Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Nån som är bra på skrivare? (Får gärna hjälpa mig med bläckmatningen)

18 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

roddjer (trådstartaren)

#1 » 17:14:59, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Från en annan tråd...

roddjer skrev:'
Skrivare...

Fyndade en Brother A3 scanner/skrivare på en auktion för ett tag sen. Lite grisen i säcken med begagnat som ni vet. Scannern funkar prima och jag använder den mycket. Automatiskt arkmatare är ju bara sååååååååå bra när man har en lunta som ska in i databurken. Inget gavlande med locket hela tiden.
Nåväl, utskrivningen var det sämre med. Bara en färg som funkar felfritt, cyan, magenta syns fläckvis och de andra inte alls. Efter att ha gjort förfrågning hos Google hitta jag denna: How to clean a Brother inkjet printer´s print head?
Hittade ett liknande kit på eBay som damp ner i brevlådan för nån månad sen. Har kört den "rengöringen" två gånger nu jag upptäckt att jag "tog i för dåligt" första gången, fega ur lite. Men nu så, är jag nöjd. Slangarna ska va rena. Kan trycka luft igenom dem utan problem, gurglar inte i munstyckena längre. Sen fångades jag igen som så ofta att "när man ändå håller på kan man passa på att..." - :vissla: - Så jag plocka bort lite grejer för att komma åt bättre och kanske göra rent fler detalajer. Men...

Underverket.

Bild

Va hit jag ville komma först och främst. Den randiga, smått färgglada rektangeln i bild nedan är väl en bas för rengöringen av skrivarhvudet antar jag, nästan helt täckt i goja när jag började. Den betydligt mindre svarta rektangeln ovanför innehåller 4 st piggar som antar är "lock" över munstyckena där bläcket kommer ut. Locken trycks upp i skrivarhuvudet när det går i ändläge.

Bild

Strippad och klar. Vågar inte ta bort mera. Hittade en servicemanual till slut efter mycket gissande framför Google. Hade aldrig vågat försöka få isär så här mycket utan en sån. Finns en komplett "Disassembly procedure" beskriven som talar om i vilken ordning allt ska tas och var alla luriga plasthakar och snäppfästen gömmer sig. Nervöst och hålla på med sånt här som inte bara är skruvat, vill inte bryta sönder något.
Det luriga är att det här modellnumret, MFC-J6920DW, ingår, som så ofta, i en serie skrivare. Servicemanualen heter "brother_mfc_j6520_series_sm" och ger ingen direkt ledtråd att flera maskiner ingår där. Vidare ingår MFC-J3520 tydligen i samma serie som också dyker upp mest om man letar tillbehör till denna serie. Lite detektivarbete innan man hittade "logiken".

Bild

Här är frågeställningen för dagen. Dessa "block" är insatsen i en burk som sitter i bredvid "maintenance unit" (enligt servicemanualen), den färglada rektangeln i i bild 2 från ovan. Denna burk är förbunden till "underhållsenheten" med två slangar. Blocken är väl till för att suga upp överblivet bläck utgår jag ifrån. Ser lortiga ut. Kanske så lortiga att man ska göra sig besväret att byta dem. Svårt och se om det varigt "aktivitet" i burken senaste tiden då jag försökt köra testutskrifter, rengöringar, kalibreringar och grejer. Slangen till burken har bubblor av bläck i sig och de flyttar på sig när man trycker på slangen, så de verkar inte torkat ihop i alla fall.

Har letat efter ersättningsdetaljer men de få ställen jag hittat burken på, i lager, verkar hutlöst dyrt eller ej tillgängligt. Så... Vad göra? Tvätta? Ersätta med annat liknande material?
Materialet är någon slags hård filt. Det närmaste "vardagliga" som liknar dem i struktur är såna här mjuka möbeltassar som man klistrar på underifrån, fast hårdare.
Any thoughts? - :klia:

Bild

edit: grammatik...



Nu har jag satt ihop allt igen och...fortfarande dåliga utskrifter. - :sad:
Det man kan trösta sig med är att det är inte sämre än förut. Verkar inte ha lagat sönder nåt.

Det jag tänkte på var hur kommer bläcket fram från patron till skrivarhuvud? Måste vara nå vakuum på nå vis va? - :klia: -

Tycker mig höra att det "piper" nånstans ifrån. Fanns redan innan jag plocka isär den och hörs framförallt när man kör en regöringsprocedur. Kanske skulle kunna vara en slang eller pump/membran/blåsa som det blivit nå skit med. Nån som har nå tips?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



dc_lindberg

#2 » 20:07:52, 10-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm... o jag har en fotokopiator (A3) Ricoh FT4490 som behöver service, men Carl Lamm hade slängt -alla- reservdelar någon månad innan jag beställde service... den behöver nytt skrapgummi, ny borste, och rengöring... (ökänd maskin serie för att "spotta" på kopiorna).
Köpte den för 1500 kring 1996/97.
Betalt sig duktigt bra under redan den första 2 åren!
Bett Carl Lamm om att få vara med i intresselista för att köpa en ny, men... inte hört av dem på ca 15år... hm!...

