Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Fiber

943 inlägg • Sida 53 av 63
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Ivar Risslén

#781 » 19:16:19, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag betalar 735 kr i kvartalet för 25 Mb/s internet och 36 kr för IP-telefon. Telefonen har jag bara som säkerhet om mobiltelefonin dör.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



Michael Meier

#782 » 19:27:06, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar det med 25Mb/s ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ivar Risslén

#783 » 05:15:47, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte något större behov att ladda ner en massa stora filer så det räcker för mig. Jag brukar titta på tv och surfa runt på youtube samtidigt utan problem.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Wizzman

#784 » 08:44:42, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bahnhof kostar 299:-/mån här, för 100/100Mbit. Då ingår vad jag förstår IP-Telefoni om man så vill.
Vi har inte fått det installerat ännu. Efter misslyckade försök med IP-Only (som drog sig ur 2 år efter beställning trots att man uppnått den anslutningsgrad man krävde för genomförande) och Telia så är det ett kommunalt bolag som ska göra det.
Planen är att hela vår etapp ska bli klar under året, men med reservation för hur markförhållandena är. I tidigare etapper har man fått spränga mer än väntat vilket har försenat projektet.

Man gräver för fullt häromkring, och man var faktiskt på vägen in till mig och grävde i November. Man kom kanske 50 meter innan man avbröt och åkte därifrån, sen har de inte återkommit (men det står en stor kabeltrumma kvar).
Det ser ut som att de inte kunde gräva i vägkanten utan att underminera vägen, utan de måste troligen gräva innanför på min mark i fårhagen.

I fredags ringde någon kvinna och förvarnade att det kommer hem papper där jag får godkänna att de gräver på min mark, det borde komma nu i början av veckan, får väl se vad det står där. De får gärna gräva, men det ska vara enligt standarden robust fiber i så fall. Fast entreprenören känns ganska seriösa och de gräver med 16-tonsmaskiner så jag tror inte att det är något större bekymmer.

I trädgården har jag redan grävt, kontaktade fibersamordnaren förra hösten när vi borrade brunn och frågade om jag inte kunde få lite sökband och förläggningsrör när jag ändå skulle gräva, så att jag skulle slippa vända uppochner på gräsmattan en gång till. Dessutom har jag längre än de 15 meter som ingår, och jag menade att om jag står för grävningen så behöver ni ju bara stå för materialet och då kan jag ju slippa extrakostnaden för de metrarna.
Inga problem sa han, och samma dag var han här och lämnade en rulle av varje. Så det hela känns rätt seriöst faktiskt.

5 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

sonsonen

#785 » 10:15:20, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:De får gärna gräva, men det ska vara enligt standarden robust fiber i så fall. Fast entreprenören känns ganska seriösa och de gräver med 16-tonsmaskiner så jag tror inte att det är något större bekymmer.

Hoppas på det bästa och planera för det värsta är ett gott råd.

Häng hagelbössan över axeln och titta på då dom gräver så blir det säkert bra ;-)
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen

#786 » 10:25:12, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

735kr i kvartalet kan jag acceptera då jag är på plats, men vinterhalvåret då jag är borta blir det en usel affär.
Bahnhof hade något bra erbjudande runt jul, men då är jag som sagt i Finland.

Ingen operatör har något sommarstugealternativ vad jag förstått. Alla räknar med fast boende, och vad får man då för pengarna av intresse?
Det verkar fungera mer andra vägen enligt; Hur mycket behöver vi? Vad kan vi hitta på att erbjuda kunden så han nappar?
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Michael Meier

#787 » 11:15:05, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

allt annat vore tokigt, det är som Agria-reklamen, varför ska vi välja deras försäkringsbolag, jo, det är för att "dom" älskar djur, öh, VAD har det med saken att göra, "dom" älskar säkert chokladpraliner också, eller spaghetti med sås, väldigt relevant kan man tycka.

Det gäller att fylla löneutrymmet med utgifter
/Michael M

4 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#788 » 18:04:58, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa fiber sa de. Du får snabb och stabil uppkoppling sa de. Tjoflyt! :sad:
Fick igång fibern den 24/10 så jag har haft det i tre och en halv månad. På den tiden har jag haft två långa nerperioder. Första gången var det ett större strul hos Bahnhof, slog tydligen ut kunder från Malmö i söder och kanske 15 mil runtomkring! Andra gången det havererade var natten till måndagen den 7:e februari. Efter att ha gjort felanmälan utan något synbart resultat försökte jag komma fram till Bahnhosf support vilket var omöjligt. Efter över ett dygn skickas det vidare till stadsnätet och ytterligare några timmar senare säger de att en tekniker ska titta på det hela. På onsdagen ringer en tekniker upp och meddelar att de kan komma på tisdagen, åtta dagar efter felanmälan! :uupps: Och då måste någon vara hemma!!!

