Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Laptop som arbetar hårt.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

AN (trådstartaren)

#1 » 09:33:14, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laptopen har sista tiden börjat köra fläkten oftare och hårdare. Är ju varmare i luften, men är ju ingen jätte skillnad inomhus.
Sen när jag tittade jag på processoranvändningen, då låg den under tiden jag tittade mellan 70 och 95 procent, visade 100 procent nån gång.
Är detta normalt när man har 3-4 fönster med olika forum uppe, och inga trådar med mycket bilder?
Är samtidigt lite trög när man skriver, inte hela tiden, men nån gång. är det lite fördröjning mellan knapptryck och att bokstaven visar sej.


Ska den skruvas isär och dammsugas, eller är det ett haveri som väntar.
Därför jag öppnade en tråd om molntjänster :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Åsa-Nisse

#2 » 10:18:59, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dammsugare och backning av senaste uppgradering hjälpte min dator för ett tag sedan. Har funkat lugnt och fint sedan dess.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Towil

#3 » 10:27:47, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla vilken process det är som tar CPU tid. Så att du inte fått någon objuden gäst i systemet.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

AN (trådstartaren)

#4 » 10:47:03, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Dammsugare och backning av senaste uppgradering hjälpte min dator för ett tag sedan. Har funkat lugnt och fint sedan dess.


Ska nog kosta nog en dammsugning eller renblåsning.


Towil skrev:Kolla vilken process det är som tar CPU tid. Så att du inte fått någon objuden gäst i systemet.


Det är under fliken "processer" kolumn "CPU"? Talen i "cpu" kolumnen är procent eller? Står inte förklarat.
När jag tittar nu ligger processor-användningen dock på 35-40 procent. Sist jag titta kanske var under nån uppgradering av tex virusprogrammet?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Loke

#5 » 11:19:40, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar bli en väldig skillnad vid fysik rengörning, jag brukar plocka bort baksidan och blåsa försiktigt med torr tryckluft allmänt liksom innifrån datorn och ut. Samma med fläktarna blås innifrån och ut, bromsa fläkthjulet med ett finger. Se upp för statisk elektricitet, fingra inte på grejerna i onödan.
Händer att jag kör "snabbrengöring" ibland, då blåser jag genom gallren i motsatt riktning av luftflödet utan att plocka isär datorn, brukar hjälpa när det är akut. Blir gärna akut när man har fyra katter och en hund som lossar hår samt i allmänhet dammar ner.

En fragmentering av systemet brukar inte heller vara fel, när datorerna börjar sega så brukar åtgärd nummer ett vara att ordna upp röran på hårdisken först.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Towil

#6 » 12:05:48, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Åsa-Nisse skrev:Det är under fliken "processer" kolumn "CPU"? Talen i "cpu" kolumnen är procent eller? Står inte förklarat.
När jag tittar nu ligger processor-användningen dock på 35-40 procent. Sist jag titta kanske var under nån uppgradering av tex virusprogrammet?

Japp , klicka på CPU för att sortera på max eller min

Vilket OS version kör du?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 13:32:16, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland har det ju hänt att någon mindre lyckad Windowsuppdatering har fått datorn att stå och tugga flera timmar, i extremfall upp till ett dygn, med 50-100 % aktivitet på processorn. Om man stänger av datorn innan den är klar så börjar den om nästa gång man startar den. Enda lösningen är att lämna den igång och ifred tills den har lugnat ner sig av sig själv, även om den måste stå över natten.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#8 » 17:05:49, 25-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Vilket OS version kör du?

W7
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se