Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Bygga upp ett datanät på gården?

197 inlägg • Sida 13 av 14
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

roddjer

#181 » 18:21:39, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Din sista bild är ok förutom att du använder vokabulären lite tokigt om man ska va petig ;-)

Vilket vokabulär? Det här kan vara en anledning till min tröghet vad gäller nätverk. Vill veta. :eat:

magloman skrev:Har du ingen grävmaskin är det ju nu du har argumentet för att skaffa en. Lämplig maskin för att gräva lite gårdsnät kan väl vara en Åkerman H16? :mrgreen:

Haha! Ja en sån vore nåt! Tror jag till och med jag skulle bräcka stor-bonden till granne med också. :grin:

Ja, kabel ju bäst. Alltid. Irriterande nog sticker det upp gröna plaströr, ett vid postlådan och ett vid husknuten, vilken det ska levereras fiber i är det tänkt. Så har det låtit i två år nu. Vi får se hur det går med den saken... :???:
För övrigt ska vi flytta så snart som möjligt förhoppningsvis. Ett grävprojekt känns lite fel i det läget, annars skulle jag helt klart göra det.

Sen det där med accesspunkter och klient greppar jag inte. Kanske har med vokabulären att göra. Återkommer i frågan.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



magloman (trådstartaren)

#182 » 19:00:53, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är det där med brygga, accesspunkt osv
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer

#183 » 20:16:44, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Bild
Det där?
Det är Kjell & Co's hittepå. Skulle det stå "brygga" på båda sidorna menar du?

magloman skrev:/TILLÄGG: Man kanske kan börja gå in på detaljer och kolla lite på vilka produkter som kan tänkas vara lämpliga. Hur långt avstånd blir det på bryggan och är det fri sikt mellan dom enheterna?

Avstånd, ca 40 m. Ja, fri sikt mellan byggnaderna.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

QV_

#184 » 22:43:10, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

en vanlig katkabel nedgrävd 1-5cm under gruset duger i många år.
Ta vilken vanlig inomhuskabel som helst.

Folk kommer anse att du "inte vet vad du gör". Det är fel enligt alla regler men det kommer att fungera i år.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

roddjer

#185 » 10:00:09, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
QV

Tanken har slagit mig men det är ju så satans hårdgrävt just där. Första halvan från garaget räknat är klassisk gammal gårdsplan, tillpackad av oräkneliga traktorer och maskiner genom åren. Andra halvan är tillpackad leråker, en bieffekt av husbygget vid konstruktion av grunden. Det är spett och hacka 35 av de 40 m. Inte så värst sugen...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magloman (trådstartaren)

#186 » 10:07:40, 22-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två såna till bryggan skulle nog funka fint:

Ubiquiti Nanobeam M5-16

https://dl.ubnt.com/guides/nanobeam/NBE_M5_16_QSG.pdf
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jckssn

#187 » 11:30:55, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Det var de första 2 BiDi SFP som dök upp i den lägre prisklassen. Har ingen koll på vad din switch tycker om dom.



Återkoppling några månader senare...
Köpte prylarna och kopplade in först i höstas. Fiber mellan verkstan och bostadshuset, i huset kör jag Unifi fullt ut i ett rackskåp och i verkstan kör jag den hårdvara jag hade liggande.

Blev toppen iaf och nu har jag 1,5år efter jag handlade på mig PoE-kamerorna äntligen satt dom i drift med en Blueiris-server.
Hade jag gjort om allt idag så hade jag nog köpt allt i Unifi-serien, smidigt gränssnitt och mycket bra guider på hur man konfar allt på Crosstalk solutions youtube-kanal bland annat.

Det är kul att få lite bättre ordning på nätet här hemma, nästa steg blir en NAS, några fler kameror och eventuellt en UPS till rack-skåpet.

1 person gillar det här inlägget.
Jckssn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:17:36, 31-10-2013
Ort: Jävre, Piteå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L50
Valmet 6400
Vänevagnen kombivagn med Mowi 400-kran
Kubota Kx161-3

QV_

#188 » 15:13:36, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det inköpta fungerar som tänkt.
Har inte kopplat om till fiber i verkstaden ännu. Men det börjar bli dags att klippa inkommande kabel och skarva om den....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#189 » 18:26:13, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Nu vart det några AP inköpta. Vi får se hur detta slutar! Skall byta OS på telefon också, tänkte prova "/e/" obstinat som man är.
Fibern är inte klippt ännu, Frun får ju inte vara hemma och jobba när det händer. Sonen har flyttat så antalet tidsluckor när det kan hända har ju ökat några trijoner gånger.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

4 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#190 » 00:03:33, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skissar på en ny villa som nämnts i annan tråd.
När det gäller fastighetsnät så har jag lärt mig att ALLA rum skall ha det oavsett hur "orimligt" det än är att man kommer att koppla in något där.
Om man nu anser att det är helt orimligt att något kommer att kopplas in där överhuvudtaget, så skall iallafall en dosa sättas upp med tillhörande slang till fördelningspanelens plats.
Jag har gjort så en gång men la då doserna i "bussystem". Vilket visade sig vara helt hopplöst. De skall ligga i "stjärnnät" alltså 1 slang till var dosa.

