Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick SnackDatorer/telefoner, hård- och mjukvara

epost, e-post, elektronisk post, leverantörer

75 inlägg • Sida 2 av 5
Snacka datorer och telefoner i detta forum.

magloman

#16 » 16:42:40, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jpd:
När os inte längre får uppdateringar blir det osäkert och nekas av fler o fler hemsidor och programvaror.
På windowssidan är det sjuan som slutar att funka på fler och fler sidor samt svårt med rotcertifikat mm

Överlag ska man inte hålls på internet med gamla osupportade grejer annat än om man är erfaren och vet vad man sysslar med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



roddjer

#17 » 17:28:01, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...
Det jag vill ha är ett vanligt stantard e-post konto som man "pop:ar" hem; dvs tömmer så fort man "hämtat hem" e-posten. Den skall ligga i min datar på min hårddisk, och ingen annan stans!... (eller så får det vara)

Förra gången jag lyfte fråga fick jag förslag på ett Schweiziskt företag, eller rättare sagt ett företag med adressen .ch och i Bern om jag minns rätt.
Många kockar gör soppan mer "spännande"... att gå över ån efter vattnet... hm...

Reflektioner, tankar och åsikter?
Tips, förslag och rekommendationer?


En detalj. Bara för att man kör POP är ingen garanti att de försvinner från servern. Finns möjligheter att ställa in så att kopior lämnas på servern. Börjar sen den synkroniseringen krångla... ' :myzsko: ' finns en del trådar om det i Thunderbirds hjälpforum. Tänk dig scenariot att du tar alla skruvar du äger, häller i en hink, skakar om, och sen vill sen vill du ha en specifik sort och längd... Lycka till! Mycke nöje! En haltande parallell men ungefaär lika roliga att komma till rätta med tror jag.

Det Schweiziska företaget kan det ha haft en produkt som heter ProtonMail?

dc_lindberg skrev:...
Varför jag vill ha e-breven hämtade hem från server till min dator, är för att jag vill ha det så.
Jag har -inget- behov av att ha e-post tillgänglig åt mig över hela globen 24-7. Jag tar han om min e-post när jag är hemma och har datorn igång. När jag är klar, då stänger jag av datorn.
...

Ok. ' :thumme: ' :skriva2:
dc_lindberg skrev:...
Därmed har jag säkrat att e-breven är under min kontroll i den mån detta låter sig göras.
...

Mmm ... njaa ... nyckelordet här är "kontroll" och vad du menar med det. Menas att "någon annan" inte ska kunna "samla data/mönster" eller "se något" så är det inte så. Då behövs som sagt någon forrm av kryptering. ProtonMail kan nog vara ett bra alternativ i så fall. Har själv tittat på just dem förut vid ett tillfälle men det blev inget av det just då av ren snålhet och lättja. Ska fundera på saken några år till. ' :cool:
Föredras POP av andra anledningar, fine, kör på ba'. ' :driver:

--------------------

Tillägg: Vilken klient kör de med nu?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

dc_lindberg (trådstartaren)

#18 » 11:06:37, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...och om man nu vill läsa e-brev i lugn och ro, när man har tid, och att bearbeta svar, när man har tid - och -inte- är uppkopplad?...
Blir intressant att hör hur man löser det, utan att ha popat hem posten till sin egen dator...

