Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Data backup hur gör ni?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Lars B

#16 » 10:23:51, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hepp!

Jag är e.g totalt diskvalificerad då jag ju kör Mac men... Jag rekommenderar att man använder något helt automatiserat program! För även i den bästa av världar så glömmer man att "trycka på knappen" och med hjälp av Murphys lag så är det just då du behöver det som mest! :uupps:
Sedan så är det ju inte bara ett skydd mot brand eller diskhaveri man vill ha utan även skydd mot SBT-relaterade problem (Skit bakom tangentbordet!).
Så då är det skönt med en programvara som hela tiden håller koll åt dig!
Det händer inte ofta att jag använder detta men är ovärderligt när det väl behövs! Oftast faktiskt att jag ångrar mig på någon punkt i närtid när man ändrat i något grafiskt projekt och missat att spara en kopia av just den varianten.
Visar som exempel hur det ser ut om jag kollar i min bildmapp som jag använder för uppladdning hit på Maskinisten:

Bild

Så här ser jag alltså innehållet i mappen vid en given tidpunkt... Har jag nu råkat radera bilden jag söker så drar jag bara i tidsreglaget till höger tills bilden/filen/mailet i fråga dyker upp eller så söker jag efter filnamn/filinnehåll.
Denna programvara (Time Machine) har säkert sin ungefärliga motsvarighet på Windows. Jag som idag mest använder bärbar dator har en kopia på extern USB-disk och en på "nätet" så när jag söker en fil finns den på USB-disken och när den brinner upp så finns en kopia online. Känns tryggt!
Här lagras ju alla personliga dokument men även inställningar/bokmärken/adressböcker osv och vid manuella lösningar blir det enorma mängder data att kopiera och många dubletter!

/Lars :rock_on:

Edit: Självklart är Time Machine inbyggt i Mac´s operativsystem (se nästa inlägg)
Senast redigerad av Lars B 12:07:17, 10-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22



Hebbe

#17 » 11:21:12, 10-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Windows Vista finns det en sådan funktion inbyggd, den kallas för skuggkopior. Det är bara till att högerklicka på en fil eller mapp och välja: "Återställ tidigare versioner"

Bild

Annars när jag funderade över backup program på svenska och för Windows så är Norton 360 ett alternativ, det är lätt att förstå sig på...
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Holger

#18 » 15:30:41, 27-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Hepp!

Jag är e.g totalt diskvalificerad då jag ju kör Mac men... Jag rekommenderar att man använder något helt automatiserat program! För även i den bästa av världar så glömmer man att "trycka på knappen" och med hjälp av Murphys lag så är det just då du behöver det som mest! :uupps:
Sedan så är det ju inte bara ett skydd mot brand eller diskhaveri man vill ha utan även skydd mot SBT-relaterade problem (Skit bakom tangentbordet!).
Så då är det skönt med en programvara som hela tiden håller koll åt dig!
Det händer inte ofta att jag använder detta men är ovärderligt när det väl behövs! Oftast faktiskt att jag ångrar mig på någon punkt i närtid när man ändrat i något grafiskt projekt och missat att spara en kopia av just den varianten.
Visar som exempel hur det ser ut om jag kollar i min bildmapp som jag använder för uppladdning hit på Maskinisten:

bild

Så här ser jag alltså innehållet i mappen vid en given tidpunkt... Har jag nu råkat radera bilden jag söker så drar jag bara i tidsreglaget till höger tills bilden/filen/mailet i fråga dyker upp eller så söker jag efter filnamn/filinnehåll.
Denna programvara (Time Machine) har säkert sin ungefärliga motsvarighet på Windows. Jag som idag mest använder bärbar dator har en kopia på extern USB-disk och en på "nätet" så när jag söker en fil finns den på USB-disken och när den brinner upp så finns en kopia online. Känns tryggt!
Här lagras ju alla personliga dokument men även inställningar/bokmärken/adressböcker osv och vid manuella lösningar blir det enorma mängder data att kopiera och många dubletter!