Ytterligare ett orosmoment är att jag har bestridit fakturan från IP Only eftersom de inte har lagt all slang till huset på korret djup. Jag har åkermark hela vägen fram till huset, men de har bara lagt den på någon decimeters djup sista sträckan. Efter första bestridandet svarade de mycket oförskämt och hävdade att de inte bara hade gjort efter Robust fiber (för de ansåg inte att jag hade åkermark fram till huset) utan de hade till och med grävt och lagt ner en elkabel på goodwill. Då ilsknade jag till, bestred fakturan igen med hänvisning till jordbruksverkets kartor. Deras goodwill avvisade jag kraftfullt eftersom vi inte hade någon som helt överenskommelse om detta, tvärt om hade planeraren och jag stått och pratat om vilken grävmaskin jag hade som jag skulle gräva med.
När de kommer och gräver struntar de i att jag berättat där ligger jordvärmeslang. Man ser inte på jorden att den är relativt nygrävd. Första slangen klämmer man men den håller medan den andra sliter man av. Man gör värdens fusklagning med felaktigt material och fyller slang och koppel med grus och jord så kopplet skadas och läcker. Till sist höljer man allt för att försöka dölja sina misstag utan att informera mig. Och allt detta var IP Only stolta över och tyckte jag skulle vara tacksam över att de "bjöd på". Det slutade med att i andra bestridandet begärde jag ytterligare 5.000 kr i materialkostnad för vad de förstörde.

Jag är lite rädd att det är IP Only som hittar på bus för att försöka med utpressning för att vi ska betala den bestridna fakturan, men säker kan man ju inte vara... :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#789 » 18:11:48, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

IP Only är ett fuskföretag från början till slut säger de i byn här och det har många redan vittnat om. :red_card:

Tur att man har landsbygdsfiber. :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

QV_

#790 » 19:48:27, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ip only håller inne på fakturor till UL för att de skall gå i KK
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

gute84

#791 » 20:14:02, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nåt måste ha hänt med Bahnhof för 8 år sen när jag hade dom var dom underbara om jämförde med telia Bahnhof som mest satt jag 20 minuter i kö men det var ju inget ting mott telia där det kunde vara timmar känslan var ju mindre företag med ett gäng nördar som jobbade och kunde allt mins att dom hade samma typ av kontor som google och det var poppis bland unga i it svängen att jobba för dom

bahnhof hostade pirate bay i många år drevs av folk som hade förakt för staten och sen när krävde dom husransakan varje gång polisen vill få tillgång till deras servrar

vägrade samrbeta med antipirat byrån
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

micke holmberg

#792 » 20:21:27, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och telia kom med ett nytt erbjudande om man samtidigt tog deras tjänster vilket man inte vill ha ..
Men priset var det inget fel på 6999:- ville dom ha nu mot för runt 24000:-
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Joe

#793 » 21:34:30, 10-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är flera år sedan det gick utför till Bahnhof.
Hade problem med mitt ADSL och försökte få tag i supporten.
Efter ca 1 vecka så hittade jag alla e-postadresser till många högre chefer, så det blev ett massutskick... Då hade supporten varit på "konferens" fick jag till svar.

Efter det kör jag 4G och det blir inget fiber för mig.

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Mats i Myrhult

#794 » 10:05:01, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft Bahnhof i många år tycker de är bra. Haft ett avbrott, troligen samma som Stridis, snabb och kunnig kundtjänst.
IP Only blev väl uppsagda från den stora upphandlingen i Halland? De bara åker runt och pissar revir och sedan försvinner de.
Utan risk, ingen chans!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

QV_

#795 » 10:20:06, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ett problem med min uppkoppling.

Statsnätet sa att det inte var något bekymmer med deras del.
Bahnhof sa att det inte var något bekymmer med deras del

Som tur var känner jag en ansvarig tekniker som jag ringde till.
Han hittade att patchen mellan Bahnhof och statsnätet låg och glappa pga att "låsflärpen" var av i ena änden.

Få en vanlig support att hitta det felet kan ta tid.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

4 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se