Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Hur välja dator?

61 inlägg • Sida 3 av 5
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

uppland2

#31 » 20:51:27, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'EUndrat lite då och då varför Cell-processorn inte verkat bli någon hit för persondatorer.?


Har aldrig föreställt mig att den kunde ha blivit något för persondatorer i gemen. I princip består en cell-processor av en PowerPC-CPU och ett antal acceleratorer. Apple gjorde allmänna datorer baserat på PowerPC, så tar man fram programvaran vore den delen inte alls fel, men många vill köra Windows som inte går annat än på Intels instruktionsuppsättning. Även så vore nog en annan PowerPC-processor bättre för datorer i allmänhet. För just beräkningar som kan parallelliseras var den väldigt väl balanserad i och med att den försökte ta sig runt problemet med det ökande gapet mellan minneshastighet och processorhastighet genom att offra klockfrekvens för mer parallellitet lite förenklat uttryckt. Ville man köra tunga beräkningar fanns det inget energieffektivare vid den tiden det begav sig.

Särskilt för maskininlärning och AI, men även en del andra vetenskapliga koder, är det ju populärt med grafikprocessorer, där NVIDIA V100 väl är kung den här veckan, vilket lite är åt samma håll. Men det krävs att programvaran stödjer detta, och du kan inte ordbehandla fortare för det.

Grafiktunga tillämpningar, som spelkonsoler, passar förstås också in. Fast om Intel vill komma åt den marknaden och sätter ett intressant pris på en egen processorvariant går det förstås att övertyga X-box-leverantören att byta. Blir marknadsutrymmet för litet läggs produkter ned. Däremot är PowerPC vanlig som inbyggd processor--kanske sitter det en i ditt bredbandsmodem?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



roddjer

#32 » 23:55:40, 18-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:... och du kan inte ordbehandla fortare för det?...

:skratta3:

Nej, det är ju sant.

Hängde inte med 100% i det inlägget men ändå, kul och veta. :thumme:

Läste lite om PS3'an vs Xbox/PC för lääänge sen så det mesta har fallit i glömska. TYcker mig minnas påståenden om att (de flesta?) speltillverkarna inte brydde sig om att lägga ned tid på att "porta" titeln för PS3 så att de kunde kräma ur det mesta ur Cell-tekniken. Om jag minns rätt tror jag någon påstod att det helt enkelt var svårt att få tag i kompetent folk som kunde den här tekniken med dess programvara. Vilket leder till det gamla vanliga, tid är pengar, marknaden väntar inte. Bara för att något är bra/"bäst" betyder inte att det blir en framgång. Marknaden styr, det är det som är mest kommersiellt gångbart som avgår med segern. Varken rätt eller fel i det, det bara är så.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Stridis2 (trådstartaren)

#33 » 23:36:24, 14-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sitter jag här igen och behöver en ny dator. Fattar ungefär lika lite som förra gången (då gav jag upp och lät bli att köpa dator). Jag tänkte lägga ca 5000 kr. Datorn kommer att användas för vanlig surf, eventuellt lite enklare CAD samt kopiera gamla VHS-filmer. Har tittat på två datorer, en från Elgiganten, med en i3-9100 processor, samt en dator från Netonnet, med en AMD A9 9425 processor.
Enligt tidigare länkad testsida av processorer så får AMD mycket sämre värden än Intels. Betyder detta att jag bör köpa datorn med Intel-processor? Eller är där andra värden jag missar? AMD-datorn har vissa andra fördelar (både SSD och vanlig HD, medföljer mus och tangentbord fast något färre USB-uttag). Någon annan leverantör som har bättre dator för lägre pengar?
Snälla, hjälp en rådvill som är klart förvirrad i den här frågan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#34 » 07:31:19, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur länge ska du ha datorn innan du byter nästa gång?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

DennisCA

#35 » 07:38:58, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en "ny" dator. En Dell Vostro 460, dator med i7 processor och 8gb ram och SSD. Jag flyttade dock över min gamla PSU och grafikkort som var bättre än det som fanns i den nya datorn, och sen installerade jag också mina gamla hårdskivor. Funkar riktigt fint och känns jättesnabb. 150€ för det, får betala mera för en bra telefon.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Towil

#36 » 08:34:56, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

128GB SSD kan vara minstalaget för OS och programvaror.

Och som alltid köp företagsmodellerna lite dyrare men bättre kvalite och inte nedlusade med med allehanda program.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Stridis2 (trådstartaren)

#37 » 09:02:21, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Hur länge ska du ha datorn innan du byter nästa gång?

Tja, den jag har nu har nog stått här i fyra år... Visst är det inte mycket pengar sett till den tid man använder datorn, men när man ska slanta upp dessa på en gång svider det i snåltarmen.

