Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

epost, e-post, elektronisk post, leverantörer

75 inlägg • Sida 5 av 5
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

tortap

#61 » 10:29:10, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I första stycket finns länken till inställningar för ett personligt gmailkonto. Resten av texten handlar om googles gsuite alltså deras programsvit för företag. Då administreras epostinställningar centralt av en administratör.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C



Holger

#62 » 12:21:48, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha!
Vem f#n använder Google som företagsmail?
Många företag förbjuder t.om att Google Translate används, av flertalet anledningar, bla för att hemliga dokument översattes med det. Helt otroligt.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

roddjer

#63 » 13:10:50, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...
b) Gmail hjälp
- du måste logga in som administratör
- för att kunna det måste du skapa ett nytt konto, "administratör"
...

inlägg #26

Som jag tolkade det är det en sökning i Googles "Hjälp" som har lett dc_ på avvägar. Tyckte redan från början det verkade väldigt märkligt om Google skulle kräva admin-behöriheter lokalt på "min" PC för ändringar i ett redan installerat program, åtmindstone för en sån sak som uppgifter för en mejlserver. Nåväl, så verkar det inte vara, det är en annan typ av admin som Google far efter. Inget dc_ behöver bry sig om.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Towil

#64 » 13:19:57, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Aha!
Vem f#n använder Google som företagsmail?
Många företag förbjuder t.om att Google Translate används, av flertalet anledningar, bla för att hemliga dokument översattes med det. Helt otroligt.


Många https://www.cnbc.com/2020/04/07/google- ... omers.html
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Holger

#65 » 13:45:49, 17-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, inte mycket man kan klaga på då ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg (trådstartaren)

#66 » 22:22:09, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade behov av att kontakta min tillofrånileverantör... både för lur och nät (adsl)... börjar bli fullständigt orimligt hutlöst dyrt!...
Telia vägrar svara om man inte legitimerar sig?!
För allmänna frågor om ens eget abonnemang?!
Har de fullständigt tappat allt vett och reson?!
Är alla andra tillofrånileverantörer lika tossiga?

=> vi kommer med hög sannolikhet att säga upp både tillofrån och adsl pga hur Telia beter sig och agerar. Det går inte att ha att göra med en leverantör som rent ut sagt dj.* med sina kunder! Sista given är att de inte skickat ut räkningen för mars - o kundtjänst -vägrade- svara "du måste legitimera dig med BankID" ?! Ska de ha sina pengar, eller inte?! Tjafsa om att skicka ut räkning?! De måtte blivit fullständigt från vettet!
När... det är en annan fråga... måste tydligen åka till en Telia butik för att kunna säga upp avtalen?!... o då blir närmaste tillgängliga 9 mil bort (!)
Konstigt land!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rid54

#67 » 07:29:17, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några tanka om e-post, procedurer/protokoll och säkerhet.

Alla e-postservrar har SMTP, det är så de kommunicerar med varanda. En vanlig e-postklient i ens egen dator (som Thunderbird eller liknande) talar SMTP med servern när ett mail ska skickas. E-postklienterna (de klassiska) hämtar mail från den server "man tillhör" med POP3, och det är nog inte många e-postservrar som inte kan snacka POP3, det gäller bara att man vet vilka inställningar den kräver avseende portar, autentisering etc. Man kan faktiskt göra detta manuellt (med Telnet), men det är mer tråkigt och besvärligt än kul.

En normal POP3-session slutar med att e-postklienten skickar ett delete-kommando för de mail som just hämtats hem och då förvinner de från servern. Detta kan väljas bort med en inställning i klienten om att "lämna mailen kvar på servern", men då fylls ju kontot upp till slut.

"Webmail" är bara en internetsida, som ligger på e-postservern och som talar med ens e-postlåda, man "fjärrläser" sin mail, kan man säga. Mailen är då alltid kvar på servern tills man aktivt tar bort dem. Om man gillar att låta nån annan sköta viktig backup är det ju en enkel lösning, men säkrare är att göra egen backup på sina egna mail hemma.

Ett e-brev kan endast "avlyssnas" när det skickas från klient till server, eller hämtas från server till klient. Sedan är det såklart läsbart om man har adminrättigheter på e-postservern (mottagande), så länge det ligger där, men kör man POP är det normalt inte kvar så länge. Med webmail kan det ju bli liggande... tills man kommer ihåg att ta bort det.

Men att tala om e-post och säkerhet i samma stycke är rätt dumt. I princip är det vykort som skickas, om man inte chiffrerar sina meddelanden.

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

magloman

#68 » 08:21:23, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man hotmail eller office365 så krypteras all emailtrafik per automatik så den är väldigt svår att avlyssna. Mindre webhotell som kör andra lösningar kan nog köra okrypterat.