/Lars :rock_on:

Edit: Självklart är Time Machine inbyggt i Mac´s operativsystem (se nästa inlägg)


Okeeeeeeeej, då borde Time Machine vara lösningen på detta problem:
Reports have been cropping up on the Apple Support forums that users have been losing all their data due to a nasty bug in Snow Leopard, Apple's latest Operating System.
Many users are reporting that all settings are being reset and most data is gone, according to iTWire.

The problem, can easily be reproduced when a user logs into the 'guest' account, either on purpose or by accident, and when they log back out of the account and back into their normal one, they find that their account has been fully reset with all data wiped and lost - the account is like a brand new one. The home directory still exists under "/Users/username" but is completely empty.

Users are reporting that the data is unrecoverable and cannot be found anywhere on the hard drive, and the only way to restore it is if the user has been performing backups on a separate hard-drive. Apparently the problem has been present since a few days after launch, as the forum post dates back to 12th September, but as of yet, Apple has been silent.

[...]


http://www.itwire.com/content/view/28388/53/
http://www.neowin.net/news/main/09/10/1 ... -user-data
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars B

#19 » 15:39:38, 27-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo förvisso, för med timvisa automatiska back-uper så loosar man ju knappast några mängder data... Men felet du beskriver är inte någon allmän bugg utan något som krävde ett aktiverat gästkonto samt en ytterligare en faktor som jag inte kommer ihåg nu, men säkert surt för den det drabbar!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Holger

#20 » 15:44:01, 27-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Jo förvisso, för med timvisa automatiska back-uper så loosar man ju knappast några mängder data...

Tror inte Time Machine hjälper om detta händer.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars B

#21 » 15:46:22, 27-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo nog hjälper den mot det! Från den back-upen återställer jag ju precis allt inkl inställningar och alla andra dokument!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Holger

#22 » 15:49:28, 27-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, nu läste jag det!
Update: CNet has published a method to restore the files from a Time Machine backup to a new, identical user profile. If you have lost files due to this problem, and have an intact backup please follow the steps found here - the restore process may take over two hours to complete.


Bild Tillägg efter 54 sekund(er):

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-10356505-263.html
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Nisse Husberg

#23 » 07:25:17, 28-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har helt slutat med alla sorters "backupprogram" och satt en stor Terabytes hårdskiva i en gammal maskin. På nätterna kopierar jag allting över till den över det interna nätet UTAN kryptering. Jag gör alltså en exakt likadan kopia av min hårdskiva på den gamla maskinen. Sedan gör jag då och då en tredje kopia på en lös Terabytes hårdskiva som jag kopplar in tillfälligt till backuppmaskinen. Den är också bootbar så jag kan när som helst koppla in den till min huvudmaskin och starta systemet från den.

Jag har efter 30 år i branschen kommit fram till att det enklaste är det bästa. Ingen kryptering, ingen komprimering - bara ren och rak kopia.

Ja det är ju enkelt i Linux - om det går i Windows vet jag inte ...

Kommandot är

cp -au /bonn/lhone/nhu/* .

som uppdaterar alla filer som ändrats sen förra gången i katalogen /bonn/lhome/nhu (då har jag mountat min maskin bonn i katalogen /bonn).

Enklare kan det inte bli.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

Tagew

#24 » 13:46:01, 29-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag backar upp på en extern hårddisk som är nätverksansluten, de filer jag skapar själv ex bilder, dokument, e-post jag vill spara. Däremot gör jag inte backup på program, system mm utan använder ex återställningspunkter o.dyl som datorn själv vill skapa på datorns hårddisk.
Program mm går ju att installera på nytt, även om det är mycket arbete.
Har ett bra exempel från min bror som skulle göra sitt system total backup:at. Detta gjorde han genom att göra hårddiskarna i sin maskin speglade med automatisk uppbackning av alla filer.
Resultatet blev som så att när han fick in ett virus som raderade filer så speglades även den funktionen så det raderade filer även i backup:en.
Han har numera frångått det systemet.

Mvh Tage W.
Volvo EC 35 2003
Benford PS 3000
Zetor 6341 1998
M-F 135 1974
Valmet 20 1957
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Nisse Husberg

#25 » 17:05:14, 29-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där ser man - man skall inte köra Windows :-).
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se