Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Bygga upp ett datanät på gården?

197 inlägg • Sida 12 av 14
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

QV_

#166 » 22:40:44, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Standarden för partwinnad kabel är 90 meter fast förlagd kabel (solid kopparledare) + 10 meter patch (flerkardelig ledare)

Om man ökar på mängden patch så brukar totallängden sjunka beroende på att oftas är den mjuka böjbara kabeln i patchen av sämre prestanda än den solida ledaren som man använder till den fasta installationen.

Hur mycket prestanda man får ut ur kabeln är normalt oberoende av längden för Ethernet 1 Gigabit. Men den får inte vara för lång där standarden säger 100 meter och praktiskt normalt max 20% extra.

Skall man få en "hållbar" installation så rekommenderar jag att man drar en fast kabel men vägguttag och sedan ansluter utrustningen med patchar. Om man väljer att dra en "patchkabel" i vägg och pressa dit RJ45 kontakter så bör man inte ha längre kabel än 65 meter om man inte köper en väldigt bra patchkabel.

100 meters längden gäller inte i alla tillfällen men det är på trafik med hastigheter på 10 Gigabit och uppåt.
För att kunna köra 1 Gigabit Ethernet behövs kat5 produkter (kallas i folkmun Kat5e men den standarden är obsolet nu)
Kat 6 och kat6a produkter är "bättre" och i dag billigare än kat5 produkter så det använder man istället.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Towil

#167 » 22:54:53, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Akta så att du inte får knut på kabeln, då kan TV-bilden bli upp och ner.


Har jag hört. :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Mikkel

#168 » 19:22:13, 02-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä om bilden blir uppochned så beror det nog på att frugan hängt mig uppochned i knävecken på tork :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

roddjer

#169 » 23:35:17, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

eribi skrev:Trådlösa bryggor kan vara fullt dugliga de med! Ubiquiti har bra produkter inom det området. Naturligtvis är det bättre med fiber mellan byggnader. Det eliminerar potentialskillnader och minskar problemen kring åska osv...

Det här ledde på nåt märkligt vis via Google hit...

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hu ... -radiolank

...och det är ju precis det jag vill uppnå.

Bild


Fast mina förutsättningar är så här...

Bild

Så som i bilden närmast ovan har jag INTE idag men det är dit jag vill komma, tror jag. :klia:

Idag kommer mobilsignalen direkt till routern på övervåningen i huset. Men dels så tror jag den routern är lite halv-kass på att ta emot signalen men framför allt står det både träd och byggnader ivägen. Alternativet är att klättra upp på taket och trycka upp en mast som blir minst 6 m hög för att komma över alla hinder, med kablar, genomföringar, antenn och skit. Ändå ingen garanti att det blir bättre. Mycke skrik för lite ull sa kärringen som klippte grisen..

Det som visas i bild två kan jag åstadkomma genom att bara ställa en router/modem i fönstret på övervåningen i garaget. Där är det fri lejd förbi hus, blad och barr och annat elände. Ser till och med masten därifrån. Sen om jag köper en sån här utrustning kan jag smacka upp accesspunkten vid sidan av fönstret på garaget och bryggan vid ett fönster på övervåningen på huset.
Varför alla routrar? Ja, man lyckas samla på sig en massa elektronik genom åren. En router för varje leverantör man haft och även fast man slängt en del envisas några med att hänga sig kvar. Vore bra om kan utnyttja det man har till och börja med.

Frågan blir då, om man köper en dylik utrustning med riktantenner och sätter upp, måste den första routern, som tar emot mobilsignalen, sättas i bryggläge (bridgemode?) för att få det här att lira eller kan accesspunkten och bryggan ta hand om den saken?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magloman (trådstartaren)

#170 » 23:51:20, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver ingen router i garaget. Du kan leda signalen direkt från 4g-modemet(Eller är 4g-burken en router kanske,isf går det lika bra?) och över bryggan till en router i huset om du vill. Det viktiga är att bryggan utgörs av två lika enheter på båda sidor. Bryggan består alltså av två enheter.