Har man outlook i sin dator och kör mot hotmail eller office365 så går all trafik via https och kryptering.
Om man inte manuellt ändrat detta.

Äldre lösningar som pop och smtp har inte inbyggt stöd för kryptering. Det är lösningar som kom på unix på 80-talet.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

igelkottar

#69 » 19:24:55, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till när det gäller web mail, så har många leverantörer även ett eget spamfilter som tar han om vanligt mail också,
som borde passerat deras filter, men som alltså hamnar i spam korgen som man måste koppla upp sig till för att se de mailen. Deras filter är urusla. :aaargh:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

rid54

#70 » 20:00:13, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Webmail har inte så många egna funktioner, det mesta finns i implementeringen av SMTP-servern (vilka meddelanden som förkastas, hur filtrering sker innan meddelandena hamnar i inkorgen etc). Webmail är ett sätt att komma åt sina meddelanden via ett websidegränssnitt, i stället för genom POP eller IMAP, men serverfunktionerna bakom gränssnittet är nog oftast de klassiska. Spamfiltrering är alltid en balansgång mellan att acceptera för mycket skräp eller riskera att nåt intressant blir spamklassat. Med en bra POP-klient kan man ställa in sitt eget spamfilter och då har man ju bättre koll.

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

dc_lindberg (trådstartaren)

#71 » 21:19:16, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Far har inte fått räkningen för telefonen för April... den förfaller 2/5 (dvs på måndag).
Jag har ringt kundtjänst totalt 4-5ggr sedan förra veckan.
Fakturaavdelningen ringde mig i fredags.
Har skickat SMS till ett par chefer vars mobilnummer jag har fått i förtroende; de fick meddelande i måndags, tisdags och idag... ingen räkning har skickats till far, och ingen beställd räkningskopia har heller sänts till far... Telia -vägrar- tydligen skicka far räkningen!!!
:aaargh:

Nu är det alltså riktigt illa!
Eftersom Telia envisas med att kalla räkning för Faktura så hamnar man genast i en synnerligen otrevlig situation!
Faktura får -endast- utställas på företag med registrerat organisationsnummer!
Faktura får överlämnas till indrivning på förfallodagen.
ALLA andra kunder är "privatkunder" och till dem får endast Räkning utfärdas!
Innan man får överlämna räkning till Kronofogden så måste kunden fått 3st påminnelser!

Villa Ägarnas juridiska rådgivning blev milt sagt häpen över vad Telia gör mot far. De gav mig samma råd som jag gett far... man måste anlita en advokat och stämma Telia att lämna ifrån sig räkning och uppsägningsblankett för abonnemanget.

Eftersom uppstå att skada far ekonomiskt är mer än väl uppfyllt kriterier vid detta laget har Polisen sökts... det går inte att nå polisen nu... de sysslar bara med att utfärda pass... så de... "passar på" att ta upp anmälningar...
Åklagarkammaren har fått kopia på öppningsanmälan som man kan göra genom att skicka e-brev till registrator att polisen.
DO får ock ta tag i detta då det är uppenbar diskriminering av äldre!
Konsumentverket har redan registrerat anmälan - de kommer att begära komplettering.

En räkning för 448kr har nu orsakat kostnader i samhället på över 50 000kr i tjänstekostnader!!!
Telia har -valt- att dra på sig ett antal anmälningar och negativ "reklam", för 448kr?!...
Självklart vågar far inte vara kvar som kund hos Telia med detta facit om vad det är för företag!

Abonnemanget är tecknat av min farfar kring 1930.
Det överfördes utan lov av Televerket 1988 på min far i och med att min farfar gick bort. Min farfar var då 95 år ung, som far är idag.
Troligtvis är det det äldsta telefonabonnemanget i Sverige!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Gadgetman

#72 » 23:21:31, 27-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ikkje Telia ei nettside der du kan se påløpte kostnader og rekningar? Og betale dem samtidig?
Gadgetman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:48, 19-04-2022
Norge
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BMC minitractor med graveaggregat.

rid54

#73 » 08:15:56, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror allting på Telias hemsida kräver e-legitimation, vilket kan utesluta en del kunder från viktiga tjänster. Moment 22?
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

tortap

#74 » 08:34:24, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade. Det är värre än så. Telias hemsida kräver inte e-legitimation utan BankID. Det är inte en giltig svensk legitimation och inte alla i landet kan få BankID. Det finns åldersgränser, asylsökande kan inte ha det osv osv.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

dc_lindberg (trådstartaren)

#75 » 17:49:21, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Telia har boxat in sig i ett hörn...
Moment 22 för kunderna.