Vad jag försöker säga dig är att "gammalt IT skrot är -gammalt- IT skrot..."
Självklart vill man de skall fungera och som "maskinist" -förväntar- man sig att kunna "fixa" sånt som inte fungerar ;-)

Missat din tråd - men gillar frågan!
Det är som min tvättmaskinstråd - jag väckte frågan o sedan dess "utmanar" Maskinisten mig att lyckas byta lagren i tvättmaskinen; o nu du... får du en släng av Maskinistutmaning du med! Kan du få ordning på ditt fynd, din A-3 bläckstråleskrivare?
Väntar med spänning på hur denna deckare kommer att utveckla sig!
:eat:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

marcus.bonde

#3 » 09:48:50, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är de där filtblocken som förhindrar att allt det bläck som servicestationen sugit upp vid rengöringar, inte rinner ut på ditt skrivbord när du flyttar på den. De har alltså ingen annan uppgift än att hålla kvar bläcket oavsett läge på skrivaren. Kan praktiskt ersättas med vad som helst som är tillräckligt uppsugande...

Skrivaren har en räknare som räknas upp av varje droppe bläck som skrivaren spottar i de där, eller egentligen två räknare... maskinen säger något i stil med "kan inte skriva" eller" system error 42" när den räknaren går i taket.

(Vill upplysa om att det finns inget dunkelt cyniskt vinnings konspirations -syfte med den räknaren. Den är bara till för att du inte ska få bläck på tårna... Men det är förmodligen den detaljen som ger upphov till ryktet att maskinerna är "förprogrammerade av tillverkarna för att sluta fungera efter en viss tid"...)

Leta i manualen efter "purge counter" under service mode.
Står i manualen NÄR den gått i taket och hur den återställs.

Angående uteblivna färger; läs på i manualen om service mode 76 Det kan gå åt FLERA bläckpatroner innan du får gång på det, om det nu alls går, när du nu med berått mod blåst luft i den... Har berättat för dig i en annan tråd att luft är av ondo.

Alla "medel" du kan köpa för att spola bläcksystem på skrivarna är bluff och bondfångeri. bläcket är vattenbaserat så du kan lika gärna använda kranvatten, Men Det som SKALL användas är BLÄCK! Som sagt kan det ta ett antal patroner att få igång bläcksystemet.

Lycka till!

roddjer skrev:'
Från en annan tråd...

roddjer skrev:'
Skrivare...

Fyndade en Brother A3 scanner/skrivare på en auktion för ett tag sen. Lite grisen i säcken med begagnat som ni vet. Scannern funkar prima och jag använder den mycket. Automatiskt arkmatare är ju bara sååååååååå bra när man har en lunta som ska in i databurken. Inget gavlande med locket hela tiden.
Nåväl, utskrivningen var det sämre med. Bara en färg som funkar felfritt, cyan, magenta syns fläckvis och de andra inte alls. Efter att ha gjort förfrågning hos Google hitta jag denna: How to clean a Brother inkjet printer´s print head?
Hittade ett liknande kit på eBay som damp ner i brevlådan för nån månad sen. Har kört den "rengöringen" två gånger nu jag upptäckt att jag "tog i för dåligt" första gången, fega ur lite. Men nu så, är jag nöjd. Slangarna ska va rena. Kan trycka luft igenom dem utan problem, gurglar inte i munstyckena längre. Sen fångades jag igen som så ofta att "när man ändå håller på kan man passa på att..." - :vissla: - Så jag plocka bort lite grejer för att komma åt bättre och kanske göra rent fler detalajer. Men...

Underverket.

Bild

Va hit jag ville komma först och främst. Den randiga, smått färgglada rektangeln i bild nedan är väl en bas för rengöringen av skrivarhvudet antar jag, nästan helt täckt i goja när jag började. Den betydligt mindre svarta rektangeln ovanför innehåller 4 st piggar som antar är "lock" över munstyckena där bläcket kommer ut. Locken trycks upp i skrivarhuvudet när det går i ändläge.

