Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

En PC med två arbetsplatser?

38 inlägg • Sida 3 av 3
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

roddjer

#31 » 16:19:43, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Att köpa till något till den kostar mer än datorn är värd.

Värde är ju relativt. Har burken bara ett par enklare uppgifter att sköta och den klarar det utan att man river av sig håret av irritation för att den är så seg kan man väl lägga nåra kronor på lite kablar om det nu räcker. Dock skulle JAG tveka om det börjar dra iväg uppåt 2 papp för få till en vettig setup. Då växlar även jag in på tortaps spår om att försöka få tag i nån gammal laptop man inte behöver vara rädd om som kan agera "mjölkrumsterminal".

Däremot, måste det vara HDMI?
What Is The Maximum Length Of A VGA Cable?

Sen får jag inte fram något vettigt säkert svar om maximal längd på PS/2-kabel för mus och tangentbord men går väl och prova sig fram. ' :smile:
Så... om det råkar finnas lite "gammalt skit" i bra-te-ha-arkivets elektronikhylla kanske det går att sy ihop något. ' :smile:
Annars tycker jag den där tanken om en laptop verkar vettigast.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



Towil

#32 » 16:59:31, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte två datorer med skärm och tangentbord
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

PeterR

#33 » 19:50:52, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att man helst bara vill ha en PC har delvis med att det viktigaste programmet som körs är något ”instabilt” och kräver vissa inställningar. Tanken var då att ändå kunna komma åt programmet via den extra skärmen, utan att behöva ta av sig skorna och ladugårdskläderna (bonden vill ha rent på kontoret/fikarummet). Om
användaren är tvungen att starta en extra PC och köra remote access kommer det sannolikt bli så att användaren istället skriver ändringar på papperslappar då han/hon tycker det är för krångligt. Om sen ändringarna någonsin blir införda är långtifrån säkert. Om han/hon bara rör vid en mus så skärmen vaknar så blir möjligen systemet/programmen använda som det är tänkt. KISS helt enkelt. Om det initialt kostar en extra slant tar man igen det i produktionen. Att PCn är gammal betyder inte att den är speciellt sliten. Tror att bonden hittade den som mer eller mindre obrukad. Win7 är ju tyvärr ett krav...
Såg att det fanns olika extenders för DVI, HDMI, USB osv. Både som enskilda och som kombinerade. Borde kunna hitta något som passar här. Steg ett blir att prova trådlöst tangentbord/mus
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

nimrod_pro

#34 » 20:12:13, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju aktiva USB-kablar med.

Här är en som klarar 10m enligt ditt önskemål.
https://www.kjell.com/se/produkter/dato ... ter-p98603

Köp sedan en 10 meters vga så är du i hamn.
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Holger (trådstartaren)

#35 » 20:15:26, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Att man helst bara vill ha en PC har delvis med att det viktigaste programmet som körs är något ”instabilt” och kräver vissa inställningar. Tanken var då att ändå kunna komma åt programmet via den extra skärmen, utan att behöva ta av sig skorna och ladugårdskläderna (bonden vill ha rent på kontoret/fikarummet).

Jag hade satt en extra billig laptop eller PC i det andra rummet och kört remote desktop till Win7-datorn med det viktiga programmet (om det går).

Jag jobbar i homeoffice sedan 13 månader nu och loggar in mig i firmans nätverk via en VPN-tunnel.
Den STORA nackdelen är att det tar EVIGHETER att flytta små filer och zippa upp stora paket.
Vi har dock en arkiv-PC hos IT som vi endast använder till att arkivera projekt, den loggar man in sig via remote desktop.
Jag har kommit på att jag kan göra en massa på den, och eftersom den är inom firmans nätverk går allt blixtrande snabbt.
Har inte talat om det för de andra kollegorna än ...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

rid54

#36 » 22:15:11, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om "huvuddatorn" kör ett viktigt program och det krävs viss miljö (Win 7) så är det väl bara att acceptera. Problemet att köra programmet i fråga från en annan plats bör kunna lösas enklast med en desktop server på huvuddatorn och en "manöverklient" på nån billig maskin där man vill jobba. Detta har sagts tidigare, men förtjänar att nämnas igen... Klienten behöver ju inte ens köra Windows, så det kan ju vara nåt billigt laptopskrälle med Linux. Allt det viktiga händer ju på huvuddatorn och det är därifrån all filutväxling med ev andra saker på nätverket sker - manöverplatsen är bara en fjärrvy av vad som händer. Och anslutningen är vanlig LAN-uppkoppling, trådlöst eller kablat. Och om man vill ha det lite rough på manöverplatsen, kan man ju haka på ett tätt tangentbord och en skyddad skärm lokalt på den dator som står där. De flesta laptops kan man ju köra med locket stängt, så den bör inte behöva vara av nån speciellt tålig typ heller om man placerar den på ett vettigt ställe. Det är då endast en "extra pryl" som behövs, plus lite mjukvara av vilken det nog går att hitta gratisversioner (fjärrskrivbord, server och klient). Och så nätverket, förstås...

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

QV_

#37 » 22:57:56, 03-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men en riktig maskinist bygger väl en mekaniska fingrar som knappar på det enda tangentbordet och ställer upp en videokamera som filmar skärmen?
Då behöver man inte röra något i den känsliga WIN7 installationen.

Jag skall ju köra remote på mina mätinstrument.
Det är jättelätt säger säljaren. Det löser sig självt. Har visat det många gånger..
Jaha skall du inte köra på samma nätverk.. Över internet? humm då var det inget roligt längre...

Kan förstå frågeställaren, att man inte vill röra en instabil installation med ytterligare ett program som skall köras.
Desutom något som man troligtvis inte gjort innan och väldigt få i sin närhet som gjort det.
För en nätverkstekniker som använder det dagligen så är det ju "lätt".
Fick förövrigt rådet att skippa alla programvaror för fjärrstyrning som följde med instrumentet och köra teamviwer. Det skall då vara det enklaste sättet att komma igång om man då inte är nätverkstekniker, för då fungerar även VNC som dom rekommenderar... Har WIN8 i instrumentet.

Har grejor för att fördela upp 1 dators skärm till 4 olika ställen. VGA kontakt, inget 4K stuck. Till salu, förmodar att jag inte kommer att använda det.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ulf

#38 » 15:23:31, 03-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det länge sedan, hur har det gått med detta, Holger?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se