Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Gratis program för att redigera PDF

22 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 17:24:03, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en pärm med IH service newsletters som jag har scannat och gjort en PDF av. Det har blivit två dubblettsidor som jag skulle vilja ta bort innan jag lägger upp filen på Downloads. Tyvärr så klarar mitt program inte av att redigera dokument, och jag har inte lust att scanna in nästan 400 sidor igen. Finns det något enkelt och bra gratisprogram ni kan rekommendera så jag kan ta bort dessa sidor?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Krister W.

#2 » 17:51:04, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle nog klara dig med PDFtk Free
https://www.pdflabs.com/tools/pdftk-the-pdf-toolkit/
Har aldrig använt den versionen själv, men kommandoradsversionen för linux är ett kraftfullt verktyg!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

akkamaan

#3 » 18:19:41, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen pdf-guru men jag använder en del pdf-converterare både online och en som jag laddat ner på laptop-datorn, PDFsam. Den finns i 3 olika versioner varav PDFsam Basic är free. Det här programmet är KANON för att t ex bryta ner stora pdf-filler med 100-tals sidor till enskilda sidor. Eller att plocka ur kopior på vissa enskild pdf-sidor ur ett större pdf-dokument. Jag har gjort det på en reservdelskatalog på nästan 1000 sidor, ca 45Mb. De flesta online-verktygen klarar inte stora pdf-filer.

Jag tror att om du scannar ett dokument som ger en dubbelsida och du vill ändra den till 2 enkelsidor, så tror jag inte en pdf editor fixar det, efter som det scannade blir lagrat som en "bild" och sedan konverteras till "pdf". Jag skulle nog göra som så att jag använder t ex PDFsam och "klipper ur" de pdf-sidor som du vill dela på mitten. Konvertera dessa sidor sedan från pdf till jpg- bilder. Ta in dessa bilder i en enkel fotoeditor, t ex Paint, använd klippverktyget och klipp ut halva sidan och klistra in den i ett NYTT bild-dokument. Konvertera sedan tillbaka dessa jpg-bilder till pdf-sidor och "merge" dessa tillbaka till originaldokumentet.
Eftersom det bara är 2 bilder så är detta nog det enklaste sättet att fixa ditt problem.
Om du vill, så kan du PM'a mig dessa två pdf-sidor så gör jag det åt dig....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

roddjer

#4 » 19:23:43, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Jag är ingen pdf-guru men jag använder en del pdf-converterare både online och en som jag laddat ner på laptop-datorn, PDFsam...

Först. PDFSam.. :thummar:

akkamaan skrev:Jag tror att om du scannar ett dokument som ger en dubbelsida och du vill ändra den till 2 enkelsidor, så tror jag inte en pdf editor fixar det, efter som det scannade blir lagrat som en "bild" och sedan konverteras till "pdf". Jag skulle nog göra som så att jag använder t ex PDFsam och "klipper ur" de pdf-sidor som du vill dela på mitten. Konvertera dessa sidor sedan från pdf till jpg- bilder. Ta in dessa bilder i en enkel fotoeditor, t ex Paint, använd klippverktyget och klipp ut halva sidan och klistra in den i ett NYTT bild-dokument. Konvertera sedan tillbaka dessa jpg-bilder till pdf-sidor och "merge" dessa tillbaka till originaldokumentet.
Eftersom det bara är 2 bilder så är detta nog det enklaste sättet att fixa ditt problem.
Om du vill, så kan du PM'a mig dessa två pdf-sidor så gör jag det åt dig....


Ja, är filen redan i .pdf redan är nog ovanstående procedur som gäller. Tyvärr. Kvalitén brukar bli lidande när man konverterar fram och tillbaka, bör helst undvikas. Men ibland måste man. Det är därför jag (nuförtiden.. ) alltid skannar in till ett rent bildformat, med fördel PNG, när det gäller saker som jag inte är absolut helt jättesäker på att jag vill ändra sen nån gång. Sen exporterar man denna PNG till en PDF. I det fallet kan man redigera och ändra det man vill först innan exporteringen till PDF sker. Men, som sagt, inte alltid man tänker på det. Har varit där själv. Mer än en gång..