Bild

Strippad och klar. Vågar inte ta bort mera. Hittade en servicemanual till slut efter mycket gissande framför Google. Hade aldrig vågat försöka få isär så här mycket utan en sån. Finns en komplett "Disassembly procedure" beskriven som talar om i vilken ordning allt ska tas och var alla luriga plasthakar och snäppfästen gömmer sig. Nervöst och hålla på med sånt här som inte bara är skruvat, vill inte bryta sönder något.
Det luriga är att det här modellnumret, MFC-J6920DW, ingår, som så ofta, i en serie skrivare. Servicemanualen heter "brother_mfc_j6520_series_sm" och ger ingen direkt ledtråd att flera maskiner ingår där. Vidare ingår MFC-J3520 tydligen i samma serie som också dyker upp mest om man letar tillbehör till denna serie. Lite detektivarbete innan man hittade "logiken".

Bild

Här är frågeställningen för dagen. Dessa "block" är insatsen i en burk som sitter i bredvid "maintenance unit" (enligt servicemanualen), den färglada rektangeln i i bild 2 från ovan. Denna burk är förbunden till "underhållsenheten" med två slangar. Blocken är väl till för att suga upp överblivet bläck utgår jag ifrån. Ser lortiga ut. Kanske så lortiga att man ska göra sig besväret att byta dem. Svårt och se om det varigt "aktivitet" i burken senaste tiden då jag försökt köra testutskrifter, rengöringar, kalibreringar och grejer. Slangen till burken har bubblor av bläck i sig och de flyttar på sig när man trycker på slangen, så de verkar inte torkat ihop i alla fall.

Har letat efter ersättningsdetaljer men de få ställen jag hittat burken på, i lager, verkar hutlöst dyrt eller ej tillgängligt. Så... Vad göra? Tvätta? Ersätta med annat liknande material?
Materialet är någon slags hård filt. Det närmaste "vardagliga" som liknar dem i struktur är såna här mjuka möbeltassar som man klistrar på underifrån, fast hårdare.
Any thoughts? - :klia:

Bild

edit: grammatik...



Nu har jag satt ihop allt igen och...fortfarande dåliga utskrifter. - :sad:
Det man kan trösta sig med är att det är inte sämre än förut. Verkar inte ha lagat sönder nåt.

Det jag tänkte på var hur kommer bläcket fram från patron till skrivarhuvud? Måste vara nå vakuum på nå vis va? - :klia: -

Tycker mig höra att det "piper" nånstans ifrån. Fanns redan innan jag plocka isär den och hörs framförallt när man kör en regöringsprocedur. Kanske skulle kunna vara en slang eller pump/membran/blåsa som det blivit nå skit med. Nån som har nå tips?
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

marcus.bonde

#4 » 10:36:15, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Hm... o jag har en fotokopiator (A3) Ricoh FT4490 som behöver service, men Carl Lamm hade slängt -alla- reservdelar någon månad innan jag beställde service... den behöver nytt skrapgummi, ny borste, och rengöring... (ökänd maskin serie för att "spotta" på kopiorna).
Köpte den för 1500 kring 1996/97.
Betalt sig duktigt bra under redan den första 2 åren!
Bett Carl Lamm om att få vara med i intresselista för att köpa en ny, men... inte hört av dem på ca 15år... hm!...

Vad jag försöker säga dig är att "gammalt IT skrot är -gammalt- IT skrot..."
Självklart vill man de skall fungera och som "maskinist" -förväntar- man sig att kunna "fixa" sånt som inte fungerar ;-)

Missat din tråd - men gillar frågan!
Det är som min tvättmaskinstråd - jag väckte frågan o sedan dess "utmanar" Maskinisten mig att lyckas byta lagren i tvättmaskinen; o nu du... får du en släng av Maskinistutmaning du med! Kan du få ordning på ditt fynd, din A-3 bläckstråleskrivare?
Väntar med spänning på hur denna deckare kommer att utveckla sig!
:eat:


På, tror det var, 2009 köpte NRG Sverige Carl Lamm och Bildade Ricoh Sverige. Så Hoppas inte för mycket på Carl Lamm...
De är högst centraliserade numera, men har servicekontor på olika orter i Sverige men telefonen går till Stockholm... Så tror inte du får så mycket hjälp därifrån om du inte är villig att ligga på. En "FT" är för övrigt en gammal analog maskin och jag tror inte det finns någon som har grejer kvar åt en sådan. Tyvärr. Kolla om du har någon Ricoh eller möjligen Prodoc nära dig.
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

roddjer (trådstartaren)

#5 » 14:51:25, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcus.bonde skrev:Det är de där filtblocken som förhindrar att allt det bläck som servicestationen sugit upp vid rengöringar, inte rinner ut på ditt skrivbord när du flyttar på den. De har alltså ingen annan uppgift än att hålla kvar bläcket oavsett läge på skrivaren. Kan praktiskt ersättas med vad som helst som är tillräckligt uppsugande...

