Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Trög laptop.

21 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

AN (trådstartaren)

#1 » 10:46:46, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en laptop, Asus, W7, som börjar bli lite trög, när man ska starta tex webbläsaren. Fläkten går mycket och snabbt. Ganska ofta blir det "firefox svarar inte". Får upp varning minnet fullt, om man har flera fönster uppe samtidigt,

Att fläkten går kan väl vara damm, eller att den faktiskt jobbar hårt. Ska kolla "dammhalten" och rengöra.
Men att den klagar på att minnet är fullt? Det är väl ramminnet då, som inte riktigt vill, när man har mycket uppe samtidigt?
Men ett sådant blir väl inte slitet?
Det har ju funkat förr?
Kan man tömma dem, så att de blir piggare igen?


Detta är när två fönster på firefox är uppe, maskinisten och google, samt arduino-programmet. Arduinoprogrammet är dock bara öppnat och jobbar inte.
Bild





Tycker även att den vill installera uppdateringar från windows ganska ofta. Är det mycket uppgraderingar, eller lyckas den inte få uppgraderingarna, på plats, så den försöker ofta?

Förr när datorer blivit tröga har jag het enkelt formaterat och nyinstallerat, och då tycker jag de blivit enormt pigga, så Ram-minne, processor, hårddisk, blir väl inte direkt slitna och tröga?
Vill helst slippa nyinstallation och laptop-byte.
Får börja med en rengöring, men vad är nästa steg?
Scan-disc.
Fragmentering(eller vad det heter)
Ladda ner något "reparationsprogram"?
Fungerar en laptop bättre med bra batteri :klia:
Denna har ju dåligt batteri, stannar efter ca en halv minut, så den sitter ju i väggen hela tiden.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Towil

#2 » 10:53:13, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla under processer vad som tar all CPU.
Är inte håddisken som är full.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

AN (trådstartaren)

#3 » 11:04:38, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Java verkar ta 50% :klia:
javaw.exe*32

Hårddisken verkar det finnas plats på, 350GB av 596GB
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Towil

#4 » 11:18:16, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte arduino IDE ett java program.

Stäng ett program i taget och kolla om CPU går ner.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

AN (trådstartaren)

#5 » 11:25:43, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stänger jag arduino, går processoranvändningen ner till ca 30%, och firefox verjkar så för det mesta.

Installerade en uppdatering på java, och efter det blev fläkten betydligt lugnare, även men arduino uppe :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg

#6 » 12:13:25, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För varje uppdatering som Mega Viruset MS hämtar sig så blir datorn allt slöare och söligare...
Detta började i princip redan med Win98II, men tog ordentlig fart med XP. Win, "sista riktiga MS-W" (Win 8 on är app-tossigt) fungerar kanan bra fram till ca uppdatering 3 efter nyinstallation... utan uppdateringar går den riktigt bra :-)

När man låter programvara söka efter "skräp" på disken, så får man "ton vis" med dynga. Enda problemet är att dessa städprogram kostar mycket flis... Lite som lurendrejeriet tvättmedel - sköljmedel... tvättmedlet gör tvätten hård och vass, sköljmedlet bryter ned fibrerna så att de blir sköra och tyget trasar sönder sig...
Uppgraderingarna tycks lämna massa "skräp" efter sig när de "skriver om" programvarorna, som sakta men säkert fyller hård disken...
Windows Live (f.d,. express) tilldelar varje e-brev absurt stor HD yta, och Thunderbird dito fast den rackarn raderar e-breven redan på servern, så tappar man ngt i datorn har Thunderbird slängt det på servern också... -dumt- program! Det är bökigt som F att spara/arkivera e-post med/från Windows Live, out-look express var enkelt (man kopierade mapparna och la dem på CD eller i eget separat bibliotek, så fanns datan kvar utan att datorn envisades med att söka igenom alla filer hela tiden).

Mina vänner säger:
- ? va?!... använder du fortfarande MS-W??? Det är ju bara MAC som fungerar!
Och så visar de mig uppstart, användningshastighet, osv - är som att köra Win 3.0 i en modern flerkärnedator; man hinner inte se att datorn arbetar; applikationer "bara finns där helt plötsligt på skärmen".
=> MS W = nätets största virus!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#7 » 12:21:32, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget fel på windows. Haft min dator 5+år hemma den är lika snabb med win 10 som den var ny med win 7. Finns inbyggt rensningsprogram i windows som heter diskrensning där kan man ta bort gamla uppdateringar.
Är mera att man kan köpa undermålig hårdvara i prestanda och kvalite med windows. Det valet är inte så stort med Apple.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magloman

#8 » 12:51:59, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1

Sen är uppdateringar och säkerhetsfixar mer o mer krävande. Så efter några år blir operativsystemet mer krävande än när man köpte sin dator. Så den blir segare med tiden kan man säga.

