Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Fiber

943 inlägg • Sida 56 av 63
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

QV_

#826 » 20:11:21, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangens diameter kan vara för stor så 40mm duckt fungerar.
Men kommer de med någon microkabel så är 14/10 slang (eller mindre) vanligt i Sverige.

Jag skulle påstå utan att ha sett vad de vill dra in att en PEM slang 25 kommer att räcka till
För 14/10 är ju en mera special för fiber

Skall man lägga slang i marken så behöver man minst 2mm gods i slangen.
Den skall ligga rakt i sid och höjdled.
Mjuka böjar. Böjradie på ducten är duct diameter x 30
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



gute84

#827 » 23:17:11, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

50 meter max
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Gunnar i Sörby

#828 » 21:05:20, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vår fiberförening använder vi PE-rör 16/10 mm (eller 7/3,5 mm i tätbebyggda områden).
Om din leverantör inte kan ge besked eller leverera rör kan du lägga en 32 mm PEM-slang med dragtråd, alla normala fiberslangar går att dra in i det.

2 personer gillar det här inlägget.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

sonsonen

#829 » 20:21:01, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rover skrev:Nu är vi äntligen fibersurfare vi också! I dag gjordes sista monteringsarbetet med nya kabeln. Stor skillnad jämfört med gamla ADSL och det
senaste årets långsamma och opålitliga trådlösa systemet. Nu väntar jag bara på räkningen........ :grin: :aaargh:



Då måste man fundera, beror den relativt långsamma överföringen på ökade behov tex. snabbare eller mer högupplöst video, eller beror det på okänd och dold trafik som du blir påprackad utan att veta eller be om det.
Troligtvis är det en kombination. Behoven ökar och på köpet får man oönskad trafik, oönskad reklam, oönskade videosnuttar och ren övervakning, vilket naturligtvis trivs bättre och blir mer obemärkt på en höghastighets fiberlänk.

Är det någon som har lite statistik på vad som rör sig i tråden?
Dvs. den "nyttotrafik" du vill ha relativt vad du verkligen får?

Det innebär på sikt att vilken hastighet du än har så fylls den med tiden av oönskad trafik till dess att den slutligen upplevs som långsam för dina behov.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

magloman

#830 » 20:32:59, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är 90% spiontrafik och reklam och annan övervakning på just dig. Har du webkamera så glöm inte tejpa för den för alla kan komma åt den närsomhelst.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

gute84

#831 » 21:36:31, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:
Rover skrev:Nu är vi äntligen fibersurfare vi också! I dag gjordes sista monteringsarbetet med nya kabeln. Stor skillnad jämfört med gamla ADSL och det
senaste årets långsamma och opålitliga trådlösa systemet. Nu väntar jag bara på räkningen........ :grin: :aaargh:



Då måste man fundera, beror den relativt långsamma överföringen på ökade behov tex. snabbare eller mer högupplöst video, eller beror det på okänd och dold trafik som du blir påprackad utan att veta eller be om det.
Troligtvis är det en kombination. Behoven ökar och på köpet får man oönskad trafik, oönskad reklam, oönskade videosnuttar och ren övervakning, vilket naturligtvis trivs bättre och blir mer obemärkt på en höghastighets fiberlänk.

Är det någon som har lite statistik på vad som rör sig i tråden?
Dvs. den "nyttotrafik" du vill ha relativt vad du verkligen får?

Det innebär på sikt att vilken hastighet du än har så fylls den med tiden av oönskad trafik till dess att den slutligen upplevs som långsam för dina behov.


vad är det för skillnad på adsl
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

magloman

#832 » 22:23:40, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Adsl är en asymtetrisk överföringstjänst som levererar snabbt åt ena hållet bara. Sen är den baserad på tvåtrådskopparnät sen kriget, som inte är så stabilt överallt och fungerande.

Väl fungerande adsl är såpass lika fiber så en lekman märker ingen skillnad.

Största nackdelen idag med adsl är ju att kopparnätet läggs ner, allt eftersom, pga dålig lönsamhet. Vad gäller telefoni så har ju det mobila slagit igenom nu och ersatt det fasta.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

gute84

#833 » 23:02:04, 04-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

klar skilnad på adsl och fiber för mig som lekaman när jag ska spela
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

tortap

#834 » 08:33:57, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ADSL funkar hyggligt om du har envägstrafik. Streama film, ladda ner stora filer etc. Men fiber är överlägset när det är tvåvägstrafik då den ofta (inte alltid) går lika snabbt åt båda hållen men framförallt är latency lägre. I spel är det mycket viktigare med kort responstid än hög hastighet.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

gute84

#835 » 13:43:04, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:
Rover skrev:Nu är vi äntligen fibersurfare vi också! I dag gjordes sista monteringsarbetet med nya kabeln. Stor skillnad jämfört med gamla ADSL och det
senaste årets långsamma och opålitliga trådlösa systemet. Nu väntar jag bara på räkningen........ :grin: :aaargh:



Då måste man fundera, beror den relativt långsamma överföringen på ökade behov tex. snabbare eller mer högupplöst video, eller beror det på okänd och dold trafik som du blir påprackad utan att veta eller be om det.
Troligtvis är det en kombination. Behoven ökar och på köpet får man oönskad trafik, oönskad reklam, oönskade videosnuttar och ren övervakning, vilket naturligtvis trivs bättre och blir mer obemärkt på en höghastighets fiberlänk.

