Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Backup-lösning

31 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Holger (trådstartaren)

#16 » 14:51:27, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gata vidare: 50-100MBit
En gata vidare andra hållet: fiber
... och i mitten sitter jag ... och gråter ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



magloman

#17 » 15:30:22, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Den är så dålig att jag lika gärna kan använda en djungeltrumma: 6MB/s ner, 0,7MB/s upp


Varför skulle inte dropbox funka på denna ledning?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger (trådstartaren)

#18 » 15:31:46, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

0,7MB/s upp.
Ska jag ha upp hela vår PDF-samling så kommer det att ta år.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

magloman

#19 » 15:34:56, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men det gör väl inget. Du kan ju ta med den till nån som har fiber o synka upp den första gången.
Så gör jag åt kunder som kör dropbox på mycket sämre lina än du har.
Finns nog ingen annan molnlösning som skulle gå bättre iaf.

Disk till disk kan du ju köra windows invyggda. Ingen bra lösning om det blir brand eller stöld.
Senast redigerad av magloman 15:35:41, 26-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Stavfel
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger (trådstartaren)

#20 » 15:40:18, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det har du rätt i ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

uppland2

#21 » 19:57:45, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev: Hur menar du? Ska inte programmet som skapar kopian kunna ta bort den?


Precis.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

mats_o

#22 » 22:21:14, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
roddjer skrev: Hur menar du? Ska inte programmet som skapar kopian kunna ta bort den?


Precis.


Kan programmet ta bort den kan en inkräktare eller ett virus som kör med samma identitet också ta bort den. Gäller även nätenheter och molntjänster.

Därför bör man om möjligt vända på "Steken" och ha en lösning där backupservern ansluter till datalagret och hämtar datat istället. Har backupmaskinen bara läsmöjligheter kan den inte ställa till med skada på den maskin där datat lagras.
Kan man sen få det hela med versionshantering så är det ännu bättre. Skulle tex ett kryptovirus angripa så blir det nya versioner av filerna och de hamnar då bredvid originalen istället för att skriva över dem.

2 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MagnusGoransson

#23 » 23:39:33, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med OneDrive så har du en sekundär papperskorg som du inte kan tömma. Det löser problemet.

Sen kan man diskutera molntjänster i all oändlighet, men jag resonerar så här:

Dropbox, OneDrive och alla de andra leverantörernas hela existens bygger på "trust" och att väldigt lite data blir skadat. Detta gör att dom lägger ofantligt mycket mera pengar och resurser på att säkra sina lösningar. Det är ljusår bortom vad man kan åstadkomma själv med sina begränsade resurser.

Det är inte speciellt komplicerat att sätta upp ett system med speglade diskar, script som kopierar hit och dit och som gör att ditt data finns på flera platser. Dock så skall detta underhållas och kontrolleras med jämna mellanrum för att driften är säkerställd. Det räcker ofta med att någon liten del fallerar så står man där med en backup som man inte längre kan lita på. Till slut blir man paranoid och börjar säkerhetskopiera sin säkerhetskopia "bara utifall att"...

Har man kass bandbredd så är det ju givetvis ett problem, men det är ju den initiala synken som tar tid och bandbredd och den kan man ju göra hos någon annan. Sen öppnas en helt ny värld där man har säker åtkomst till sitt data oavsett plats och enhet. Man får dessutom en massa andra funktioner på köpet. Exempelvis blixtsnabb meta-baserad sökning, dvs man kan söka efter innehållet i filerna och inte bara filnamnen. Tom text i bilder. Värt massor!

Ett annat sätt att se på det, duger molntjänsternas säkerhet åt ABB så duger dom åt mig. :-D
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

roddjer

#24 » 00:02:48, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats_o skrev:
uppland2 skrev:
roddjer skrev: Hur menar du? Ska inte programmet som skapar kopian kunna ta bort den?


Precis.


Kan programmet ta bort den kan en inkräktare eller ett virus som kör med samma identitet också ta bort den. Gäller även nätenheter och molntjänster.

