Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

BT Headset problem

14 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 12:27:18, 20-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det senaste Plantronics 5200 som jag har fått för sig att sänka volymen på telefonljudet så att det inte går att höra vad den uppringande säger. Medialjudet från mobilen fungerar som vanligt.
Blev så förb,,,d :aaargh: då det är tredje Plantronics headsetet som lägger av på en relativt kort tid. Är ganska beroende av att kunna prata i mobilen på jobb så jag måste fixa detta på något vis.
Köpte därför hastigt och mindre lustigt ett nytt Jabra talk 45. Där fungerar samlalsljudets volym bra men kvaliteten är inget vidare på ljudet. Men det stora problemet med detta är att det sitter inte fast på örat utan trillar bort lätt. Begriper inte hur de tänkt att det ska sitta ordentligt ska man använda superlim kanske? :idee3: Tröttnat på detta direkt måste gå att få tag på bättre saker.
Tyvärr går det inte att använda Peltor kåpor då jag måste ha kontakt med folk direkt ofta, ser lite märkligt ut om man ska gå omkring inne hos folk och ha hörselskydd på. (Även om det kunde vara bra hos vissa ibland :mrgreen: )
Så har någon något förslag på lämpligt headset som håller längre än ett halvår så ge gärna tips om det.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



Fuskmek (trådstartaren)

#2 » 19:22:37, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkommer i ärendet. Köpte ännu ett 5200 och nu har det också börjat j#vlas på samma sätt !!! Sk#ten håller visst bara ca ett halvår. Vad ska man göra tro ? Måste ju ha något så man kan ta emot samtal under dagen men vill inte gå ikring med Peltor som jag skrivit tidigare.
Det här är ju en bagatell i dessa C-tider men lite uppgiven får man väl ändå bli trots allt.
Förslag på bättre headset mottages med tacksamhet och var Plantronics kan stoppa upp sina vill jag inte skriva offentligt !
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#3 » 19:33:03, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en sådan här (ta för vana att alltid bifoga bilder/pdf/osv som visar produkt - internät äter upp och förintar allt, o då kan man inte hänga med i resonemang/tråd liksom...) ?
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Fuskmek (trådstartaren)

#4 » 20:08:18, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst är det sådana. De har väl varit på marknaden några år nu tror jag. Begriper inte varför samma fel ska uppstå efter liknande tid. Verkar vara i programvaran gissningsvis.
Det märkliga är ju att det bara berör samtals ljudet och lika från bägge mobilerna som jag har uppkopplade samtidigt.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#5 » 20:38:50, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då blir man lack!
Jag gillar inte alls sådana där öronsnäckor, så jag har dem inte. Finns mången Maskinist som använder har sett, så nu gäller det att få deras ögon till tråden o ge dig tips och förslag på vettiga, fungerande, alternativ.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Martin.Eriksson

#6 » 21:17:08, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja skaffa en sån där för snart två år sen. Har då funkat utan problem å jäkligt skönt å kunna använda bägge händer jämt å slippa ha dom där klumpiga peltor på skallen hela tiden. Har du provat å återställt dom i appen? Nått är ju mysko om du får samma fel på flera olika handsfree..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Fuskmek (trådstartaren)

#7 » 21:30:29, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte återställt de senaste men de tidigare provades det med flera gånger utan att fungera. En av dessa blev inlämnade för garanti reparation och blev då utbytta till nya. Måste ju ha varit något fel då tycker jag. Har läst i något sammanhang här på Maskinisten att det är flera som haft bekymmer med dessa kommer dock inte ihåg var jag läste detta.
Och just detta att de är så behagliga att ha på sig gör ju att jag gärna vill använda dessa men det blir lite dyrt med nya varje halvår eller så.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Orsa

#8 » 22:25:03, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft de där i omkring 6-8 år och är inne på andra paret tillsammans med iPhone. Första paret, inga problem. Helfrälst från dag ett.
Andra paret är kanske 2 år. Började jävlas så jag la det åt sidan under hösten -19. När man pratat 1-3 minuter började ljudet bli kass och den i andra änden hörde inget till slut.
Sen dödade Apple min telefon i december genom att "borra hål" i mitt batteri. (Apple är ju stämda på miljardbelopp för detta nu. https://macworld.idg.se/2.1038/1.695331 ... iskandalen ) På jobbet tycke dom att jag hade konspirationsteorier men jag var "säker" på att det var programvarustyrt. Jag känner mej säker på att jag haft rätt nu.