Misstänkte nåt sånt men långt ifrån säker. - :thumme:

marcus.bonde skrev:Skrivaren har en räknare som räknas upp av varje droppe bläck som skrivaren spottar i de där, eller egentligen två räknare... maskinen säger något i stil med "kan inte skriva" eller" system error 42" när den räknaren går i taket.
...
Leta i manualen efter "purge counter" under service mode.
Står i manualen NÄR den gått i taket och hur den återställs.

Tog en bra stund innan jag hitta in i rätt meny men, ja, detta har jag kollat på men inte ändrat ännu. Tänkte avsluta med det.

marcus.bonde skrev:(Vill upplysa om att det finns inget dunkelt cyniskt vinnings konspirations -syfte med den räknaren. Den är bara till för att du inte ska få bläck på tårna... Men det är förmodligen den detaljen som ger upphov till ryktet att maskinerna är "förprogrammerade av tillverkarna för att sluta fungera efter en viss tid"...)

Hehe, ja det har jag läst om. Hitta många ilskna, konspiratoriska kommentarer här och där när jag sökte info om min laser-Brother en gång för länge sen. - :smile:

marcus.bonde skrev:... Det kan gå åt FLERA bläckpatroner innan du får gång på det, om det nu alls går, ...
- :myzsko:

marcus.bonde skrev:...när du nu med berått mod blåst luft i den...
Har berättat för dig i en annan tråd att luft är av ondo.

marcus.bonde @ Vilka småsaker stör ni er på?
Sant, men... Hur ser det ut från fabrik då? - :klia: -
Tvivlar på att de är ipumpat bläck i slangen när de kapas och monteras. Bläcket lär väl fylla slangen i ett senare skede och då uppstår frågan hur? Skulle bli mycket förvånad om man där bara sätter i patroner, kör rengöringsproceduren "rinse and repeat" några hundra gånger innan bläck når ända fram till munstyckena.

marcus.bonde skrev:Alla "medel" du kan köpa för att spola bläcksystem på skrivarna är bluff och bondfångeri...

Har en vältränad inbyggd misstänksamhet allt sånt med prefix som "super", "mega", "ultra", osv, så ja, väl medveten om att "medlet" inte har någon magisk effekt. Det var sprutan och slangen jag var ute efter, de passar ju "bolt on" så att säga. Ett sånt kit blev betydligt billigare än att få tag i spruta och slang enskilt här i Sverige.


Hur skulle ett "proffs" lösa detta då? Alltså göra rent ett totalt ihoptorkat skrivarhuvud med beläggning som påminner om kladdkaka? Byta hela huvudet till en kostnad som... ja... köp en ny maskin istället?

Slutligen, som nämnts tidigare, hur fungerar bläckmatningen egentligen (om någon nu vet - :buga: - )?
Slang, luft, sug, membran, pump...
Med det jag sett inuti antar jag att det antingen sugs bläck ur patronerna med vakum eller trycks ut med övertryck. Vilket är det?
Ser att patronerna har två portar. Den ena är lite kladdig, där bläcket kommer ut, den andra är ren och fin. Skulle man kunna tänka sig att den "rena" porten är för trycksatt luft som ska in eller en ventil för att ev. vakuum inuti patronen inte blir för högt? Eller nåt annat?

Som sagt...
Ger mig katten på att det kan va nå skit med det systemet. Hör nämligen ett svagt, svagt "vinande" när rengöringen körs. Skulle mycket väl kunna vara något som läcker som skapar detta ljud.

Tacksam för svar. - :buga:

marcus.bonde skrev:...Lycka till!

Tack! Det värmer! Lär behövas... - :svettas:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

QV_

#6 » 15:23:41, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen slänger jag alla bläckskrivare jag måste ta i.
Rensade firmans kontor i Kista för många år sedan och alla säljare hade varsin HP (såg dyr ut) bläckskrivare.
Alla åkte i soppen utan att ens försöka provköra dom.

Men nog om det.
Har hört men då ej provat att man kan mjuka upp stelnat bläck i mikron.
Har du kört fast och inte kommer vidare så kan ju prova. Helst då inte i kökets mikro ifallatt....
Hur ev elektronik uppför sig i mikron har jag inte testat eller undersökt något om.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil

#7 » 15:35:45, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
Slutligen, som nämnts tidigare, hur fungerar bläckmatningen egentligen (om någon nu vet - :buga: - )?

https://computer.howstuffworks.com/inkjet-printer3.htm

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

marcus.bonde

#8 » 16:06:57, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
marcus.bonde skrev:... Det kan gå åt FLERA bläckpatroner innan du får gång på det, om det nu alls går, ...
- :myzsko:

marcus.bonde skrev:...när du nu med berått mod blåst luft i den...
Har berättat för dig i en annan tråd att luft är av ondo.

marcus.bonde @ Vilka småsaker stör ni er på?
Sant, men... Hur ser det ut från fabrik då? - :klia: -
Tvivlar på att de är ipumpat bläck i slangen när de kapas och monteras. Bläcket lär väl fylla slangen i ett senare skede och då uppstår frågan hur? Skulle bli mycket förvånad om man där bara sätter i patroner, kör rengöringsproceduren "rinse and repeat" några hundra gånger innan bläck når ända fram till munstyckena.


