Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Digitalisera, Diabilder, foto

206 inlägg • Sida 1 av 14
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 10:35:36, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Digitalisera diabilder

Några tusen diabilder, som jag vill digitalisera.

10 år sedan köptes en bättre diabildsscanner.
Jösses vilken tid den tog på sig, flr en enda bild. Fixade kanske 1000 bilder innan jag tröttnade.
Möjligen kommer jag att använda scannern till enstaka svartvita- och färgnegativ.

Trots idogt googlande och inställningsförsök, så kom jag heller aldrig upp i önskad bildkvalitet.

Nu ligger scannern vilande.


Testat att fota av bilder i närbildsläget, med flera digitalkameror av kompaktmodell. Helt kodkänt.

Sätter upp ett vitt ark, som jag slår läslampans difusa lysrörsljus mot, som bakgrund. Hänger upp dia på ca 20 cm från arket och fotar.

Visst har en svåger, proffsfotograf, har tillsats till sin Nikon systemkamera. Fantastiskt resultat. Och fort går det också.

Finns det några andra bra eller bättre sätt.
Diabildsprojektor och duk, som man fotar av?
Det blir då fler linser i projektorns optik och dukens yta mm, som påverkar.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



tortap

#2 » 12:10:01, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort några experiment med tanke på att digitalisera farsans gamla diabilder. Jag uppnår bättre kvalitet och extremt mycket snabbare med en systemkamera än vad han kan scanna dem med någon enkel diascanner. Men då han scannat något tusental redan så blev det projektet liggande.

Läslampan är inte så bra, det blir fel färger. Mer rätt hade varit en mulen himmel men det är lite bökigt. En kamerablixt ger rätt färg. Det man behöver är en känd färg på ljuset och jämn belysning.

Nikons adapter är en grej som håller en dia på ett bestämt avstånd från linsen och man kan bakbelysa diat genom en halvgenomskinlig skärm. Det är anpassat för ett specifikt objektiv från början men det går att anpassa med någon adapter. Det där går att återskapa med ett lagom långt rör och ett ljusbord sen fotar man neråt. Det finns en miljon möjliga sätt.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Ivar Risslén

#3 » 12:13:12, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper du inte den billigaste scannern så går det både snabbt och blir bra med scanna diabilder. Den längsta tiden tar det att ladda och spara bilderna. Jag har använt den här scannern några år för att scanna foton, negativ och diabilder. Det finns även billigare modeller som inte har samma finesser. https://www.dustin.se/product/501088084 ... n-v850-pro
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#4 » 14:13:09, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del av de billiga diascanners där man snart blir missnöjd med bildkvaliteten, utgörs egentligen av en billig webkamera som är insatt i ett hus anpassat för uppgiften och kombinerat med belysning. Man brukar bli varse vad man har köpt när man installerar drivrutinen och upptäcker att prylen identifierar sig som webkamera, inte scanner.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lind1977

#5 » 14:47:26, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag håller precis på att läsa in mina föräldrars gamla diabilder till datorn. Jag kollade en kurs som jag såg för något år sedan. Köpte ett litet ljusbord för några hundralappar klippte till en mall så det är lätt att lägga dit diabilden. Sedan upp med systemkameran på ett litet stativ. Usb-kabel till datorn och när man justerat zoomen manuellt är det bara att styra från datorn :).
Klippa bort en del av ramen samt vrida till ev sned horisont och justera för ljus mm får ske senare i något lämpligt program. (någon som har tips för ovan ändringar men även att ev kasta runt ett foto som hamnat på fel håll eller är det Photoshop som gäller?)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Krister W.

#6 » 15:04:13, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Köper du inte den billigaste scannern så går det både snabbt och blir bra med scanna diabilder. Den längsta tiden tar det att ladda och spara bilderna. Jag har använt den här scannern några år för att scanna foton, negativ och diabilder. Det finns även billigare modeller som inte har samma finesser. https://www.dustin.se/product/501088084 ... n-v850-pro


Jag använde en ganska gammal flatbäddskanner för några år sedan för att skanna foton och diabilder. Också en Epson. Tycker det gick över förväntan. För diabilder fanns det med en slags fixtur som man kunde lägga de i vid skanning. 6 eller 8 st per gång. Medföljande mjukvaran separerade ut varje bild till en egen fil automatiskt.
Det jobbigaste är ju om man har foton i ett album som måste tas loss och sätta tillbaka. Men scanningen gick geschwint!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Holger

#7 » 15:04:32, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för skanner? Vet att Minolta gjorde diaskanner för många år sedan.
DiMAGE Dual Scan I, II och III
https://www.amazon.de/Minolta-Dimage-Sc ... B00007KKRW
https://www.filmscanner.info/MinoltaDim ... Dual3.html
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Volvot24 (trådstartaren)

#8 » 15:11:52, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Den jag inte kommer överens med ser ut så här. Kostade över 3000 kr.

