Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Anbefaling Walkie-talkie?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

thorflot (trådstartaren)

#1 » 13:00:15, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag letar PMR/walkie-talkies i "mellan-nivån".

Typ, mest till bus och lek för barnen så att dom kan fly omkring i skogen hemma och vid stugan och ha kul, så dom får va lite solida och stryktåliga, men inte så dyra att jag behöver ha ångest för att en tappas bort. Walkie-talkien, altså. Inte barnen. Dom får jag inte tappa bort, sier damen... :mrgreen:

- Inte såna Disney-skit-greiejer, men inte heller 2000 kroner stycket.
- Räckvidden behöver inte va enorm, men det vore schysst om jag kunde ta med den bort i vedskogen bredvid och få ett pip när det är fodringsdags också! Typ 3 kilometer i skogen med några höjddrag.
- Gärna innanför någon "standard", så det kan pratas med andra märken (om dom andra barnen vid stugan har med egna grejer (som också är av lite kvalité).
- Borde finnas i paket om tre, eller i en- och tvåpack så vi kan ha en på bordet för middagsinnrop.
- Gärna komplett med öronsnäcka/axelmikrofon, laddare och batterier.
- Fördelaktigt om dom har lite skrikande färg, så dom blir lite svåra att tappa bort i skogen.

Jag finner diverse 2-pk under tusingen som klarar över 5 km på pappret, typ sånt här: http://www.clasohlson.com/se/PMR-Topcom-Twintalker-9100/36-2727

Någon som har nån anbefaling? Många här jobbar ju på diverse sites, och använder möjligen sånt til bruk-och-släng? Stort sätt allt jag finner på nätet har båda bra och dårliga recensioner, så det är lite svårt att veta om dom är skit eller inte...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST



QV_

#2 » 14:01:21, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte en Baofeng UV-5
finns i Sverige för en 500 (typ) och billigare på e-bay
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Gunnar i Sörby

#3 » 14:37:37, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell & Co har flera typer. Vi köpte den billigaste Rubicson för 300:- för ett par.
Har hållit för barnbarnen sedan i julas. Provade den på en ridtävling och den var användbar och pålitlig. Funkade ihop med ett annat märke som användes. Det var oavsiktligt, men man kan välja kanal för att undvika störningar.
Har bara provat upp en knapp kilometer
Väl synlig med signalgul front

1 person gillar det här inlägget.
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare


jonnordvall

#5 » 17:10:52, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt den i ts länk köpte jag för många år sedan. Funkade bra till det jag hade dom till.
För att kunna prata med varandra då jag renoverade skorstenar. Testade någon gång på på lite längre håll men dom höll inte riktigt vad dom lovade....:) vet inte men ett par km va nog det mesta jag klarade av.
Fick in diverse folk på kanalen ibland så nog funkar dom tillsammans med andra oxå.
Upplevde just den modellen som rätt stryktålig. Hade legat många år oanvända men tog laddning då jag testade dom för ett par år sedan. Ska basket mig ladda dom igen nu ikväll och se om det går:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Towil

#6 » 17:19:00, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är "riktig" radio på officiella frekvenser 446 MHz så alla kan prata med alla om man är på samma kanal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Privat_mobil_radio
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

thorflot (trådstartaren)

#7 » 23:31:56, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där Baofeng-saken verkade skicklig, prisen va också okay. Men, dom är tydligen lite svåra att använda? Interweben säger att dom måste programmeras? Inte säker på att såpass avancerat appratur behövs.

Vi har några noname-kines-grejer som funkar ok, men dom är lite svåra at tillbakaställa om man trycker fel. Tänker det är bäst med enkla velbeprovade saker folk har testat ut :grin:
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

QV_

#8 » 12:03:34, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte mina på Blocket färdigprogramerade.
Har inte haft något behov av att programera om dom eftersom programeringen i princip innehöll allt jag önskade.

Vanliga kanaler
"företags" kanaler
Sjöräddning
jaktkanaler

Så hittar du dom "lokalt" så kan du mycket väl få dom "färdiga"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se