Sen ska du inte låsa fast dig vid att använda gamla grejer. Nya grejer som är anpassade för sitt ändamål är inte så dyra. Sen blir man tokig när nätverket krånglar och man inte riktigt vet vart felet är.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

PeterR

#171 » 09:38:06, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte ens i närheten av att vara någon expert, så detta får ses mer som frågor.
Är det inte risk för IP-konflikter när man har flera routers i samma nätverk (om man inte specialkonfigurerar dem)? Bättre att använda switchar och accesspunkter i sub-nätverk?
Däremot vet jag att glas effektivt dämpar radiosignaler. En vägg, om det inte handlar om armerad betong, kan många gånger vara bättre placering för en radiomottagare.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

magloman (trådstartaren)

#172 » 09:42:17, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja
Ja

Återanvända gamla och egentligen felaktiga prylar för ändamålet ställer större krav på korrekt konfigurering.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#173 » 11:27:08, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man nu skall återanvända gamla routers så får man använda dom som en "switch"
Alltså inte ansluta WAN porten utan bara använda LAN portarna.
Desutom så skall man avaktivera DHCP (borde det heta) i alla utom den första.

Så för att förtydliga.
Om man har fiber in så skall denna naturligtvis gå in på WAN (då i den "bästa" routern.
Ingen annanstans används WAN (det blir enklast så). 3Gmodem "motsvarar" WAN port när det sitter i en router.
Endast en produkt får utdela IPadresser via DHCP alla andra produkter skall denna funktion vara avaktiverad.
Sedan är det ingen lätt sak att få olika saker att fungera praktiskt när det gäller att lämna över WIFIanslutningen mellan olika sändare om man rör sig med plattan/telefonen i huset. Där har jag gett upp. När jag fixar den funktionen så blir det ett nytt komplett WIFIsystem med funktionen inbyggt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman (trådstartaren)

#174 » 11:43:57, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Sedan är det ingen lätt sak att få olika saker att fungera praktiskt när det gäller att lämna över WIFIanslutningen mellan olika sändare om man rör sig med plattan/telefonen i huset. Där har jag gett upp. När jag fixar den funktionen så blir det ett nytt komplett WIFIsystem med funktionen inbyggt.


Om du skaffar Accesspunkter som är gjorda för ändamålet är det enkelt och väldigt lätt. Jag brukar rekommenderar unify Ac pro.
Då ses hela nätet som ett med samma namn och trådlösa enheter byter AP utan att man märker det. De lastbalanserar också vid hög trafik.

Det är som jag redan sagt: rätt utrustning till det behovet man har, är halva jobbet :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer

#175 » 12:25:51, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Är det inte risk för IP-konflikter när man har flera routers i samma nätverk (om man inte specialkonfigurerar dem)?

Jo, det har jag också hört om tidigare därav frågan om brygglägge. Sen märker jag nu att jag fattat fel om vad det innebär att sätta en router i "bridge mode". Gör man det blir det en switch av den i så fall, eller hur. Hmm, ja det var inte det som var tanken.

PeterR skrev:Däremot vet jag att glas effektivt dämpar radiosignaler. En vägg, om det inte handlar om armerad betong, kan många gånger vara bättre placering för en radiomottagare.

Aha! Det visste jag inte. Kan va väldigt bra att ha i åtanke. :thummar:

magloman skrev:Sen ska du inte låsa fast dig vid att använda gamla grejer. Nya grejer som är anpassade för sitt ändamål är inte så dyra. Sen blir man tokig när nätverket krånglar och man inte riktigt vet vart felet är.

Jo, det är jag väl medveten om. Uttryckte mig lite klumpigt. (Skrev inlägget när jag egentligen borde legat på söta örat för länge sen. :vissla: )
AP'n, en ASUS, är från 2010 är äldst och det är väl den som funkar bäst. Den andra har lanseringsår 2014 och 2015. Gammalt?
Poängen är egentligen att jag inte vill köpa på mig grejer för 3-4000 innan jag begriper hur det funkar, OM det funkar. Vet jag att det funkar är det inga problem att betala.

