Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

.AppleDouble -mappar, NAS och Windows...

3 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#1 » 14:24:55, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En äldre NAS (Netgear ReadyNAS NV+) används i ett litet kontorsnätverk där både Windowsdatorer och någon slags Apple-klösbrädor förekommer.
De där klösbrädorna har, liksom andra appleprodukter, för vana att lämna ifrån sig dolda undermappar som heter .AppleDouble , och i dessa ligger filer med metadata.
Nu har det visat sig att en del filer från klösbrädorna har fått korrumperade filnamn med konstiga tecken, som gör att backupkörningar från NASen kör fast. Att ta bort eller döpa om den egentliga filen från Windowsmiljö är inget problem alls, men bekymret är att de där .AppleDouble -undermapparna överhuvudtaget inte syns vare sig från utforskaren eller en kommandoprompt i Windows. Och ja, jag HAR sett till att jag ska kunna se dolda filer, systemfiler mm. Har provat med både Windows 10 och XP. Sökt igenom registret på Win 10-maskinen men inte hittat några poster där som ser ut att ha med .AppleDouble att göra.
Jag har googlat mig fram till en hel del olika tips om hur man blir av med Apple-relaterade skräpfiler, men inte hittat något som tar upp det faktum att de inte syns alls i Windowsmiljö. Man verkar förutsätta att man ska ha en unix- eller Mac-dator att arbeta från vid rensningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



magloman

#2 » 17:41:27, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är ipadsen kopplade mot nasen?
Ftp??
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

EE

#3 » 20:29:28, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna ett shell mot NASen och kör följande kommando:
find . -name \.AppleDouble -exec rm -rf {} \;
Då raderas samtliga. Google hjälper dig med detaljer för hur man kommer åt ett shell på just din NAS, du kan behöva starta tjänsten ssh via webbgränssnitt.
Jag kan inte tänka mig att klösbrädorna rår för dessa filer, men är inte säker.
Innan du försöker ta bort filerna med ovanstående kommando så vore det klokt att reda ut om de verkligen har korrumperade filnamn även i "verkligheten".

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se