Telia har boxat in sig i ett hörn...
Moment 22 för kunderna.
Följande möjligheter finns:
- personlig kod. Den sänds till den brevlåda man är skriven med (alltså inte till det postombud man är skriven till; enligt Bredbandskundtjänst 27/4) => beställde givetvis koder. När de kommer?... vi får se...
- senaste (inom 3 månader) faktura (!... inte räkning...) OCR nummer => det "låser upp kundkontot" så kundtjänst kan hjälpa.
Far kommer att säga upp sitt Telia abonnemang, så fort det går.
Telia har -inte- några uppsägningsblanketter (!) - detta bekräftade man från huvudkontoret i Sthlm som jag ringde idag. Man blev förskräckt över hur far behandlats och att vi inte fått "hjälp" trots så många samtal in till Telia i ärendet. (! - den loggen fungerar tydligen felfritt hos operatören!... varför fungerar då inte de andra?...)
...jag vill ha skriftlig bekräftelse på att abonnemang och avtal har sagts upp... ska man verkligen behöva stämma Telia till domstol för detta?!
I torsdags 21 sade man att man skjutit fram förfallodatum och beställt ut räknignskopia... i fredagas morse så... konstaterades att så inte skett, så man gjorde det då
... i tisdags då jag ringde in igen för att räkningen inte kommit, så konstaterades att förfallodatum inte var ändrat, och någon räkning hade inte sänts heller... o så slutade det samtalet med luren i örat på kundtjänst... (lätt o räkna ut hur kundtjänst drev det samtalet!...)
Två chefer har löpande fått meddelande om att räkning inte kommit. De brukade svara, nu svarar de inte...
Idag när jag talade med huvudkontoret frågade de mig om jag inte fått tala med enheten som handlägger kunder som blivit dåligt bemötta och behandlade (ingen har nämnt att någon sådan grupp finns...). De blev förfasade över ärendets utseende, och konstaterade att koder har beställts ut från bredbandservice (som de sa att de gjorde), men ingen räkning har beställts... så, de -sa- att de ändrat förfallodatum (NB: det var ytterst noga med att -inte- ange det nya förfallodatumet!...) och att de beställt ut en räkningskopia åt far. Jag sa; bra! Då kommer den i slutet på nästa vecka. Då fick jag svaret; "...i bästa fall..." med svävande tonfall...
=> ska jag tro på dagens påstående... Telias trovärdighet existerar inte som konsekvens av de här två veckornas händelser.
Villaägarna har gett mig förslag på 3 advokatbyråer som sysslar med avtalsrätt.
...blir dyrt... men billigare än det elände Telia kan ställa till med...
Konsumentverket har aktiverat ärende.
Diskrimineringsombudsmannen har aktiverat ärende.
PTS vägrar agera.
Telekområdgivarna kan inte sina saker - så att kontakta dem var meningslöst.
Polisen går inte att nå - anmälan är sänd till registrator, så undan kommer snuten inte!
Kronofogden talade om att 1927:56 fortfarande gäller och handläggs fortfarande av Länsstyrelsen. Det är en kostnadsfri tjänst, men kan endast användas efter det att skuld förfallit och mottagare av ersättning inte går att nå, eller vägrar att ta emot ersättning.
ARN avvaktar pappersanmälan. Lite dö-fött med ARN... de gör liksom inte något...
Alla dessa tim-kostnader och arbetsinsatser, bara för att Telia vägrar skicka ut en räkningskopia på 448kr?!
Länsstyrelsen hade en överraskning!
ALLA företag ss Telia skall ha ett konto till vilket man kan sända medel; ett alternativt konto till det som räkningen är utställd på! Länsstyrelsen vara mycket förvånad över Telias undanhållande av den tekniska lösningen, som är till för just situationer som denna!
Nu är det säkert de av er läsare som säger: "men för ... vad bråkar du om?!" Det är ju bara att betala ju!...
Det är ju -det- vi försökt ordna med sedan vi upptäckte att räkningen inte kommit, ju!
Orsaken till att ta i så hårt är lagstiftningen. OM skatteverket beivrat och stoppat felanvändningen av ordet Faktura som används istället för ordet Räkning, så skulle inte situationer som denna uppstå. Detta bekräftade Kronofogden när jag talade med dem idag; Faktura = rätten att lämna till inkasso eller kronofogde på förfallodagen. Räkning = skall utgå 3st påminnelser, och får därefter endast lämnas till kronofogde för indrivning!
För att söka undvika betalningsanmärkning och inkasso, så -måste- man ta i så här absurt när man har att göra med Faktura!...
Dvs, Telia målade också in sig detta hörn...
Allt för, 448kr?!
Hade jag vetat om Lag 1927:56 förra veckan så hade jag föreslagit Telia att "då använder vi väl den då!"
OM jag vetat om att Telia -ska ha- ett "slask konto", så hade jag självklart begärt kontonumret av dem o satt in pengarna redan förra veckan!
Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.