Man kan avinstallera program man inte använder o rensa mm. Diskdefrag kör den varje onsdag natt om datorn lämnas påslagen.

Sen kan man byta till ssd disk o sätta i mer minne för att hålla liv i den nåt mer år.

I ditt fall skulle ja börja fundera/lägga undan pengar till en ny dator.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#9 » 13:35:40, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När en dator har fått några år på nacken (i synnerhet en laptop, verkar det), så är det inte bara damm och krånglande fläktar som kan ställa till problem för processorkylningen. Det kan också hända att det värmeledande fettet mellan processor och kylare har torkat ihop, så det blir si och så med värmeöverföringen. Då får man plocka isär, torka/tvätta bort alla rester av det gamla fettet, smeta på ny kylpasta och sätta ihop. Se till att använda en modern silikonfri kylpasta som är avsedd för just processorkylare, inte gammaldags vitt "kiselfett".

En sak som ibland kan hjälpa upp slöa datorer är att köra något registerscannings/rensningsprogram. Förr fanns det ett som hette Easy Cleaner, freeware framtagen av någon finsk programmerare. Men det har inte uppdaterats på ett antal år nu, och jag vet inte om det är tillrådligt att försöka köra det på en dator med modernare os än Win XP.

Någotsånär moderna Windows (åtminstone 8.1 och framåt, troligen även 7) kör diskdefragmentering automatiskt om datorn får stå orörd ett tag och man inte uttryckligen har stängt av den funktionen.
Överhuvudtaget kan det löna sig att lämna datorn igång över natten då och då, så att diverse saker som körs automatiskt när det är lugnt får tillfälle att gå färdigt.
Det lönar sig också att då och då stänga Windows fullständigt och starta om, alltså inte bara gå ner i viloläge eller liknande varje gång man slår igen locket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

igelkottar

#10 » 13:38:47, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta använder jag på alla våra datorer.
https://www.ccleaner.com/
Ccleaner, men de har flera andra bra program oxså som är gratis för hem.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Towil

#11 » 14:16:14, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att win7 eller senare skall få någon fart är det SSD till operativ och program som gäller. Kör du med snurrdisk så får du aldrig någon fart på datorn. Nya OS är gjort för att man skall ha SSD.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

dc_lindberg

#12 » 14:25:56, 11-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

roddjer

#13 » 17:31:37, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Inget fel på windows. Haft min dator 5+år hemma den är lika snabb med win 10 som den var ny med win 7. Finns inbyggt rensningsprogram i windows som heter diskrensning där kan man ta bort gamla uppdateringar.
Är mera att man kan köpa undermålig hårdvara i prestanda och kvalite med windows. Det valet är inte så stort med Apple.

Verkligen + 1 på den.
CCleaner - :thummar: -
Med CCleaner och "Diskrensning" (C:, "högerklick" -> Egenskaper -> Diskrensning) kommer man långt. Notera att när man tryckt på Diskrensning första gången och den sökt klart, får man upp ett nytt fönster där man kan välja att göra en till sökning och ta med Systemfiler.

torbjorn_forsman skrev:... det värmeledande fettet mellan processor och kylare har torkat ihop, så det blir si och så med värmeöverföringen. Då får man plocka isär, torka/tvätta bort alla rester av det gamla fettet, smeta på ny kylpasta och sätta ihop. Se till att använda en modern silikonfri kylpasta som är avsedd för just processorkylare, inte gammaldags vitt "kiselfett".

På den tiden jag fortfarande tyckte det var roligt att bygga datorer var det bland de första man gjorde när man fick hem en ny dator eller kylfläns. Ofta var de mediokert klet som följde med från tillverkarna enligt de här riktiga hardcore överklockargurusarna. De testade kritiskt och löpande olika typer av kylpasta. Nej, bort med medskickade "tuggummit" och på med Artic Silver eller liknande. Det var "the shit" på den tiden.

torbjorn_forsman skrev:Någotsånär moderna Windows (åtminstone 8.1 och framåt, troligen även 7) kör diskdefragmentering automatiskt om datorn får stå orörd ett tag och man inte uttryckligen har stängt av den funktionen.

