Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

GDPR

25 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Ulf (trådstartaren)

#1 » 10:41:48, 22-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den allmänna dataskyddsförordningen (General Data Protection Regulation (GDPR) (EU) 2016/679) som kommer att gälla från 2018-05-25, finns det några experter här på detta?

Jag har, iofs snabbt, ögnat igenom dokumentationen. Jag är heller ingen jurist. Juridik och verklighet är ju som alla vet, hoppas jag, inte riktigt, och ibland inte alls, samma sak!

Om vi tittar på de system vi har, tex lönesystemet, så är detta inget problem då lagar om skatter och och sånt väger starkare än den personliga integriteten. Även om jag kan känna mig kränkt, sånt är ju inne nu, att skatteverket har sådan koll...

Men kunduppgifter i affärssystemet? Vad gäller här?
I sig, företagsuppgifter är, i stort, inget problem, men hur är det med kontaktuppgifter, där är en del med, med epost, namn och telefon. Detta är uppgifter vi har fått av kunden. Som regel av personen själv.
Enskilda firmor? Dessa har ju ett organisationsnummer bestående av personnummer plus löpnummer. Nu tror jag inte vi sparar detta för enskilda firmor.
Nu gäller ju att fakturor sparas i sju år...

Det känns lite som om att detta är en produkt av jurister för jurister och förr att dessa ska kunna få ytterligare en inkomst att fylla sina redan stinna pengaförråd med.