Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Fotoskolan del 7 – Bildbehandling

4 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

Towil (trådstartaren)

#1 » 18:23:04, 25-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när vi fått igång våra fototävlingar så är det hög tid att göra våra alster så bra vi kan i datorn. Detta är inte någon djuplodning i bildbehandling utan en minimum redigering som alla bilder behöver när man fått dem ur kameran som JPG.

Nästa alla bilder behöver i mer eller mindre grad korrigeras för bristande kontrast (ljushet/mörkhet) och färgbalans.

Skärmdumparna är från Photoshop CS4 men principen och verktygen är den samma de flesta program.

Då börjar vi med den första bilden. Ladda gärna ner bilden och öppna den i ert egna program och gör samma moment.

Bild
Denna är lite mörk och har fel färgbalans med en dragning åt blått.

Bild
Då öppnar vi nivåer eller levels på engelska. Här kan man se fördelning av bildens nivåer från svart till vit. Man kan se att det är ett gap i höger på skalan. Genom att dra lite i den högra lilla trekanten så kan man öka kontrasten i bilden. Det vita i bilden blir lite mera vitt.

Bild
Vi justerar färgbalansen genom att sätta gråpunkten på bilden. Man klickar helt enkelt på något i bilden som man vet är färgneutralt. I denna bilden använde jag den grå kanten en bit ovanför niten med öglan.

Bild
För att lätta upp lite i det mörka så använder jag skuggor/högdagar.

Bild
Sen skalar man om bilden till lämplig storlek.

Bild
Det sista man gör innan man sparar bilden är att skärpa den med Oskarp mask.

Bild

I exempel 2 så har vi ett vanligt fenomen av felexponering när bilden består mestadels av mörka partier.

Bild

Bild
I nivåer ser man att det är ett glapp till vänster i skalan det finns inget svart i bilden även om man vet att det finns det. Genom att dra den vänstra trekanten åt höger så ställer man in var det svarta skall börja.
Referens för gråpunkten använde jag det svarta däcket till vänster som är i skugga. Det kanske inte blir kanon med den gång, då är det bara att klicka på nytt ställe tills man hittar ett som verkar bra.
På denna bilden har jag även använt den mittersta reglaget som ställer in gamma nivån. Med denna kan man justera den mörka delen av bilden som med Skuggor/Högdagar i bilden innan.

Bild
Sen avslutar vi med omskalning och skärpning som bilden innan.

För att redigering skall bli så bra som möjligt använder man orginalbilden man skalar inte om bilden först utan det är det sista man gör.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



Towil (trådstartaren)

#2 » 14:35:35, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det helt obegripligt eller ?
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Holger

#3 » 14:37:04, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag har aldrig vågat mig på de där diagrammen och skjutregulatorerna.
Men nu så! :buga:
Det är ju en otrolig skillnad på bilderna som du får fram!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bosse_A

#4 » 17:33:02, 26-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

towil skrev:Var det helt obegripligt eller ?
För oss som håller på mycket med bildredigering är det ju självklarheter.
Jag tycker dock att de kan ta upp enklare program som gratisprogrammet Picasa,
http://picasa.google.com/

där du med några knapptryckningar kan få fram mycket bra resulat från inte alltför felexponerade bilder.
Sen har du sneda horisonter och luande hus. Även det fixar man lättare i Picasa än i de andra programmen.
//Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se