Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Pop-up annons går inte att spärra?

24 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

mimeck (trådstartaren)

#1 » 18:19:57, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har börjat dyka upp en annons från ett företag/en hemsida som sysslar med 3d-skrivare. Jag har en sådan så jag har kanske varit till hemsidan via sökningar på goggel.

Annonsen dyker främst upp när jag just har startat datorn (vrider alltid av den) och går in på chrome. Den dyker upp ibland annars också.

Det är en ganska stor annons som lägger sej längst ner i högra hörnet. Den ligger liksom framför webläsare och annat på skärmen.
Kommer inte upp några uppgifter om var den kommer ifrån. Ingen info när jag högerklickar med musen.
För att få bort den (den skymmer ju allt bakom) så vänsterklickar jag. Då dyker den här sidan upp "hxtps://all3dp.cxm" Det kanske är en seriös sida men jag har ju inte bett om att hamna där.

Har försökt att lägga in den på spärrlistan i chrome i olika varianter . Hjälpte inte!
Hittade ingen spärrlista i edge.

Vad är bäst att göra? Har aldrig sett den typen av popup. Den kommer möjligen från en ofarlig och seriös sida men jag vill ha bort annonsen.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



roddjer

#2 » 18:36:55, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Har du/har haft programvara installerad till denna skrivare kan det mycket väl vara den som gör sig påmind. Det är alltså programmet installerat i operativet (Windows antar jag?) som skjuter upp den här popupen. Det är också därför inte Chromes spärrfunktion fångar in den. Kanske...

Har så här jag också med ett progam som heter Folder Marker. Programmet gör att jag kan färglägga mappar i Utforskaren efter tycke och smak. Kan vara användbart när man bygger mappstrukturer och ger möjligthet att hitta "rätt" mapp snabbare utan att läsa specifikt namn.
Nåväl, det programmet skjuter upp en popup med jämna mellanrum nere i högra hörnet på skärmen men inte med sånt tätt intervall, kanske 1 ggr / månad högst. Stänger nästan alltid av maskinen över natten, får stå på hela dagen. Kör Windows 8.

Hade samma funderingar som du, varför tar inte browsern hand om den där - :cencored: - rutan! Tog en bra stund innan jag lista ut hur det hängde ihop.

Nåt att kolla på kanske. - :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magloman

#3 » 18:42:17, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ligger nog nåt skit i datorn

Kolla kontrollpanelen sen lägg till/ta bor program sen sorterar du på installationsdatum(nyast överst)

Kolla datumen när du lagt in nåt program. Ser du nåt konstigt så avinstallera det.

Eller ta en skärmdump på den listan efter du sorterat efter datum o lägg upp här
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Towil

#4 » 18:48:29, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd Gevalia när du får oväntat besök i datorn.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

v702

#5 » 19:00:28, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När din dator tuffar på så där riktigt bra och du har de grejor du behöver i den så skapa en återställningspunkt. Sedan när den börjar tramsa med nåt så är det bara att gå t kontrollpanelen och göra en återställning till det datum du valde. Så är det bara att Tuffa på igen.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

2 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

mimeck (trådstartaren)

#6 » 19:30:47, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Har du/har haft programvara installerad till denna skrivare kan det mycket väl vara den som gör sig påmind. Det är alltså programmet installerat i operativet (Windows antar jag?) som skjuter upp den här popupen. Det är också därför inte Chromes spärrfunktion fångar in den. Kanske...

Har så här jag också med ett progam som heter Folder Marker. Programmet gör att jag kan färglägga mappar i Utforskaren efter tycke och smak. Kan vara användbart när man bygger mappstrukturer och ger möjligthet att hitta "rätt" mapp snabbare utan att läsa specifikt namn.
Nåväl, det programmet skjuter upp en popup med jämna mellanrum nere i högra hörnet på skärmen men inte med sånt tätt intervall, kanske 1 ggr / månad högst. Stänger nästan alltid av maskinen över natten, får stå på hela dagen. Kör Windows 8.

Hade samma funderingar som du, varför tar inte browsern hand om den där - :cencored: - rutan! Tog en bra stund innan jag lista ut hur det hängde ihop.

Nåt att kolla på kanske. - :klia:



Jag har ingen sånn skrivare. Det är bara nånn slags hemsida som dykt upp.

Vad jag menade med skrivaren var att jag har en 3d-skrivare för att skriva ut plast i 3d. Den har ingen direkt programvara av typen som vanliga pappersskrivare brukar ha. Jag har surfat runt mycket pga. detta och har ev. varit in på den där hemsidan. Inte lätt att förklara ibland..
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#7 » 19:31:05, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt har du nog fått nån ohyra i datorn. Du kan prova att starta datorn i felsäkert läge. Med lite tur då så försöker det här programmet dra igång men blir stoppat och du får en notifiering om det. Då får du en ledtråd om vilket program du ska avinstallera enligt maglomans tips ovan.

Att köra en scanning med antivirus skadar inte heller.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

mimeck (trådstartaren)

#8 » 19:36:13, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske blir en återställning. Lite osäker på när det började bara..
Det har ju inte varit jättestörande så i början tänkte jag bara att det löser sej nog men tji fick jag!

En extra scanning har jag kört. Jag har microsofts antivirus aktiverat. Lättsamt men jag vet inte om det är hundraprocentigt säkert mot virus och pop-upper?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JD400

#9 » 19:43:49, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råd och rön gjorde nyligen ett test av antivirus där microsoft defender hamnade ganska långt ner. Bästa gratisprogrammet blev bitdefender på tredje plats. Näst bästa gratisprogram blev avast på sjätte plats.

Min egna erfarenhet av avast är dock sisådär.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

igelkottar

#10 » 19:53:33, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Towil

#11 » 19:56:21, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånt där brukar inte klassas som virus. Oftast något finstilt man godkänt att ett "extraprogram" får installeras.

I princip installera aldrig något som är "gratis". Det enda som är gratis nu mera är opensource program.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

roddjer

#12 » 20:40:45, 16-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Gillar också CCleaner.

Finns en flik däruti där man kan se startup-triggers för program som ligger i bakgrunden och kör. Här kan man få lite ledtrådar. Prova och slå på och slå av (inte ta bort!) registernycklar för saker du inte känner igen eller lyckas ta reda på vad det är. Prova och starta om efter varje ändring få se om popupens beteende ändras.

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

igelkottar

#13 » 13:00:18, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack roddjer :thummar:
Det var så jag skulle beskrivit, :thummar: men var för slut i skallen :ohnej: när jag skrev länkarna.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

mimeck (trådstartaren)

#14 » 14:43:22, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för tippsen.

Startade nyss datorn. Nu dök det inte upp nånn annons. Har inte gjort nått så vi får se hur länge den håller sej borta.

Tar nog hem ccleaner iallafall.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#15 » 16:37:33, 17-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu dök den upp helt plötsligt!

Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron