Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Nån som är bra på skrivare? (Får gärna hjälpa mig med bläckmatningen)

18 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

roddjer (trådstartaren)

#16 » 21:40:53, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcus.bonde skrev:Laser är lite enklare på det viset. Men kom ihåg att en färglaser kommer aldrig någonsin att kunna prestera samma utskriftskvalitet som en bläckstråle klarar på fotopapper!!! Så jag brukar alltid fråga: Vad ska du ha den till? Foton eller kontorsdokument och bakrecept??

Jo, det har jag koll på i alla fall, trot eller ej, pros and cons för bläck och laser.

I mitt fall skriver jag aldrig ut foton med några enstaka undantag per år. Om jag nu ändå gör det har kvaliteten ingen större beydelse. Jag resonerar som så att om högre kvalitet krävs kan man väl kosta på sig att lämna in till nån Fotoaffär och få det "framkallat" = utskrivet med bättre grejjor.

Min tidigare nämnda lilla laser-Brother är den bästa skrivaren jag haft. Synd den var svartvit bara. Gråskala blir inte bra i alla situationer. Behöver färg endast för enklare grafik som gör bilder lite "trevligare" att titta på. Tänk en PowerPoint-presentation fast i pappersform, den blir lite tråkig om det är gråskala rakt igenom...

Så i mitt fall är det mera kontorsdokument och bakrecept som är aktuellt snarare än foton. - :grin:

marcus.bonde skrev:....På Jula sålde de förr ett kit med en spruta och 4 bläckflaskor för en struntsumma...

Efter det, om det är gamla "pirat"-patroner du har i så se till att de ALDRIG blir helt tomma av min tidigare uppgivna anledning, annars om det är brother original-patroner så kommer den att sköta sig som den ska.

Skulle det kunna vara nåt i stil med de här gynnarna på Tuben och annorstädes som tycker det här med bläckpatroner är en "scam", som fixar och trixar med patroner, återanvänder och fyller dem själva etc. Har aldrig intresserat mig för detta då jag inte förbrukar bläck i den omfattningen att det är värt det "krånglet".
Ska kika efter Jula-paketet eller liknande lösningar få se vad vi hittar. - :thumme:
Har köpt piratpatroner för det här experimentet bara. Håller mig till orginalpatroner annars nuförtiden. Nästan. Pixman går på pirat men den ska ut snarast i alla fall. Den drar i sig bläck, pirat eller inte, som en gammal rysk hårig sjöbjörn drar i sig vodka...

marcus.bonde skrev:... köp en kartong vinylhandskar när du ändå är ute och shoppar, så slipper du se ut som en misslyckad bankbox-sprängare i en vecka framåt...

Nitrilhandskar från Biltema! - :grin: - :thumme:
Hehe, bankrånare, ja de sätter sig bra i huden de här bläcken. Inte lyckats paja nå kläder än i alla fall. - :???:

marcus.bonde skrev:...Jag tror INTE du ska låta den stå och torka ihop en gång till om du tänker dig prova fixa den i framtiden...

- :???: - Nej, också tänkt på det. Tid och prio. Hoppas kunna klämma in det snarast. Ska först försöka få ihop pickupen till slut så den blir rullbar före flytten. Pyssel med traktorn är bara att glömma. Sen får man ju se vad hon, "chefen", här hemma hittar på. - :mrgreen: - Brukar ju trilla ut en arbetsorder eller två mellan vardagssysslorna...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



lillmalen

#17 » 09:46:00, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en helt igenbeckad bläckstråleskrivare för många år sedan. Plockade isär så långt jag kunde men allt var för kletigt. Hamnade i duschen med ljummet vatten ovanifrån under många timmar. Till slut kom inte mer färgrester. Efter detta nåt dygn framför en elektrisk kupevärmare på lägsta effekt. Har sedan fungerat många år utan problem.
Görs i förekommande fall på egen risk!

4 personer gillar det här inlägget.
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

marcus.bonde

#18 » 23:09:38, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lillmalen skrev:Fick en helt igenbeckad bläckstråleskrivare för många år sedan. Plockade isär så långt jag kunde men allt var för kletigt. Hamnade i duschen med ljummet vatten ovanifrån under många timmar. Till slut kom inte mer färgrester. Efter detta nåt dygn framför en elektrisk kupevärmare på lägsta effekt. Har sedan fungerat många år utan problem.
Görs i förekommande fall på egen risk!

Måste säga att jag gillar verkligen den "reparationen"!! :vissla: Tyvärr så är det andras grejer jag oftast pysslar med och de brukar förvänta sig åtminstone lite fackmannamässiga åtgärder, så det lär nog dröja innan jag får prova ditt knep...

Kan dock säga att jag en gång (i min tidiga karriär) skulle reparera en Oki laserfax. Det var en varm sommardag, och jag hade gått och hämtat en sockerdricka som jag smuttade på medan jag skruvade. Ställde ifrån mig flaskan på en låg hylla bakom faxen. Faxen var på och skulle just provköras (därmed var ju fixeringsenheten varm, ca 160°C). Telefonen på väggen ringer, jag sträcker mig efter luren och drar ikull flaskan med sladden som ramlar mot faxen och samtidigt som jag svara "humhumhum AB, Marcus" så ser jag ångmolnet som stiger upp från faxen...

-Inte ett av mina stoltaste ögonblick, men ganska roligt så här i efterhand... :skratta3:

Jag kan även säga att jag har lärt känna modeller som jag i princip avskyr på grund av deras fullständigt usla konstruktion. Har en fantasi om att fixa upp en sådan i fungerande skick, ställa upp den på gården med en skarvsladd utdragen till den, med en fylld papperskassett. Dra igång en körning på, säg 500 sidor, med en tegelkruka med termit på toppen.
Tända, gå och luta sig tillbaka i en skön solstol och njuta av skådespelet till en kall öl...
Skulle vara ändå roligare att videofilma det hela och maila filmen till berörd supportavdelning...

Hmmm.... Nån som vet var man får tag i pulvriserad aluminiumoxid?? - Har lite pyssel jag vill göra på senestern... :vissla:

Sorry... :back_to:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se