Tack, Towil, för påpekandet om storleken på SSD:n. Så långt tänkte inte jag själv på. Problemet för mig att köpa dator, vare sig det blir en företagsdator eller konsumentdator, är att jag vet på tok för lite om dessa. Jag vet inte ens hur jag väljer processor. Fram till nu har jag kört AMD av gammal vana eftersom en duktig datortekniker byggde ihop en sådan dator till mig sent 90-tal. :uupps: Men vilken som är bäst, framför allt för min användning, har jag ingen aning om. Sedan vilken grafik, ljud, chipset, moderbord osv. :myzsko:

Jag behöver alltså hjälp med att någon berättar vilken dator som ger mest "bang for the bucks". Behöver inte vara den mest ulimata datorn, bara det är en hyfsat bra dator för min budget så jag inte gör bort mig. Jämför med amatörskruvaren som frågar om råd om verktyg. Led honom bort från snabbköpets 10-kronorslådor, peka på Biltemas med 10 års garanti, men Hazet, Gedore och liknande är kanske overkill (i alla fall om man inte fixar det på BT-budget).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#38 » 09:10:48, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är den mest prisvärd jag hittar, bör hålla 3-5 år:

https://www.dustin.se/product/5011112192/260-g3

Det brukar ingå mus och tangentbord.

Har du fungerande skärm så slit på den ett tag till. Så slipper du köpa allt på en gång.

Kolla upp vad det finns för ingångar på skärmen så du kan koppla den mot datorn digitalt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ulf

#39 » 16:14:30, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar oxå på byte hemma.
Den som jag har i dag är en Dell någonting, årsmodell 2006.
Faktum är att den är hyfsat snabb, trots sin ålder.
Grabben säger att när den kom så var den en riktig jättevärsting.
Duger förmodligen att köra Linux på :o). Fast jag måste ju ha en windowsmaskin först.
Jo, dubbla hdmi är nog ett måste, idag har jag två små 26" skärmar på.
Disk, Disk och mera disk! det sitter 2x500GB och 2x1TB som två Raid 1 enheter.

Skulle vara trevligt med jobbdatorn sedan 1,5 år, fast mer disk, en Dell med -7-4790 och 16GB minne.

Fast minnet kanske är lite lågt ibland (JA! Jag har mycket öppet samtidig...).

Aja, det får funderas på ett år till eller två...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

magloman

#40 » 16:41:27, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller själv på och byter dator. Har köpt delar sen januari! Haha, är man fattig får man dela isär det lite. Det blir ett hopplock då det blir billigare när det blir mer extrema nivåer. Har alla delarna sen nån månad men man ska ha tid också...och lust

Har man stort lagringsbehov rekommenderar jag en NAS med raid5 o spara data på. Sen ha normalt med utrymme i sin vanliga pc.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tortap

#41 » 17:03:19, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minst 500 Gb SSD som systemdisk. Gärna 1Tb. Resten är detaljer.

Displayport är bättre än HDMI men detaljer som sagt.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Towil

#42 » 17:07:25, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stationära företags maskiner brukar ha 2x displayport inte HDMI.
250-500GB SSD för OS och program + 250-500GB SSD för snabbdata åtkomst + x antal 3-4TB snurrdiskar för bulklagring.

Min konf sedan ett antal år tillbaka.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Stridis2 (trådstartaren)

#43 » 18:43:05, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Den är den mest prisvärd jag hittar, bör hålla 3-5 år:

https://www.dustin.se/product/5011112192/260-g3


Om jag förstår saken rätt så finns det inte plats till ytterligare en HD i det chassit vilket betyder att jag antingen får hänga på en NAS (som jag aldrig har jobbat med) eller extern USB-HD. Rätt, eller?
NAS hade varit trevligt, men finns verkligen inte tiden att lära sig sätta upp en sådan, plus att den kostar en slant. Så min tanke var att ha en större låda så jag kan stoppa in en gammal SATA-disk jag har. Denna dator, också från Dustin, tolkar jag som en aning snabbare processor, lite snabbare minne och ser inga övriga nackdelar jämfört med ovanstående, är det rätt tolkat?
https://www.dustinhome.se/product/5011112191/290-g2-mt
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman

#44 » 18:48:47, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis, men en extern usb3 låda är klockrent att ha gamla diskar i.

Ja den är snabbare dock en äldre generation (g2 mot g3). Jag skulle dock rek den du hitta eftersom den har fler kärnor och mer cache.
Finns ju plats internt för gammal disk också.

/TILLÄGG:
Den har HDMI utgång till skärmen, så kolla vad du har för ingångar på din skärm och vad för kablar du redan har. Adaptrar är skit, så är det olika så köp en kabel som har olika typer i ändarna.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stridis2 (trådstartaren)

#45 » 20:40:50, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälpen. :buga:
Då har jag beställa en sådan. Blev 1000 kr dyrare än de jag tittade på, men det känns som en mycket bättre investering.

Den har även VGA-utgång, så jag klarar mig på gamla skärmar ett tag. Ska bli en ny stor snart också.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se