Med ny iPhone-telefon i januari började jag testa plantronicssnäckan igen och nu funkar det. Dock inte från dag ett med nya telefonen utan det jävlades ett tag även med nya telefonen. Så jag la undan plantronicsen en andra gång, men man är ju nyfiken, och som sagt nu funkar det. En kollega har i princip samma krångel med sin plantronics och han köpte ny snäcka, sen ny telefon men har problem fortfarande.
Har ingen aning men det känns som att alla firmware och sånt generellt ger mer problem med hårvarorna senASTE ÅRET/ÅREN. Man har ingen koll på sina grejer med alla programuppdateringar. Det som är konstigt är att Plantronics verkar krångla även när det är nytt eller om det är kommunikationen med vissa telefoner...?

Vår IT-kille har ex vis en gammal iPad på soffbordet. Min tog helslut och laggade ihop totalt förra året. Det gick inte öppna pdf:er/vissa bilder längre. Hans padda som var äldre funkade perfekt. Han har sen början stängt av alla programuppdateringar. MEN sen kom dråpslaget, jag kan fråga för jag vet ine exakt, men det var nån kompabilitet som försvann/togs bort tror jag. = SKROT.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

QV_

#9 » 22:27:38, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:Tyvärr går det inte att använda Peltor kåpor då jag måste ha kontakt med folk direkt ofta, ser lite märkligt ut om man ska gå omkring inne hos folk och ha hörselskydd på. (Även om det kunde vara bra hos vissa ibland :mrgreen: )


Förmodar att du vet att Peltor har medhörning.
Man hör faktiskt bättre vad folk i närheten säger med Peltor på.....
Då så klämmer de rätt hårt på mitt huvud (storlek 63)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#10 » 23:46:00, 20-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat Plantronics-headseten ihop med någon annan telefon (annat märke/modell) och kollat om det går bättre?

Jag har två rätt ålderstigna BT-headsets, ett Samsung WEP480 av typ öronsnäcka som jag tycker låter bra i min ände, men motparten i samtalet (B-abonnenten) brukar klaga över att det "låter lurvigt", det fungerar inte alls bra där det är mycket omgivningsbuller. Och ett Ericsson MW600 med sladd till lurar av typ öronproppar, det fungerar bra i båda samtalsriktningar men det är ju omständligt med sladdarna istället.
Har inte märkt någon skillnad i funktion på de headseten med mina två senaste telefoner, en Samsung Galaxy S4 mini och en Xiaomi Redmi Note 8 Pro. Ericsson-headsetet fungerade även bra ihop med en Nokia Symbian-telefon som jag tror hette 5800.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek (trådstartaren)

#11 » 07:54:41, 21-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Förmodar att du vet att Peltor har medhörning.
Man hör faktiskt bättre vad folk i närheten säger med Peltor på.....
Då så klämmer de rätt hårt på mitt huvud (storlek 63)

Visst, jag hör ju mycket bättre med medhörningen i Peltor men tycker det känns lite märkligt att gå omkring i en tyst butik eller i en lägenhet hos någon och ha på sig hörselskydd. Folk kan ju tro att jag inte vill höra vad de har för problem,vilket kan stämma i vissa fall. :lmao:

torbjorn_forsman skrev:Har du provat Plantronics-headseten ihop med någon annan telefon (annat märke/modell) och kollat om det går bättre?

Ja, har nu två st olika mobiler inkopplade samtidigt och samma problem med bägge. En antik Nokia inte smart och en Xcover. Hade tidigare en Moto G samma problem med den.
Det konstiga är ju att media ljudet från mobilerna fungerar men samtalsljudet sjunker i volymen tills jag inte kan höra vad motparten säger. Besvärligt då jag har lite nedsatt hörsel ändå.
Där är det verkligen skillnad på Peltorlurarna , råkade ställa upp volymen av misstag trodde huvet skulle gå i bitar av ljudet ! :uupps:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#12 » 12:02:15, 21-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bara samtalsljudet sjunker tyder på att det skulle kunna vara någon ekokancellerare (funktion som ska hindra rundgång mellan lurarna och mikrofonen i headsetet) som drar ner. Kan det tänkas att mikrofonen är vibrationsdämpande upphängd med t ex skumgummi som åldras snabbt?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ulf

#13 » 08:45:38, 23-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:Visst, jag hör ju mycket bättre med medhörningen i Peltor men tycker det känns lite märkligt att gå omkring i en tyst butik eller i en lägenhet hos någon och ha på sig hörselskydd. Folk kan ju tro att jag inte vill höra vad de har för problem,vilket kan stämma i vissa fall.


Ungdomen idag tycker att detta är inne och modernt! Ju större och klumpigare lurarna ser ut, ju häftigare är man...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

InläggDetta inlägg har raderats av QV_ den 18:28:49, 23-04-2020.
Anledning: fel tråd


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se