Jag har en fundering på en tumregel typ 1 RJ45 uttag per påbörjad 4m2 rumsyta.
Att det sedan kan justeras uppåt i vissa dedikerade rum behövs inte tas upp.

En annan fundering är om alla skall vara i golvnivå.
Skall några sitta vid taklisten?
Skall man ha ovan fönstret vid lampettuttaget?
Skall det finnas en dosa bredvid strömbrytaren för rumsbelysningen?

Uttagens placering skall ju överleva några hyresgästers framtida visioner.

Larm är ju en annan sak som egentligen inte faller inom "datanät" men finns med i fastighetsnätet, fast där är ju planen att dra egna rör utöver datauttagen. För allt skall vara kabelanslutet, batteridrivet trådlöst (skit) göres sig icke besvär.

Förövrigt så är jag nog klar med hur bastun skall byggas, men det tar vi inte i denna tråd.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman (trådstartaren)

#191 » 00:30:56, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt dosor för ev datauttag där det kan tänkas bli en dator, skrivare, tv, webbkamera eller accesspunkt i framtiden.

Generellt så accesspunkter i gemensamma ytor i taket. Skrivare efter golvet i gemensamma ytor.

Webkameror sitter bäst på utsidan högt upp.

Ringklockor finns med video oxå men de går i regel på wifi men ström till dom är ju bra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Towil

#192 » 08:22:33, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi eluttagen är väl lämpligt. Även om det finns POE så behöver det som ansluts till nätverk även el.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

roddjer

#193 » 13:00:44, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Vi eluttagen är väl lämpligt. ...

Precis. Nånstans inte allt för långt ifrån vanliga elen. Sen utgår jag ifrån att det blir rör inuti vägg med infällda uttag. Så infällda som möjligt dikt mot vägg rekommenderas. Den högra typen i bild är ett aber. "Ska bara flytta skrivbordet lite..." *brak*... Hmm... "Note to self... köp nytt RJ45 uttag... till kontoret."

Bild


Snåla heller inte på dimensionen på rör/slang i väggen. Ställen som till synes inte ska ha någon kabel, eller kanske möjligtvis en, helt plötsligt skulle va bra att leda 3-4 stycken. Inte för våldsamma böjar och krokar också så man kan få igenom en dragtråd kan spara en mycket elände vid eventuell ombyggnation. Gissa hur jag vet det... ' :vissla:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

QV_

#194 » 18:24:05, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom med "näsa" ger mer plats för kabeln på insidan. Dom är trevligare att installera.

När det gäller kameror så beror placeringen på vad man vill se.
Högt upp ger en översikt och längre ner ger bättre identifieringsmöjligheter eftersom bilden på ansiktet kan bli mycket bättre.

Man får in 2 "normala" kablar i ett 16 slang. Problemet med 20 slang är väl oftas att 60 dosan inte har 20mm ingång. Fast det kan vara som det var för i tiden. Har ju inte kollat. Men sen får man inte plats med fler än 2 uttag på plastbiten. Det finns ju även slang med fördragen kabel. Då slipper man ju pyslet.

Till slang har man "radband" och till rör "dragtråd". För du har väl sett "radbandet" man använder? Har ju funnits lika länge som slangen.

Mycket av husautomationen kan ju förläggas i samma dosa som elen nu för tiden. Så var det ju inte i början. Så egen dosa vid ljusknappen kan ju vara lite väl mycket överkurs.

Eftersom det blir en villa så kommer allt vara infällt. Det är bara i maskinhallen som allt är utanpåliggande
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

roddjer

#195 » 19:46:48, 02-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:... För du har väl sett "radbandet" man använder? Har ju funnits lika länge som slangen.

Nej, måste jag erkänna att jag inte har. Har inte behövt "konstruera" något på länge utan i de senaste bostäder jag huserat i har allt varit klart och har det behövt kompletteras har man fått göra det med utanpåliggande doningar. Därför har jag heller inte koll på hur det blitt med dosor och sånt på senare tid, om det kommit nå nya "finesser" eller "standarder"... ' :smile:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se