Vet inte hur de gör i tillverkningen, men när man packar upp dem ur kartongen så är bläckslangarna fyllda och det sitter en liten orange plastpryl med gummitutor för varje bläckpatrons anslutning på patronernas plats. Maskinen är i en "initiierings-mode" så att när du slår på den första gången så frågar den efter språk och lite annat, för att sedan be om att få bläckpatronerna monterade. Man tar då bort plastprylen och sätter i patronerna och när man sedan trycker på "ok" så kör den en "init purge" (se service mode 76) på alla färgerna. Tanken med det är att den lilla luftblåsa som bildats när "kapsylen" togs bort ska sugas ur och slangarna återfyllas.

roddjer skrev:Hur skulle ett "proffs" lösa detta då? Alltså göra rent ett totalt ihoptorkat skrivarhuvud med beläggning som påminner om kladdkaka? Byta hela huvudet till en kostnad som... ja... köp en ny maskin istället?

"Proffset jag" skulle använda det skrivaren tillhandahåller i servicemode, samt tillräcklig mängd (tillräckligt antal) bläckpatroner. Skulle inte det funka så är man hänvisad till att byta skrivhuvud (inklusive slangpaket, vilka redan innehåller bläck vid leverans) Därefter går det åt ytterligare en trave bläckpatroner. Nu är vi uppe i kostnader så att detta är endast "lönsamt" om maskinen fortfarande är under garanti.

roddjer skrev:Slutligen, som nämnts tidigare, hur fungerar bläckmatningen egentligen (om någon nu vet - :buga: - )?
Slang, luft, sug, membran, pump...
Med det jag sett inuti antar jag att det antingen sugs bläck ur patronerna med vakum eller trycks ut med övertryck. Vilket är det?
Ser att patronerna har två portar. Den ena är lite kladdig, där bläcket kommer ut, den andra är ren och fin. Skulle man kunna tänka sig att den "rena" porten är för trycksatt luft som ska in eller en ventil för att ev. vakuum inuti patronen inte blir för högt? Eller nåt annat?

Brothers patroner är satta under en aning undertryck, vaakum, vid leverans. När du släpper på transportsäkringen så "pyser" det till, du öppnar tillufthålet, som du noterat finns där.

Servicestationen, den del med en "gummisarg" där masiknen parkerar skrivhuvudet vid vila, kan du tänka på som korken på en tuschpenna. den stänger till och hjälper allt hållas fuktigt, men används också för rengöring. På samma axel som valsen som matar papperet under utskrift brukar sitta en enkel vakuumpump på ett envägslager. - När den matar papper = snurrar åt ena hållet så står pumpen still, när den kör valsen "baklänges" drivs pumpen. Pumpen är oftast en slinga av mjuk slang lagd runt en rotor med rullar i ändarna på ett par armar. rullarna klämmer ihop slangen på två ställen och skapar en sluten "kammare" som rotorn föser framför sig och därmed skapar ett lågt undertryck. (Tror att dialysmaskiner har samma idé, fast i större skala :off_topic: ) Detta undertryck leds till servicestationen, så att när maskinen rengör skrivhuvudet så får "spottandet" hjälp på traven av undertrycket. Det är det ljud du hör.

Jag tror därmed inte att du har något läckage. har aldrig upplevt något sådant hittils. Är det fel på bläcksystemet så har skrivhuvudet antingen torkat igen för gott, eller så har "pumparna" i det brunnit sönder. (Har för mig att brother använder piezo-elektronik för att skapa bläck-dropparna. Finns två regerande tekniker: Värme eller piezo... (se länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Inkjet_printing Rulla ner till drop-on-demand och läs om du är intresserad i hur det fungerar.


roddjer skrev:Som sagt...
Ger mig katten på att det kan va nå skit med det systemet. Hör nämligen ett svagt, svagt "vinande" när rengöringen körs. Skulle mycket väl kunna vara något som läcker som skapar detta ljud.

-Tror inte det jag.