Därför bör man om möjligt vända på "Steken" och ha en lösning där backupservern ansluter till datalagret och hämtar datat istället. Har backupmaskinen bara läsmöjligheter kan den inte ställa till med skada på den maskin där datat lagras.
Kan man sen få det hela med versionshantering så är det ännu bättre. Skulle tex ett kryptovirus angripa så blir det nya versioner av filerna och de hamnar då bredvid originalen istället för att skriva över dem.

Greppar resonemanget och köper det rakt av. En till sak att lägga i den digitala bra-te-ha-lådan. :thumme:

Men jag har inte stött på ett backupprogram där man inte kan ta bort (redigera heller då antar jag) processad data. Det några år sen man fördjupade sig i sånt här senast, man är inte på banan helt enkelt.
Hur uppnås det då? Saknar alltså programmen helt möjlihet att redigera eller sköts det med behörigheter? Vem/vad som har access (läsa, skriva, köra) för berörda filer.

Gärna exempel på sån mjukvara eller tjänst. Keywords att söka själv med?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magloman

#25 » 00:03:07, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger (trådstartaren)

#26 » 08:56:58, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MagnusGoransson skrev:Dropbox, OneDrive och alla de andra leverantörernas hela existens bygger på "trust" och att väldigt lite data blir skadat. Detta gör att dom lägger ofantligt mycket mera pengar och resurser på att säkra sina lösningar.

Helt klart, men man vet inte vad de gör med datan och vilka gränssnitt de tillåter för appar och annat.
Se FB.

MagnusGoransson skrev:Har man kass bandbredd så är det ju givetvis ett problem, men det är ju den initiala synken som tar tid och bandbredd och den kan man ju göra hos någon annan.

Tyvärr inte helt så enkelt i mitt fall.
Det händer ganska ofta att jag får flera GB data som PDF-filer t.ex.
Nyligen fick jag 15GB från Australien.
Och när en fin länk dyker upp i tråden om PDF-filer på nätet så händer det att jag laddar hem hela rasket på jobbet. Det blir ofta flera GB! :myzsko:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

uppland2

#27 » 18:04:38, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:Gärna exempel på sån mjukvara eller tjänst. Keywords att söka själv med?


Jag är mest van vid Spectrum protect, där man ställer in det per klient på backupservern (då kan man tillfälligt öppna för att städa ifrån klienten om det någon enstaka gång behövs). Knappast för hemmabruk dock. Ev. att någon erbjuder det som tjänst--vet att det finns för företagskunder.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

uppland2

#28 » 18:05:51, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Och när en fin länk dyker upp i tråden om PDF-filer på nätet så händer det att jag laddar hem hela rasket på jobbet. Det blir ofta flera GB! :myzsko:


Det är väl bara att lägga en exclude-regel i din backup-klient för den mappen eller filtypen om du inte vill ha med den i backupen?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

mats_o

#29 » 18:50:47, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
roddjer skrev:Gärna exempel på sån mjukvara eller tjänst. Keywords att söka själv med?


Jag är mest van vid Spectrum protect, där man ställer in det per klient på backupservern (då kan man tillfälligt öppna för att städa ifrån klienten om det någon enstaka gång behövs). Knappast för hemmabruk dock. Ev. att någon erbjuder det som tjänst--vet att det finns för företagskunder.


Det är samma nivå på mig tyvärr.

Dock vet jag att Synology klarar det med sina Nas-lösningar men de kör då "bakvägen".
Dvs Nas:en ansluter till datorn och hämtar själv backupdatat.

1 person gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger (trådstartaren)

#30 » 15:19:40, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
Holger skrev:Och när en fin länk dyker upp i tråden om PDF-filer på nätet så händer det att jag laddar hem hela rasket på jobbet. Det blir ofta flera GB! :myzsko:


Det är väl bara att lägga en exclude-regel i din backup-klient för den mappen eller filtypen om du inte vill ha med den i backupen?

Nja, det är ju just DESSA jag vill ha backup på :svettas:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se