Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

Installerade Linux (Ubuntu)

14 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

QV_ (trådstartaren)

#1 » 15:28:21, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Installera LINUX på Windosdator

Jag har ju under många år funderat på linux. Långt tillbaka i tiden så försökte jag med RedHat men jag kom ingenstans då.
Köpte en ee dator för ungefär 10 år sedan som original hade linux men första ägaren hade ändrat till win95. Den har jag till VAGCOM förövrigt.

Så nu var det dags igen. Att jag kommer i mål är jag rätt övertygad om.
Jag vet också att det kommer ta förmycket tid.
Det är bättre för mig att köpa dessa tjänster. Har varit dataansvarig en gång i tiden men släppte allt när firman skulle gå över till NT4, så vi pratar mitten av 90 talet.

Så runt kl 9 på fredagsmorgonen börjar den långa dagen. Anteckningarna är inte i tidsordning.
Bild
Datorn som skall användas är sonens gamla från skoltiden. En Acer med Intel i5.
Söker på nätet och finner en som installerat Ubuntu ver 16 på just denna typ av dator.
Kollar upp Ubuntu (det finns massor av linuxvarianter) och den känns som en variant för mig. RedHat går ju bort för den gick inte bra för mig för länge länge sedan. Just ver 16 finns i 64 och 32 bitars variant och det är här de första problemet uppkommer.
Jag vet att jag har en 64 bitars. Men på hemsidan står det AMD64 och xeon vilket inte är den processor som jag har. På 32 bitars står det Intel. Så jag väljer 32 bitars. Vad jag inte vet är att AMD64 är ett samlingsnamn för 64 bitars processorer. De var ju först, så det heter tydligen AMD64 ”folkmun”. Detta felaktiga val kommer att kosta mig många timmar.
Bild

Jag laddar ner filen en ISO avbildning men den får jag inte datorn att boota ifrån. Det kan gå att boota ”direkt” från ett USBminne om biosen är tillräckligt ny men absolut inte ifrån 32 bitars ISOfil…
Så jag börjar jaga ett program för att få till ett bootbart USBminne. Kunde ju göra en DVD av ISOfilen men den tilltänkta datorn har inte läsare för skivor. Även hårddisken åkte ur för att ta bort alla Windows spår men inte heller det hjälper mot en 32 bitars (felaktig) fil.
Bild
Hittar rufus som program och det verkar omtyckt. Jag har ju ingen framgång med rufus just på grund av att jag jobbar med en 32 bitars ISO fil. Den gör säkert allt rätt men det fungerar ju inte på en 64 bitars maskin.

Misstänker att det är något skumt med Bios eftersom det är en skoldator så jag uppgraderar BIOS till en nyare utgåva. Det skall man inte göra i onödan men det vart ingen skillnad. Nu är det BIOS som måste ändras men mer om det senare.

Provar några andra varianter för att boota ifrån USB och fastnar för Ventoy. Kan ju tillägga att min (kontors)dator började bli seg så jag fick göra en återställning och idag (dagen efter) så fungerar inte officeprogrammen så de håller på att installeras om. felkod 30088-22 Man skall inte ladda ner program i onödan.

Med Ventoy och ändrade BIOS inställnigar så börjar jag komma någon vart. Men vad jag än gör så vägrar den ladda min 32 bitars ISO fil :sad:
Nu börjar jag söka på 64 bitar Ubuntu och Intel i5. Då kommer infon fram att AMD64 inte är ett processornamn och att BIOS har ”påtvingade” inställningar av Microsoft. Detta märkte jag också vid min förändring av BIOS versionen. BIOS levereras med en inställning som gör att man kan installera Windos. Skall man installera något annat så måste man lägga in ett password och ändra en parameter. Har man ändrat detta så kan man inte installera Windos längre utan måste då ändra tillbaka.

Fakta i kortform:
När man skapar en bootbar USBminne i rufus så SKALL man använda följande parameter.
Har man 32 bitars system så skall man använda sig av:
Partitionsschema MBR och målsystem CSM
Bild

För 64 bitars är det
Partitionsschema GPT och målsystem UEFI (eller bara EFI).
Bild
Gör man inte det /får man inte det så kastar man bort tid eller gör fel. Det kommer inte att fungera.

Kan ju tillägga att det tar tid att försöka alla varianter som finns med en fil på 1,6 gig….

Nåväl
När jag förstår vad jag skall ha så tankar jag ner Ver 20 av Ubuntu. Det finns nyare versioner men jag väljer ver ”LTS”. Just ver LTS underhålls i 5 år. De andra versionerna underhålls i 9 månader. Eftersom jag inte gillar förändringar så är ver LTS ett självklart val för mig.
Ver 20 är på 2,6 gig så det går ju inte snabbare. Det stod också något om (på nätet) att inte använda USB3 porten för dessa jobb på den utvalda ACER datorn, så med USB 2 så går det ju inte fortare.

BIOS
Datorns uppstartning
Jag använde Ventoy för att förhindra Win 8 att starta automatiskt, så att jag själv kunde välja Ubuntu ver 20 att installeras på datorn. Hela datorn blir urblåst, tro inget annat.

