Lyfter över svar från tråden:
Göran Ekman skrev: Göran Ekman @ Dagens sorgeämneNär det gäller att agera tveksamt mot kunderna kan man lägga till Telia som en aktör med lite tveksamt sätt att behandla sina kunder. Tänker på att de ändrade så att räkningar skickas ut varje månad i stället för kvartalsvis. Har man en pappers faktura är det 49 kr i avgift förr var det 49x4=196kr per år i avgift idag 49x12=588kr per år. 392kr mera per år.
Inga problem det går att köra det papperslöst, säger ni. Min far är 88år då är sådana saker inte riktigt lika lätt.
Teknikskifte som alla ska anpassa sig till. Skit bra men ibland är det inte helt lätt att anpassa sig till dessa när man blir äldre. Det som gör mig förbannad är att det finns ingen förståelse för att det kan vara svårt med teknikskiften.
Ibland kan jag känna att det skulle vara bra att minska luften för någon ansvarig person.
I mitt fall skyller jag på att jag umgicks med min bror större delen av gårdagen.
Göran i Norråmyra
Dito.
Men far fyller 96 om en knapp månad.
Han gillar inte, och är inte ett dugg intresserad av internet!
Jag har -försökt-!
Själv är jag "i konflikt" med min bank, Handelsbanken, om -kontrakten- för internetbank. Jag skriver -inte- under ett avtal där det förekommer förkortningar i texten som inte presenteras med förklaring (påtvingande tolkning) i samma text!
Har iof bara 300m till banken, så jag -kan- kosta på mig att vara vrång!
Nu retade kundtjänst på Telia upp mig till den graden att jag skickade deras svar till en av cheferna jag fått
kontakt med med önskemål om "avslut".
Att far ska sitta o -göda- Telia med 600kr/år i "faktureringsavgifter" finner jag grovt anstötligt! Man ger sig på de äldre och de som av olika skäl inte kan, vill eller får använda internet för betalning; och som ej heller vill riskera tjafset det kan blir med autogiro!
Vill minnas att Telia kostade ca 600kr/år + trafikavgifter vilka debiterades 4ggr/år. Då var Telia värt den -lilla- extra slanten.
När Telia hittade på 1g/mån och ca 50kr/st => då sa far "stäng av skiten!". Jag hade dock ADSL kopplat på den linan så...
15/7-2022 före klockan 15 var telefonen avstängd "på kundens begäran". Betyder det att abonnemanget ock har upphört enligt "order"?...
Jag har -upprepade- gånger hänvisat till Allmänna Villkort, 2018-6 (gäller fortfarande!) §14.6 - skriftlig uppsägelse. Telia har konsekvent vägrat!
18/7-2022 vid 18:00 var ADSl avstängt. Inte någon §14.6 där heller...
Hur skall man tolka detta?...
Var än värre är, eller kanske inte..., är att e-posten skulle elimineras den 18/7... den 21/ 7 fick jag se till min förvåning att det kom in e-post på det uppsagda och "avstängda" kontot!... Hur ska jag tolka det?... Nu låter jag det kontot löpa tills Telia stänger av det enligt order och avtal, men vad kan Telia tänkas hitta på för dumheter under tiden?...
Har -testat- med 4G mobilsticka från Kjell o Co., med Komvik 5G surf (155kr/mån (om de räcker vet jag ju inte än iof) vs 650kr/mån obegränsat).
..."att jag inte gjorde det tidigare!"... Vilken skillnad!!! ADSL "släng sig i väggen"! Anslutningen går på ett ögonblick, istället för x minuter; hastighet, stabilitet, är ock överlägsen! Nu körs det via VPN iof... vad det nu betyda...
Baksidan av detta mynt får vi se när nya lagen träda ikraft 1/8...
dc_lindberg @ Dagens sorgeämneOM inte far din har något extraordinärt skäl att behålla Telia, råd honom att säga upp dem medans han fortfarande kan.
Telia -kräver- Mobilt-ID för uppsägning och vägrar nyanteckna abonnemang om man
saknar Bank-ID.
Se länken ovan och klicka på lagen, så framgår att "så får man inte göra"... man är skylig att erbjuda andra legitimeringsvägar om dessa saknas!
För att citera min kommun: "ja, så står det i lagen; men -vi- gör så här!"
Jag -har- varit i kontakt med Villaägarna och jag -har- fått förslag på advokatbyråer för att kunna säga upp avtalen med Telia; så illa har Telia uppträtt och uppfört sig från Kundtjänst. Cheferna har visat mig en helt annan, korrekt och seriös attityd; hoppas deras ingripande o ärendena räcker, så jag slipper tar Telia till Domstol för att säga upp avtalen. Är dock givetvis beredd på att Telia kommer att bråka!
Ångrar så idag att jag tecknade avtal med dem.
Ångrar lika mycket att jag inte sa upp avtalet när Telia började krångla och dumma sig.
Behöll Telia av det skälet att de var så mycket bättre än alternativen, då.
Telias hårdvara har varit stabil och deras tjänst har varit överraskande stabil för en f.d. Tele2 kund; så, visst är det tråkigt att Telias kundtjänst är så förtvivlat -dum-.
Min slutsats är:
- det är för hög risk att skriva kontrakt med Telia.
- ett kontrakt med Telia kan med gott
samvete liknas med ett med Djävulen (jmf Gost Rider)
Lätt att teckna, "omöjligt" att säga upp.