Bild

Bild

Surrar lång tid när den scannar. T o m konstruktören, var tydligen medveten om detta.
Har klädsamt nog lagt in silhuetten av ett WW2-plan, med snurrande propeller, på bildskärmen, när scannern arbetar.
.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ivar Risslén

#9 » 17:53:29, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Epson hade en äldre modell liknande den som jag hänvisade till och enda skillnaden var att den nyare var mycket snabbare med uppvärmningen. Bildkvalité var ungefär densamma. Sedan så är det att ha ett bra program som passar till skannern. Du gör det mesta med bilden i de programmen men ska du börja retuschera och liknande saker så är det nog Photoshop som man behöver.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

tortap

#10 » 20:03:40, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lind1977 skrev:Hej, jag håller precis på att läsa in mina föräldrars gamla diabilder till datorn. Jag kollade en kurs som jag såg för något år sedan. Köpte ett litet ljusbord för några hundralappar klippte till en mall så det är lätt att lägga dit diabilden. Sedan upp med systemkameran på ett litet stativ. Usb-kabel till datorn och när man justerat zoomen manuellt är det bara att styra från datorn :).
Klippa bort en del av ramen samt vrida till ev sned horisont och justera för ljus mm får ske senare i något lämpligt program. (någon som har tips för ovan ändringar men även att ev kasta runt ett foto som hamnat på fel håll eller är det Photoshop som gäller?)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk


Har man kameran redan så är det här helt rätt väg att gå :thumme:

Bästa Adobeprogrammet till sånt här arkivarbete är Lightroom. Om man har samma kamerainställningar för alla bilder, och fotar i RAW, så kan man enkelt applicera samma framkallningsinställningar på samtliga bilder i en serie. Mycket mer snabbjobbat att göra små retuscheringar, dammborttagning, räta upp horisonter, justera vitbalans på indivduella bilder också. RAW-filerna ligger orörda, Lightroom håller en slags databas med alla justeringar. Sen exporterar man ut JPEGs av en hel serie när man är nöjd.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Goran2000

#11 » 21:40:13, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller också använda en maskin avsedd för ändamålet:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/skrivare/skanner/filmskanner/reflecta-digitdia-7000-diascanner
Bara att sätta i magasinet så sköter den sig själv.

Finns ibland även att hyra hos fotohandlare eller att köpa beg.
Jag har en tidigare modell, Reflecta digitdia 5000, funkar utmärkt.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

torbjorn_forsman

#12 » 22:34:56, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man ha ett gratisprogram för bildbehandling, så kan jag rekommendera Irfanview.
Den som har ett lite äldre MS Office-paket på datorn, har säkert också Microsoft Office Picture Manager (brukar ligga under Office-verktyg på startmenyn), som inte alls är att förakta. Jag anser att den version som följde med Office 2003 är bäst.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Towil

#13 » 23:06:16, 30-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan få bra eller snabb scanning inte båda. Bra i detta fallet kan ju variera från person till person.
Nu är det svårt att hitta äkta diaskanner med kvalite. De finns men är mycket dyra nu för tiden. De var inte billiga för 20 år sedan heller för den delen.

Kopiera diabilder till digitalt format
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Lind1977

#14 » 08:31:23, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:
Har man kameran redan så är det här helt rätt väg att gå :thumme:

Bästa Adobeprogrammet till sånt här arkivarbete är Lightroom. Om man har samma kamerainställningar för alla bilder, och fotar i RAW, så kan man enkelt applicera samma framkallningsinställningar på samtliga bilder i en serie. Mycket mer snabbjobbat att göra små retuscheringar, dammborttagning, räta upp horisonter, justera vitbalans på indivduella bilder också. RAW-filerna ligger orörda, Lightroom håller en slags databas med alla justeringar. Sen exporterar man ut JPEGs av en hel serie när man är nöjd.


Låter ju riktigt bra! Får kolla youtube om det finns några enkla how to.. Och se om programmet finns för att hyra en kortare tid :).

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Ivar Risslén

#15 » 12:35:26, 31-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Adobe programmen brukar man kunna testköra i en månadstid innan de stoppas sedan så är det kört tills man har formaterat hårddisken eller bytt dator. :aaargh:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se