Kan för övrigt berätta att i sin strävan för att undvika få in luft i systemet så har brother, i sina bläckpatroner, en liten flagga på en flottör som påverkar en fotogivare och därmed varnar skrivaren när nivån har sjunkit under en viss nivå i patronen. Då startar en räknare för den färgen att räkna antal droppar den har använt sedan sensorn aktiverades. Efter X antal tusen droppar säger skrivaren att bläcket är slut. Men tar du ut patronen och tittar så är det en skvätt kvar. Den skvätten är ett vattenlås som hindrar den från att börja ta in luft som sedan undertecknad måste hjälpa kunden bli av med, till dyyyyyyyra pengar...

Många "piratbläck" har en svart tejp över, eller en flagga som inte kan röra på sig, och kunden är skitnöjd för han får minsann ur varje minsta droppe ur patronen. Sen att han (för det är ofta en han som vägrar lyssna på mina förmaningar) riskerar att hamna i det läge där du är nu, ja det glömmer vi så gärna så...

Till sist, NÄR (om?) du får igång den, se till att den ALLTID har ström och bläck, så kommer den att tjäna dig troget...

roddjer skrev:Tacksam för svar. - :buga:

marcus.bonde skrev:...Lycka till!

Tack! Det värmer! Lär behövas... - :svettas:


Var så god! :thummar:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

dc_lindberg

#9 » 16:16:26, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

marcus.bonde skrev:På, tror det var, 2009 köpte NRG Sverige Carl Lamm och Bildade Ricoh Sverige. Så Hoppas inte för mycket på Carl Lamm...
De är högst centraliserade numera, men har servicekontor på olika orter i Sverige men telefonen går till Stockholm... Så tror inte du får så mycket hjälp därifrån om du inte är villig att ligga på. En "FT" är för övrigt en gammal analog maskin och jag tror inte det finns någon som har grejer kvar åt en sådan. Tyvärr. Kolla om du har någon Ricoh eller möjligen Prodoc nära dig.


Blev lite :off_topic:
Kikade på nätet. Tack för tipsen. Båda finns "runt knuten", men ...ser inte lovande ut...
Enda skälet att jag har kvar den gamla Ricoh'n är, "den fungerar". Hur... tja... spottar och fräser... :lmao:
Jagar inte direkt, men kommer det en fungerande A-3 fotokopiator i min väg så är jag helt klart intresserad - FT-4490 blir liksom inte försvarbar att ens försöka serva liksom... någon som gillar att pilla o peta i gamla maskiner får gärna ta hand om den när jag kan byta ut den.

Eftersom jag inte är inläst på vad som hänt sedan fotokopiatorn - finns de ens kvar, eller är det laser-it-ngt-idag ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Goran2000

#10 » 16:33:52, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Brother A3 scanner/skrivare men inte samma modell som i tråden. Svart bläck hade torkat och det hjälpte inte att byta bläckpatron.
Googlade lite och hittade flera som spolade rent med diverse kemikalier. Tänkte att det kan ju inte skada att prova men hade ingen lust att köpa ett dyrt rengöringskit.
SeaSea (båttillbehörsfirma) och några andra har doseringssprutor för en billig penning, sedan en lämplig slang och något lösningsmedel.
Fanns någon tjomme på Youtube som blandade eget av fönsterputs och isopropanol och eftersom jag hade det hemma så.....
Tror ni det funkade?
Jajamänsan, alldeles utmärkt :grin:
Hade säkert funkat med andra lösningar också.
Vart lite pilligt så här första gången men händer det igen så tar det inte lång stund att spola ur.
Tror det gick på 40:- sammanlagt.
Det var ett halvår sedan jag fixade den och den har fungerat perfekt sedan dess.

3 personer gillar det här inlägget.
Goran2000
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:42, 07-02-2012
Ort: Alingsås
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Takeuchi TB035

marcus.bonde

#11 » 16:43:57, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Goran2000 skrev:Har en Brother A3 scanner/skrivare men inte samma modell som i tråden. Svart bläck hade torkat och det hjälpte inte att byta bläckpatron.
Googlade lite och hittade flera som spolade rent med diverse kemikalier. Tänkte att det kan ju inte skada att prova men hade ingen lust att köpa ett dyrt rengöringskit.
SeaSea (båttillbehörsfirma) och några andra har doseringssprutor för en billig penning, sedan en lämplig slang och något lösningsmedel.
Fanns någon tjomme på Youtube som blandade eget av fönsterputs och isopropanol och eftersom jag hade det hemma så.....
Tror ni det funkade?
Jajamänsan, alldeles utmärkt :grin:
Hade säkert funkat med andra lösningar också.
Vart lite pilligt så här första gången men händer det igen så tar det inte lång stund att spola ur.
Tror det gick på 40:- sammanlagt.
Det var ett halvår sedan jag fixade den och den har fungerat perfekt sedan dess.