Självklart förstår jag att kommentarerna baserar sig på förväntan att -alltid- vara ansluten till nätet... det är liksom förutsättningen för att resonemanget skal hålla...
Mer komplicerade svar tarvar mer arbete att svara på... o jag har redan haft störningar som lett till att arbete på G blivit uppätet av hungriga elektroner... alltså, har jag det i min dator, så har jag bästa kontollen över det.
Gällande sekretess (för det är det som en del svar/kommentarer berör), på nätet?! Godtrogen, blond och blåögda alltså?... Det finns en faktor till, en faktor som tydligen inte är lika medvetandegjord, exponeringsfaktorn. Varje gång som något görs tillgängligt kan man iskallt räkna med att riskfaktorn för "besök" ökar med Y, och Y kan med gott samvete anges till 4 eller högre... Detta gör att för varje gång som G-mail kontot besöks, ökar risken för att obehörig kommer åt det med 4ggr. Loggar man in och stannar på kontot för att utföra arbeten så ökar Y med faktorn z (?) vilket är en ogreppbart hög risk.
Detta kallas för riskbedömning. Grundläggande psykologi. När individen inte klarar av att identifiera risken så tolkar den risken som icke existerande och ett beteende blir då att hantera situationen som riskfri... Detta den mest grundläggande stenen i spioneri så att säga: att informationsgivarna saknar insikt om värdet på den information de besitter och lämnar ifrån sig, samt insikten och hur skadligt det kan vara, eller bli, för den själv (riskanalys). Förståelse och insikt för risker gör att man ger sig själv val - vilka risker man är beredd att utsätta sig för och vilken nivå och omfattning av risker som är acceptabla. Hela detta fundamentala överlevnadsprogram, som alla individer har genetiskt och fysiologiskt, är satt ur spel av internet (gällande just risk platsen internet)...
Det är bara de som inte förstår, inser och begriper, att allt som görs på, över och via, nätet är ett kalkylerat risktagande, som fäller vissa av de kommentarer som lämnats ombett på min fråga om e-postleverantör. Mitt val av risktagande är alltså att mot bättre vetande och förstånd, använda internet och dess funktion e-post. Det är en -kalkylerad- risk som har värderats. Det finns visst man kan göra för att minimera risken, och det är att pop-hem meddelandena. POP är långt ifrån riskfritt, men det ger i sammanhanget bättre odds, och framförallt användbarhet. Outlook Express hade en funktion som jag haft oerhört mycket nytta av - man kunde spara e-post filerna kompletta (dvs månad för måndag) och att spara enskilda e-brev i egna foldrar/mappar med undermappar in/ut. Window Live! tillåter inte detta, och jag har heller inte hittat att jag missat dessa lagringsfiler i programmet. När man talar om GB utrymme för e-post, så är inte dessa alternativ användbara som högrisktagarna advokerar... När Tele2 ökade till 30GB trodde jag "det där fyller jag aldrig!"... jo tjena!... det kontot fungerar tyvärr så att jag måste "för hand" rensa det över nätet, lite då och då... hamnar snabbt på 110-115% fyllt... o då är det knepigt att tömma det!... Måste ha så sedan en krasch med Win7 som inte kan via Firefox pop-a hem e-posten därifrån... har inte hittat felet i Firefox. Uppstod när Outlook Express upphörde att fungera.

Så, frågan var inte om säkerhet. Vill man vara säker på att information sprids i begränsad omfattning, och långsamt, så är det idag inte längre möjligt... inte ens pappersbrev kan man vara säker på då det finns de som läser av dem med ex., adobeacrobat och gör om dem till digitala...
Den gamla devisen om vilket sätt som är bäst för att en hemlighet skall stanna mellan två personer gäller idag än mer och hårdare...

Frågan var så enkel och banal att endast några få svar har fokuserat på den:
:back_to:
Det jag vill ha är ett vanligt standard e-post konto som man "pop:ar" hem; dvs tömmer så fort man "hämtat hem" e-posten. Den skall ligga i min datar på min hårddisk, och ingen annan stans!... (eller så får det vara)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jpd

#19 » 11:59:11, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket lättare att ge råd om man förstår motivet till ett visst val. Därför frågade bland annat jag om varför du ville ha det så.
Det handlar inte om att misstänkliggöra dina motiv - utan att skaffa underlag för att ge dig ett bättre svar.
Tyckte inte det var mycket bland svaren som förutsatte konstant uppkoppling.

