Hepp!
Jag är e.g totalt diskvalificerad då jag ju kör Mac men... Jag rekommenderar att man använder något helt automatiserat program! För även i den bästa av världar så glömmer man att "trycka på knappen" och med hjälp av Murphys lag så är det just då du behöver det som mest!
Sedan så är det ju inte bara ett skydd mot brand eller diskhaveri man vill ha utan även skydd mot SBT-relaterade problem (Skit bakom tangentbordet!).
Så då är det skönt med en programvara som hela tiden håller koll åt dig!
Det händer inte ofta att jag använder detta men är ovärderligt när det väl behövs! Oftast faktiskt att jag ångrar mig på någon punkt i närtid när man ändrat i något grafiskt projekt och missat att spara en kopia av just den varianten.
Visar som exempel hur det ser ut om jag kollar i min bildmapp som jag använder för uppladdning hit på Maskinisten:
Så här ser jag alltså innehållet i mappen vid en given tidpunkt... Har jag nu råkat radera bilden jag söker så drar jag bara i tidsreglaget till höger tills bilden/filen/mailet i fråga dyker upp eller så söker jag efter filnamn/filinnehåll.
Denna programvara (Time Machine) har säkert sin ungefärliga motsvarighet på Windows. Jag som idag mest använder bärbar dator har en kopia på extern USB-disk och en på "nätet" så när jag söker en fil finns den på USB-disken och när den brinner upp så finns en kopia online. Känns tryggt!
Här lagras ju alla personliga dokument men även inställningar/bokmärken/adressböcker osv och vid manuella lösningar blir det enorma mängder data att kopiera och många dubletter!
/Lars
Edit: Självklart är Time Machine inbyggt i Mac´s operativsystem (se nästa inlägg)