Mer fakta::

För att detta skall vara praktiskt möjligt så måste man ändra parametern ”secure boot” från på till av. Enligt nätet så är det Microsoft som kräver detta av datortillverkarna. Uppdaterar man BIOS så blir secure boot ”på” igen.
Bild
För att kunna ändra secure boot till av så måste man ange ett supervisor password. Det är först då man kommer åt att ändra secure boot. Dom är inte på samma flik om ni undrar.
Bild


På Acer är det ”f2” för att komma åt BIOS och ”f12” för att komma åt bootordningen om man har flera val. För de som inte har varit inne i BIOS så trycker man alltså denna knapp precis början när loggan kommer.
Bild
Nu börjar det flyta på och helt plötsligt så finns det en fungerande (tror jag) Ubuntu på datorn.
Bild
Bild
Kollar runt lite innan det är sängdags (för klockan är 23) och hittar ingen avknapp. Men det finns en textruta högst upp och där skriver jag ”stäng av” och då kom avknappen fram! Det kanske tillochmed är användarvänligt, vad vet jag.
Bild
14 timmar tog det. Hade gått snabbare att åka till Magloman (det tar ju bara 3 timmar enkel väg) och fått det fixat. Fast nu vet jag ju inte om han har lust/tid/eller kan linux för jag frågade aldrig. Fast i sin tur är jag lite mera uppdaterad nu än innan. Fast tiden kunde ju ha använts till annat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Towil

#2 » 15:36:36, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag inte mins fel så finns det uppe till höger dä man kan logga ut

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_ (trådstartaren)

#3 » 15:52:12, 31-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får kolla.

Har nog mycket att lära mig där.

Behöver byta ut HTPC också. Funderar på en NUC med win10. Kom på att den skulle passa som kontorsdator också (en till alltså) den bärbara jag har idag öppnar jag aldrig skärmen på. Den skulle kunna flytta ut till garaget. Fast det har ju inte i denna tråd att göra.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

ph7

#4 » 21:37:43, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du är ute och surfar med din ubuntu-dator kan du passa på att ladda ner TLCL-19-01 :laes_detta:
https://sourceforge.net/projects/linuxcommand/files/TLCL/19.01/
en bra PDF som handlar om kommandon och scriptfiler i CLI. då har du något att sätta tänderna i om du nu vill pyssla med sånt :coffee:
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

magloman

#5 » 22:39:00, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra kämpat :thumme:

Svårare med gamla datorer. En nyare hade varit enklare för dig.

Vill bara förklara en sak igen som jag gjort så många gånger så inte fler gör fel.

64-bitars processorer klarar att räkna OCH adressera minnet i 64-bitar. Dessa är bla. opteron, itanium osv.

x64-processorer klara bara att adressera minnet i 64-bitar och räknar således i 32-bitar läge.

32 bitar är samma rakt igenom.

De flesta "vanliga" datorer tillhör x64-klassen men många som inte är så insatta i detta med datorer kallar dessa såklart för 64-bitars :ohnej:
Det är då det blir lite fel...

HTPC? Används det längre? Finns ju Apple TV
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#6 » 23:10:11, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet



Jag gillar ju papper så efter nedladdningen så kollade jag sidantalet! Jag skall inte skriva ut den i sin helhet.

Men tack för länken. Det blir att läsa lite.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#7 » 23:14:26, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:HTPC? Används det längre? Finns ju Apple TV


Javisst, Kallas utveckling.

Åker Amazon = 60 tal
Lyssnar på stereo = 70 tal
Uppgraderade till CD = 80 tal
Använder internet = 90 tal
HTPC = 00 tal
Förbereder pensionen = 10 tal
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

tortap

#8 » 23:19:14, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm det där lät inte rätt. Länge sen jag läste om datorarkitektur men wikipedia säger såhär.

The original specification, created by AMD and released in 2000, has been implemented by AMD, Intel and VIA. The AMD K8 microarchitecture, in the Opteron and Athlon 64 processors, was the first to implement it.

Itanium är IA64 och totalt annorlunda.

Men ändå x64 kan räkna 64 bitars.

All general-purpose registers (GPRs) are expanded from 32 bits to 64 bits, and all arithmetic and logical operations, memory-to-register and register-to-memory operations, etc., can now operate directly on 64-bit integers
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

magloman

#9 » 23:25:26, 02-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha så de har uppgraderat x64orna att kunna göra vissa operationer i 64 nu :)

Du ser man hänger inte med :mrgreen:

Allt blir givetvis bättre o bättre.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger

#10 » 09:51:58, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte installera Ubuntu på en gammal laptop för några år sedan men fick aldrig WLANet att fungera.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

igelkottar

#11 » 11:46:15, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ser, allt faller med åldern. :vissla: :skratta3:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

QV_ (trådstartaren)

#12 » 20:59:50, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Tänkte installera Ubuntu på en gammal laptop för några år sedan men fick aldrig WLANet att fungera.


Det varnar dom för(Ubuntu och bärbart) har jag läst efter jag gjorde jobbet.
Dock så fungerar WIFI direkt, så även att skrivaren vart installerad direkt under igångsättandet.

Du får göra ett nytt försök.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#13 » 21:28:25, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör Ubuntu på en gammal laptop (HP/Compaq 2510p). Innan Ubuntu 20.xxx kom, fungerade allt utmärkt men nu har den fått egenheten att den bara klarar att gå ner i vänteläge en enda gång efter varje riktig ombootning. Försöker man ta ner den till vänteläge fler gånger, så kommer man bara till låsskärmen men den står fortfarande och går för fullt.
Har problem med en skrivare/scanner som jag inte har fått att fungera, det är en Brother kombinationsmaskin.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Wizzman

#14 » 23:33:30, 03-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite nostalgisk när jag läser detta, körde Linux för ungefär 20 år sedan, Slackware vill jag minnas att disten hette har säkert glömt det mesta. På den tiden var det inte särskilt användarvänligt, och Slackware var väl inte den enklaste disten heller. Det var en lärorik period, och om det inte vore för den tiden så hade jag nog inte jobbat inom IT idag.

Numera jobbar jag i ett operativsystem som heter z/OS, inte utan att det har vissa likheter faktiskt - mycket textbaserat och inte särskilt användarvänligt
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se