De flesta epostleverantörer funkar med POP. Välj vilken som. Förstår inte varför det är ett problem.

Här är några förslag på möjliga ändringar (utanför frågan - men med bästa välvilja)
- egen domän gör att du vet att du slipper byta epostadress i framtiden.
- Även med IMAP kan du ta bort mailen från servern. (Flytta till en lokal folder) Off-line läsning är inte heller något problem med IMAP

2 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Holger

#20 » 12:33:21, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med Gmail och pop:a hem det.
Alternativt köp domän hos one, skapa en mailadress, pop:a hem det.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

roddjer

#21 » 21:59:36, 14-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
jpd, inlägg #19, :thummar: ' hear, hear...

dc_lindberg skrev:... o jag har redan haft störningar som lett till att arbete på G blivit uppätet av hungriga elektroner...

Det här låter som något som skulle kunna ha med krånglande POP-synkronisering att göra. Komma åt samma mejlkonto från två olika fysiska platser, jobbet/sommarstugan/whatever och lilla skrivbordet hemma i källaren vid olika tidpunkter under dagen. Kan, beroende på inställningar i klienten, grusa till det ordentligt.

dc_lindberg skrev:...Godtrogen, blond och blåögda alltså?...

Icke. Men varför krångla till det i onödan. Det du vill åstadkomma kräver inte explicit använding av just POP precis jpd pekat på. Hänger mera på vilken klient som används och dess möjligheter och begränsningar (och kvalitet).

dc_lindberg skrev: allt som görs på, över och via, nätet är ett kalkylerat risktagande,
... som livet i övrigt alltså... ' :coffee:

dc_lindberg skrev:Outlook Express hade en funktion som jag haft oerhört mycket nytta av - man kunde spara e-post filerna kompletta (dvs månad för måndag) och att spara enskilda e-brev i egna foldrar/mappar med undermappar in/ut. Window Live! tillåter inte detta, och jag har heller inte hittat att jag missat dessa lagringsfiler i programmet.

Nu har jag hållt mig ifrån Outlook senaste 20 åren likt en naken man doppad i honung håller sig ifrån bin och björnar så jag är inte 100 på hur Windows Live ser ut och fungerar men jag tror det du vill åstadkomma kan jag göra med Mozilla Thunderbird. Varje mejlkonto, om man har flera, tilldelades en egen mappstruktur i huvudvyn. Undermappar kan man sen skapa fler efter behag, kanske inte hur som helst, men jag har inte stött på några större hinder vad jag kan minnas. Utöver denna finns även en "Lokal" mapp. Allt som du flyttar dit, sparas där (lokalt på hårddisken i din Profile under Roaming i AppData (Win 10)) och synkas inte med servern. Om du sen, som jag, tar kopior regelbundet på hela mappen "Profiles" har du alltid flera uppsättningar, minst, av tidigare mejl.

dc_lindberg skrev:När man talar om GB utrymme för e-post, så är inte dessa alternativ användbara som högrisktagarna advokerar... När Tele2 ökade till 30GB trodde jag "det där fyller jag aldrig!"... jo tjena!... det kontot fungerar tyvärr så att jag måste "för hand" rensa det över nätet, lite då och då... hamnar snabbt på 110-115% fyllt... o då är det knepigt att tömma det!... Måste ha så sedan en krasch med Win7 som inte kan via Firefox pop-a hem e-posten därifrån... har inte hittat felet i Firefox. Uppstod när Outlook Express upphörde att fungera.

Rensa servern för hand? ' :klia: ' Låter också som en inställning i klienten som inte lirar med leverantörens. Hade själv ett liknande problem där borttagna mejl i klienten återställdes vid nästa inloggning vilket också betyder att en del utrymme går åt på servern men kom till rätta med det också efter lite fipplande med mappinställningar för respektive konto.

dc_lindberg skrev:Frågan var så enkel och banal att endast några få svar har fokuserat på den:

Tja... Sen är det till sist också så att...

