Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Backup, molntjänst.

10 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

AN (trådstartaren)

#1 » 23:21:44, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har cirka 150gb som jag skulle vilja ha back-up på. Har extern hårddisk, men funderat på om det kanske är bättre med en molntjänst? Hur gör ni back-uper?
Vilken molntjänst kan ni ev rekommendera? Stora prisskillnader?
Sparas det man laddar upp på molnet även lokalt på den pc som man laddar upp från, eller är man hela tiden beroende av internet?
Komprimeras det när man laddar upp det? Eller "kostar" det 1gb att ladda upp en 1gb?. Har mobilt bredband därför jag undrar. Men när jag ska göra den stora uppladdningen får jag åka och låna lite fiber.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



magloman

#2 » 23:43:30, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen backup i ordets mening. Jag kör Dropbox sen 10 år. Kan varmt rekomenderas. Kostar ca 1000:-/år

Den synkar en mapp i din dator, så du jobbar mot den mappen på C:\ som vanligt. Sen sköter den sig själv i bakgrunden. Finns inte internet så ordnas det nästa gång du har internet. Inga felmeddelanden eller dylikt.

Du kan ha samma konto i flera av dina datorer också men inte nödvändigtsvis innehålla "hela" din dropboxmapp utan bara utvalda delar.

Finns många andra fördelar och sätt att jobba med Dropbox, men går inte in på det ännu.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

cekstam

#3 » 11:27:26, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backblaze är en bra leverantör också, har appar för windows m.m.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

Holger

#4 » 12:56:24, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man vill göra lokal backup ... någon som testat CopyMik?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

stefansmark

#5 » 17:17:16, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv har jag en synology cloud station som jag tycker fungerar bra.
Det är en liten låda jag har hemma med två hårddiskar i som hela tiden speglar varandra, sedan har jag datorerna och telefonerna inställt så att det hela tiden görs backup om jag ändrar i något dokument osv.
För mig känns det bättre att ha mina filer hemma istället för i något moln som jag inte har någon som helst koll på.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Ulf

#6 » 13:52:15, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kombinationen extern lokal disk och moln (även dropbox räknar jag in) är det ultimata. Det du vill ha backup på finns dels nära och om den inte skulle fungera så finns molnet.

Här körs backup dels till två usb-diskar, dels till nas på annan plats, och till sist i molnet.
Till de två usb-diskarna finns även inkrementell backup kontinuerligt under dagen på databasen. Fullständig databasbackup görs två gånger om dagen. Så maximalt är det bara ca fyra timmars transaktioner som behöver återläsas efter hel-backupen. Funderar på om systembackup ska tas på samtliga arbetsstationer under natten.
Hel databas-backup tar ca 23 sekunder, den inkrementella sker kontinuerligt och stör inte ngt.

Overkill?
Jajjamän!
Jag har återställt för hand en gång för länge sedan, och vill aldrig göra om det igen!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

AN (trådstartaren)

#7 » 17:42:40, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Jag har ingen backup i ordets mening. Jag kör Dropbox sen 10 år. Kan varmt rekomenderas. Kostar ca 1000:-/år

Den synkar en mapp i din dator, så du jobbar mot den mappen på C:\ som vanligt. Sen sköter den sig själv i bakgrunden. Finns inte internet så ordnas det nästa gång du har internet. Inga felmeddelanden eller dylikt.

Du kan ha samma konto i flera av dina datorer också men inte nödvändigtsvis innehålla "hela" din dropboxmapp utan bara utvalda delar.

Finns många andra fördelar och sätt att jobba med Dropbox, men går inte in på det ännu.


Äntligen fått fibern inkopplad, så nu känns det enklare att molnlagra.

Kan man bara synka en mapp?
Kan man synka tex mappen "användare" och dess undermappar?
Kan man synka en mapp i telefonen, samtidigt sam man har en mapp synkad i datorn?
Vad säkra är dessa molnföretagen?
Vad händer om man tex missar betala årsavgiften, raderas allt då?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#8 » 18:44:46, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja
Tror inte det, det blir dumt. Ligger mycket systemfiler mm där, inte att rekomendera.
Mobila enheter syncar aldrig på det sättet. Man kommer sas åt hela innehållet från telefonen men det ligger på molnet då.
Dropbox är tillräckligt säkert.
Vet ej. Borde ju få några påminnelser iaf.

Mitt förslag är att installlera den i tex c:\dropbox eller d:\dropbox sen skapa olika mappar under där för olika användare.
Sen under resp användare lägger man "mina dokument", "mina bilder" osv. Då sparas allt på molnet hela tiden.
Har man olika inloggningar i windows får man installera dropbox för varje användare men se till att det blir samma mapp då.

Detta är alltså inom familjen eller mindre företag. Finns ingen säkert mellan användare på detta vis. Behöver man det ska man skaffa Dropbox business.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

AN (trådstartaren)

#9 » 19:31:40, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Mitt förslag är att installlera den i tex c:\dropbox eller d:\dropbox sen skapa olika mappar under där för olika användare.
Sen under resp användare lägger man "mina dokument", "mina bilder" osv. Då sparas allt på molnet hela tiden.


Menar du att under C lägger man en mapp som heter "dropbox" som kan innehålla flera undermappar, som alla synkas?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#10 » 20:11:30, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se