Sen är det alltid bra att flera upsättningar filer. I ett sånt exempel som ovan skulle man kunna spara den oredigerade, skannade PNG-filen som backup. Vill man sen ändra något i en eventuell framtid duplicerar man skannade orginalet, redigerar det efter tycke, exporterar till önskat fromat. Kan göras om flera gånger under förutsättning att det orörda orginalet sparas.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Stridis2 (trådstartaren)

#5 » 21:58:02, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt tyckte jag att jag uttryckte mig klart, men tydligen inte... Med dubblettsidor menade jag att sidan 97 och 99 är samma bild, samt sidan 234 och 235 också är samma. Sidan 97 och 234 ska alltså raderas, sedan är dokumentet klart.

Jag är inte säker på om min programvara kan skanna till PNG (har inte satt mig in i det speciellt väl). Fördelen som jag använder det är att jag skannar första sidan och programmet sparar det automatiskt till en ensidig PDF. När jag skannar nästa sida gör programmet om dokumentet till ett tvåsidigt och sparar detta. Så fort jag skannat en sida så är den alltså sparad vilket jag tycker är en fördel.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

roddjer

#6 » 23:58:53, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Som vanligt tyckte jag att jag uttryckte mig klart, men tydligen inte... Med dubblettsidor menade jag att sidan 97 och 99 är samma bild, samt sidan 234 och 235 också är samma. Sidan 97 och 234 ska alltså raderas, sedan är dokumentet klart.


Ah, ja men då så. PDFSam rekommenderas varmt. :thummar:

Du har du alltså en serie sidor, där varje enskild sida är OK, så att säga. Sen är det vissa sidor det blivit dublettera av på någe vis. Låt säga att du har 50 sidor och sida 7, 13, 19, 36 och 48 är icke önskvärda och behöver "försvinna" i sin helhet. Detta kan du göra med PDFSam Basic utan större besvär, tycker jag.
Med "Split" and "Merge" i Basic-versionen borde du kunna åstadkomma det du önskar.

Stridis2 skrev:Jag är inte säker på om min programvara kan skanna till PNG (har inte satt mig in i det speciellt väl). Fördelen som jag använder det är att jag skannar första sidan och programmet sparar det automatiskt till en ensidig PDF. När jag skannar nästa sida gör programmet om dokumentet till ett tvåsidigt och sparar detta. Så fort jag skannat en sida så är den alltså sparad vilket jag tycker är en fördel.


Jo, det finns många kluriga och smidiga lösningar i det fallet och jag använder också liknande funktioner för mina "vanliga" papper, om jag ska skanna i fakturor kanske eller nåt annat "standard". Använder PNG, vilket är ett av flera lämpliga bildformat, när jag känner att objektet kan behöva justeras nån gång i framtiden.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

akkamaan

#7 » 00:39:59, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Som vanligt tyckte jag att jag uttryckte mig klart, men tydligen inte... Med dubblettsidor :insomnia: menade jag att sidan 97 och 99 är samma bild, samt sidan 234 och 235 också är samma. Sidan 97 och 234 ska alltså raderas, sedan är dokumentet klart.

Jag ber om ursäkt för att vara så "trögfattad"... :lmao:
Då är det ju ganska enkelt....
230 sidor går knappast att hantera på onlineservice
Ladda ner och starta PDFsam som jag nämnde ovan
Öppna programmet och välj "Split" hanteraren (Saxen)
Programmet spara den enskilda sidorna numrerade i löpnummerordning.
Efter splitten så tar du bort oönskade filer och sen lägger du ihop alla splittade enskilda pdf-filer i "Merge" hanteraren (Kedje-länkarna)
Tror inte det är nåt problem om du följer stegen på mina mina bifogade bilder :cool:

Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

christoffer.gustavsson

#8 » 11:25:26, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LibreOffice (OpenOffice-derivat med mer engagerade utvecklare) kan redigera PDF:er via programmet Rita/Draw (typ som MS Publisher). Bara att öppna PDF:er där och ta bort valda sidor och sen spara om filen.

https://sv.libreoffice.org/

Om inte annat får man ett gratis Office-paket till annat också :)

3 personer gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

Stridis2 (trådstartaren)

#9 » 11:49:37, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:...Jag ber om ursäkt för att vara så "trögfattad"...

