Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Fiber

943 inlägg • Sida 55 av 63
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

gute84

#811 » 20:18:29, 24-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

vett här att det inte finns nån ledningsrätt som i sverige så anledningen att man drar det stolpar hänger på det för till byn grävs det ner men från byn till husen är det stolpar det hängs upp

det skulle dras en ny gas ledning för nåt år sen här då var på 1 km sträcka 50 olika markägare som skulle kontaktas och betalas till om dom ens fick tag i ägarna finns stora skogar som ingen vett vem som äger här inte samma som i sverige jag själv äger små 2x2 lapar mark som inte hänger ihop med övrig av min mark så det blir svårt för staten att dra nåt över det

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



Joe

#812 » 18:22:54, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått en massa spam ifrån Open infra under året, men nu var det två gröngölingar här och berätta hur bra det är med fiber.
Dom verkade inte veta hur fiber egentligen fungerar, bara att det var ljus i dom och att internet via mobilmaster var dåligt.
De sa att nu när ADSL försvinner så blir det problem, men ADSL försvann för flera år sedan här..

Det gick inte heller att förklara för dom att om du har en massa abonnenter på 1Gbit/s till en switch i området och sedan vidare för att slutligen komma till någon backbone så blir det flaskhalsar i hastigheten.
Lät som jag skulle få ett eget fiberpar till USA och det aldrig skulle bli några problem då det går med ljusets hastighet..

Vidare lät det som att entreprenören stod runt hörnet och bara väntade på att få gräva, och när jag undrade hur de skulle ta sig över ett par bergknallar med fibern så skulle det inte vara några problem. :huh:


För 16900+24*499 eller 25900 förväntar jag mig att prata med en kunnig person.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Robert T

#813 » 19:40:19, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Har fått en massa spam ifrån Open infra under året, men nu var det två gröngölingar här och berätta hur bra det är med fiber.
Dom verkade inte veta hur fiber egentligen fungerar, bara att det var ljus i dom och att internet via mobilmaster var dåligt.
De sa att nu när ADSL försvinner så blir det problem, men ADSL försvann för flera år sedan här..

Det gick inte heller att förklara för dom att om du har en massa abonnenter på 1Gbit/s till en switch i området och sedan vidare för att slutligen komma till någon backbone så blir det flaskhalsar i hastigheten.
Lät som jag skulle få ett eget fiberpar till USA och det aldrig skulle bli några problem då det går med ljusets hastighet..

Vidare lät det som att entreprenören stod runt hörnet och bara väntade på att få gräva, och när jag undrade hur de skulle ta sig över ett par bergknallar med fibern så skulle det inte vara några problem. :huh:


För 16900+24*499 eller 25900 förväntar jag mig att prata med en kunnig person.


Jag har 1Gbit som ingår i hyra och när jag *host* laddar ner saker så går hårddisken typ sönder, min dator klarar inte mer... Men visst, onödigt är det.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JPEG

#814 » 20:19:24, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPEG skrev:Den 13/12-2016 fick vi teckningserbjudande om fiber till sommarfastigheten i Enköping från IP-Only. Avtalet var bindande i 24-månader och installationerna skulle påbörjas under 2017.
Grävningar har startat i olika omgångar och avbrutits av olika anledningar, såsom saknade grävtillstånd, undermånligt utfört arbete, konkurser mm.
Under sommaren i år var aktiviteten stor och det grävdes friskt i växande grödor överallt. Högspänningskablar grävdes av flera gånger med avbrott upp till 4 timmar.
Entreprenörerna flyttades än hit än dit utan att ha genomfört en sammanhängande linje. Markägare har motsatt sig dragningar och körningar i växande gröda. Bristande samordning av entreprenörerna torde vara den främsta orsaken till att det drar ut på tiden. Om det dessutom fungerar dåligt med ersättningar till entreprenörerna, så är det inte underligt att det drar ut på tiden.
Nu är det ett tillstånd från Trafikverket för grävning några kilometer efter väg som saknas, så när vi har en fungerande fiber är ovisst än så länge.


Äntligen är allt på plats. Anknytning till nätet upprättades i dag abonnemang tecknat med operatör.

