Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Telia WiFi-samtal

37 inlägg • Sida 3 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Ove.G

#31 » 11:02:56, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är intressant för konsument att veta tillgängligheten för olika abonemangserbjudanden vilket nät som används, beroende var i landet man befinner sig och att det skiljer sig mellan telefon och wifi.
Exempelvis så fungerar inte hallon=3s telefon bra men wifi ok ca 30 mb/s.
Däremot hallebop =Telia ok telefon och 100 mb/s i mitt område.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel



QV_

#32 » 14:05:30, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade på tele2 och de har också samtal över WIFI.
Inget som direkt lockar just mig eftersom TELE2s täckning fungerar praktiskt bra för mig. Utom på semestrar då, men då är det bara Telia GSM som gäller (eller satelittelefon). I dessa fall så tillför WIFI ingenting.... Sedan är min telefon för "gammal". Den är från 2015...
För övrigt så äger jag ett gäng handhållna komradios, det är pålitliga grejor det.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman (trådstartaren)

#33 » 07:42:48, 30-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snart gått två år sen jag starta denna tråden. Funkar fortfarande klockrent :thumme:

Har fått upp några fler accesspunkter oxå så nu har man bra telefonmottagning över hela gården :-)

Kul när man själv kan fixa så det blir bra. På glesbygden bryr sig ju inte operatörerna om att sätta upp master så tätt.

Tacksam för att man har fiber.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

akkamaan

#34 » 13:56:31, 30-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd...

Klart att IP kommer att ta över helt så småningom men de gigantiska mobilnäts-företagen stretar säkert emot eftersom de är så tungt investerade i sina reguljära mobilnät som dessutom har mycket bättre täckning än de tillhörande bredbands-data-näten 3G-4GLTE.

Jag började med IP telefoni på fasta telefonen för ett femtontal år sedan då vi fick internetkoppling via den fasta telefonledningen och modem. Sedan 2010 När Viber startade upp med ViberOut så klippte jag kablarna till det fasta nätet och har bara kört mobil sedan dess. I början var ViberOut faktiskt gratis. Från 2013 började man ta betalt för ViberOut och dess "IP till telefonnätet"-tjänst. Då betalade man "$1.99" för några hundra samtalsminuter. Numera betalar jag $8.99 per månad med obegränsat antal minuter.

Det ska sägas att jag innan ViberOut hade en internationell samtalsplan på mobilen som kostade $20+ per månad med extrakostnad per minut PLUS extra samtalskostnad för den delen som länkade inom Sverige till en svensk mobil. Så det var ju månader då jag hade en extra telfonräkning utöver mobilabbonnemanget på $200+

Att IP telefoni mellan två internetuppkopplade enheter funger var ju Skype tidiga att visa. Men att länka samtal från IP till det fasta nätet eller mobilnätet var mig veterligt Viber först med, i alla fall som mobilapp. Rätta mig om jag har fel. Att tekniken funnits längre än så förstår jag men att för mobil och vanliga datorbrukare kunna nyttja sån tjänst var i alla fall nytt för mig när ViberOut lanserades.

För att ringa "inrikes" här i USA behöver jag inte denna IP tjänskt av ekonomiska skäl då samtal "mobil till mobil" har samma taxa som "mobil till landlina". Kanske detta gäller också för Sverige nu för tiden?

Men jag har krasslig mobiltäckning inne i mitt hus trots att jag bor på en ort med full mobiltäckning. Så det har väl hänt några gånger att jag har nödgats använda ViberOut för inrikessamtal via min WiFi uppkoppling eller 4GLTE. Av nån anledningså kan mitt mobila bredband vara helt OK men ändå ha dålig samtalsförbindelse.

ViberOut-nyttan för mig är när jag ringer internationellt, vilket mest bara är till Sverige. Då skenar mobilsamtalskostnaden iväg ganska snabbt, speciellt om jag ringer till en annan mobil i Sverige. I alla fall tidigare så har jag fått betala den Svenska delen av "till en mobil"-samtalskostnaden.

En annan sak som hjälper mig är när jag skall ringa Svenska myndigheter, bank, skatteverket etc. och måste sitta 45 min-90 min i telefonkö. Det kaostar fortfarande bara $8.99 per månad oavsett samtalslängd. Undantaget är om jag ringer via mobilens egen dataplan sså tär det ju på mina begränsade månatliga Gigabytes, men den ekonomiska belastningen är ytterst marginell.

Efter att ha läst igenom kommentarerna i den här tråden så verkar det som att en del drar all IP telefoni över samma kam. Men denna nya Teliatjänst handlar ju om samtalslänk mellan IP och det fasta nätet resp mobiltelefon-näten.

ViberOut klarar ju inte att länka inkommande samtal från fasta nätet eller mobilnätet TILL min IP uppkoppling om jag har dålig eller ingen mobiltäckning. Hur är det med Telias nya system, funkar det med IP för både in- och utgående samtal?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

magloman (trådstartaren)

#35 » 15:23:40, 30-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går både in och ut, inget man behöver tänka på.

Ja separata lösningar för IP telefoni har man sett många dåliga lösningar på och en del som funkar under åren.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

akkamaan

#36 » 15:39:00, 30-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Det går både in och ut, inget man behöver tänka på.

Du såg kanske min kommentar i en annan tråd om internet och telefon via satellit. Då är alltså telefondelen i den tekniken Telias IP-telefoni?
Är det Telia som tillhandahåller denna satellit-internet och telefon service?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Holger

#37 » 16:07:50, 30-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan Corona tog över livet har Skype använts på jobbet. Då jag vägrar att sitta med headset hela dagen har jag en vidarekoppling till min mobil. Det störande är nu en massiv fördröjning, blir ofta att man pratar ”i mun” på varandra.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se