Gratulerar!
Håll den med fyllda bläckpatroner och ständigt ansluten till el så lär du inte få några mer bekymmer heller... :thumme:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

roddjer (trådstartaren)

#12 » 17:09:38, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
marcus... - :buga:

Fantastiskt svarat! Alltid lika kul när nån tar sig tid med ett sånt detaljerat, välformulerat svar. - :buga: - :thummar:

- :klia: - ... Blir nog till och pensionera den delen av maskinen - :sad:
Åtmindstone en lång paus innan eventuellt nästa försök om motivation och tid tillåter. Vunnit budgivning på ett hus nu, - :hurra: - så det blir flytt snart.
Köpte maskinen till hyffsat pris på auktion så jag fick en bra scanner i A3 format i alla fall. Välanvänd. Och den automatiska dokumentmataren till vanlig A4 dokumentscanning är ju finemang, finemang! - :thummar:
Så det blir nog en färglaser vad det lider istället för den lilla Canon Pixma'n som vi skriver med nu som jag snart får hjärnblödning på.

Tips på bra färglasers? Några man speciellt ska undvika?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

marcus.bonde

#13 » 18:25:02, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
marcus... - :buga:

Fantastiskt svarat! Alltid lika kul när nån tar sig tid med ett sånt detaljerat, välformulerat svar. - :buga: - :thummar:

- :klia: - ... Blir nog till och pensionera den delen av maskinen - :sad:
Åtmindstone en lång paus innan eventuellt nästa försök om motivation och tid tillåter. Vunnit budgivning på ett hus nu, - :hurra: - så det blir flytt snart.
Köpte maskinen till hyffsat pris på auktion så jag fick en bra scanner i A3 format i alla fall. Välanvänd. Och den automatiska dokumentmataren till vanlig A4 dokumentscanning är ju finemang, finemang! - :thummar:
Så det blir nog en färglaser vad det lider istället för den lilla Canon Pixma'n som vi skriver med nu som jag snart får hjärnblödning på.

Tips på bra färglasers? Några man speciellt ska undvika?


Tack så mycket! (nu rodnar jag nästan... :uupps: )

Jag tycker de här små maskinerna är små mekaniska underverk, men med tanke på personalkostnader och reservdelskostnader så blir de så fruktansvärt dyra att laga i förhållande till inköpspriset. Därför blir jag så ledsen när kunder tar "genvägar" över dåliga förbrukningsartiklar och ett missriktat "eko"-tänk som kommer, med säkerhet, att förstöra dem. Sedan kommer de in och förbannar skrivaren för att den höll ju bara i ett år och mig, för jag tar ju så hutlöst betalt...

En hat-kärlek är det....

:back_to:

Laser är lite enklare på det viset. Men kom ihåg att en färglaser kommer aldrig någonsin att kunna prestera samma utskriftskvalitet som en bläckstråle klarar på fotopapper!!! Så jag brukar alltid fråga: Vad ska du ha den till? Foton eller kontorsdokument och bakrecept??

Är svaret foton? -Köp en bläckstråle.
De är dyra i drift men skriver snyggt oavsett fabrikat.

Fördelar för laser då??
-De kommer ALDRIG torka... Du kan ställa undan den i sn skrubb i 5 år och den kommer antagligen gå fint när du tar fram den igen, underförutsättning att den stått torrt. (Toner är pulver, vet ni?! Droppa lite vatten i mjölpaketet hemma så inser ni vad som händer i skrivaren i kondenserande fuktighet...)

-Hyfsad utskriftskvalitet.

-Mycket bättre ekonomi, sett till förbrukning. Fler utskrifter per krona. (Blir inte riktigt lika enastående om man räknar in maskinens inköpspris i kostnaden. Laser brukar ofta kosta mer, förutom i fallet A3, där Brother är så vitt jag vet ensamma om att kunna erbjuda en A3-maskin så billigt. A3 är DYRT)

Brothers lasrar är prisvärda. men definitivt inte bland de bästa på marknaden när det gäller utskriftskvalitet. Relativt dyra i drift (kolla priser per kopia för all förbrukning på de du jämför med...) Har en RIKTIGT bra garanti (ofta 3 år om du registrerar den på deras hemsida.)

Kyocera har jag jobbat länge med, är en liten soft-spot för mig. Skriver riktigt snyggt (för en laser) och billiga i drift. (Dyra tonerkassetter, men se på hur många utskrifter du får per toner! :eat: ) Hyfsad garanti, men inte lika bra där som Brother.

Oki har jag pysslat med. Skriver riktigt snyggt, men dyra i inköp, dyra i förbrukning.

