Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Byta fast telefoni från Telia

43 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

lillmalen

#16 » 21:38:29, 19-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.kjell.com/se/produkter/smar ... arm-p67399
En sådan här och det skall gå att behålla den gamla bakelit telefonen.
Jag köpte en liknande men mycket billig variant från Kina innan posten stoppade leveranserna. Den har fungerat i snart 10 år med ett kontantkort som laddas vid behov.
Om nån vill utmana ödet (posten) så hittade jag denna :uupps:
https://www.ebay.de/itm/264189507532
Senast redigerad av lillmalen 21:52:15, 19-09-2020, redigerad totalt 1 gång.
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3



tracker

#17 » 21:51:46, 19-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom flesta serviceboende har internet så det går att få ip-telefoni, internet (som inte används) + ip-telefoni blir billigare än telia.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

QV_ (trådstartaren)

#18 » 23:22:00, 19-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: Vad är det ni hittat och försöker tipsa om?


Ett sätt att använda sin vanliga fasttelefon "som vanligt" fast utan fast lina.
Samtalen från telefonen skall överföras via GSMnätet istället för kopparlina.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#19 » 19:15:41, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...mobiltelefon alltså.
Lite av NMT4-50's smidighet och portabilitet mao.

Vad manicken gör är då att omvandla hemtelefonens signaler till mobilnätssignaler. Det enda som skiljer är att man inte köper en nalle utan man köper en manick som omformar hemtelefonen till att bli en nalle. (...att gå över ån efter vattnet...så att säga...).

Hur fungerar nu detta med en -riktig- telefon, en Televerket snurrskive-lur?
De telefonerna hade äldre -lätt- att höra vad som sades i, vilket är hart omöjligt med moderna nallar (min Ericsson/Sony är det så uruselt ljud i nu, för att inte tala om kamerans skräp bilder att inte ens jag hör vad som sägs i den om det inte är -tyst- omkring mig!).

Poängen med dennadäringamanicken är alltså endast att göra det möjligt att behålla luren i nallevärldens trådlöshet.
Har ingenting med "att ringa som vanligt" att göra, utan "använd din gamla hemtelefon som stationär mobiltelefon".
Vad man kan krångla till det...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_ (trådstartaren)

#20 » 19:29:45, 20-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt för att inte rubba cirklarna för de äldre personerna, samt hålla kostnaden nere i kronor och ören.
Gå över ån efter vatten? Ja mer eller mindre.

Skall man ha snurrskivan också så går det nog inte rakt av. Men mojängen i början av tråden fixar nog det.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#21 » 12:18:25, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags för ett beslut....
Alla 4 föräldrar är nu bortgångna så nu borde besluten vara enklare....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#22 » 20:31:47, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...mina telefoner ligger alltid hemma nu mera.
Dels pga att oseriöst otyg som håller på i andra änden, dels pga statens dumhet att tillåta att "lufter man på luren har man ingått avtal"... i min värld -skall- alla avtal vara -skriftliga- -på- -papper-! Dvs man skall kunna kontrollera för förfalskade namnteckningar (urkundsförfalskning)!
Så, en Kobra skulle sitta gott :-)
Min Siemens hem-lur... har fått knas... en sådan där klösskärmstjossan... den delen av luren är död... så nummerpresentationen är endast under det att inkommande ringsignal är aktiv, därefter... ingen presentation av vem som pinglade...

Klart man ska ha snurrskivelur hemma om man kan :thummar:
Om så bara för att ;-)

...det som kommer att ske... är nog tyvärr att om du ens sparar dem, så blir de stående i ett vitrinskåp som rariteter/prydnadsföremål...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

sonsonen

#23 » 12:15:53, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...mina telefoner ligger alltid hemma nu mera.

Dels pga att oseriöst otyg som håller på i andra änden, dels pga statens dumhet att tillåta att "lufter man på luren har man ingått avtal"... i min värld -skall- alla avtal vara -skriftliga- -på- -papper-! Dvs man skall kunna kontrollera för förfalskade namnteckningar (urkundsförfalskning)!

Klart man ska ha snurrskivelur hemma om man kan :thummar:


Ledsen för stickspåret OT.

Samma sak här. Telefonen ligger stilla på bordet ansluten till laddaren. Ibland tillåter jag den dock med utanför dörren, djupt nerstucken i fickan. Så skräller den gärna när jag försöker överleva ute i trafiken bland alla andra "knarkkurirer" med fri hastighet.

Det där med "avtal" vill jag veta mer om. Vad betyder det?
Klart att ett avtal ska vara skriftligt. Har det blivit omodernt?

Jo, snurrskivan hade sina sidor. Fingret kunde bli rätt varmt om man var tvungen att vara ihärdig på ett upptaget nummer, för automatisk återuppringning saknades. Men jag gillade ergonomin i luren, bra ljud. Kunde bli svettigt i örat vid längre samtal och rätt tung att hålla mot axeln om man skulle anteckna något.


Något mindre OT.

Min mor hade samma siuation som TS beskriver.
Bra fungerande fast telefon där priset ökade med kvadraten på antalet som böt från fast till mobilt.
Oerfarna som vi var så gick vi på erbjudandet från Tele-2 och fick snabbt en sladdrig sladd-variant (laddaren alltid ansluten).