Den här entreprenören genomförde de sista 300 m på fyra dagar med 3 man och en 5,5 ton grävare ECR58D
Slingrande mellan stenblock och trädstammar. Extra skyddsslang 100 meter eftersom återfyllningsmassorna innehöll för mycket sten. De sista 30m på tomten handgrävdes bland björkrötter och pinnmo.
Entreprenör krävde deb per timme om han skulle ta jobbet. Hyfsad återfyllning utan att stenmassor framträder och riklig återgrusning vid väggenomgång i egen väg. På det hela taget får jag vara nöjd med tanke på att från början hade Ip-only för avsikt att hoppa över min fastighet.
Luftledning i VF:s stolpar som jag föreslog förkastade man då stolpavståndet 80m ansågs för långt och höjd över väg skulle bli kritisk menade man. En av genomgång av allmän väg med 100mm slagborrning tillkom också. Undrar vad kostnaden blev totalt.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

gute84

#815 » 21:43:38, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

grattis men fortfarande grävs fiber i sverige förstår jag inte staten lovade ju för många år sen att stora delar av landet skulle ha fiber men att det fortfarnde finns många orter som inte har det är ju konstigt
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Robert T

#816 » 00:25:59, 22-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:grattis men fortfarande grävs fiber i sverige förstår jag inte staten lovade ju för många år sen att stora delar av landet skulle ha fiber men att det fortfarnde finns många orter som inte har det är ju konstigt


Du bor inte i Sverige? I så fall borde du veta att exakt ingen-jävla-ting fungerar som det ska i det här j-vla landet.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

braha

#817 » 11:47:57, 27-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:
gute84 skrev:grattis men fortfarande grävs fiber i sverige förstår jag inte staten lovade ju för många år sen att stora delar av landet skulle ha fiber men att det fortfarnde finns många orter som inte har det är ju konstigt


Du bor inte i Sverige? I så fall borde du veta att exakt ingen-jävla-ting fungerar som det ska i det här j-vla landet.


Bild

3 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

gute84

#818 » 02:58:11, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är bäst att dra fiber i vad typ av rör slang att gräva ner ?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Martin.Eriksson

#819 » 07:38:11, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror väl på vart de är. Ute i terrängen eller under väg eller på tomt

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Viktorputts

#820 » 08:29:58, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:
gute84 skrev:grattis men fortfarande grävs fiber i sverige förstår jag inte staten lovade ju för många år sen att stora delar av landet skulle ha fiber men att det fortfarnde finns många orter som inte har det är ju konstigt


Du bor inte i Sverige? I så fall borde du veta att exakt ingen-jävla-ting fungerar som det ska i det här j-vla landet.


Jag tycker det mesta fungerar bra eller utmärkt här :thumme:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Joe

#821 » 09:26:37, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiber dras i PE slang, typ PEM vattenslang med annan färg på stripes.
Blåsfiber blåses i mikrodukt.

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

QV_

#822 » 10:35:52, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:vad är bäst att dra fiber i vad typ av rör slang att gräva ner ?


I en slang som håller emot marktrycket.
Vattenslang (trädgårdsvattenslang alltså) är helt oduglig eftersom den blir platt av att ligga i marken.

I Sverige så är det grön färg som indikerar teletrafik i slangen, men drar du slangen hemma som skulle jag inte bry mig direkt.
Angående slangens diameter så är max fyllnadsgrad (som kabeln tar upp) 80%

Sen så påverkar kabelsort/slang (kallas dukt på fackspråk) hur lång man får i en kabel men är det mindre än 100 meter så går det mesta att lösa.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

gute84

#823 » 12:48:08, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

fibern går idag i luften till tomtgränsen jag vill inte ha den så in till huset som bolaget vill med stolpar vilken diameter blir bäst på pem rör slang ?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Martin.Eriksson

#824 » 14:20:51, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur lång sträcka är det? Är väl bara en singeldukt?

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Henrik_N

#825 » 20:04:58, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:
Robert T skrev:
gute84 skrev:grattis men fortfarande grävs fiber i sverige förstår jag inte staten lovade ju för många år sen att stora delar av landet skulle ha fiber men att det fortfarnde finns många orter som inte har det är ju konstigt


Du bor inte i Sverige? I så fall borde du veta att exakt ingen-jävla-ting fungerar som det ska i det här j-vla landet.


Jag tycker det mesta fungerar bra eller utmärkt här :thumme:


Jag hoppas att det är ett exempel på din kassa humor...
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se