Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

S/FTP eller F/FTP eller FTP cat6a ?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

magloman (trådstartaren)

#1 » 20:45:23, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte fråga er som JOBBAR med datakabelinstallation, om vi har nån på forat...

Vad drar man för kabel när man vill ha skärmat på kabelstegar bredvid starkström till fräsar och övriga maskiner i en verkstad?
Dubbelskärmad eller enkel?

Strumpa utanpå sen folie invändigt?
Eller dubbelfolie?
Hitta nån siameskabel som var dubbelfolierad, går den använda eller vill man ha strumpa? Det var sjysst pris på den iaf.

:skriva2:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



torbjorn_forsman

#2 » 21:32:38, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte dragit datakabel i verkstäder, men däremot konstruerat prylar med ethernetsnitt och sett till att få dem EMC-godkända. Även sågat vissa andra leverantörers ethernetkonstruktioner jäms med fotknölarna och fått dem att göra om och göra rätt.

Börja med att fråga dig vad syftet med skärmningen är. Är det nätfrekventa (50 Hz)-störningar som du vill hålla borta från datatrafiken, är det mer högfrekventa störningar du vill hålla borta (typ överhörning mellan intilliggande nätverkskablar), eller vill du inte att datatrafiken ska sprida radiostörningar omkring sig.

I en elkrafttät miljö där man kan misstänka skillnader i jordpotential mellan olika delar av verkstaden, så bör man vara noga med att bara ansluta kabelskärmarna i ena änden. Annars kan man råka ut för otrevligheter med s k vagabonderande strömmar som får det att gå varmt här och var i kabelskärmar, kontakter eller nätverksutrustning. Om man använder färdigpressade FTP-kablar så får man skära upp kabelmanteln och ta bort skärmen + ev biledare på ett par cm längd nära ena änden.
Ethernetsnittet i sig har isolation som tål minst 1500 V, och det är bara dumt att brygga över den isolationen med en kabelskärm.

Tänk på att commonmodeimpedansen mellan paren i kabeln avviker mellan CAT6 och äldre typer av nätverkskabel (CAT3, CAT5 m fl). Det är bara för gigabit ethernet (1000Base-T) som man har någon nytta av CAT6 bättre egenskaper, om man har 100Base-TX eller 10Base-T så fungerar CAT5 minst lika bra. Äldre utrustning (utvecklad/tillverkad före ca 2010) är ofta till och med bättre anpassad för CAT5 så den kabeltypen kan i vissa fall ge bättre resultat (mindre överhörning/reflektioner mm) än CAT6 om nätverket till stor del består av gamla prylar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman (trådstartaren)

#3 » 22:00:27, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi ska börja byta ut befintlig topologi mot störskyddad och mer seriöst dragen osv

Siktar på att försöka bli av med så mkt störningar som möjligt för samma kostnad.

Sist jag drog skärmad kabel fanns det inte så mkt o välja på. Det har ju hänt lite sista 15 åren, haha
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#4 » 22:35:58, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt dig bara inte luras till att använda någon dyr specialkabel med individuellt skärmade par. All normal ethernetutrustning är byggd för kabel där alla paren ligger tillsammans, eventuellt inom en gemensam skärm. Skulle man ge sig på individuell skärmning skulle man också behöva bygga om de s k commonmode-termineringarna i alla nätverkskort om det ska vara någon nytta med det hela.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

uppland2

#5 » 22:52:54, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiber?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

QV_

#6 » 23:01:20, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju suttit med i SEK TK215 och där lämnat mina bidrag till EN-50173 EN-50174 på den tiden.

Rent allmänt så är folie bättre än strumpa. Skall strumpan "göra nytta" så skall den vara tillsammans med en folie.
När man terminerar en folie skärmad kabel är det folien som skärmar och gör nytta. Den dära "jordtråden" som brukar ligga med i kabeln skärmar inget.
Så man får inte skada folien om man vill överföra skärmningen till kontaktdonet.
Man jagar inte 50Hz störningar utan högre frekvens.

Rent praktiskt så måste man ha 5-ledarsystem för att jordningen skall fungera "bäst"
Man bör inte heller mata switchen från en elcentral och datorn i andra änden från en annan elcentral.
Man drar inte skärmad kabel mellan två hus.

Dom tabeller som finns i standarden gällandes avstånd mellan elkablar och Catkablar tar tyvärr ingen hänsyn till vilken typ av belastning som går i elkabeln utan bara hur mycket effekt som går i kabeln.

Rätt installerat så blir skärmat "bättre" än oskärmat, men fel så blir det sämre.

Om du har tänkt att köra 10 gigs SFP så måste du installera Cat 6a annars räcker Cat6. Cat5 produkter är i dagsläget dyrare än Cat6 så det finns ingen anledning till det.
Du skall inte pressa RJ45 pluggar själv (om nu du tänkt det) utan man installerar ett vägguttag/panel och använder köpta patchar till utrustningen.

Skall man korsa en elledning så gör man det vinkelrätt.
När det gäller avstånd och typ av kabel/effektbelastning/miljö så är det MICE delen i standarden som skriver om sådant.
Men rent praktiskt skulle jag dra en skärmad kabel och ansluta den i oskärmade uttag. De flesta elinstallationer är inte bra nog...
Har du hämtat grejorna i Ekerö? m inte kan du få en trumma skärmad kabel av mig. Orange och fin. Borde vara en Cat 6 kabel och jag har för mig att den är skärmad. Själv drar jag bara oskärmat och duger inte det så blir det fiber.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#7 » 23:06:20, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De inviduellt skärmade paren kan då göra nytta via Alien CrossTalk. Alltså överhörning mellan kablar. Rent praktiskt så uppkommer inte detta behov förens vid 10 Gigabits överföringar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ulf

#8 » 14:24:06, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett effekten av att jorda skärmen i båda ändarna bakom en hyfsat stor induktionsugn.
Inge Brah var nog och drog kabeln där...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se