Har man SSD-diskar bör man stänga av defrag för den disken.

För det första behövs det inte. För att hitta och "hämta" data behöver inte något mekaniskt röra sig så som diskarna i en vanlig HD. Hämtningen av data behöver inte "vänta" ett varv på diskens rotation för att begärd sektor ska passera under läshuvudet. SSD-HD hämtar från begärda sektorer direkt utan att vänta på "snurr". Poängen med defrag är att lägga data så nära varandra som möjligt för att slippa att läsarmen i en vanlig HD (tänk tonarm på en LP-spelare) löper fram och tillbaka över diskytan (vilket också tar tid) samtidigt som den väntar på nästa varv att gå klart. "Tid" i det här fallet är millisekunder (eller ännu mindre?), men många millisekunder blir leder sedemera till en massa värme och "sirapskänsla " på skärmen... - :mrgreen:

För det andra kan Defrag på SSD-diskar vara rent av skadligt. En SSD är som ett stort flash-minne. Materialet i dessa "slits" med tiden, de har ett maximalt antal skrivningar innan man "bränt ut" en sektor. I realiteten är väl detta inte ett problem då du säkert hinner byta dator två-tre gånger (utan att flytta över den gamla HD'n) innan du bränt upp en SSD-disk. Dessutom brakar den inte ihop helt om nu detta skulle ske, den tappar i kapacitet efter hand. Typ.

Ovanstående kanske ska tas med en nypa salt. Det här var vad jag "visste" för kanske 10 år sen. Det har väl hänt en massa saker sen dess i IT-utvecklingen. Sen har jag ju inget elefantminne direkt...

torbjorn_forsman skrev:Någotsånär moderna Windows (åtminstone 8.1 och framåt, troligen även 7) kör diskdefragmentering automatiskt om datorn får stå orörd ett tag

Jag är inte så förtjust i detta. Ytterligare ett pytteprogram som ligger i bakgrunden och tuggar. Visst, tar MINIMALT med resurser, med största säkerhet inte märkbart. Det som jag har märkt på äldre datorer (med tredjepartsprogram med samma funktion) är att när man avbryter en bakgundsdefrag får/fick man "vänta" ett par-tre sekunder innan man märkte att den tuggat klart och gick ner i stand-by igen. Irriterande.
Då skulle jag hellre använda mig av Schemaläggaren i Windows. Skapa en Aktivitet där man får upp en påminnelse, säg en gång i månaden, på skärmen med ett meddelande till dig själv. "Dags att köra defraggen", eller nåt sånt. Har gjort en sån åt morsan på hennes dator men då gällande backup till en extern HD.

Stänger oftast av min maskin (Win 8, core i3 3,3GHz, 8 GB RAM) på nätterna, får stå på hela dagen. Har inte märkt någon prestandanedgång de åren jag haft den. Ingen CAD-modellering. Spelar aldrig några "tunga" spel. Aldrig ominstallerad. Jo, en kanske. I början innan man "avkodat" hur Win 8 och dess sabla UI "Metro" fungerade... - :myzsko: - .

Mina två femtiöringar...

edit: grammatik
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

dc_lindberg

#14 » 19:46:58, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...SSD är ngt nytt för mig. Kände inte till existensen av dem ss antyds här i tråden.
Fråga:
- kan man montera sådan i gamla lap-tops istället för den HD som sitter där?
Med den högre hastigheten hos SSD så skulle man kunna använda sina gamla knä-datorer ett tag till liksom ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BM425

#15 » 19:59:07, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Asus K75V från 2013 den var trögstartad o seg, satte i en 500 Gb SSD disk nu i julhelgen. Det blev som en helt ny dator.....
Problemen på väg är hur man ska kunna behålla filer som man vill ha kvar från sin gamla disk, samt att Windows har nästan helt tagit över Bios funktioner som jag inte var van vid. Mycket trial and error..... :coffee: :grin:

Finns en funktion i Win 10 att skapa en USB start-sticka (8GB räckte) man får leta efter de funktionerna under Inställningar-Återställning-Avancerad start tror jag det var. När det väl var gjort så startar datorn på USB och installerar W10 på nytt.

På min dator finns plats för två Hdd så det var bara att montera den nya bredvid, har även en kabelhärva från Kjell.com så jag kan koppla upp en lös Hdd till USB.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se