Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Är du programmerare?

28 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

mats_o

#16 » 20:56:46, 20-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:När man skriptar så måste man ofta vara lite obskyr och pervers.
För att inte tala om diverse sed & awk i skripten, man blir lite mörkrädd bland...



if it moves - Script it :D
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Wizzman

#17 » 22:52:49, 20-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Bara så ni vet det den med flest goto vinner.


På jobbet har vi ny och gammal COBOL-kompilator. Gamla kompilatorn (70-tals-standard) hanterar inte iterationer på något bra sätt och inte heller "elseif" och för att komma runt det så har vi en pre-compiler i vår kompileringsprocedur så vi kan skriva "dowhile x < 20" och använda elseif osv.

På så sätt slipper man använda go to, men pre-compilern genererar kod med mängder av go to. Normalt inget man behöver bry sig om eftersom man slipper se den koden, men ibland när man får kompileringsfel måste man granska kompileringsloggen och då är det den knepiga koden som radnumret hänvisar till - och man kan få mardrömmar för mindre ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

JD400

#18 » 23:18:54, 20-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt till nåt vettigt programmeringsspråk, typ C#!

Haha! Lite ironiskt att jag fick ett SQL fel när jag försökte posta det här inlägget!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Baron3D

#19 » 23:45:50, 20-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är i alla fall bra att man nu vet varför lönen är låg.
Baron3D
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:36, 15-12-2013
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

igelkottar

#20 » 07:47:00, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att du "Tabbar" dig? :lmao: :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Wizzman

#21 » 08:12:42, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Byt till nåt vettigt programmeringsspråk, typ C#!

Haha! Lite ironiskt att jag fick ett SQL fel när jag försökte posta det här inlägget!


Det är så svårt att köra i stordatorn, alternativen är assembler och pl/1 och då är cobol det minst dåliga ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

JD400

#22 » 10:17:41, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, men Java ska väl funka i stordator? Har för mig det kördes på Sandvik med varierande resultat...
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Ulf

#23 » 11:46:34, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Java ger väl varierande resultat...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Wizzman

#24 » 12:26:20, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Ja, men Java ska väl funka i stordator? Har för mig det kördes på Sandvik med varierande resultat...


Ja, det finns någon sån möjlighet men riktigt vad det ska vara bra till i stordatormiljö vet i tusan... Kanske för att få lättare att få tag i folk som kan språket då.
COBOL-program är ju rena batchprogram som utför olika typer av transaktioner utan att direkt interagera med användaren och det är de faktiskt ganska bra på :grin:
När man ska interagera med användaren är det andra (visserligen ofta COBOL-inspirerade) språk som används.

Vill man byta ut COBOL är nog det enda vettiga att byta ut stordatorn också. Problemet brukar vara att det är väldigt kostsamt - det finns sällan färdiga system att köpa när man haft 30-40 år på sig att skräddarsy sitt nuvarande system efter verksamheten :idee3:

/ Daniel
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Ulf

#25 » 09:08:11, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:Problemet brukar vara att det är väldigt kostsamt - det finns sällan färdiga system att köpa när man haft 30-40 år på sig att skräddarsy sitt nuvarande system efter verksamheten :idee3:

Och har systemen gått så länge kan man anta att alla buggar är funna!

I sig är ju stordatorer rätt proprietära som system, iaf historiskt, och pratar inte gärna med andra än sig själv och sina gelikar. Det är därför som dom fungerar OK fortfarande, och stabilt. Här körde vi länge med Novell 3.12. När grabben sommarjobbade här så kikade han på servern, dagar igång : över 1400. Han var imponerad, det hade han aldrig sett förut. Jag upplyste honom om att de senaste gångerna den var nere så var det pga strömavbrott och ommöbleringar.

Jag minns när det försöktes att säljas in PC till en del företag. Ju större de var och ju mindre den bestämmande chefen begrep ju större chans att det blev IBM AS400. För det fanns inte en beslutsfattare som spenderat massor med pengar på en AS400 som kunde klandras, däremot på ett billigare inköp av PC...

En miljö som var lite små mysko men rätt intressant var Smalltalk. lite obskyr, men den hade något.
Motsvarande miljö fanns för Java, kan det ha varit från IBM månne?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

magloman

#26 » 11:25:52, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Novell var riktigt bra servers! Jobbade lite med 2:an men mest med 3:an. 4:an satte jag upp några och den hade en del LDAP funktioner mm som inte jag o mina kunder använde. 3.12 hade stöd för tcp/ip har jag för mig(den kom efter 4an och såldes nog mer än 4an). Hade servers med sjuk upptid på! Kommer inte ihåg siffror men kunde vara åtskilliga år.

Tjänster kallades för moduler. Man skrev unload modulnamn, sen load... om nåt behövde startas om. Var inte tal om att det behövdes starta hela maskin ibland som windowsmaskiner. Runtomkring novell 4 så börja windowsservers dyka upp mer o mer och blir riktigt bra faktiskt. NT 3.1 blev dominerande då...sen är resten historia.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Wizzman

#27 » 20:33:02, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:
Wizzman skrev:Problemet brukar vara att det är väldigt kostsamt - det finns sällan färdiga system att köpa när man haft 30-40 år på sig att skräddarsy sitt nuvarande system efter verksamheten :idee3:

Och har systemen gått så länge kan man anta att alla buggar är funna!

I sig är ju stordatorer rätt proprietära som system, iaf historiskt, och pratar inte gärna med andra än sig själv och sina gelikar. Det är därför som dom fungerar OK fortfarande, och stabilt. Här körde vi länge med Novell 3.12. När grabben sommarjobbade här så kikade han på servern, dagar igång : över 1400. Han var imponerad, det hade han aldrig sett förut. Jag upplyste honom om att de senaste gångerna den var nere så var det pga strömavbrott och ommöbleringar.

Jag minns när det försöktes att säljas in PC till en del företag. Ju större de var och ju mindre den bestämmande chefen begrep ju större chans att det blev IBM AS400. För det fanns inte en beslutsfattare som spenderat massor med pengar på en AS400 som kunde klandras, däremot på ett billigare inköp av PC...

En miljö som var lite små mysko men rätt intressant var Smalltalk. lite obskyr, men den hade något.
Motsvarande miljö fanns för Java, kan det ha varit från IBM månne?


Precis! När de programmen som inte är ändrade på många år gör fel eller abendar (crashar) är det oftast på grund av att volymen är 20ggr så hög som man trodde när programmet byggdes. En interntabell blir full, någon fil blir för stor (i stordatorvärlden måste man ange ungefär hur stor en fil ska bli när den allokeras) eller en räknare slår i taket.

Eller att användarna har kommit på nya kreativa sätt att använda systemet till sådant det inte är avsett för - tänk vad lätt livet som utvecklare hade varit utan en massa
användare som ställer till det? ;-)

Stordatorn ensam är inte så bra på att prata med andra system, den vill skicka och ta emot en flatfil där varje post är en rad som i sin tur består av en massa fält med fast längd men genom integrationsplattformar som IBM wepsphere mq/broker kan man lösa det mesta - peta ner saker direkt i moderna databaser, skapa XMLer, skicka och ta emot EDI, hantera webserviceanrop med mera. Stordatorn på jobbet pratar med uppåt 200 olika "moderna" system och är i mångt och mycket spindeln i nätet, och det är ofta det som gör det så komplicerat att byta ut den :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Ulf

#28 » 20:40:44, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, fy för användare...
När jag installerade 3.12:an så var jag osäker på tcp/lp. Servern gick, förvisso uppdaterad från 2.11 i nästan 20 år.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se