Följande möjligheter finns:
- personlig kod. Den sänds till den brevlåda man är skriven med (alltså inte till det postombud man är skriven till; enligt Bredbandskundtjänst 27/4) => beställde givetvis koder. När de kommer?... vi får se...
- senaste (inom 3 månader) faktura (!... inte räkning...) OCR nummer => det "låser upp kundkontot" så kundtjänst kan hjälpa.

Far kommer att säga upp sitt Telia abonnemang, så fort det går.
Telia har -inte- några uppsägningsblanketter (!) - detta bekräftade man från huvudkontoret i Sthlm som jag ringde idag. Man blev förskräckt över hur far behandlats och att vi inte fått "hjälp" trots så många samtal in till Telia i ärendet. (! - den loggen fungerar tydligen felfritt hos operatören!... varför fungerar då inte de andra?...)
...jag vill ha skriftlig bekräftelse på att abonnemang och avtal har sagts upp... ska man verkligen behöva stämma Telia till domstol för detta?!


I torsdags 21 sade man att man skjutit fram förfallodatum och beställt ut räknignskopia... i fredagas morse så... konstaterades att så inte skett, så man gjorde det då :-)... i tisdags då jag ringde in igen för att räkningen inte kommit, så konstaterades att förfallodatum inte var ändrat, och någon räkning hade inte sänts heller... o så slutade det samtalet med luren i örat på kundtjänst... (lätt o räkna ut hur kundtjänst drev det samtalet!...)
Två chefer har löpande fått meddelande om att räkning inte kommit. De brukade svara, nu svarar de inte...
Idag när jag talade med huvudkontoret frågade de mig om jag inte fått tala med enheten som handlägger kunder som blivit dåligt bemötta och behandlade (ingen har nämnt att någon sådan grupp finns...). De blev förfasade över ärendets utseende, och konstaterade att koder har beställts ut från bredbandservice (som de sa att de gjorde), men ingen räkning har beställts... så, de -sa- att de ändrat förfallodatum (NB: det var ytterst noga med att -inte- ange det nya förfallodatumet!...) och att de beställt ut en räkningskopia åt far. Jag sa; bra! Då kommer den i slutet på nästa vecka. Då fick jag svaret; "...i bästa fall..." med svävande tonfall...
=> ska jag tro på dagens påstående... Telias trovärdighet existerar inte som konsekvens av de här två veckornas händelser.

Villaägarna har gett mig förslag på 3 advokatbyråer som sysslar med avtalsrätt.
...blir dyrt... men billigare än det elände Telia kan ställa till med...



Konsumentverket har aktiverat ärende.
Diskrimineringsombudsmannen har aktiverat ärende.
PTS vägrar agera.
Telekområdgivarna kan inte sina saker - så att kontakta dem var meningslöst.
Polisen går inte att nå - anmälan är sänd till registrator, så undan kommer snuten inte!
Kronofogden talade om att 1927:56 fortfarande gäller och handläggs fortfarande av Länsstyrelsen. Det är en kostnadsfri tjänst, men kan endast användas efter det att skuld förfallit och mottagare av ersättning inte går att nå, eller vägrar att ta emot ersättning.
ARN avvaktar pappersanmälan. Lite dö-fött med ARN... de gör liksom inte något...

Alla dessa tim-kostnader och arbetsinsatser, bara för att Telia vägrar skicka ut en räkningskopia på 448kr?!
Länsstyrelsen hade en överraskning!
ALLA företag ss Telia skall ha ett konto till vilket man kan sända medel; ett alternativt konto till det som räkningen är utställd på! Länsstyrelsen vara mycket förvånad över Telias undanhållande av den tekniska lösningen, som är till för just situationer som denna!

Nu är det säkert de av er läsare som säger: "men för ... vad bråkar du om?!" Det är ju bara att betala ju!...
Det är ju -det- vi försökt ordna med sedan vi upptäckte att räkningen inte kommit, ju!
Orsaken till att ta i så hårt är lagstiftningen. OM skatteverket beivrat och stoppat felanvändningen av ordet Faktura som används istället för ordet Räkning, så skulle inte situationer som denna uppstå. Detta bekräftade Kronofogden när jag talade med dem idag; Faktura = rätten att lämna till inkasso eller kronofogde på förfallodagen. Räkning = skall utgå 3st påminnelser, och får därefter endast lämnas till kronofogde för indrivning!
För att söka undvika betalningsanmärkning och inkasso, så -måste- man ta i så här absurt när man har att göra med Faktura!...
Dvs, Telia målade också in sig detta hörn...

Allt för, 448kr?!
Hade jag vetat om Lag 1927:56 förra veckan så hade jag föreslagit Telia att "då använder vi väl den då!"
OM jag vetat om att Telia -ska ha- ett "slask konto", så hade jag självklart begärt kontonumret av dem o satt in pengarna redan förra veckan!

Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se