Ok, börjar om. Strunt i vad jag har för utrustning just nu, det här vill jag åstadkomma.

Bild


Gör jag bäst/är det korrekt om jag gör så här:

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer

#176 » 12:48:12, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Om man nu skall återanvända gamla routers så får man använda dom som en "switch"

Ja, har jag också lyckats läsa mig till nu. Den tekniken, trafik i nätverket via LAN-portar har väl inte ändrats mycke på länge? Det är väl WiFi, antenner, sändare/mottagare av olika sort där det hänt en massa senaste åren.

QV_ skrev:...Om man har fiber in så skall denna naturligtvis gå in på WAN (då i den "bästa" routern.
Ingen annanstans används WAN (det blir enklast så). 3Gmodem "motsvarar" WAN port när det sitter i en router.
Endast en produkt får utdela IPadresser via DHCP alla andra produkter skall denna funktion vara avaktiverad.
Sedan är det ingen lätt sak att få olika saker att fungera praktiskt när det gäller att lämna över WIFIanslutningen mellan olika sändare om man rör sig med plattan/telefonen i huset. Där har jag gett upp. När jag fixar den funktionen så blir det ett nytt komplett WIFIsystem med funktionen inbyggt.

Det här fattar jag faktiskt, bra uttryckt. :thumme:

Jag fick för mig att man kunde använda en router, som har inbyggt modem, som enbart ett modem och det kanske är möjligt men blir ändå att gå över ån efter vatten om man ändå kopplar ihop den med en annan router. :klia:
Snurrar bort mig själv i begreppen...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magloman (trådstartaren)

#177 » 13:01:33, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din sista bild är ok förutom att du använder vokabulären lite tokigt om man ska va petig ;-)

En brygga består av två likadana enheter. Som du har ritat det har du en vanlig accesspunkt sen en vanlig accesspunkt som klient till den första. Det går att köra på så vis också, om klient-APn har stöd för detta. Oftast kräver det iaf två likadana APs för att det ska funka.

Att en radiobrygga fungerar kan jag säga direkt att det gör. Men är det fel grejer eller fel uppsatt kommer det givetvis inte att fungera.
Kabel är mindre känsligt för just detta. Har du ingen grävmaskin är det ju nu du har argumentet för att skaffa en. Lämplig maskin för att gräva lite gårdsnät kan väl vara en Åkerman H16? :mrgreen:

/TILLÄGG: Man kanske kan börja gå in på detaljer och kolla lite på vilka produkter som kan tänkas vara lämpliga. Hur långt avstånd blir det på bryggan och är det fri sikt mellan dom enheterna?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#178 » 13:31:53, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
QV_ skrev:.... När jag fixar den funktionen så blir det ett nytt komplett WIFIsystem med funktionen inbyggt.


Om du skaffar Accesspunkter som är gjorda för ändamålet är det enkelt och väldigt lätt. Jag brukar rekommenderar unify Ac pro.


Jo det är den produkten som jag kommer att köpa om jag prioriterar jobbet nu.
Det är inte utgiften som stoppar utan köper jag prylarna så skall jag ha tid/lust/ork att montera upp dom också.
Förutom inkomstbringande arbete så har jag ju acctanken i källaren och nästa års ved liggandes på väntelistan (förutom en massa annat också). Trotts allt så fungerar ju WIFI hemma även om det kan bli bättre.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#179 » 14:51:56, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Operativsystemen i en router är som med datorer när det inte längre kommer uppdateringar så är det dags att skrota den. Den är inte längre säker.
Hackning av saker som exponeras mot internet är numera automatiserad. Och allt scannas av och har den ett känt hål så hackas den automatiskt och ännu en pryl läggs till i botnäten.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Claes Folkesson

#180 » 15:35:54, 21-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Har en radiolänk till ladugården som i exemplet.
Sen sitter en sån här som delar ut wifi.
Radiolänk 90m fri sikt.
Har ca 23mbit/sek både i huset och på foder ordet i lagårn.
(Har inte fiber än).

Funkar mkt bra och stabilt.

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se