Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Problem med en bärbar Acer Aspire3000

12 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

AntonNormark (trådstartaren)

#1 » 18:47:22, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en laptop av en polare, En acer aspire 3000 (3003?) som jag tänkte ha som surfburk för att slippa veva den här mastodonten hela tiden (Sen kan man surfa från soffan....)
Har jobbat lite med den tidigare då touch-paden verkar upphöra att fungera efter ett tag väl inne i XP.. Fick aldrig till det, så den hamnade i nån låda, och nu slutligen här givetvis..

Har försökt jäklas lite i xp för att se vad det kan vara, stundtals fungerar ingenting, varesig mus eller tgb, men oftast är bara plattan död..

DOCK, fungerar det alltid i felsäkert läge, så det måste ju vara nåt med mjukvaran...Tänkte dock slippa installera om fanstyget, cd-läsaren verkar inte heller ha alla hemma...

Nåra ideer ?

Var bra nära att vrida in på lokala datorhaket på vägen hem och köpa nytt, men jag hejdade mig, får väl se om det går skrämma liv i denna först...



//Anton
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F



Per Bråtun

#2 » 18:54:39, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av Per Bråtun 18:56:08, 26-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

Mikael.Johansson

#3 » 20:09:51, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju vara så att det är något program som laddas vid uppstart, autorun, run eller autoexec.bat, som "låser sig" och då blir datorn upptagen och man tror att inte tangentbordet fungerar.

Prova att ta bort alla program som körs i bakgrunden.

Du kan ju också kolla avbrottsbegäran, men det är nog långsökt vad det gäller tangentbordet och musen.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

kniifen

#4 » 21:46:53, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en poolares ACER med samma problem och det är modekortet det är fel på. Kolla om usb portarna funkar. annars så är det samma fel som på den här. Bara att köpa en ny då ett nytt moderkort kostar ca 3500
kniifen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:29:30, 22-11-2006
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AntonNormark (trådstartaren)

#5 » 21:51:36, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

usb-portarna var oxå knäppa, men jag har fixat den nu faktiskt..
Tog ut batteriet ur den! :grin: Det verkar vara kortis i nån cell eller dylikt, inte nog för att den ska strejka, men nog för att den ska bli knäpp på alla andra vis, googlade runt lite och hittade tipset på nåt amerikanskt forum...
Så nu funkar den prima!..

Ubuntu är förövrigt inte ett alternativ, och ingen lösning i detta fallet heller, så såna inlägg kan man bespara sig, speciellt utan motivation.....
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Per Bråtun

#6 » 22:08:48, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:Ubuntu är förövrigt inte ett alternativ, och ingen lösning i detta fallet heller, så såna inlägg kan man bespara sig, speciellt utan motivation.....


Beklager, foreslo det bare fordi jeg fikk en Acer bærbar med xp og tilsvarende problem til å funke helt flott med å installere Ubuntu.. :smile:
Användarvisningsbild
Per Bråtun
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:30:21, 21-10-2007
Ort: Rosendal

rocholas

#7 » 23:02:36, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ominstallation är aldrig fel oavsett hur lite man vill engagera sig.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22

Michael Meier

#8 » 23:19:28, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

taskig timing, men har ni sett att Dell skottar ut en variant bärbar för 3000 svenska pengar, exl, moms förstås.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kniifen

#9 » 23:25:59, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp.. Själv så väntar jag på att Nokia ska släppa sin.. http://www.youtube.com/watch?v=fIHWM4liM2g
kniifen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:29:30, 22-11-2006
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Beaver3

#10 » 23:36:24, 26-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag levererar ACER och det är ju känligt med musplattorna, men dom brukar ju fungera för bra så att säga.

Ditt fel är nog av teknisk art, inget normalt ialla fall, fungerar det inte efter ominstallation, så får du nog fixa hårdvaran.
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

AntonNormark (trådstartaren)

#11 » 18:33:21, 27-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beaver3 skrev:Jag levererar ACER och det är ju känligt med musplattorna, men dom brukar ju fungera för bra så att säga.

Ditt fel är nog av teknisk art, inget normalt ialla fall, fungerar det inte efter ominstallation, så får du nog fixa hårdvaran.


I mitt senaste inlägg förklarade jag att jag fått till datorn, den funkar kanonbra nu, allt jag behövde göra var att ta ut batteriet ur den, det var nåt galet med det! :grin:

Sen var jag och kollade på nya laptops idag.. Blir nog nåt nytt ändå!..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

Björn Nordin

#12 » 22:08:06, 27-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

AntonNormark skrev:I mitt senaste inlägg förklarade jag att jag fått till datorn, den funkar kanonbra nu, allt jag behövde göra var att ta ut batteriet ur den, det var nåt galet med det! :grin:



Tack Anton! Jag har slitit mitt hår de senaste dagarna över min trilskande Aspire 3000. Den hade exakt samma problem som du beskrev, pekplattan och tangentbordet dör vid uppstart och datorn blir oanvändbar, men i felsäkert läge går den bra att starta. Efter ett otal ominstallationer med både original återställningsskiva och annan XP professional utan framgång hade jag i stort sett gett upp hoppet om hårdvaran, enda återstående var att prova med Linux. När jag läste dina inlägg om batteriet gick jag direkt och tog bort det och provade, fungerar klockrent direkt! :mon: Nu är kombinerade tv- och maskinistenkvällarna räddade framöver :thumme:
Får se om det blir ett nytt batteri sen, det är ju inte helt säkert att själva batteriet är problemet och hela maskinen har ju några år på nacken nu.
_______________
MVH: Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se