorna är inte så dyra längre och kompakterna.
Senast redigerad av Towil 22:25:43, 29-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Conny Kolsjö

#29 » 22:53:11, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:
Turbodiesel skrev:Robban! Köp en likadan kamera som Conny har! den verkar vara svår att döda :grin:


Och svår att ta skarpa bilder med också :mrgreen:


:lmao: Tja den har bara ett riktigt fel och det är att linskyddet sitter för nära linsen och repar den varje gång man stänger av kameran :sad: Men den har legat i häng fickan på brallorna när man ålat under maskiner mm :thummar:

Liiite repig mitt i linsen men man ser ju fortfarande att det är älgar jag knäppte på hundra meter med full optisk zom :wink:
Bild

Bild


Sen tror jag ju att ni ser den här trädgårds prydnaden med :P

Bild


Lumix 10Xoptisk zom Panasonic DMZ-TZ4 heter den om någon undrar :wink:
Senast redigerad av Conny Kolsjö 23:04:52, 29-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Robban_C

#30 » 22:58:45, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Det finns en annan lösning Robban, två kameror! du har ju mer än en grävmaskin eller hur? ...

Men grävmaskiner måste man ju ha flera stycken av. Eller hur Conny? :mrgreen:


Towil skrev:... Risken mad en större kamera är att den hamnar på hyllan för att man inte tar den med sig. ...

Ja, det är ju risken förstås. Med en större kamera så åker man dit på en separat väska eftersom den inte ryms i fickan och då blir den kanske kvar hemma. :sad:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se