Är det någon som har lite statistik på vad som rör sig i tråden?
Dvs. den "nyttotrafik" du vill ha relativt vad du verkligen får?

Det innebär på sikt att vilken hastighet du än har så fylls den med tiden av oönskad trafik till dess att den slutligen upplevs som långsam för dina behov.


inget jag får jag har adblocker
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

torbjorn_forsman

#836 » 13:51:57, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Adblocker stoppar bara reklam som kan visas i webläsaren, den påverkar inte annan trafik till och från din dator.

Beträffande skillnad mellan fiber och ADSL, så kan det vara värt att framhålla att ADSL, liksom all annan trafik på kopparledningar, är känslig för överspänningar på grund av t ex åska. Har det varit ett kraftigt åskväder, så finns det många ADSL-modem och -routrar i elektronikskrotbingarna de följande veckorna. Det har också varit vanligt (vet ej om det fortfarande är ett problem eller om det mer berodde på missbildade modemlösningar i teknikens barndom) att ADSL-trafik sprider radiostörningar omkring sig, framför allt i trakter där telenätet är draget med luftledning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sonsonen

#837 » 15:18:36, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För er som själva gräver ner er fiber eller står bredvid med hagelbössan över axeln då andra gräver, kan nog vara trygga med er fiberinstallation. I mitt fall grävde de under min frånvaro ner fibern i körbanans "hjulspår" så när slamsugarbilen kommer då vägen är blöt på våren för att tömma så riskerar jag skador på fibern som antagligen är lika illa eller rentav värre än åska på telefonlinjen. Förr så drogs kopparledningarna mer "proffessionellt" (påkostat) än vad dagens inhyrda underleverantörer gör (dvs. du får vad du betalar för).

Likaså gick det för grannen som har närmare 5km privat väg genom skogen till sin fastighet. En stor fin traktor kom med sågklinga bak och med stora fiberrullar i en ställning intill, och som sågade sig ner i grusvägen på sämsta tänkbara plats. Kanske det håller garantitiden ut, men jag tvivlar, för nu pågår det skogsavverkning pga barkborreangrepp och med stor trafik av tunga fordon både för avverkning och timmertransport. Grannen blev erbjuden 10 ton grus att "reparera" sin väg med. Han skulle behöva 10 000 ton minst. :uupps:

Om inte annat så något att tänka på för den som ännu inte grävt.

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

gute84

#838 » 20:31:49, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Adblocker stoppar bara reklam som kan visas i webläsaren, den påverkar inte annan trafik till och från din dator.

Beträffande skillnad mellan fiber och ADSL, så kan det vara värt att framhålla att ADSL, liksom all annan trafik på kopparledningar, är känslig för överspänningar på grund av t ex åska. Har det varit ett kraftigt åskväder, så finns det många ADSL-modem och -routrar i elektronikskrotbingarna de följande veckorna. Det har också varit vanligt (vet ej om det fortfarande är ett problem eller om det mer berodde på missbildade modemlösningar i teknikens barndom) att ADSL-trafik sprider radiostörningar omkring sig, framför allt i trakter där telenätet är draget med luftledning.


vart är den ökade reklamen då jag ser nästan aldrig reklam
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

torbjorn_forsman

#839 » 08:37:16, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
torbjorn_forsman skrev:Adblocker stoppar bara reklam som kan visas i webläsaren, den påverkar inte annan trafik till och från din dator.

Beträffande skillnad mellan fiber och ADSL, så kan det vara värt att framhålla att ADSL, liksom all annan trafik på kopparledningar, är känslig för överspänningar på grund av t ex åska. Har det varit ett kraftigt åskväder, så finns det många ADSL-modem och -routrar i elektronikskrotbingarna de följande veckorna. Det har också varit vanligt (vet ej om det fortfarande är ett problem eller om det mer berodde på missbildade modemlösningar i teknikens barndom) att ADSL-trafik sprider radiostörningar omkring sig, framför allt i trakter där telenätet är draget med luftledning.


vart är den ökade reklamen då jag ser nästan aldrig reklam


All oönskad och onödig trafik är ju inte reklam.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gute84

#840 » 11:31:21, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
gute84 skrev:
torbjorn_forsman skrev:Adblocker stoppar bara reklam som kan visas i webläsaren, den påverkar inte annan trafik till och från din dator.

Beträffande skillnad mellan fiber och ADSL, så kan det vara värt att framhålla att ADSL, liksom all annan trafik på kopparledningar, är känslig för överspänningar på grund av t ex åska. Har det varit ett kraftigt åskväder, så finns det många ADSL-modem och -routrar i elektronikskrotbingarna de följande veckorna. Det har också varit vanligt (vet ej om det fortfarande är ett problem eller om det mer berodde på missbildade modemlösningar i teknikens barndom) att ADSL-trafik sprider radiostörningar omkring sig, framför allt i trakter där telenätet är draget med luftledning.


vart är den ökade reklamen då jag ser nästan aldrig reklam


All oönskad och onödig trafik är ju inte reklam.


vad är det då?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se