Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Hur rotera bild i Nikon Coolpix S3300 - dator?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

braha (trådstartaren)

#1 » 17:20:44, 18-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckats rotera liggande bild till stående i kameran, men sladdansluten till datorn visas fortfarande liggande bild på datorskärmen. De två snurrcirklarna i nerkant som används för att rotera reagerar inte med färgskiftning när muspilen placeras där (som dom andra symbolerna gör). Inget händer heller där när jag klickar.
Detta har fungerat bra tidigare med en äldre kamera av annat fabrikat, men inte nu.
Vad göra?
(Amatördatorinnehavare)
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige



braha (trådstartaren)

#2 » 17:47:06, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering:
Nikon-kameran (som har ett Sandisk Ultra 8GB minneskort) låser inte fast den ändrade bilden med "OK"-knappen, utan signalen i sladden till datorn blir Orginalbilden innan ändring.
Har i nöden hittat en knölig tidsödande lösning med min gamla kamera, (som tyvärr tar dåliga bilder).
Den har ett gammalt Sandisk SD Card 2GB, och det fungerar gentemot datorn. Alltså tar jag detta kort och sätter det i Nikon - tar bild - flyttar tillbaka det till den gamla kameran
och kan sedan redigera och visa i datorn.
Om jag däremot sätter Ultra-kortet i den gamla kameran vill den inte ens starta...
Bara jävelskap med elektronik
Letar nu gamla Sandisk-kort att handla över disk.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Towil

#3 » 18:06:31, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troliga är att kameran inte kan läsa så stora kort som 8GB. ultra och extreme är bara tillverkarens benämningar på hur snabbt man kan skriva till korten. Är ingen "signal" i kabeln när du ansluter till kameran till datorn. Den agerar bara som en kortläsare.
Skaffa en extren USB läsare om du har problem.

Nu är det mer lite mera när det kommer till att rotera.
Modernaste varianten är att men sätter orienteringen i EXIF. Men det kräver att visningsprogrammet kan läsa denna info. För att man skall helt säker på att det fungerar får ta bilden i ett redigeringsprogram rotera bilden och spara om den.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

tortap

#4 » 18:15:53, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din nya Nikonkamera verkar sätta en flagga på bilden i sitt minne till roterad och visar den som roterad utan att göra någon ändring i den sparade filen. Din gamla kamera verkar rotera bilden och spara om den eftersom den ändringen följer med till datorn.

Äldre än Sandish Ultra vet jag inte ens om jag har och jag har gamla grejer. Men. Jag förstår inte problemet. Varför ska du rotera bilden innan du redigerar den i datorn? Att rotera bilden gör du rimligtvis när du redigerar. Vad är det jag missar här?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se