Telefonen var alltför lätt, gled lätt i golvet. Hade lätt lur vilket kunde vara bra för mor, men var svår att lägga tillbaka rätt, hoppade lika lätt ur "klykan" så linjen var blockerad. Telefonen var dessutom otät, klarade inte lite saftspill, så sonen fick rycka in.
Vad värre var, plötsligt dog telefonen och krävde "reset". Ett dolt litet hål för oss barn att sticka in något vasst för att få igång den igen.

Riktigt ogenomtänkt ingenjörslösning av någon som aldrig besvärat sig med att besöka kunden.

Nu är den utkastad liksom Tele-2.

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Murre o2

#24 » 16:22:03, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju haft kvar Telia via kabel trotts kostnaden tills nu. Men när telefonen blev död för 4 gången på 5 år gav jag upp och sade upp den istället för att de skall ut och mäta och skarva i hop något brott igen. Kabeln vid/på närmaste stolpen är så gammal och dålig att den inte tål fukt trots att de virat massor av svart tape runt den. Senast sade reparatören först att hela kabeln ,som löper i ett metallrör ned efter stolpen och sedan vidare under marken, behövde bytas och att det skulle ta tid innan de kunde göra det. Men sedan lyckades han skarva ihop ändå tills det fungerade. Tills nu... Men Telia vill helt klart bli av med koppar trådarna så det känns som de får som de vill nu.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Stridis2

#25 » 21:34:02, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var glad att Telia i alla fall försöker reparera. När jag felanmälde åt föräldrarna sa Telia helt sonika upp abonnemanget! :uupps:
Där satt två gamla pensionärer utan fungerande fiber under värsta Corona-pandemin och skulle bli av med både internet, trygghetslarm och all möjlighet till någon form av social kontakt... :huh:

Nu är där både fiber och väl fungerande IP-telefoni.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

sonsonen

#26 » 20:09:33, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Var glad att Telia i alla fall försöker reparera. När jag felanmälde åt föräldrarna sa Telia helt sonika upp abonnemanget! :uupps:


Är det lagligt att ensidigt säga upp ett telefonabonnemang som för äldre är den enda livlinan?
Jag hade stämt Telia.

Jag antar att du ilsknade till och böt leverantör utan att överklaga.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Stridis2

#27 » 21:27:48, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade fått grävt för fiber. Både lokalt in till föräldrarna samt stora stamledningen ligger över deras åker (som jag är brukare av). Grävjobbet var otroligt dåligt gjort, de hade haft upplag på vår åker och körskadorna var så stora att jag knappt kunde köra över med betesputsen. Till saken hör även att de grävt av telefonkabeln och lagat denna själv. Fanns alltså viss anledning till ilska, men alla vill ha fiber så man höll god min.
Min bror, som bor 600 meter därifrån fick fibern inkopplad på våren, men inget hände hos föräldrarna. Någon dag efter att det regnat slutade telefonen fungera för att efter en längre tids torka självläka. Den sista lagningen av telekabeln var kraftigt misstänkt.
När så Telia sa upp abonnemanget på höstkanten började jag jaga IP Only. I början var de bara snorkiga men till sist blev jag riktigt förb*nnad och berättade mycket klart alla fel de hade gjort och att de var skyldiga till att telefonen inte fungerade. Vidare berättade jag att man inte hade lagt matarkabel på korrekt djup över åkern samt att jag visste exakt var den låg. Sedan avslutade jag med att berätta att om inte föräldrarna fick fibern inkopplad inom en vecka så skulle jag ta upp min grävmaskin dit och dra av matarslangen. Då bokstavligt skrek tanten i luren -Så kan du väl inte göra! Jo, svarade jag. Det är det enda jag faktiskt kan göra just nu. Antingen fixar ni ett litet problem nu, eller så får ni ett stort om några dagar. Och då kan jag lova att vi kommer kräva en perfekt återställning efter er. :djaevul:
Kvinnan höll inte tiden då hon skulle återkoppla. Det tog några timmar längre, men hon återkom.
De fick skicka ner ett grävgäng från Jönköping (!), 20 mil från föräldrahemmet. De påstod att det skulle ligga 1000 meter slang från kopplingsskåpet till föräldrarna, men om de inte lagt denna i serpentiner bör det vara max 700 meter. De höll på i en vecka. Blåsa en bit, mät ungefär var stoppet är, gräv upp, laga och gör om. Jag vet inte hur många stopp de fick gräva upp, men jag vet om sex ställen! Men de fick fram fibern innan Telia avslutade abonnemanget. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

sonsonen

#28 » 23:46:23, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, amatörmässiga fiberinstallationer och IP-Only, jag har egna dåliga erfarenheter som kanske borde finnas i en egen tråd.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Stridis2

#29 » 00:12:07, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en om fiber, allt från de som fått och är lyckliga till de som absolut inte vill ha, plus en massa med större eller mindre problem...
Fiber
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#30 » 09:42:30, 30-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, i den tråden finns det många vinklingar :)

Läs den!
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: marve och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se