Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Övervaka status (fönster, markiser osv)

3 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Holger (trådstartaren)

#1 » 11:25:09, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

jag har nog frågat detta tidigare, men jag är fortfarande inte klokare.
Jag söker ett ENKELT system till övervakning av olika, enkla status (0/1).

Exempel: vi har en markis som vi ibland glömmer att köra tillbaka när det blir mörkt. Detta har till följd att den ibland är ute hela natten och om det regnar är detta inte bra.
Jag skulle vilja ha en helt "vanlig" (trådlös) magnetkontakt (reed?) som känner av om markisen är inkörd eller inte.
(Detta kan man ju sedan använda till fönster och dörrar också.)

Magnetkontakten ska skicka infot till en "basstation" som helt enkelt visualiserar statusen genom en grön eller röd punkt eller en liten grafik eller vad som helst på en "webbsida" som man kan ladda om automatiskt vart 5:e sekund eller med hjälp av AJAX.
Tänkte alltså hänga en gammal padda någonstans centralt i huset eller vid utgången som bara ska visa denna statusöversikt.

Finns det något billigt enkelt sätt att lösa detta?
Statusen ska inte ut på nätet, bara lokalt i huset.
Raspberry PI? Färdiga system?
Någon som kan sånt här och skulle kunna plocka ihop detta till mig?

(Söker man på detta på nätet blir man vansinnig!)

/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Glottis

#2 » 12:29:45, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som att en smart hem lösning med z-wave skulle fungera.

En basstation, en kontakt/avkännare på markisen och din surfplatta/mobil/Webbläsare är vad som behövs.

Antingen kan du kolla i appen om markisen är inrullad eller inte, eller så vidareutvecklar du det så du får en notis i telefonen om markisen inte är inrullad vid en viss tid, eller något annat, typ att du tänder en lampa, osv.

Fördelen med att köra en smart-home lösning är dels att den är trådlös, snabbt och enkelt o komma igång med, dels att den är enkelt utbyggbar, bara köpa fler sensorer eller andra tillbehör.

Vill du nörda ner dig och kunna övervaka o styra nästan vilket system som helst, så är en Raspberry pie och programmet Home Assistant något jag rekommenderar, men då tappar du enkelheten av att bara kunna köpa fler sensorer, koppla in och para ihop med basenheten med ett par klick.


Kör själv en Telldus tellstick znet lite v2.
Köpte den för o kunna tända o släcka julbelysningarna utan att behöva gå runt överallt o dra ur sladdar under byråar eller bakom sjuttielva blomkrukor i fönstren.

Nu så är det bekvämt att via mobilen eller närmsta webbläsare, kunna kolla inne/ute tempen, tända eller släcka vanliga lampor, starta om routern via enkel schemaläggning, m.m.

Mvh
Uffe

1 person gillar det här inlägget.
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm

Holger (trådstartaren)

#3 » 12:43:25, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tittat lite på Homematic, det är lite det jag letar efter.

Men den har inte den output jag skulle vilja ha eller kan man programmera en sida som på något sätt drar info via nått API?
Homematic har bara den här fula grejen:

Bild

Vill inte hålla på med mobilen eller vår regulära padda utan vill sätta upp en padda någonstans som bara visar status hela tiden.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se