Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka program för bildsortering/kategorisering/arkivering kör ni med?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

roddjer (trådstartaren)

#1 » 14:42:07, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Morsan kör med Windows 7 egna... tja, vad kan den heta, Fotoviewer kanske? Man kan i alla fall tagga bilder för att kategorisera dem utöver en ren mappstruktur att ha bilderna i. Hon har alla bilder i mappar sorterade på år och månad som bas. Vill hon sen hitta bilder på katten tagna olika år skriver hon in "katt" eller "Elsa", som hon hette, så kommer alla bilder med någon av de taggarna upp oavsett vilket år eller månad det är taget. Tycker det verkar ganska bra. Söker något liknande men inte "inlåst" i Windows. Kör XnView som "primär" bildläsare men, nja, jag vet inte...

Vad har ni för strategi att sortera och hålla rätt på era svällande bildarkiv?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



magloman

#2 » 15:11:51, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa är att sortera in bilderna i mappar baserat på kategori samt datum. Kör man nåt program för detta som gör det, blir man ju bli låst till just detta och en specific dator eller molnlagring.

Sen kan man ju iaf låta tex windows media spelare indexera bilderna och sen kan man söka i den på mer saker osv.

Jag brukar ha kategorier i olika mappnivåer först men sen på slutet skriver jag datumet först samt beskrivning efter.

tex:
\Photos\Maskiner, fordon, kärror\BM 6300

sen under den mappen:
2017-04-20 Gaffelställ renovering
2017-04-21 testar frontkameran
2017-04-22 fixa plåt till redskapfäste
2017-04-22 kör in ved
2017-04-22 tappar containern
2017-06-17 redskaplås frontlastare
2017-09-29 kör ned ATV till virkesförrådet
2018-02 Byte grindfäste
2018-02 mont kamera
2018-02-24 Lagning redskapsfäste + slang
2018-02-24 rostig fälg, luftläck
2018-04-20 flyttar grus hos Mats A
2018-09-01 fotsteg


Går väldigt fort att hitta rätt bilder då vid behov och från olika operativsystem eller på molnet direkt om man synkar mot tex Dropbox. Eller i telefonen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer (trådstartaren)

#3 » 00:07:39, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Hmm... kanske. Problemet med kategorisering med mapp i första ledet blir att nån gång kommer man att komma till ett vägskäl. I vilken mapp ska just den här bilden ligga?

2017-04-20 Gaffelställ renovering
2017-04-22 fixa plåt till redskapfäste
2017-06-17 redskaplås frontlastare

Ska de bilderna ligga i mappen "\Photos\Maskiner, fordon, kärror\BM 6300" eller i mappen "\Photos\Maskiner, fordon\Stök och stånk i verkstan"?

Ska...
2017-09-29 kör ned ATV till virkesförrådet
2017-04-22 kör in ved

... ligga i mappen "\Photos\Maskiner, fordon, kärror\BM 6300" eller i mappen "\Photos\Maskiner, fordon\Skog och trädgård"?

Till slut hamnar man alltid vid ett vägskäl. Man måste då "komma ihåg" eller göra en kvalifierad gissning var man sparat de bilderna man letar efter för stunden. Eller göra kopior. Eller skapa genvägar. Jag med min Pedant-Pelle-läggning har stött på det ett flertal gånger genom åren med allt skit jag envisas att spara.

Man behöver inte låsas till ett program om programmet man använder skriver sina taggar på korrekt sätt. Tror XML är inblandat. Två program med samma förmåga att skriva/läsa sina taggar ger möjlighet att migrera sitt arkiv. Läste om det här för flera år sen då när morsan skulle igång med sina foton. Minns inte detaljerna då det var ett tag sen och då hade jag själv ingen användning för ett sånt program.

Att kunna dela via molntjänster eller dyl är helt ointressant för mig i det här fallet.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magloman

#4 » 00:24:53, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan alltid söka. Har man gjort bra mappnamn så skulle en sökning på atv hitta mappen fastän den ligger under bm6300

Verkstan är alltid inblandad i det flesta projekt. Man kan inge lägga under den för då blir allt där. Genvägar kan man göra om man vill gardera sig eller lägga dubbelt. Dom gånger mina bilder skulle kunna ligga på flera ställen så hittar man dom iaf på andra försöket. Såna som jag inte direkt hittar, flyttar jag på ibland.

Tror man måste tänka på att särskilja så mkt det går i olika kategorier.


Molntjänster används med fördel för bra backup och så man kommer åt det från nallen när man behöver visa en bild för någon. Vet inte hur jag skulle klara mig utan dropbox. Är ju ofta man är på stan eller hos nån o behöver få fram saker.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_

#5 » 00:50:07, 27-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte lightroom eftersom jag behövde justera vitballansen på ett gäng bilder.
Kan gärna betala för mig, allt behöver inte vara gratis men...

Det djävla programmet vill inget annat än att ta över min dator, indexsera allt och flytta upp det till nätet...
Har slutat att använda det!
När jag startade upp det första gången tjatade det om alla extra moduler jag inte ville ha (alltså inte köpt) och allt var aktiverat och gick inte att avaktivera. Prövotid 30 dagar. Så det var bara att stänga ner programet och vänta i 30 dagar innan man startade det igen.
Aggressiv marknadsföringen som gjorde att de förlorade en kund.

Nu finns det något hyfsat gratis program, kan leta upp namnet, som jag tänker använda nästa gång. Någon som vill köpa lightroom 6 av mig kanske?
När det gäller bildhantering så är det mapstruktur som gäller.
Dock så namnger jag inte bildfilen, utan bara mapen de ligger i.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se