Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Skrivar och scanner problem

6 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 16:30:26, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha läst i denna tråden Ove.G @ Vilka småsaker stör ni er på? om lite problem med skrivare blev jag påmind om de problem jag har med en HP Laser jet M277 . Men det är kanske bättre att börja en ny tråd i stället. Har tidigare kunnat scanna från datorn direkt men har efter någon uppdatering tappat kontakten. Kör via USB,inga problem med att skriva ut men scanna är omöjligt. Det går att scanna till ett usb minne men det blir ju en j#dra omväg. Win 10 version 1809. Tankat ner och bytt ut drivrutinerna till skrivaren,kopplat bort brandväggen och varit inne i services enligt något HPforum men inget har hjälpt. Skulle vara bra om någon har någon annan ide'.
Här är vad som kommer upp då jag försöker scanna.
Bild
Bild
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 17:11:49, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För många år sen hjälpte jag till med ett snarlikt problem - en HP kombinationsmaskin som fungerade bra som skrivare men där datorn inte fick kontakt med den i rollen som scanner. Efter många om och men så visade det sig att det var bios i datorn som behövde uppdateras.

Tänk på att det brukar vara två helt olika drivrutiner till såna där prylar - en för skrivarfunktionen och en för scannerfunktionen.
Om det finns drivrutiner från både HP och Microsoft så kan det vara idé att testa bägge sorterna.

Ett annat tips är att prova att ansluta apparaten till en annan USB-port på datorn. En dator som har många USB-portar har ofta bara en eller två av dem anslutna direkt till USB-controllern, de övriga går via en inbyggd USB-hub. Vissa USB-prylar fungerar dåligt eller inte alls via hub, vare sig hubben är fristående eller inbyggd i datorn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#3 » 17:36:51, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en större variant av denna maskin (eller kanske en nyare)

Jag körde den via nätverket och ibland byter den IP adress. De gäller förövrigt också min Xerox och Canon också.
Nu kör du via USB, jag "startade bara upp" datorn via USB sladden när jag ville använda en ny dator till skrivaren.

Windows blir man inte klok på ibland.
Ekahau programet på jobbet ville inte längre fungerar efter en uppdatering. Lösningen var att byta USB uttag till mätpucken? då gick det igen.
Xerox skrivaren vart helt plötsligt inte vän med min dator, trots upprepade omstarter och nedladdning av drivrutiner så vart lösningen att använda en annan dator vid utskrift till Xeroxen... Då är det inga problem igen.

Så åter till din skrivare.
Scaner och skrivare är två helt skilda delar (dom råkar bara sitta i samma låda)
Skriv ut inställningsrapporten och kolla hur variablarna är inställda på scannern.
Själv kunde jag inte scanna via dator, utan praktiskt var jag tvungen att scanna via USB.
Scannade jag via dator så körde den scanner i ändläge länge med massor av skrap och buller från mekanismen. Via USB så fungerade den som jag önskade (inget skrap och buller)
Testa att byta USB uttag i datorn. Kör så nära datorn som möjligt och undvik alltså USB switchar och förlängningskablar om du använder sådant.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Fuskmek (trådstartaren)

#4 » 20:32:28, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för förslag. Har nu provat att byta till alla olika usb uttag men det hjälper inte. Har även provat med en annan dator med Win 10 på och det går inte på den heller . Blev desperat och installerade skrivaren på en antik laptop med Win 7 och efter en j#dra lång tid slutade installationsprogrammet på grund av att det tog för lång tid!!! Men,, det var en skannings ikon på skrivbordet så jag kopplade upp skrivaren och prov skannade. Där fungerade det! Och det gick även att skanna till redigerbar text. Tråkigt nog så är laptopen väldigt långsam att använda men i nödfall så,,,. Kanske man ska försöka att nedgradera den gamla datorn till Win 7 om det nu går?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

magloman

#5 » 20:39:03, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova ställ in så du kan scanna till email direkt i skrivaren. Sen även koppla den på nätverket mha kabel. Brukar funka bättre.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fuskmek (trådstartaren)

#6 » 22:06:16, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha lagt ner åtskilligt med tid på detta problem så provade jag till slut att göra en ny ren installation av win 10. Och nu fungerar det att skanna ! Frågan är väl hur länge det går nu då ?? :myzsko: Så att det tog ca 4 timmar i eftermiddag att försöka återfå alla andra program till användbart skick är väl ganska bra. Vet inte hur mycket annat som kommer att j#vlas nu då.
Hurra för Windows alla fina uppdateringar som skapar lugn och rolig sysselsättning då man inte har annat att göra . :svettas: :huh: :huh:

1 person gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se