HP, en klassiker. Var en gång en defakto-standard. Ställde man ut en HP så funkade det... Och det lever de på fortfarande, oförtjänt... Inte alls som de har varit. relativt dyra i drift. mycket sämre kvalitet. (än förr, menar jag då.) Visste ni förresten att HP har köpt upp Samsungs skrivartillverkning? Köper du en större A3 färg-HP idag, så är det en Samsung-maskin med HP:s formatterkort i... :huh:

Holger har koll på Konica-Minolta. Jag har varit in i några sådana och de har alltid haft en riktigt bra utskriftskvalitet. Har ingen koll på kostnadsläget.

Ricoh's maskiner i "hem-användar-storlek" skulle jag nog direkt avråda ifrån, mycket konstiga fel. har sålts "OEM:ade till flera av "mina" märken och jag får klåda bara jag tänker på dem. Skriver snyggt när de funkar... Till deras försvar vill jag säga att de stora maskinerna är riktigt bra!
(Hit räknas Gestetner, Nashuatec, Rex-Rotary, Lanier, vilka alla är tillverkade av Ricoh)

Tilläg: Jag nämnde ju inte vårt huvudmärke Sharp... De är dyra... De har en serie trevliga A4-maskiner (multifunktion) som går bra och skriver snyggt, men för hemmabruk, så blir de lite dyra, då de egentligen är tänkt som en mindre "kontorsmaskin" med slittåligheten som behövs där.

Så för att sammanfatta:
-Vad ska du ha den till?
-Jämför förbrukningskostnader, ingår trumma i tonern eller inte? Pris per utskriven sida, helt enkelt.
-Kolla garantier. Tänk på att vid försäljning till företag så gäller i princip inga garantier. Så FRÅGA vad som gäller så du inte får bråka i efterhand.

:thummar:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

QV_

#14 » 19:16:05, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv kör jag med colorcopy papper 90 -250 gram.
Folk tycker jag använder dyrt papper men när en A4 i färg kostar 1 kr i toner (HP) så vad pappret kostar spelar ingen större roll när min pappersförbrukning är 500A4 och 300A3 per år.
För fick man med mera toner ju dyrare maskin man köpte. Så det gav en mycket lägre tonerkostnad på en skrivare för 15 tusen istället för 8tusen (A3 då)
Men med min förbrukning så får man helt enkelt bita i det sura äpplet. Toner till min HP A3 skrivaren kostar tusentals kronor per färgkassett men eftersom jag blir extremt irriterad vid skrivartrassel så vågar jag inte köpa pirat...

Diacopy i kungenskurva säljer beg skrivare.
Köpte en som inte gick som önskat, byte var inga problem alls.
Kollar emellanåt på skrivare som säljs på blocket. Mest för att komma åt toner och eller optioner som extra pappersmagasin.

Så en beg eller någon REAdrive på typ Dustin är min rekommendering.

Som extra info.. Jag skriver adressen på kuvertet via skrivaren. Att mata in kuvert (den manuella inmatningen) i HP och få de skrivna är "svårare" än att göra det på en Canon.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

3 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

marcus.bonde

#15 » 20:45:14, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har funderat på din lille-bror, roddjer.... :klia:

På Jula sålde de förr ett kit med en spruta och 4 bläckflaskor för en struntsumma. Det följde även med en uppsättning små gummipluggar och en oduglig handborr till... (Jo, kunde inte låta bli att prova detta i min gamla Brother DCP-350C när den fortfarande var vid liv.) Finns de kvar i sortimentet, så skulle jag fylla upp bläckpatronerna och låta skrivaren köra ett antal "herrejösses"-purge (Du ser ju i manualen, det är spec:at antal ml bläck varje purge tar) och se till att det ALLTID finns tillräckligt med bläck i patronerna. Sist jag höll på med en i övrigt helt frisk maskin men som inte skrev cyan alls, tog det ca 6-7 st "power purge" innan den rättade till sig. I ditt fall så tror jag det kan behövas minst lika många av "värsta sorten" / färg... Jag tror du kan behöva ett par-tre bläck-kit för det där...

Efter det, om det är gamla "pirat"-patroner du har i så se till att de ALDRIG blir helt tomma av min tidigare uppgivna anledning, annars om det är brother original-patroner så kommer den att sköta sig som den ska.

Du har du i alla fall inte slängt bort 1100-1200 kr på ett hopplöst fall, och skulle du få igång den såhar du åstadkommit något "omöjligt" :thumme:

PS.
Ett tips till: Gå till apoteket och köp en kartong vinylhandskar när du ändå är ute och shoppar, så slipper du se ut som en misslyckad bankbox-sprängare i en vecka framåt... :insomnia:
DS.

PPS.
Jag tror INTE du ska låta den stå och torka ihop en gång till om du tänker dig prova fixa den i framtiden...
DDS.
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se