...som man frågar får man svar...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

dc_lindberg (trådstartaren)

#22 » 10:17:22, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...som man frågar får man svar.

Frågan skulle, borde, ha varit samma som jag ställde för ett tag sedan men hittar inte igen vare sig fråga eller svar. Det var därför jag startade den här tråden.

Frågan var:
- nu när Tele2 och Telia, och säkerrt andra med dem, slutar med att tillhandahålla e-postmöjlighet genom/av dem; hur gör man då?

Följdfrågan som snarare enbart var info om att jag redan har testat andra leverantörer ss Gmail, Hotmail, Yahoo-mail, men inte fått Outlook Express, eller andra e-posthanterare att hämta och lämna posten automatiskt från min dator. Att sitta ansluten via nätet och skriva e-posten på nätet, är ett onödigt risktagande var av ett är att det instabila nätet kopplar i och ur en efter behag... o -då- är allt pågående arbete borta... o så får man börja om... Alla de andra allvarliga riskerna blir små i jämförelse med den irritation som uppstår till följ av att någon stänger av elektronflödet och därmed saboterar verksamheten!...

Problemen med Mozilla kan ha uppstått när jag var -dum- nog att installera Win10 (tror det var av ett oförsiktigt knapptryck). Vill inte ha eländet, så jag avinstallerade de så fort jag insåg att -näe! vilket "skräp"!-.
Det enda rätta är att installera om Win7 - men den skivan har jag lagt på ett säkert ställe...

Så, frågan om hur att lösa är tydligen snarare fråga om vad som är fel i min dators programvaror som handterar e-postprogram?
Det är i vart fall så svaren och kommentarerna pekar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Towil

#23 » 13:35:45, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag läser dina svar så verkar det mera som det är problem med din hårdvara/mjukvara dvs dator och nätverket än själva eposten.
Operativsystem och routrar är "trasiga" långt innan de fysiskt lägger av. När det inte längre kommer uppdateringar så är de säkerhetsmässigt förbrukade.

Ibland så behöver man installera om datorn helt och radera allt och börja om från början. Eller så köper man en ny dator så slipper man installera om och man får en snabbare dator på köpet. Var 5:e år är ganska lagom nu mera.

Så att längta efter XP eller Win 7 är att sätta krokben för sig själv. Ingen tar hänsyn längre till att det skall fungera på dessa längre.Samt att man inte längre får några säkerhets uppdateringar.
Där av att man inte kan neka uppdateringar för evigt på windows 10. Man blir uppgraderad lite hela tiden, inga stora versions uppdateringar på Windows längre.

Outlook express fick sista uppdateringen för 12 år sedan så den kan du nog glömma.

Några råd om POP mail har jag inga att ge. Är ca 20 år sedan jag gick över till webbaserad mail.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

magloman

#24 » 13:38:51, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du ha enkel mail så kör microsofts gratis mail i en ipad.
Funkar ”jämt”. Kan inte minnas nåt problem med den kombinationen. Eller inte med iphone heller.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ulf

#25 » 14:37:53, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En klient som är betydligt bättre än winmail & Co är ju Zimbra-Desktop.
Väl i stil med Outlook.
Nu har jag aldrig kört pop på den i någon större utsträckning.

Bara ett tips när man får MS-klåda.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

dc_lindberg (trådstartaren)

#26 » 18:10:39, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roade mig med att se varför jag misslyckats med Gmail.

