Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

riktanntenn för mob bredband

5 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

valberga (trådstartaren)

#1 » 20:52:56, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har satt upp en riktanntenn mot rätt mast till mitt mobila bredband. Tänkte nu förbättra detta genom att sätta upp en till. sk. "MIMO" system alltså två antenner en monterad vertikalt o en horisontalt. Antennerna monteras då bredvid varandra. Fråga: någon som vet hur nära bredvid varran kan dom monteras. Stör dom varran om dom monteras för varandra ? :klia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



EE

#2 » 21:06:21, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla informationen nedan. Jag har en dylik installation sedan många år och åtnjuter mycket bra hastighet och kapacitet över 4G!

http://www.lohelectronics.se/kommunikat ... 3g-4g.html
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

valberga (trådstartaren)

#3 » 21:55:59, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har ju sedan ett par år en antenn snarlik den du länkade till köpte min första på kjell o k har idag köpt samma en. Det nämdes inte i din länk avståndet mellan anntennerna. Kanske inte så noga får väl bli 20cm. Vad har du? Skillnaden efter att jag satte upp antennen är ju våldsam. Hoppas att få upp hastigheten när ja nu sätter upp två st. Det är lite skumt för jag bor på Orust som räknas som Sveriges folkrikaste glesbyggd. Jar ringde tre som jag har o fick tag i en tekniker som sa var närmsta mast var. Den fanns i sammhället Svanesund fågelvägen ca 3km. Rätt nära altså. Men jag bor 90m över havet o har lite grantoppar mellan mig o masten,annars hade jag kunnat se de. Mastoppen o jag är lika högt över havet. Men jag misstänker att däras anntenner är riktade snett nedåt mot fjorden till Uddevalla som går paralellt med mast o mig. Så jag tror att jag bor över däras mastanntenner. Att ringa o fråga är ju meningslöst, man får ju aldrig tala med någon som har rätt teknisk kompetens.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

EE

#4 » 22:58:15, 02-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ut i samband med tandborstning och tog en bild, det är trevligt med ljusa nätter så här års!
Minns inte varför jag valde dimensionerna som jag gjorde. Endera läste jag mig till det eller drog till med ett lagom mått eftersom det finns gott om plats på fasaden...
Jag har nog snarare 60 cm mellan dem om jag får gissa.

Rätt väg för injustering är att montera antennerna, grovrikta dem, läsa av signalvärden i modemet eller routern och justera för att förhoppningsvis få bättre siffror.

I mitt fall är det 8,5 km till mast, fri sikt. Jag får stabil uppkoppling på 2,6 Ghzbandet. Denna anslutning tappas oerhört sällan, och det vore än mer sällan om jag hade ett mer driftsäkert 4g-modem är jag övertygad om. Men fibern är på väg så jag sitter lugnt kvar med denna. Trots allt verkar det enbart röra sig om en tusenlapp för att köpa ett modem som klarar av strax över 100 Mbit jämfört med de 75 Mbit som min nuvarande utrustning toppar.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

valberga (trådstartaren)

#5 » 19:11:03, 05-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har idag satt upp en antenn till. O du milde vilken skillnad det gjorde. Dels har 4g blivit mer "varaktig", men det har ökat hastigheten kraftigt. Synd jag inte hade två antenner från början :thummar:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

3 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se