Hmpf! Nåja, för den här gången, då. Men gör inte om det! :djaevul:

Tack så mycket, både för ett gott skratt och för en mycket bra och tydlig beskrivning. Dokumentet är klart, nu ska jag bara lyckas få upp det på downloads... :vissla:
Filen blev 65 MB och man kan tydligen bara ladda upp 32 MB. Frågan är då om Maskinisten helst vill ha en eller tre filer. Personligen tycker jag dokumenten hör ihop och bör vara i en fil.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

igelkottar

#10 » 11:51:34, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skicka Holger ett PM så löser ni det.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2 (trådstartaren)

#11 » 11:54:40, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Redan gjort, men den stackaren ska ju hinna svara också. :mrgreen: Egentligen så brinner det ju inte i knutarna, ingen som står med en havererad maskin och behöver en verkstadshandbok eller liknande.
Jag får ta och börja skanna något annat i väntan så länge.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

akkamaan

#12 » 13:10:21, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du använder Google så kan så kan du också lägga upp ditt stora pdf-dokument till Google Drive och "dela" länken till det där. Jag menar som ett kompliment till Maskinistens Download. Fördelen med det systemet är att det behövs ingen download för att kunna läsa dokumentet. Jag har den stora boken Terrängmaskinen Del 1 uppladdad kapitelvis på Google Drive vilket gör den mer lättbläddrad. Tror även det vart kapitelvis här på Maskinisten
Samma sak med ÖSA 250 handböckerna på Google Drive. De har jag med hjälp av PDFsam brutit ner till enskilda sidor och varje katalog-grupp ligger i en egen mapp Ex ÖSA 250 instruktionsbok
Fördelen med att ha varje enskild sida som en egen pdf är att man kan länka direkt till sidan om någon behöver se t ex en sprängskiss på en fördelningsväxellåda i reservdelskatalogen
När man sedan kommer till den sidan så kan man bläddra fram och till baka i hela katalog-gruppen "Kraftöverföring" med tangentbordets höger-vänster piltangenter. Funkar även händigt med telefon eller platta då man bara behöver svepa sidledes för att bläddra inom kataloggruppen.
Att måsta ladda in hela katalogen i datorns/mobilens/plattans internminne för att kunna bläddra, det slöar ner datorn etc enormt mycket...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag

Bigswede

#13 » 14:25:45, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PDF24 kan det.

PDF24.org

Freeware

Gesendet von meinem SM-G950F mit Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Bigswede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:26, 31-07-2011
Ort: Hudiksvall - Wiemersdorf (Schleswig-Holstein)
Sverige

ja-bond77

#14 » 14:37:31, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om pdf:er... Nån som kan rekommendera nåt bra program att läsa om typ jpg till text(och bild) filer? Alltså typ OCR men jag kanske föredrar att konvertera i ett skilt skede efter inscanningen. Visst, ocr program har väl alltid gett lite halvbra resultat i bästa fall men jag har riktigt bra original sidor och jag gjort nån testkonvertering med nåt gratistest online och jag hittar inga som helst teckenfel på resultatet! Så det finns helt klart potential. Det finns alltså både text och bilder, i två kolumner på papperssidorna. Jag kan tänka mig betalprogram också om jag hittar nån nerladdningsmöjlighet...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

akkamaan

#15 » 14:46:01, 24-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bigswede skrev:PDF24 kan det.

PDF24.org

Freeware

Gesendet von meinem SM-G950F mit Tapatalk


Tack för tipset Bigswede! :shake_hands: :buga:
Nedladdat och inpekterat! :rock_on:
Excellent programvara. :coffee:
Kommer att ha mycket glädje av PDF24 :idee3:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare
 
Födelsedag


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se