A) logga in... ja ja funkar när jag kommer ihåg koderna
Windows Live säger:
- Aktivera IMAP; gå till hjälp på Gmail

b) Gmail hjälp
- du måste logga in som administratör
- för att kunna det måste du skapa ett nytt konto, "administratör"

Där tröttnade jag... registreringar för registreringarnas skull in absurdum.
Gå över ån efter vattnet...
Vid det här laget har jag redan glömt inloggning till gmail kontot... för krångligt; o inte ett dugg säkrare för det!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Holger

#27 » 18:33:37, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt sett är man ju inloggad som admin hemma eller?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

cekstam

#28 » 18:48:46, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den jättestora skillnaden mellan att gå från t.ex. ett @tele2.se eller @telia.com-konto är att du gör dig själv till produkten istället för bredbandet som förut innehöll den tjänsten. ALLA gratistjänster som erbjuder mail läser, indexerar och säljer (direkt eller indirekt) alla uppgifter dom kan komma över om dig genom din e-post.
Går man dessutom på ett gmail.com eller outlook.com-konto så skriver dom det rakt ut, det är bara att läsa Microsofts OST (Online Service Terms) eller Googles dito (som de flesta aldrig orkar göra), båda dessa är dessutom Amerikanska bolag som lyder under deras lagstiftning som inte är förenlig med GDPR.

Mer för den intresserade nedan, och datainspektionens svar på schrems ii-domen är att betrakta som byråkratiska på dess högsta nivå, och kanske även lätt panik hos dem.

-ekstam

Källor för den intresserade;
https://www.datainspektionen.se/lagar-- ... edje-land/
https://en.wikipedia.org/wiki/General_D ... Regulation
https://en.wikipedia.org/wiki/Max_Schrems
https://en.wikipedia.org/wiki/CLOUD_Act
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

skogsgurra

#29 » 19:41:08, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För oss, som varit utan mail i två (2) veckor nu är det där lite av ett icke-problem.

https://status.fsdata.se/

Vi har två domäner: gke.org och åiåaäeö.se

FS-data har kraschat lite då och då. Men nu gick det riktigt åt helvete. De verkar inte vara talbara eller kontaktbara. De första dagarna var vi förbannade. Sedan blev vi ursinniga. Och nu orkar vi inte ta oss för med något. Gamla mail från ca 2004 och framåt är borta.

https://status.fsdata.se/ Imponerande! Inte sant?

Kör med Outlook och WIN10 med senaste uppdateringarna.

Vi har två domäner: gke.org och åiåaäeö.se Den senare har vi mest som en skoj grej ("Dumt fôlk" av Fröding) och använder den aldrig.

Så det där att registrera en egen domän hjälper inte alls. Om någon känner sig hågad att titta på detta så är hen välkommen. Men räkningen ska tammefan FS-Data betala.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

roddjer

#30 » 14:17:40, 14-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Normalt sett är man ju knloggad som admin hemma eller?

Inte jag. ' :smile:

Är "uppväxt" med att man ska (bör) ha två konton ur säkerhetssynpunkt. Kör man ett Admin-konto och en ogärningsman tar kontrollen över maskinen med otäcka virus och baciller har de total kontroll över hela maskinen i och med de fullständiga behörigheter ett Admin-konto ger. Kör jag ett User-konto och samme ogärningsman tar sig in får denne kontroll över större delen, men dock delar, av maskinen, inte hela, grundat på hur detta med behörighetsnivåer funkar och så. Så lät det iaf för si så där en 20 år-ish sen, ett beteende som stannat med mig sen dess av vana bara. Om det har någon reell betydelse idag vet jag egentligen inte, det bare blir. ' :smile:


dc_lindberg skrev:Roade mig med att se varför jag misslyckats med Gmail.

A) logga in... ja ja funkar när jag kommer ihåg koderna
Windows Live säger:
- Aktivera IMAP; gå till hjälp på Gmail

b) Gmail hjälp
- du måste logga in som administratör
- för att kunna det måste du skapa ett nytt konto, "administratör"

Där tröttnade jag... registreringar för registreringarnas skull in absurdum.
Gå över ån efter vattnet...
Vid det här laget har jag redan glömt inloggning till gmail kontot... för krångligt; o inte ett dugg säkrare för det!...


Det här låter märkligt. Vilket operativsystem kör du?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Datorer/telefoner, hård- och mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se